View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 13:04



Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Bästa låsbara svajsystemet? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Quote:
jag har varit lite sugen på att skaffa ett EDGE-stall igen...nån som vet vart man kan köpa Ibanezstall här i landet?


Det dyker upp begagnade ibland på blocket, har själv köpt ett par stycken där. Är det nytt du vill ha så blir det nog crafton eller möjligen Thomann. Annars funkar ebay också bra. Där har jag köpt flera edge genom åren. Finns både nya och begagnade där, oftast till betydligt bättre priser än i Sverige (trots fraktkostnad).

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


14 Mar 2017, 08:50
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Magnus Olsson wrote:
CarlM wrote:
Tack för all input. Jag får ta mig en funderare. Men om man väljer Ibanez, så är det väl nästan lite bra att köpa ett stall som redan sitter fast i en gitarr? Eller vad börjar deras gitarrer på med EDGE på? (Alkropp/skruvad lönntopp och stallhumbucker.)


De har ingen sån gitarr.
Jag tror att den enda i al är Andy Timmons modellen, men ingen lönntopp och inget EDGE då.

/Magnus


Jag skrev helfel... Jag menade alkropp, skruvad lönnhals och humbucker i stallposition. Övriga mickar kan vara vad som helst. Greppbrädan kan vara rosewood, lönn eller något annat. Om inte alkropp finns, så får det väl gå med något annat. Jag antar att lind/basswood är det vanligaste i Ibanez-världen när det gäller gitarrer med EDGE.


14 Mar 2017, 11:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
CarlM wrote:

Jag skrev helfel... Jag menade alkropp, skruvad lönnhals och humbucker i stallposition. Övriga mickar kan vara vad som helst. Greppbrädan kan vara rosewood, lönn eller något annat. Om inte alkropp finns, så får det väl gå med något annat. Jag antar att lind/basswood är det vanligaste i Ibanez-världen när det gäller gitarrer med EDGE.


Ja, det är oftast basswood eller mahogny.
Den enda jag kommer på just nu med al är AT gitarren.

Här är en om man är mer van vid stratocaster halsprofil.
https://www.blocket.se/orebro/Ibanez_Ro ... ?ca=15&w=3

En standard RG (förhandla bort förstärkaren för att få ner priset lite).
https://www.blocket.se/jonkoping/Ibanez ... ?ca=15&w=3

Om man vill ha något finare (och strata hals).
https://www.blocket.se/stockholm/Ibanez ... ?ca=15&w=3

Fan vad kass det var med Ibanez på blocket.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Mar 2017, 12:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Magnus och BBA:

Ja då får man börja leta då...ebay har väl det mesta som sagt.
Snurrade in på Craftons hemsida men hittade inga Ibanezstall där...eller är det jag som letar på fel ställe tro?! Thomann hade lite grann i o f men jag tycker det är bättre att främja lokala musikaffärerna vi har, dom har oftast lika bra priser nu som Thomann och ibland bättre t.o.m.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


14 Mar 2017, 15:10
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Lägger min röst på ZF3E-Backstop (tror jag det heter).

Det i kombination med Edge på högsta inställningen (trögt) är formidabelt bra.
Krydda med Titan-inlägg så är du hemma oslagbart.

Jag pratar om Ibanez såklart... what else!...

:mrgreen:

Har själv slutat med floyd...

_________________
http://www.ergopikk.com


14 Mar 2017, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Magnus Olsson wrote:
CarlM wrote:

Jag skrev helfel... Jag menade alkropp, skruvad lönnhals och humbucker i stallposition. Övriga mickar kan vara vad som helst. Greppbrädan kan vara rosewood, lönn eller något annat. Om inte alkropp finns, så får det väl gå med något annat. Jag antar att lind/basswood är det vanligaste i Ibanez-världen när det gäller gitarrer med EDGE.


Ja, det är oftast basswood eller mahogny.
Den enda jag kommer på just nu med al är AT gitarren.

Här är en om man är mer van vid stratocaster halsprofil.
https://www.blocket.se/orebro/Ibanez_Ro ... ?ca=15&w=3

En standard RG (förhandla bort förstärkaren för att få ner priset lite).
https://www.blocket.se/jonkoping/Ibanez ... ?ca=15&w=3

Om man vill ha något finare (och strata hals).
https://www.blocket.se/stockholm/Ibanez ... ?ca=15&w=3

Fan vad kass det var med Ibanez på blocket.

