View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:10



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Första stratan på väg :) 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Första stratan på väg :)
Jag tycker du ska meppra ihop elektroniken som sitter i.
Det kan vara en lödning från att funka perfekt. Lägg
resurserna på att banda om den istället.

Apropå val av band: det är vad man själv gillar/är van vid
som gäller. Kolla din favoritPålle, antagligen ska du ha ungefär
samma band på denna. Jobbigt höga band kan man alltid slipa
ner.

_________________
Försvinn ur min åsikt


16 Mar 2017, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
bra råd :)
Jo därför har jag sprajat allt o lagt stallet i rostlösare typ, tänkte se om det kommer funka med som det ser ut, behöver definitivt löda om lite då det är ganska slarvigt gjort, sen får jag se hur mycket som behöver bytas, fått svar om ombandning , 2500 för lackad lönnhals, ganska ok :)
Ska mäta banden på mina les paul - såklart jag ska utgå från det- så smart :D


16 Mar 2017, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Första stratan på väg :)
Kolla radien också! Om det är vintage-radie kommer den kännas helt annorlunda från dina pållar, och du kommer inte kunna ha i närheten så låg stränghöjd. En sån sak kan de ändra vid en eventuell ombandning.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Mar 2017, 10:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
utveckla detta med radien snälla.. :?


16 Mar 2017, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Första stratan på väg :)
SLA wrote:
utveckla detta med radien snälla.. :?


Gibson är "platta" med 12" radie över greppbrädan. Vintagestrator har oftast 7.25 och lite modernare strator 9.5 (har jag för mig, något sådant iaf). Ju plattare radie ju lägre stränghöjd kan du ha. Folk som spelar mycket barreackord men inte bänder så mycket på strängarna brukar gilla vintageradie, då det kan uppfattas som lite skönare för ackord. Vissa moderna shred-yxor har ännu plattare än 12".

Jag har 9.5 på min strata och tycker att det är klart mindre bekvämt än mina Gibsons som jag föredrar. 7.25 måste vara en mardröm att spela på (för mig).

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Mar 2017, 11:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
aahhh nu fattar jag, jepp det blir kul att jämföra när jag får ihop den, en anledning till att få ihop den spelbar INNAN ombandning..tack!!


16 Mar 2017, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Första stratan på väg :)
Walain wrote:
Ju plattare radie ju lägre stränghöjd kan du ha.


Både jag och nej, beror ju på spelteknik. Finns inget som säger att du inte kan ha strängarna mycket lågt på en mycket välvd bräda, däremot blir det ju nästan omöjligt att bända strängarna!

_________________
pudas


16 Mar 2017, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Första stratan på väg :)
Pudas:

Det skrev jag ju också i meningen efter.. Men visst, om jag uttryckte mig oklart så har nu Pudas rättat mig, gott så.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Mar 2017, 15:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Första stratan på väg :)
Jo jag läste meningen efter! Och ser nu att mitt inlägg var helt onödigt.
Jag vill be om ursäkt, att det blev tekniskt hårklyveri från min sida att man de facto kan ha strängen hur lågt som helst på en gitarr med välvd bräda.
Den för tråden viktiga informationen är ju givetvis den välvda greppbrädans nackdelar vid spel!

_________________
pudas


16 Mar 2017, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Första stratan på väg :)
Se där!

Nu verkar härligheten äntligen dykt upp hos dig! :)

Se på bilderna du lagt upp; att du har en hel att göra innan du har din drömstrata. Den första frågan som du direkt bör ställa dig är följande:

Gitarren har alla grundvärden till att bli en riktigt, snuskigt bra Strata. Dock kommer det att krävas del mer kostnader innan gitarren är "där". Är du villig att själv ta dessa kostnader -eller passa problemet vidare till någon annan? Även viktigt: Du bestämmer själv över vilken tidsram du väljer att ta kostnaderna.

Det mest akuta problemet är ju att byta ut banden och över sadeln. Vid byte av dessa; kan du samtidigt passa på att "uppgradera" lite. Ex: -Välja rostfria band, -En sadel av ben. Ett litet tips det gäller val av band på lönn hals: Tänk på att brädan är lackad. Detta innebär att endast ytorna där de gamla banden nu sitter -är rena från lack. Dvs: Utan mer modifikationer; är det över samma yta som banden kommer att bottna mot brädytan enklast och bäst. Väljer du bredare/fetare bandstavar kommer detta att innebära lite mer jobb och större kostnader i samband med om bandningen hos ett proffs. Det går att dunka på fetare band rakt av på den -utan att göra extra underarbete; men detta kommer både att ge sämre kontakt -och sämre ton pga att banden kommer att bottna mot lackkanter istället för att ligga optimalt mot träet i brädan. Om banden ligger emot lack; kommer bandstavarnas höjd att variera mer. Detta innebär alltid en hel del mer onödig bandslipning på nya band innan banden är helt jämna över brädan.

