View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:57



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Första stratan på väg :) 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Första stratan på väg :)
Har aldrig haft en strata..eller velat spela på en för den delen, men nu blev jag sugen o hittade efter några månaders kollande en Greco Super Sound som verkar lovande.

Enligt allt jag kunnat kolla om dessa kan den vara en Super Sound SE-1000 från 1976 och kopiera en tidig fender 1957:a.
Får se när den kommer fram, plektrumskyddet o mickarna är svartmålade i efterhand o inga orginalrattar,
en eller två-delars kropp i japanska ask, lönnhals, shaller stämmisar, förmodligen maxon PU-119 Excell mickar, 3.2 kg.

så pass rostig o sliten att ingen förutom jag tydligen vågade köpa den fast priset var lågt i mitt tycke..men vad vet jag :roll:

nån som vet lite om japan-strator?

Image
Image


Last edited by SLA on 15 Mar 2017, 08:25, edited 3 times in total.



08 Mar 2017, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Första stratan på väg :)
Tillverkad i Juli 76 enligt halsplattan, maxon mickarna är riktigt sprilliga och goa (om de nu är samma som i den 70-tals Ibanez strata jag en gång ägde, men det tror jag).
Stabila byggen, och stilig är den ju, äkta relic :wink:


08 Mar 2017, 16:36
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Första stratan på väg :)
Gubben som setuppade den där gitarren måste varit rejält full som satte strängarna sådär hahaha


08 Mar 2017, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Första stratan på väg :)
Inte ägt någon Greco men däremot en Ibanez tidigt 70-tal och en Fernandes lite senare årsmodell med riktigt stratahuvud. Båda upplevde jag som bra gitarrer, Fernandesen var nog mer trogen originalet av typ 62-strata. Hade möjlighet att jämföra med en original 63 Fender Strata, Olympic White och dom var nära i spelkänslan, dock var tonen betydligt klarare med bättre tryck i ägglägena på Fendern vill minnas.
Ibanezen däremot var kul då dom tydligen inte brytt sig om att kolla hur en strata såg ut på riktigt, troligen bara gått efter ett foto! Kroppsformen var liksom inte riktigt rätt, lite smalare, det undre hornet knubbigt rund form, mickarna såg inte alls ut som fender underifrån utan var byggda med en metallplatta undertill typ Hagströms mickar på Kent-gitarrerna. Men dom lät bra, fett med rätt hög output.
Byggkvaliteten i sig är nog inte sämre än motsvarande gitarrer byggda i USA!

_________________
pudas


08 Mar 2017, 17:47
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Den där har jag kollat på länge som fan men aldrig kommit till skott
Kul att någon på bojen köpte den och jag tror att det är en 800-1000 ska bli kul och se om du kunde ta en bild på halsinfästningen i kroppen om där är en stämpel som bevis
Mickarna i dessa är faktiskt jäkligt bra original


08 Mar 2017, 18:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Första stratan på väg :)
Häftig möbelstrata! :D

Hoppas den är lika bra som snygg.


08 Mar 2017, 18:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Första stratan på väg :)
En riktigt bra gitarr i grund. Trä & ton -mässigt faktiskt RIKTIGT JÄVLA BRA. Med lite kunskap + fix är det inga problem att göra en gitarren till en riktigt topp Strata. Just denna gitarr har en ordentligt diskantrik och lång AK-klang. Dock saknar dessa ofta det ordentliga "djupet" i samma klang. Detta beror inte alls på att de inte har detta -utan enbart på att kontakten mellan kroppen & halsen ofta lämnar en del mer att önska: Läs: lackrester i fickan. Detta är dock ganska enkelt att åtgärda i botten på halsfickan.

Andra saker att känna till:

Översadeln i dessa gitarrer suger. Den var ofta för generöst ner slipad redan från fabriken. Detta medförde att hålen för de två översta strängarna var ofta blev för obefintliga -och strängarna hade lätt att haka ur dessa spår. Men återigen: Ny överadel = Ett förhållandevis enkelt problem att åtgärda.