/magnus


Då är nog basswood intressantast eftersom jag redan har en bra gitarr med svaj, humbucker, mahognykropp och skruvad lönnhals.

S-modellern ser mindre kul ut än RG, så RG är nog intressantast. (Iceman gillar jag men de kanske inte finns med EDGE) 80-tals-metal-färger funkar inte, men svart skulle kunna funka i nödfall om man kan byta plektrumskyddet till vitt, så det ser lite mindre metal ut.

Om jag förstått det rätt så är det japanerna som är roligast inom rimliga priser. Jag imponerad av äldre sonens Indonesien-RG. Jag gillar att den har tunn lite matt lack på halsen. Koreagitarrer (Epiphone, Gretsch, PRS t ex) har i regel jättetjock, blank plastlack. Hur är det med Ibanez? Har de typisk korealack?

Finns förresten EDGE över huvudtaget på annat än japaner?


14 Mar 2017, 16:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Magnus Olsson wrote:
CarlM wrote:

Jag skrev helfel... Jag menade alkropp, skruvad lönnhals och humbucker i stallposition. Övriga mickar kan vara vad som helst. Greppbrädan kan vara rosewood, lönn eller något annat. Om inte alkropp finns, så får det väl gå med något annat. Jag antar att lind/basswood är det vanligaste i Ibanez-världen när det gäller gitarrer med EDGE.


Ja, det är oftast basswood eller mahogny.
Den enda jag kommer på just nu med al är AT gitarren.

Här är en om man är mer van vid stratocaster halsprofil.
https://www.blocket.se/orebro/Ibanez_Ro ... ?ca=15&w=3

En standard RG (förhandla bort förstärkaren för att få ner priset lite).
https://www.blocket.se/jonkoping/Ibanez ... ?ca=15&w=3

Om man vill ha något finare (och strata hals).
https://www.blocket.se/stockholm/Ibanez ... ?ca=15&w=3

Fan vad kass det var med Ibanez på blocket.

/magnus


Oj, du får inte skicka sådant här... farligt ;-)

Jag gillar verkligen Ibanez JS1200 men inte denna gång.
https://www.blocket.se/stockholm/Ibanez ... 381909.htm


14 Mar 2017, 16:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Quote:
Då är nog basswood intressantast eftersom jag redan har en bra gitarr med svaj, humbucker, mahognykropp och skruvad lönnhals.

S-modellern ser mindre kul ut än RG, så RG är nog intressantast. (Iceman gillar jag men de kanske inte finns med EDGE) 80-tals-metal-färger funkar inte, men svart skulle kunna funka i nödfall om man kan byta plektrumskyddet till vitt, så det ser lite mindre metal ut.

Om jag förstått det rätt så är det japanerna som är roligast inom rimliga priser. Jag imponerad av äldre sonens Indonesien-RG. Jag gillar att den har tunn lite matt lack på halsen. Koreagitarrer (Epiphone, Gretsch, PRS t ex) har i regel jättetjock, blank plastlack. Hur är det med Ibanez? Har de typisk korealack?

Finns förresten EDGE över huvudtaget på annat än japaner?


Det gjordes en svindyr J. Yuenger signatur ICJ100WZ Iceman på 90-talet med Lo pro EDGE, men dom är supersvåra att få tag på och lacken är väldigt speciell (grön flake med silverstjärnor)
Pratar vi lite allmänt så; EDGE monteras sällan eller aldrig på lågpris-ibanezerna, Undantaget vissa signaturmodeller som ej gjorts i japan. I övrigt så är det i princip bara japantillverkat som kommer med EDGE.
Och ja, du har förstått det rätt att det är begagnat japanskt du ska välja om du vill ha en gitarr med EDGE för rimliga pengar. Titt som tätt kommer det ut RG's på blocket. Och jämför man med tex gibson eller fender så är i regel de flesta beggade MIJ-ibanezerna på blocket prisvärda.