Men låt inte bara kostnaderna styra dina val: Känner du att du hellre vill ha fetare band: Ta extrakostnaden; och Kör fetare band! Det absolut viktigaste är att du kommer att trivas med ditt val många, många år framöver.

En lönn hals vill man inte banda om ofta. Varje gång man tycker ner nya band i hålen -tappar man lite ton halsen. Speciellt på lönn halsar kan det därför vara väldigt smart att säkra upp lite mer; och gå på rostfria band -som inte nöts ut lika fort. Visst: Rostfria band innebär en extra kostnad; men detta sparar man in väldigt fort -sett till speltid till nästa om bandning.

En annan viktig sak som folk ofta glömmer i samband med om bandningar är: Hur mycket spelyta man vill ha på banden. Ju mer man rundar av bandkanterna = Desto mindre spelyta ger detta. På Strator hamnar ofta E-strängarna riktigt nära kanterna på 21:a bandet. Detta medför att det är väldigt lätt för E-strängarna att slinta utanför. Kompetenta Tech's kan få bandkanterna mycket behagliga trots att man väljer mer spelyta. Detta är dock någonting man måste ha med i sin kommunikation med sin tech -i samband med om bandningen.

Översadeln: När du byter översadeln; använd dig av en string spacing rule -för att få strängarnas position rätt över nöten. Dvs; LITA INTE på de gamla hålen. Tänk på att din hals är gammal och har säkert komprimerat/krympt ihop med åren. Med en string spacing rule -får du alltid perfekt spacing på nöten.

http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Types_of_Tools/Straightedges/String_Spacing_Rule.html

Detta är också en kommunikationsfråga -om du väljer att leja bort detta. Vill du göra detta själv behöver du förutom linjalen även strängfilar -och en ny oskårad nöt.

Att få bottendelen av översadeln optimal -kräver också lite jobb: Om skåran som nöten ligger på är rundad -måste detta slipas för att passa gitarren. Det smidigaste är att använda brädans radius till detta. Detta gör du genom att klistra på en bit självhäftande slippapper på brädan; Ex mellan 12:e och 13:e bandet -och slipa/forma nötens underdel till samma radius som på brädan. Du måste även göra översadelskåran helt ren från eventuella limrester etc; före du trycker på den nya nöten i skåran.


- Vi börjar så där.


/ Jonken


16 Mar 2017, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
Tack Jonken :)

Jag tog upp bridgen ur coca-cola badet igår och nu går den i allafall att intonera, men inte höja s'nka översta strängen, det gör dock ingenting ännu, inställningarna är rätt sjysst gjorda, märks att denna faktiskt spelats o meckats med en hel del, bara se den märkliga o-standard kablingen ;).

Såg över elektroniken snabbt och efter sprajandet för nån dag sedan av pottarna så fungerar de nu, tre lödningar var kalllödninagr och fick göras om. Var två små avlånga/tunna svarta "plast-blad" längst bak vid halsfästningen, när jag skruvade på halsen igen med nya strängar så blev det för mycket vinkel o strängarna låg nästan på halsen direkt så de tog jag bort o då löste det sig och strängavståndet blev fint.

Med nya strängar så hoppade inte de ur vid översadeln längre, jag kan tänka mig att den är bytt en gång, men vid en ombandning så kan det ju vara läge att se över detta också..nä jag kommer INTE ge mig på det själv, tänker rådfråga med gittarmakaren ifråga om vad som kan vara bra att köra på..inser detta ännu mer efter ditt inlägg ovan o hoppas att han är lika insatt som du i detta, få läsa ditt inlägg innan jag drar dit så jag har lite smarta frågor ;)
Han verkar dock ha koll på att lackad lönnhals kräver extra för det kostar också 500 extra..
vafan, är väl helt ok att köra med så nära fender vintage som det går, nått som passar gitarren..o dessutom, alla sorters band kommer vara bättre än de som sitter på idag!

