View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:51



Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Dyraste gitarrerna på Thomann 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:

Okej då. Konkret nu då - berätta, exakt hur säljer överprisade "uppvisningsobjekt" strängar, pedaler osv?

Jag är dryg för att du trots efterfrågan inte backar upp dina påståenden i denna tråd. Jag är dryg för att även du spelar allan och försöker vifta bort fokus från sakfrågan, gång efter gång.

Så kom igen nu - upp till bevis!


Du har redan fått det förklarat för dig, nu ännu en gång dessutom. Men du verkar inte vilja förstå för att du personligen inte tycker likadant.

Så jag tänker inte ta upp exemplet med uppvisningsobjekt i en butik nu, det har du redan fått förklarat för dig. Men ifall du nu verkligen också måste få tillverkarperspektivet förklarat för dig med så fungerar det ungefär såhär: Påkostade uppvisningsobjekt genererar "buzz", eller "snack". Buzz/Snack exponerar i sin tur företaget för nya potentiella kunder.

Sen finns det såklart dom som tycker sånt är utomordentligt fånigt och snarare tycker den sortens "ytlighet" är avtändande men det är helt enkelt inte så i de allra flesta fall, oavsett om du nu tycker dig höra till den skaran eller inte.


25 Mar 2017, 00:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Okej då. Konkret nu då - berätta, exakt hur säljer överprisade "uppvisningsobjekt" strängar, pedaler osv?

Jag är dryg för att du trots efterfrågan inte backar upp dina påståenden i denna tråd. Jag är dryg för att även du spelar allan och försöker vifta bort fokus från sakfrågan, gång efter gång.

Så kom igen nu - upp till bevis!


Du har redan fått det förklarat för dig, nu ännu en gång dessutom. Men du verkar inte vilja förstå för att du personligen inte tycker likadant.

Så jag tänker inte ta upp exemplet med uppvisningsobjekt i en butik nu, det har du redan fått förklarat för dig. Men ifall du nu verkligen också måste få tillverkarperspektivet förklarat för dig med så fungerar det ungefär såhär: Påkostade uppvisningsobjekt genererar "buzz", eller "snack". Buzz/Snack exponerar i sin tur företaget för nya potentiella kunder.

Sen finns det såklart dom som tycker sånt är utomordentligt fånigt och snarare tycker den sortens "ytlighet" är avtändande men det är helt enkelt inte så i de allra flesta fall, oavsett om du nu tycker dig höra till den skaran eller inte.


Du har inte förklarat nåt. Du har bara backat upp ett påstående med ett annat påstående.


27 Mar 2017, 15:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
[Okej då. Konkret nu då - berätta, exakt hur säljer överprisade "uppvisningsobjekt" strängar, pedaler osv?



Det är väldigt enkelt, man genererar mer trafik till butiken vilket generar högre försäljning.
Så basic inom retail att det inte borde behöva förklaras, men varsågod.


Ännu ett påstående. Jag kan också påstå. Det har jag också gjort. Jag personligen bojkottar gärna ställen med överprisade beggat-prylar. Kanske att jag är helt ensam i världen om att reagera så, kanske inte. Ingen i tråden har backat upp sina påståenden. Man väljer att tro som man vill.


27 Mar 2017, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Nedan listas två saker som jag tror alla affärer arbetar med:

(taget från: 9 ways to make your expensive product look like a steal, https://blog.kissmetrics.com/a-total-steal/ men finns säkert tusen likande listor)

1. Introduce a More Expensive Product or SKU

If you want to make a house look big, put a tent next to it.

If you want to make a house look small, put a skyscraper next to it.

That’s the contrast effect at play, and it can work wonders for positioning your prices. If you want to make the price of the product you want to sell appear to be very small or reasonable, position a similar, but more expensive, product next to it.


Det är för många en dyr investering med en gitarr, men man kanske hellre lägger på fem tusen för att gå från fender mexico till USA standard då det iaf inte är så dyr som en custom shop. Här gör varje dyrare steg att steget under det ppfattas som mer prisvärt enligt modellen.


9. Create a Visual Perception of Luxury

If you walked into Walmart to buy a pillow and saw that the average price was $200, you’d walk out. If you walked into Ruby Tuesday and saw that chicken fingers started at $25, you’d walk out.