Här har du en riktig raritet som knappast lär minska i värde. Emerald green är en väldigt behaglig färg i verkligheten även om bilden inte gör kulören rättvisa i annonsen. Priset är definitivt rimligt med tanke på modell. Singlecoil och humbucker är helrätt kombo.
https://www.blocket.se/stockholm/Sallsynt_Ibanez_RG565_Emerald_Green_71920502.htm?ca=22&w=3

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


15 Mar 2017, 08:58
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
B.B.A. wrote:
Quote:
Då är nog basswood intressantast eftersom jag redan har en bra gitarr med svaj, humbucker, mahognykropp och skruvad lönnhals.

S-modellern ser mindre kul ut än RG, så RG är nog intressantast. (Iceman gillar jag men de kanske inte finns med EDGE) 80-tals-metal-färger funkar inte, men svart skulle kunna funka i nödfall om man kan byta plektrumskyddet till vitt, så det ser lite mindre metal ut.

Om jag förstått det rätt så är det japanerna som är roligast inom rimliga priser. Jag imponerad av äldre sonens Indonesien-RG. Jag gillar att den har tunn lite matt lack på halsen. Koreagitarrer (Epiphone, Gretsch, PRS t ex) har i regel jättetjock, blank plastlack. Hur är det med Ibanez? Har de typisk korealack?

Finns förresten EDGE över huvudtaget på annat än japaner?


Det gjordes en svindyr J. Yuenger signatur ICJ100WZ Iceman på 90-talet med Lo pro EDGE, men dom är supersvåra att få tag på och lacken är väldigt speciell (grön flake med silverstjärnor)
Pratar vi lite allmänt så; EDGE monteras sällan eller aldrig på lågpris-ibanezerna, Undantaget vissa signaturmodeller som ej gjorts i japan. I övrigt så är det i princip bara japantillverkat som kommer med EDGE.
Och ja, du har förstått det rätt att det är begagnat japanskt du ska välja om du vill ha en gitarr med EDGE för rimliga pengar. Titt som tätt kommer det ut RG's på blocket. Och jämför man med tex gibson eller fender så är i regel de flesta beggade MIJ-ibanezerna på blocket prisvärda.

Här har du en riktig raritet som knappast lär minska i värde. Emerald green är en väldigt behaglig färg i verkligheten även om bilden inte gör kulören rättvisa i annonsen. Priset är definitivt rimligt med tanke på modell. Singlecoil och humbucker är helrätt kombo.
https://www.blocket.se/stockholm/Sallsynt_Ibanez_RG565_Emerald_Green_71920502.htm?ca=22&w=3


Tack. Det var intressant.

Om man väljer en Japansk RG, kan man vara säker på att det alltid sitter ett bra EDGE på den? (Med reservation för slitage förstås.)


Last edited by CarlM on 15 Mar 2017, 20:00, edited 1 time in total.



15 Mar 2017, 10:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
CarlM wrote:
Om man väljer en Japansk RG, kan man vara säker på att det alltid sitter ett bra EDGE på den. (Med reservation för slitage förstås.)


Jag hade en japansk RG Prestige med Edge Pro, så det kan vara annat än Edge på en sån. Edge Pro är bra också, men den saknar de låsbara stolparna som Edge och Lo Pro Edge har. Lite lite sämre.


15 Mar 2017, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
dirt wrote:
CarlM wrote:
Om man väljer en Japansk RG, kan man vara säker på att det alltid sitter ett bra EDGE på den. (Med reservation för slitage förstås.)


Jag hade en japansk RG Prestige med Edge Pro, så det kan vara annat än Edge på en sån. Edge Pro är bra också, men den saknar de låsbara stolparna som Edge och Lo Pro Edge har. Lite lite sämre.


En japansk RG kan ha Lo-PRO EGDE eller EDGE-Zero också.

EDGE PRO är det av dem som håller bäst.
Spelmässigt exakt samma som EDGE men ytan på sadlarna håller bättre.
De låsbara stolparna verkar inte spela någon roll för funktion i min erfarenhet.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Mar 2017, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Bästa låsbara svajsystemet?
Magnus Olsson wrote:

En japansk RG kan ha Lo-PRO EGDE eller EDGE-Zero också.

EDGE PRO är det av dem som håller bäst.
Spelmässigt exakt samma som EDGE men ytan på sadlarna håller bättre.
De låsbara stolparna verkar inte spela någon roll för funktion i min erfarenhet.

/Magnus



Håller med. Har en med lo pro, en med edge och en med edge zero zps3, alla japsare. Bäst är nog ändå zps3.


15 Mar 2017, 20:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 113 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.