T/R bultarna på dessa 70-talare har också en tendens att kärva lite (Gå trögt). Dessa jängor behöver smörjas upp INNAN man börjar spänna åt halsen.

Greco gjorde flera olika modeller av Stratan. På de modeller som hade skunkstripe (som gitarren ifråga här har): Tenderade det vita träet i halsen komprimera lite mer än den mörkare randen på baksidan. Detta medförde ofta att man lätt kan känna kanterna på skunkstripen på halsens baksida.

Mickarna / Elen är inte topp hylla. Men det är inte heller helt värdelöst. Original mickarna har en lite "varmare"/billigare karäktär. Dock kompletterar detta gitarren distinka AK-ton mycket bra. Det enda mickarna inte fixar att få ut är "det riktiga Strata djupet" elektriskt.


Det intressantaste är: Att fixa/åtgärda dessa saker bumpar på gitarren till dyraste, bästa Fender CS -nivå. Och allt detta till ruskigt trevlig budget ram -samtidigt som man får ett äkta vintage instrument gitarren anpassad till personliga preferenser. (Detta utan att behöva vara orolig för att knulla ner värdet på ett riktigt vintage instrument.)

Med detta sagt: Gitarren kommer att låta hyggligt i original skick också.


/ Jonken


08 Mar 2017, 19:59
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2546
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
SLA wrote:
Har aldrig haft en strata..eller velat spela på en för den delen, men nu blev jag sugen o hittade efter några månaders kollande en Greco Super Sound som verkar lovande.

Känner igen mig i resonemanget...

Har haft Fernandes, Fender, Squier och Tokai o alla har varit bra instrument, så håller tummarna för att din först ska vara en keeper. Snygg e den ju redan...:)


08 Mar 2017, 20:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Första stratan på väg :)
Du är en riktig Japan expert och det verkar som du hittat en ny fin gitarr. Jag gillar Strator med undantag att jag är skeptisk till den flytande stall konstruktionen men simpelt att blocka eller sätta på ett par extra fjädrar. ;-)

Följer du råden från Jonken blir den säkert helt grym, ett kul projekt.


08 Mar 2017, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
tack för alla sjyssta inlägg o tips :D
haha de första mij pållarna gjordes ju också efter katalogbilder ;D
bra att de fick till det så småningom, kul tycker jag att de lyckades få till det rätt redan innan super real eran, 1976 är väl lite av startåret då stratorna blev fina?

jepp jag gluttade på den ett tag jag med och först efter att jag fick tummen ur o kollade upp Grecos modeller lite närmare o sen bad dem dra ner priset lite så slog jag till. Det står ju i beskrivningen att den inte funkar så det blir intressant att gräva i elektroniken på denna. Kommer knappt veta vart jag ska börja, men förmodligen först att se om det är liv i den, sedan ta isär den fullständigt o ta av halsen, kommer ta bilder o lägga upp här såklart :)
Tipsen är guld värda, jag hade på känn att denna kunde vara grunden till en riktigt bra strata o nu har jag lite att gå på också,
Ska lacken slipas bort i kontackten mellan hals/kropp eller bara jämnas till?
vad är AK-klang för nåe??
att göra:
ny översadel
slipa bort lackrester i halsfickan
smörja bultar
Gå igenom elektroniken o byta ut det som är trasigt, mäta pott-värden, ev nya mickar om de är trasiga (tar gärna någe tips här, alnico II pro?)

Kul att ni också tycker den är snygg, föll direkt för hur den såg ut o personligen gillar jag att den är lite sliten, sen när jag tog reda på lite mer om Grecos strator så insåg jag att jag bara måste slå till, bara lite förvånad att ingen gjorde det innan mig?