It’s hard to sell expensive products in environments that feel cheap or perfunctory.


Har man fina saker till salu så är man ett ställe som säljer fina saker. Det smittar av sig på alla saker i affären.

Nu har jag länkat till källa för att stödja min tes, är den fortfarande ett påstående då?

_________________
/Anders


27 Mar 2017, 16:34
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Jag tycker inte alls att tesen är stödd. Vintage säljs med andra variabler än nya småprylar. En annan sorts kundkrets, som tänker annorlunda och går igång på prylen på ett annorlunda sätt. Du blandar till stor del ihop de berömda päronen med äpplen..


27 Mar 2017, 16:48
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Se där, där har du ett uppslag till din nästa bok. Här får du förslag på titel "Att skriva någon på näsan". :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Mar 2017, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Det finns väl många sätt att marknadsföra varor och tjänster, och statistik som stödjer att det ena eller andra sättets fördel kanske finns nånstans men inte som jag kan hitta i alla fall.
Men allmänt vedertaget är väl ändå att man påstår sig ha en överlägsen, dyr, vara eller tjänst, som draglok, och sen har man en massa billigare tjänster eller varor som folk nappar på när uppmärksamheten fångats av dragloket.
Begmarknaden är ju speciell, utan prislistor eller självklara prisjämförelser, därav stor variation på priser, man får själv avgöra genom erfarenhet och jämförelser om en vara är värd det begärda priset.
Om man bojkottar affärer för att man anser att de har överpriser på vissa produkter så missar man ju hela den härliga jakten på fyndet, eller den heliga gralen, helt OK för mig, en konkurrent mindre i jakten :wink:


27 Mar 2017, 17:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Granis67 wrote:
Se där, där har du ett uppslag till din nästa bok. Här får du förslag på titel "Att skriva någon på näsan". :wink:


Oklart om jag ska säga "tack Hedvig" eller "tack Helge" till dig. Näsan är påskriven oavsett..


27 Mar 2017, 17:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
holmis63 wrote:
Det finns väl många sätt att marknadsföra varor och tjänster, och statistik som stödjer att det ena eller andra sättets fördel kanske finns nånstans men inte som jag kan hitta i alla fall.
Men allmänt vedertaget är väl ändå att man påstår sig ha en överlägsen, dyr, vara eller tjänst, som draglok, och sen har man en massa billigare tjänster eller varor som folk nappar på när uppmärksamheten fångats av dragloket.
Begmarknaden är ju speciell, utan prislistor eller självklara prisjämförelser, därav stor variation på priser, man får själv avgöra genom erfarenhet och jämförelser om en vara är värd det begärda priset.
Om man bojkottar affärer för att man anser att de har överpriser på vissa produkter så missar man ju hela den härliga jakten på fyndet, eller den heliga gralen, helt OK för mig, en konkurrent mindre i jakten :wink:


Bojkott var kanske att ta i. Nerprioriterad på besökslistan av butiker då?


27 Mar 2017, 17:14
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Se där, där har du ett uppslag till din nästa bok. Här får du förslag på titel "Att skriva någon på näsan". :wink:


Oklart om jag ska säga "tack Hedvig" eller "tack Helge" till dig. Näsan är påskriven oavsett..


Du kan ju alltid gissa, med stor sannolikhet en metod du är bekant med.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Mar 2017, 18:31
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Granis67 wrote:
Du kan ju alltid gissa, med stor sannolikhet en metod du är bekant med.


Perfekt. Du har precis kvalificerat dig till spökskrivare till min nästa bok. Du får använda din egen näsa eftersom du är ännu bättre än jag på att skriva på andras näsor. Rapportera när du är klar.


28 Mar 2017, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Kan bara tala för mig själv, eftersom jag är från "landet" så när jag besöker en musikaffär i någon stad så uppskattar jag åtminstone att få se dyra och ovanliga instrument. Gå till en butik för att kika på billiga strängar det gör inte jag, men gå till en butik och kika på dyra instrument gör jag gärna.
Konstig?


28 Mar 2017, 12:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Tycker också det är roligt att titta på dyra gitarrer. Om det nu mot förmodan verkligen är så att det finns folk som blir så upprörda och kränkta av att priser är höga på gitarrer som de ändå inte tänkt köpa så förmodar jag att dessa personer är så försvinnande få så att vare sig producenter eller butiker bryr sig om detta.


