View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:44



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gibson Les Paul - köpråd 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Britbender wrote:
zoork_1 wrote:
Är trådskaparen kvar i matchen.... :?:


Sket i allt och köpte strata säkert....


He, he....


20 Mar 2017, 17:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Ja! Ofta blir det ännu svårare och krångligare EFTER man ber om råd på forum.... han kanske tom la av med gitarrspelet.... :mrgreen:

_________________



20 Mar 2017, 17:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Fanå, jag kommer in lite sent här. Men utifall han kommer tillbaka kan jag ge lite synpunkter från en LP-fantast

Peter77 wrote:
pristak på cirka 20.000 kr. Vad ska man satsa på? Vad är mest gångbart om gitarren en gång i framtiden ska säljas?


20,000kr får man väldigt mycket les paul för. Satsa på den LP du tycker känns bäst och ser coolast ut. Mest säljbara är svarta LP customs eller standard i sunburst med snygg topp.

Peter77 wrote:
- Ska man satsa på en Standard, Studio eller Traditional?
- Något specifikt i specifikationen som är avgörande för musiker som verkligen kan sin sak?
- Ska man ta hänsyn till någon speciell hals om man har små/medelstora händer?
- Ska man satsa på en ny gitarr eller är det bättre att köpa en begagnad men då med lite bättre komponenter?


-Har du 20 papp så är det custom, standard eller traditional
-Man bör väl tänka på att inte köpa en LP med P90 mickar om man inte gillar det ljudet, eftersom det är svårt att byta mick då.
-Halsarna på customshop reissues 1957-1958 kan vara så grova att det är svårspelat. De nya "high performance" modellerna har tunna men väldigt breda halsar som inte heller är så bekväma med små händer.
-Begagnat ger alltid mest "pang för pengen" och det brukar inte vara nåt fel på grejjerna heller annat än nån repa eller bandslitage. Man kan hitta customshopmodeller på blocket för 18-20 papp, som kostat 30-35 nya.


21 Mar 2017, 17:49
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
En sak som är värt att notera om du funderar på att köpa en sunburst Les Paul är att Gibson på senare år börjat ha en helt annan form på sunbursten jämfört med deras traditionella droppformade.
Personligen tycker jag den nya formen som ofta ser ut nästan som en 8:a är rätt så ful.

Vet du nånting om varför man började göra såhär Mike Leaf?


22 Mar 2017, 15:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
kanske billigare att göra så, eller för att skilja dem från customshop gitarrerna som du ska lockas till att köpa istället.. tror ju det senare, ren o skär gniden elakhet av GIbsons marknadsavdelning som ligger bakom .. 8)


22 Mar 2017, 16:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
we_made_wor_history wrote:

Vet du nånting om varför man började göra såhär Mike Leaf?


Nä, men dom ändrar ju på grejer hela tiden....

Kanske går 2 minuter snabbare att skjuta lacken eller någon annan praktisk detalj.

_________________



22 Mar 2017, 18:28
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Tror mer på den senare förklaringen.
Borde inte gå direkt fortare att lacka sunburst på nya sättet.

Tycker det ser väldigt fel ut men det är redan så mycket andra saker som är ändrat till det sämre på nyare LPs för min del.
Tror aldrig jag kommer äga en tillverkad senare än 2001.


22 Mar 2017, 18:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Det är bara vissa färger och/eller modeller som de kör 'rimburst' på. De flesta får en helt vanlig droppformad burst. Jag har för mig att de började med det runt 2008, i samband med nån limited edition som sålde bra. Så de började lacka fler gitarrer så, och folk gillar det tydligen.

Att Gibson skulle ha nån drop i kvaliteten sen 2001 är bara trams. Den enda årgången jag passar mig för är 2015, men det är för att halsarna gjordes så breda det året att jag inte kan spela på dem ordentligt. Men de är ju inte objektivt sämre.


22 Mar 2017, 20:07
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Menade inte att allt efter 2001 skulle vara sämre bara att det ofta är massa saker ändrat på sätt som jag inte gillar.

Jag vill ju ha en gitarr som är hyfsat inskavd också så för mig passar det bra att leta upp någon 90-talare liknande den jag haft förut när jag skaffar Les Paul igen.


22 Mar 2017, 23:32
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.