View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:40



Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Dyraste gitarrerna på Thomann 
Author Message
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
makatech wrote:
Vilken ofattbart störande tråd, bland det värsta jag läst på länge och jag fick mycket ont av att läsa den.

Eller hur.

Ni ser det på fel sätt. Det är roligt att titta på apor som kastar bajs på varandra. Speciellt när de gör det frivilligt istället för inlåsta på zoo.

_________________
Lazerdiiiiiizt!


01 Apr 2017, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Monkey see Monkey doo-doo

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


01 Apr 2017, 17:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Freppez0n wrote:
Det är roligt att titta på apor som kastar bajs på varandra.


Alla har vi olika intressen och smak.

_________________



01 Apr 2017, 18:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Skrev ett sarkastiskt inlägg i den här tråden, men hann sudda bort det innan nån annan skrev nåt. Vad skönt det känns nu.

_________________
Mats


01 Apr 2017, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:

Jag tror att tror är nyckelordet

Jag påstår vare sig att det funkar eller inte,
förutom att det funkar inte på mig vilket iofs
är ointressant.
Frågan är varför det hävdas så bestämt att det funkar.
Det är däremot intressant.


Vad tror du då?

Frågan är i så fall varför en massa olika företag inom olika branscher skulle fortsätta med den sortens marknadsföring om det inte funkar?


02 Apr 2017, 01:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
makatech wrote:
Vilken ofattbart störande tråd, bland det värsta jag läst på länge och jag fick mycket ont av att läsa den.


Jag är ledsen att jag bidragit till all den här negativiteten.

Ibland har man lite mycket sådant i livet över huvud taget, då blir det lite extra störigt när vissa ska envisas med att vara neggiga hela tiden och det blir svårt att inte låta störa sig på det.


02 Apr 2017, 01:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:

Frågan är i så fall varför en massa olika företag inom olika branscher skulle fortsätta med den sortens marknadsföring om det inte funkar?


det är en intressant fråga.
Ixmack wrote:

Vad tror du då?


Jag tror inte att Thomann tex får fler kunder pg av att de har dyra gitarrer till salu.
Men vad jag tror är ointressant. Det intressanta är för mig att man påstår saker
utan att kunna backa upp dem.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


02 Apr 2017, 11:56
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Och du jobbar med? Frågar med anledning av tidigare inlägg.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Apr 2017, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:

Jag tror inte att Thomann tex får fler kunder pg av att de har dyra gitarrer till salu.
Men vad jag tror är ointressant. Det intressanta är för mig att man påstår saker
utan att kunna backa upp dem.


Kanske inte just på grund av att dom har dyra gitarrer till salu, men det ger väl ofta ett positivt intryck att ha ett brett sortiment till exempel där det finns plats för både superbilligt och superdyrt?
Dessutom så sitter vi ju här och snackar om det, det är ju positivt för thomann ur marknadsföringssynpunkt.

Folk påstår ju saker utan att backa upp med fakta hela tiden, själv tycker jag inte det fenomenet är så intressant.


02 Apr 2017, 17:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Granis67 wrote:
Och du jobbar med? Frågar med anledning av tidigare inlägg.


Vad skulle det ha för relevans ?
Och vilken anledning syftar du på ?

Ixmack wrote:
Kanske inte just på grund av att dom har dyra gitarrer till salu, men det ger väl ofta ett positivt intryck att ha ett brett sortiment till exempel där det finns plats för både superbilligt och superdyrt?
Dessutom så sitter vi ju här och snackar om det, det är ju positivt för thomann ur marknadsföringssynpunkt.

Folk påstår ju saker utan att backa upp med fakta hela tiden, själv tycker jag inte det fenomenet är så intressant.


Så all publicitet är bra även om den skulle vara negativ ?

Och att folk påstår saker hela tiden utan att ha en aning om de har rätt eller fel är väl intressant.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


02 Apr 2017, 17:12
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Nu vet jag inte längre vad ni skriver om i den här tråden, men jag tänkte skriva vad jag tänkte inledningsvis när jag såg topic:

Jag har full förståelse för att det finns folk med för mycket pengar. Hade jag haft det hade jag också köpt onödigt dyra saker. Jag hade säkert också köpt en för 100000 även om jag visste att en för 20000 skulle vara lika bra. Jag hade nog sålt min Kia och köpt en Tesla också. MEN jag hade absolut inte beställt en blingbling-gitarr från Thomann. Hur sexigt är det att få en Schenkerleverans i en kartong på en dyrgrip?? Nä, jag hade gått in i en välsorterad affär och slängt upp kortet på bordet och betalat cash där. Mäktig känsla att få köpa drömgitarren och gå ut från affären med ett nytt väldoftande case. Det hade varit en betydligt skönare känsla. Sedan kanske det inte finns några dyrgripar inne på 4Sound?


02 Apr 2017, 17:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:
Så all publicitet är bra även om den skulle vara negativ ?