28 Mar 2017, 12:56
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Du kan ju alltid gissa, med stor sannolikhet en metod du är bekant med.


Perfekt. Du har precis kvalificerat dig till spökskrivare till min nästa bok. Du får använda din egen näsa eftersom du är ännu bättre än jag på att skriva på andras näsor. Rapportera när du är klar.


Har du någon källa som backar upp ditt påstående? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Mar 2017, 14:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Granis67 wrote:
Har du någon källa som backar upp ditt påstående? :wink:


www.ljudbojen.com


28 Mar 2017, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Jag tror det är rundgång här på bojen, det hjälper om man backar eller vinklar sig bort?


28 Mar 2017, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Har du någon källa som backar upp ditt påstående? :wink:


http://www.ljudbojen.com


Jag tycker inte alls att tesen är stödd. Har du gubbpissat i byxan?

_________________
Lazerdiiiiiizt!


28 Mar 2017, 15:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
[quote="Freppez0n"
http://www.ljudbojen.com[/quote]

Jag tycker inte alls att tesen är stödd. Har du gubbpissat i byxan?[/quote]

Nu får du ju ta bort limtuben från näsvis-näsan. Den källan är en universal fakta-källa!


28 Mar 2017, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
holmis63 wrote:
Jag tror det är rundgång här på bojen, det hjälper om man backar eller vinklar sig bort?
Är inte själva vitsen med ett forum som bojen att man ska få feedback?


28 Mar 2017, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
lpstd wrote:
holmis63 wrote:
Jag tror det är rundgång här på bojen, det hjälper om man backar eller vinklar sig bort?
Är inte själva vitsen med ett forum som bojen att man ska få feedback?


Jomen absolut, men i denna tråd har feedbacken fastnat tycker jag, det går bara runt utan att nya toner anslås, typ - du är en lögnare, nä, du är en lögnare, fast du är en lögnare, nä, det är du som är en lögnare..... inte så konstruktivt, men jag behöver inte läsa, jag vet, kände bara för att bryta tjatmönstret :wink:


28 Mar 2017, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Nu får du ju ta bort limtuben från näsvis-näsan. Den källan är en universal fakta-källa!

Fake news. Fake facts.

_________________
Lazerdiiiiiizt!


28 Mar 2017, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
holmis63 wrote:
lpstd wrote:
Är inte själva vitsen med ett forum som bojen att man ska få feedback?


Jomen absolut, men i denna tråd har feedbacken fastnat tycker jag, det går bara runt utan att nya toner anslås, typ - du är en lögnare, nä, du är en lögnare, fast du är en lögnare, nä, det är du som är en lögnare..... inte så konstruktivt, men jag behöver inte läsa, jag vet, kände bara för att bryta tjatmönstret :wink:

Sorry, försökte vitsa. Inser att det inte går fram när en stockholmare försöker sig på sånt. :wink:


28 Mar 2017, 17:23
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Har du någon källa som backar upp ditt påstående? :wink:


http://www.ljudbojen.com


Gott gry i "punkgubben", varför komma dragandes med fakta? Bättre att köra en hemkokt lättviktig variant av gish gallop... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Mar 2017, 17:32
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
lpstd wrote:
Sorry, försökte vitsa. Inser att det inte går fram när en stockholmare försöker sig på sånt. :wink:


Helt lugnt, jag hade nog fattat vitsen om där vart en smiley efter, svårt det där med att få fram nyanser i skrift, en vits kan uppfattas som påhopp osv (inte för att jag uppfattade det så), för övrigt så kan väl Stockholmare vara lika skojiga som någon annan, eller? 8)


28 Mar 2017, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
holmis63 wrote:
lpstd wrote:
Sorry, försökte vitsa. Inser att det inte går fram när en stockholmare försöker sig på sånt. :wink:


Helt lugnt, jag hade nog fattat vitsen om där vart en smiley efter, svårt det där med att få fram nyanser i skrift, en vits kan uppfattas som påhopp osv (inte för att jag uppfattade det så), för övrigt så kan väl Stockholmare vara lika skojiga som någon annan, eller? 8)

Jo jag vet att det kan se elakt ut utan smiley. Jag försöker dock ibland undvika smileys för att jag tänker att om det behövs en smiley för att man ska fatta det roliga så är det inte så roligt. Folk skrev ju roliga saker i böcker och tidningar långt innan smileys var uppfunna. (Nu kommer väl någon och quotar och skriver "källa på det"?)