Det med flytande stall har jag inte tänkt på, blir ju en ny erfarenhet för mig o tack för tipset hur man kan fixa till det om jag blir vansinnig på det ;D
Snarare nörd en expert, kan knappt prata med vanligt folk..;D


09 Mar 2017, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Första stratan på väg :)
SLA wrote:
Det står ju i beskrivningen att den inte funkar så det blir intressant att gräva i elektroniken på denna. Kommer knappt veta vart jag ska börja, men förmodligen först att se om det är liv i den, sedan ta isär den fullständigt o ta av halsen, kommer ta bilder o lägga upp här såklart :)
Tipsen är guld värda, jag hade på känn att denna kunde vara grunden till en riktigt bra strata o nu har jag lite att gå på också,
Ska lacken slipas bort i kontackten mellan hals/kropp eller bara jämnas till?
vad är AK-klang för nåe??
att göra:
ny översadel
slipa bort lackrester i halsfickan
smörja bultar
Gå igenom elektroniken o byta ut det som är trasigt, mäta pott-värden, ev nya mickar om de är trasiga (tar gärna någe tips här, alnico II pro?)

Det är lugnt. Bojen kan guida dig genom allt som du bestämmer dig göra på gitarren. Nu är det väl bara att vänta tills gitarren landar hemma hos dig; innan det är möjligt att mer i detalj gå igenom den grundligt. Det är först efter detta som vi exakt vet vad som behöver göras.

AK-klang = Akustisk klang. Tonbilden som instrumentet ger o pluggat.

Det viktigaste i grejerna på gitarren är dessa tre saker:

- Att trussrodden funkar som den ska.
- Att halsen inte slagit sig -eller skruvat åt något håll.
- Att banden på gitarren sitter på jämnt -samt inte har allt för stora gropar/förslitningar.

Är dessa saker OK: Kan du andas ut. Det innebär att du inte behöver vänta dig några större extra utgifter direkt; bara för att få instrumentet normalt spelbart. Alla andra saker på guran fixar du garanterat själv (-With a little help from Your friends) -förstås. För nu dj...: Skall det bli en Tech av dig också! :lol:


/ Jonken 8)


12 Mar 2017, 08:49
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
haha tack Jonken !!
Jag känner mig i trygga händer :mrgreen:
Det verkar som om den dyker upp idag, får hoppas jag får tid över att mecka med den idag, eller åtminstånne plocka isär o ta lite bilder. Just halsen är väl vad jag oroar mig för en aning ;) Men blir kul att få liv i den hur som o lära siig en del på kuppen :D


13 Mar 2017, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
fick hem den igår, shit så skitig den är ;D
banden är nog slipade en omgång o duktigt låga, typ fretless wonder, halsen verkar ok men en ombandning kan nog behövas, 2000 spänn typ...billigare köpa ny hals ju :shock:
gick att få ljud i den, men minsta millimeterrörelse så försvann det, sprakigt som satan o vettefan hur bra pottarna funkar, får dränka pottarna i rengöring o fixa kontakterna, nån lödning kass också o helt nytt för mig med stratakopplingar..vicken röra..

tjocka e-stränken ville gärna hoppa ur, strängarna var ifs rostiga til den grad jag aldrig upplevt någonsin innan.

i allt vad jag kan se borde det vara en se-800

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


14 Mar 2017, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 16:53
Posts: 262
Location: Malmö
Post Re: Första stratan på väg :)
Ingen fusk-relic här inte :-)


14 Mar 2017, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
bassace wrote:
Ingen fusk-relic här inte :-)


shit nej ;D
de där märkliga gråa motstånden måste satts dit i efterhand, skitkass lödning också då ena ploppade av bara jag nuddade sladden, men de ska väck, fick ladda ner en beskrivning om kabeldragning för strator så jag får nån koll på det ;)

stallet får läggas i rostlösare o en liten bön att det kommer funka..
den lilla röda symbolen i halsinfästningen ラ betyder tydligen"ra," som i "rakaa" och ska betyda "lacquer".
brukar väl användas som beteckning för för nitro-lack..

om jag behöver nya pottar, vad ska man slänga i istället, log, lin, för volume eller tone ?