Och att folk påstår saker hela tiden utan att ha en aning om de har rätt eller fel är väl intressant.


Nej, men jag vet inte vad som skulle vara negativ publicitet i det här sammanhanget?

Nja, med tanke på att 99,999999% eller nåt sånt av alla påståenden folk gör görs utan att personen bakom egentligen vet tycker jag det är rätt trivialt. Jag förstår dock att för att det ska vara värt något över huvud taget att ha en sån här diskussion så behöver dom flesta göra vissa antaganden om vad man faktiskt kan veta och med tanke på det så krymper den procentsatsen en del men fortfarande tycker jag det är ett väldigt trivialt fenomen.
Jag har heller inga problem med att folk påstår saker utan att kunna backa upp med "fakta", speciellt inte om man kan tillhandahålla logiska argument. Sen betyder inte det att jag eller någon annan behöver svälja deras påståenden med hull och hår men om jag upplever att argumenten är logiska och stämmer överens med den kunskap jag upplever mig ha så varför inte?
Dessutom, om vi alltid bara pratade om sådant som ses som vedertagna fakta, vad för mening skulle det då vara att diskutera över huvud taget?


02 Apr 2017, 18:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Nej, men jag vet inte vad som skulle vara negativ publicitet i det här sammanhanget?


Det var inget påstående, dock verkar jag inte vara helt ensam i att få negativa vibbar av dylikt.

Ixmack wrote:

Nja, med tanke på att 99,999999% eller nåt sånt av alla påståenden folk gör görs utan att personen bakom egentligen vet tycker jag det är rätt trivialt. Jag förstår dock att för att det ska vara värt något över huvud taget att ha en sån här diskussion så behöver dom flesta göra vissa antaganden om vad man faktiskt kan veta och med tanke på det så krymper den procentsatsen en del men fortfarande tycker jag det är ett väldigt trivialt fenomen.
Jag har heller inga problem med att folk påstår saker utan att kunna backa upp med "fakta", speciellt inte om man kan tillhandahålla logiska argument. Sen betyder inte det att jag eller någon annan behöver svälja deras påståenden med hull och hår men om jag upplever att argumenten är logiska och stämmer överens med den kunskap jag upplever mig ha så varför inte?
Dessutom, om vi alltid bara pratade om sådant som ses som vedertagna fakta, vad för mening skulle det då vara att diskutera över huvud taget?


Hur vet du att det är 99,99999% eller nåt sånt eller tror du bara?

Jag har heller inga problem med att folk påstår saker, så länge som det inte presenteras som odiskutabla sanningar.
Folk pratar ju tex om musik som om de hade nån som helst aning.

Och det du säger, är det att så länge folk säger nåt som " logiskt " stämmer med vad du tror så är det ok ?

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


02 Apr 2017, 19:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:

Det var inget påstående, dock verkar jag inte vara helt ensam i att få negativa vibbar av dylikt.

Hur vet du att det är 99,99999% eller nåt sånt eller tror du bara?

Jag har heller inga problem med att folk påstår saker, så länge som det inte presenteras som odiskutabla sanningar.
Folk pratar ju tex om musik som om de hade nån som helst aning.

Och det du säger, är det att så länge folk säger nåt som " logiskt " stämmer med vad du tror så är det ok ?


Kanske inte, men om tillräckligt många fick tillräckligt negativa vibbar skulle det nog märkas och någon på thomann skulle haja till och förändring skulle förmodligen ske.
Sen så håller jag med om att det i just Thomanns fall, vars försäljning nästan uteslutande sker online, ur vissa synpunkter kan verka märkligt med den sortens marknadsföring. Men det återstår ju en massa andra logiska förklaringar till varför dom har dessa produkter i sitt sortiment. Det kanske helt enkelt är så att det säljer? Eller så finns det någon som har ansvar för inköp på Thomann som gillar dyra gitarrer och köpt in dom för att hen kan?

Med tanke på att jag bara känner till två-tre påståenden som jag med säkerhet kan säga stämmer och min erfarenhet om att de allra allra flesta påståenden folk gör inte är dessa så påstår jag det. Sen är inte 99,99999% menat att ses som en exakt siffra såklart.

Är det inte jobbigt att störa sig på det mesta folk påstår då? I min erfarenhet presenterar de flesta sina påståenden som odiskutabla sanningar. Sen så diskuterar dom det ändå :P

Nej, jag menar att så länge någon säger nåt som verkar stämma så är jag benägen att hålla med. Vad som är "ok" att säga har jag helt andra kriterier för.


02 Apr 2017, 20:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:

Kanske inte, men om tillräckligt många fick tillräckligt negativa vibbar skulle det nog märkas och någon på thomann skulle haja till och förändring skulle förmodligen ske.
Sen så håller jag med om att det i just Thomanns fall, vars försäljning nästan uteslutande sker online, ur vissa synpunkter kan verka märkligt med den sortens marknadsföring. Men det återstår ju en massa andra logiska förklaringar till varför dom har dessa produkter i sitt sortiment. Det kanske helt enkelt är så att det säljer? Eller så finns det någon som har ansvar för inköp på Thomann som gillar dyra gitarrer och köpt in dom för att hen kan?

