View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:27



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson Les Paul - köpråd 
Author Message

Joined: 15 Mar 2017, 21:20
Posts: 2
Post Gibson Les Paul - köpråd
Hej.
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men nu är det min tur att slå till på en Les Paul.
Jag är glad amatör och kan säkert varken höra skillnad eller spela bättre på en vintage Les Paul från 1959 jämfört med en billig Epiphone men jag ska ha en äkta Les Paul eftersom det länge varit en dröm.

Med ett pristak på cirka 20.000 kr. Vad ska man satsa på? Vad är mest gångbart om gitarren en gång i framtiden ska säljas?

- Ska man satsa på en Standard, Studio eller Traditional?
- Något specifikt i specifikationen som är avgörande för musiker som verkligen kan sin sak?
- Ska man ta hänsyn till någon speciell hals om man har små/medelstora händer?

- Ska man satsa på en ny gitarr eller är det bättre att köpa en begagnad men då med lite bättre komponenter?[/list][/list]

Inga lätta frågor men gör gärna ett försök att hjälpa mig! Tips emottages gärna.

Stort tack!
Mvh Peter


15 Mar 2017, 21:41
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gibson Les Paul - köpråd
Du fåren begagnad Custom Shop för de pengarna.
Kör på det!


Peter77 wrote:
Hej.
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men nu är det min tur att slå till på en Les Paul.
Jag är glad amatör och kan säkert varken höra skillnad eller spela bättre på en vintage Les Paul från 1959 jämfört med en billig Epiphone men jag ska ha en äkta Les Paul eftersom det länge varit en dröm.

Med ett pristak på cirka 20.000 kr. Vad ska man satsa på? Vad är mest gångbart om gitarren en gång i framtiden ska säljas?

- Ska man satsa på en Standard, Studio eller Traditional?
- Något specifikt i specifikationen som är avgörande för musiker som verkligen kan sin sak?
- Ska man ta hänsyn till någon speciell hals om man har små/medelstora händer?