14 Mar 2017, 15:30
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Shit vad jag retar mig nu att jag aldrig kom till skott o köpte den!!!!!
Jag älskar sånna här projekt


15 Mar 2017, 08:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Vart grävde du upp detta lik egentligen?
Kan inte minnas att jag sett det på Blocket m.fl. platser.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


15 Mar 2017, 08:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
lespaulmaniac wrote:
Shit vad jag retar mig nu att jag aldrig kom till skott o köpte den!!!!!
Jag älskar sånna här projekt


ja inte skulle du köpt denna för att spara pengar..;)
Det är lite surt att banden var så extremt låga, men det är väl den enda, annars är det precis vad jag ville ha när jag letade strata, nått gammalt o förbannat slitet som ska väckas till liv igen, nått som kräver så pass mycket kärlek att jag bara av den anledningen kommer fästa mig o faktiskt försöka spela på den :)
men jävlar vad denna måste ha spelats, kolla rosten på bridgen efter grisigt med handsvett ;D
å så lär man sig, .. INGEN som har en aning varför man skulle sätta sånna dära motstånd i en strata -krets?

men coolt med just strata att man kan sätta på en ny hals med nya band o allt relativt billigt om det skulle behövas..eller pröva att banda om själv...

just nu ligger bridgen i coca-cola bad, mitt första test att se hur bra cola kan lösa rost haha
pottar o sånt har prejats med kontakssprej, helst ser jag att jag inte behöver byta ut några o inga nya rattar heller.

blir att se om jag kan få liv i den som den är o primärt byta översadel, tyvärr är de jag tänkt mig slut på gitarrdelar så det får vänta lite..


Last edited by SLA on 15 Mar 2017, 08:45, edited 2 times in total.



15 Mar 2017, 08:36
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
Haraldrig wrote:
Vart grävde du upp detta lik egentligen?
Kan inte minnas att jag sett det på Blocket m.fl. platser.


den låg ute ett tag på ebay, prutade ner den men med frakt o tull blev det ändå 4000 spänn
o visst hade jag kunnat fått tag i nått renare o helare men knappast en se800..o så ville jag inte ha helt o rent heller


15 Mar 2017, 08:40
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Lite väl tilltaget pris tycker jag men är det en bra gura kan det väl kvitta.
Surt med bandjobbet.
SLA wrote:
Haraldrig wrote:
Vart grävde du upp detta lik egentligen?
Kan inte minnas att jag sett det på Blocket m.fl. platser.


den låg ute ett tag på ebay, prutade ner den men med frakt o tull blev det ändå 4000 spänn
o visst hade jag kunnat fått tag i nått renare o helare men knappast en se800..o så ville jag inte ha helt o rent heller

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


15 Mar 2017, 09:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
jo frakt å tull tog ju en del, själva gitarren gick på 2200 vilket är ok, men klart, jag hade hittat en billigare strata i bättre skick här hemma såklart, men så långt jag sett är det mest MIJ i sunburst o sen blir det fenders billigvarianter som säkert är helt okej men inte har nån mojo alls. Så jag vet vad jag gav mig in på :shock: ..haha nästan.. :roll:


15 Mar 2017, 09:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Hellre banda om än byta hela halsen, då blir det ju som vilken HPD som helst!

_________________



15 Mar 2017, 09:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
Mike Leaf wrote:
Hellre banda om än byta hela halsen, då blir det ju som vilken HPD som helst!


håller med dig, men får se vart jag hamnar o hur mycket jag kommer gilla den, att lämna bort för ombandning är 2000 spänn till, men om jag trivs med den så är det ju värt de ändå, helst hade jag gjort det själv, men då jag aldrig gjort nått sånt så skulle det behövas investering i verktyg antar jag och att ta reda på hur, vill ju inte sabba halsen..