28 Mar 2017, 17:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Apropå "yes it is, no it isn't":

www.youtube.com/watch?v=kQFKtI6gn9Y

_________________
Mats


28 Mar 2017, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:

Du har inte förklarat nåt. Du har bara backat upp ett påstående med ett annat påstående.


Men snälla nån, jag förklarade logiken bakom marknadsföringen. Vill du ha en hänvisning till nån slags statistik? Till nåt som står i nån bok om marknadsföring? Till ett expertutlåtande? För mig räcker det att se att det är en vedertagen marknadsföringsteknik hos återförsäljare och tillverkare och lägga ihop två och två, dom skulle inte göra så om dom inte tjänade på det helt enkelt. Om det inte räcker för dig pallar jag inte bry mig.

Vinyljunkie wrote:
Jag personligen bojkottar gärna ställen med överprisade beggat-prylar. Kanske att jag är helt ensam i världen om att reagera så, kanske inte. Ingen i tråden har backat upp sina påståenden. Man väljer att tro som man vill.


Du är nog ganska ensam om det, men såklart finns det andra som bara vill gnälla med. Finns många som tycker fenomenet är ytligt och fånigt, inklusive mig, men som inte skulle bojkotta en affär för det eftersom det även brukar finnas gott om rimligt prissatta produkter. Dessutom är det ju alltid kul att kunna kika eller klämma lite på nåt superdyrt bara för att man kan när man ändå är där och köper nåt vettigt.

Se, jag kan också "backa upp mina påståenden" med hjälp av helt irrelevanta personliga åsikter.


28 Mar 2017, 21:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Du har inte förklarat nåt. Du har bara backat upp ett påstående med ett annat påstående.


Men snälla nån, jag förklarade logiken bakom marknadsföringen. Vill du ha en hänvisning till nån slags statistik? Till nåt som står i nån bok om marknadsföring? Till ett expertutlåtande? För mig räcker det att se att det är en vedertagen marknadsföringsteknik hos återförsäljare och tillverkare och lägga ihop två och två, dom skulle inte göra så om dom inte tjänade på det helt enkelt. Om det inte räcker för dig pallar jag inte bry mig.

Det vore inte det sämsta.

Vinyljunkie wrote:
Jag personligen bojkottar gärna ställen med överprisade beggat-prylar. Kanske att jag är helt ensam i världen om att reagera så, kanske inte. Ingen i tråden har backat upp sina påståenden. Man väljer att tro som man vill.


Du är nog ganska ensam om det, men såklart finns det andra som bara vill gnälla med. Finns många som tycker fenomenet är ytligt och fånigt, inklusive mig, men som inte skulle bojkotta en affär för det eftersom det även brukar finnas gott om rimligt prissatta produkter. Dessutom är det ju alltid kul att kunna kika eller klämma lite på nåt superdyrt bara för att man kan när man ändå är där och köper nåt vettigt.

Flugor och bajs och sånt du vet...

Se, jag kan också "backa upp mina påståenden" med hjälp av helt irrelevanta personliga åsikter. Vilka åsikter är inte personliga?


29 Mar 2017, 13:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Dessutom är det ju alltid kul att kunna kika eller klämma lite på nåt superdyrt bara för att man kan när man ändå är där och köper nåt vettigt.

.


Varför skulle det per automatik inte vara vettigt att köpa något superdyrt, om man har råd och vill ?
Blir man betraktad som 'lurad' eller 'dum' då trots att man är väl insatt i vad man köper?

_________________



29 Mar 2017, 16:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
Varför skulle det per automatik inte vara vettigt att köpa något superdyrt, om man har råd och vill ?
Blir man betraktad som 'lurad' eller 'dum' då trots att man är väl insatt i vad man köper?


Absolut inte, varför man köper något är ju högst personligt så vad som är ett vettigt köp är ju också personligt. Men i det här fallet pratade jag om min egna syn på saken :)


29 Mar 2017, 19:53
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 59 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.