Med tanke på att jag bara känner till två-tre påståenden som jag med säkerhet kan säga stämmer och min erfarenhet om att de allra allra flesta påståenden folk gör inte är dessa så påstår jag det. Sen är inte 99,99999% menat att ses som en exakt siffra såklart.

Är det inte jobbigt att störa sig på det mesta folk påstår då? I min erfarenhet presenterar de flesta sina påståenden som odiskutabla sanningar. Sen så diskuterar dom det ändå :P

Nej, jag menar att så länge någon säger nåt som verkar stämma så är jag benägen att hålla med. Vad som är "ok" att säga har jag helt andra kriterier för.


Jag är bara en jobbig jävel , inget att bry sig om.
Tror att det vore bättre om folk i allmänhet
och gitarrister i synnerhet vore mera ödmjuka
inför " sanning " och " tyckande "

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


02 Apr 2017, 20:27
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:
Ixmack wrote:
Nej, men jag vet inte vad som skulle vara negativ publicitet i det här sammanhanget?


Det var inget påstående, dock verkar jag inte vara helt ensam i att få negativa vibbar av dylikt.

Ixmack wrote:

Nja, med tanke på att 99,999999% eller nåt sånt av alla påståenden folk gör görs utan att personen bakom egentligen vet tycker jag det är rätt trivialt. Jag förstår dock att för att det ska vara värt något över huvud taget att ha en sån här diskussion så behöver dom flesta göra vissa antaganden om vad man faktiskt kan veta och med tanke på det så krymper den procentsatsen en del men fortfarande tycker jag det är ett väldigt trivialt fenomen.
Jag har heller inga problem med att folk påstår saker utan att kunna backa upp med "fakta", speciellt inte om man kan tillhandahålla logiska argument. Sen betyder inte det att jag eller någon annan behöver svälja deras påståenden med hull och hår men om jag upplever att argumenten är logiska och stämmer överens med den kunskap jag upplever mig ha så varför inte?
Dessutom, om vi alltid bara pratade om sådant som ses som vedertagna fakta, vad för mening skulle det då vara att diskutera över huvud taget?


Hur vet du att det är 99,99999% eller nåt sånt eller tror du bara?

Jag har heller inga problem med att folk påstår saker, så länge som det inte presenteras som odiskutabla sanningar.
Folk pratar ju tex om musik som om de hade nån som helst aning.

Och det du säger, är det att så länge folk säger nåt som " logiskt " stämmer med vad du tror så är det ok ?


Om vi inte ska få tycka saker utan att komma med källhänvisningar börjar det bli lite löjligt, det är här är ett diskussionsforum? ;-)

Dessutom ska vi då sedan börja kritisera källorna också så blir det riktigt "intressant".

Hur önskar du att vi gör i fortsättningen för att det ska vara ok?

Börjar varje inlägg i still med "Bapman: Observera att det här är min personliga åsikt men jag har tyvärr inga övriga källhänvisningar eller bevis just nu."

Själv tycker jag att sådant oftast är underförstått.

Sedan att generalisera sticker så klart ofta folk i ögonen och kanske ännu mer om man generaliserar utan källhänvisningar men det handlar ju ändå bara om en åsikt, man försöker förtydliga något.

Påminner mig lite om vissa filosofiska inriktningar, att allt ska ifrågasättas, inte för att det är något fel i det men ibland blir det förbannat jobbigt att försöka föra en diskussion? ;-)


03 Apr 2017, 09:38
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Det är skillnad på

" om man har en 250.000 SEK Gibson i fönstret så säljer man en jävla massa saker "
och " Les Paul är fräckast "

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


03 Apr 2017, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:
Det är skillnad på

" om man har en 250.000 SEK Gibson i fönstret så säljer man en jävla massa saker "
och " Les Paul är fräckast "


Vad är skillnaden, är det bara något du påstår och tycker eller kan du styrka det?

_________________



03 Apr 2017, 14:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
Bapman wrote:
Det är skillnad på

" om man har en 250.000 SEK Gibson i fönstret så säljer man en jävla massa saker "
och " Les Paul är fräckast "


Vad är skillnaden, är det bara något du påstår och tycker eller kan du styrka det?


Det är olika många ord i de två meningarna
Det tror jag man kan styrka genom strängteorin

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


03 Apr 2017, 15:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Bapman wrote:
Det är olika många ord i de två meningarna
Det tror jag man kan styrka genom strängteorin

Fast båda börjar på "B".

_________________
Mats


03 Apr 2017, 15:51
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Själv tänker jag, precis som tidigare, förlita mig på vetenskap och beprövad erfarenhet (samt när så sker en gnutta humor). Nä, jag har ingen källhänvisning på det, är mera en känsla typ...lite vagt. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Apr 2017, 17:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.