6105 ska tydligen vara ett populärt val av band...du ser, jag har redan börjat kolla :)


15 Mar 2017, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Första stratan på väg :)
Jag tycker det ser ut som en gitarr som kan ha riktig mojo.
Men det kan ta en del skruvande innan man hittar rätt.

6105 är enligt mig tillräckligt höga för att anses vara höga
utan att vara Riktigt höga, typ.

_________________
Försvinn ur min åsikt


15 Mar 2017, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Första stratan på väg :)
Svår GAS-bildning på den gitarren!

Rekommendera absolut att du gör ett försök att banda om själv! Verktygen, allt utom radiekloss hittar du på Biltema för ett par hundringar.
Den viktigaste biten är att du inte stressar, låt det ta sin tid! Det enda som kanske kan vara lite mer besvärligt är att brädan troligtvis behöver lack efter ombandningen.
Finns hur många Y-T klipp som helst från etablerade gitarrmekare där varje delmoment förklaras.

_________________
pudas


15 Mar 2017, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
blir o googla då o se om det funkar, har inte direkt nån verkstad så det blir köksbordet när det finns tid o plats i såfall ;)
jaja det är inte bråttom, först av allt blir det nog nya pottar o tygklädda kablar.

nån åsikt om sjysstaste banden för strata?


15 Mar 2017, 15:36
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Jag måste bara fråga pudas om du har bandat om några gitarrer innan??? för jag har och vad jag vet så har dom inga krönings filar eller fretrocker osv osv


15 Mar 2017, 22:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Första stratan på väg :)
lespaulmaniac wrote:
Jag måste bara fråga pudas om du har bandat om några gitarrer innan??? för jag har och vad jag vet så har dom inga krönings filar eller fretrocker osv osv


Ja jag har bandat om mina gitarrer, både akustiska och elektriska, bandade om min första gitarr i slutet på sjuttiotalet. Med ett resultat som jag och andra som provat mina gitarrer har varit nöjda med!

Givetvis besitter jag inte det handlag eller den erfarenhet som proffsen sitter på vad gäller att jobba med alla olika material och konstruktioner på olika instrument, och kunna erbjuda ett kontinuerligt förstklassigt resultat, gitarr efter gitarr!
Varför jag skrev inlägget var en reaktion på "SLA"s planer på att ersätta halsen med annan hals på grund av dess slitna band, då
jag tycker att han inte har nått att förlora på att prova en ombandning!

Jag menar att ett vanligt bandjobb går att utföra med vanliga handverktyg, ibland dock med viss modifikation. Största skillnad är att jobbet tar längre tid.

_________________
pudas


16 Mar 2017, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Första stratan på väg :)
Ombandning är en jävligt trist kostnad, men det blir ju typ som en ny gitarr, och det bästa är att du kan själv välja vad du vill ha för band istället för att ta det som kom på från början. Men 2k låter väldigt lite för en ombandning, det är nog vanligare att det ligger mellan 3-4k hos erfarna gitarrmeckare..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Mar 2017, 09:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
kollade priserna med 2 duktiga och erfarna gitarrmakare i Malmö, å gäller det ju ombandning utan fret-edgebinding, visst, kanske de drar till med nån hundring till, men vad vet jag, ombandning från 2000 hos den ena, men den andra har bara satt ombandning 2000kr
Ombandning 2000:-
Ombandning av greppbräda med kantlist 2500:-
Ombandning av lackerad greppbräda 2500:-
Bandslipning 1000:-

ok, då bandar han förmodligen om och sedan en bandslip till detta eller?...shit vad det drar iväg..

kollade även runt lite om hur man kan göra det själv, men då jag inte har nån snickarboa/verkstad o begränsat med tålamod ;) så blir det att jag lämnar in halsen till någon av dem så det blir bra. Just nu lutar det år 6230 vintage jumbo band. Men först ska jag se över elektroniken och mekaniken, vad som behöver bytas ut osv, smäcka ihop den o se om jag kan skjuta upp ombandningen en stund.

sen får jag se hur det blir..


16 Mar 2017, 10:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.