Fick tillfälle att minska relifen på halsen o testa dragstången - fungerar!!

o sen plugga in..shit så skumt att spela strata, känns lika ovant som att släppa loss mig på skridskor..o så smal halsen är..inte undra på att hendrix kunde lägga tummen som han gjorde.. o mina fingrar känns helt plötsligt som prinskorvar.

jo just ja, den låter helfint :) Blev positivt överraskad av ak-tonen (jag lär mig) o hur levande den känns, o jag hörde ju direkt det där speciella strata-ljudet (inkoplat i marshallen), det lite klarare, mer strängseparation eller vad man säger, sånt man hört när nån spelar strata o inte går att återskapa direkt med en les paul.. kul!!
tonerna håller jävligt länge..

var bra råd att vänta med inköp o se om orginal-el grejerna skulle gå att få igång, har besparat mig en del nu, allt fungerar ju!! två-tre bridge-sadlar har dock inte gått att rädda, dvs de små sexkantskruvarna är för rostiga för att gå att sjustera, detta gör inget ännu, kanske aldrig..men gitarrdelar har likadana för en billig peng som jag kan byta ut till..
om ingen övertalar mig att det är bättre med de i bockat stål
Är av denna typ som sitter på idag:
http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=2107

men sedan finns det ju dessa som kanske är bättre?
http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=1310
de är dock 1.5 mm längre..

ett svagt jordbrum är ständigt närvarande så det behöver jag se över

banden är skitlåga, det fungerar fint att spela det mesta, men bända strängar är ett helvete..så det blir ett byte i framtiden o precis som sägs så behöver jag ju inte göra allt på en gång, jag tänker fixa jordbrummet, ev mippra med sadlar o lära känna gitarren ordentligt..vänja mig vid att spela strata..o längre fram blir det bandbyte o jag vet ju att den bara kan bli bättre :)
tycker dock banden breddmässigt är sjyssta, så jag kommer byta ut till typ motsvarande men nya då :)
Nu hade det varit kul att jämföra med andra strator så nästa gång jag får tillfälle så kommer jag testa med nya öron.

jepp, tanken dök väl upp nån millisekund på hur den skulle gå att sälja, som med alla gitarrer jag köpt..som att bandbyte blir nån annans problem..men det skulle inte kännas kul..nu är den mitt skötebarn o ska bli så jävla bra, tycker ju den är toppen i allt förutom banden så chansa o hitta nått annat? nähä!!


17 Mar 2017, 09:49
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Första stratan på väg :)
Bor du i malmö??? det gör ju nästan jag med(Staffanstorp) :D hör av dig om du vill ha bandat om lite billigare


17 Mar 2017, 19:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Första stratan på väg :)
Ett litet HLR-tips för de sunkiga, gamla banden:

Vid tillfälle: Kila iväg-och köp lite finare stål ull och en rulle målartejp. Och gör följande:

- Släpp strängarna från stämskruvarna; så du får full access till bandstavarna.
- Lägg gitarren på ett bord.
- Maskera på båda sidor av bandstav ett -med målartejp.
- Gnugga bandstaven med en stålulls tuss -tills det är lent (dvs inte strävt).
- Repetera processen på samtliga bandstavar.

Detta kommer att medföra att banden åter blir "bendningsvänliga" på halsen. Lite smart Hjärt Lung Räddning tills du väljer att banda om. :wink:

Lite tips om rundgångsproblemen:
För omfattande åtgärder i gitarrens jord äter ton. Kort: SC-mickar tappar "öppenhet" / "brillianss" i tonen -om man ökar på massan jorden i elsystemet. Dvs: Att extra isolera med exempelvis folie etc undertill; tar visserligen bort brum: Men detta "dödar" också en del av mickarnas naturliga/normala tonregister. Det är därför i min mening ingen idé att att extra jorda el kammare i Strat el. Det räcker nämligen att jorda uppåt -mot strängarna; dvs vid plektrumskyddet. De flesta plektrumskydd har en undersida som är täckt med klistrad folie. Dock är denna typ av folie inte alls så värst effektiv.

Det absolut bästa jordredskapet för motverka brum i en Strata är dessa:
https://gmf.jetshop.se/electronic/cable-shielding/skarmplat-strata-60-62-aluminum-1-lager-n

Man kan säga att dessa fixar jordjobbet i Strata -utan att döda ton i elen. Slänger man på en sån här under plekan -och fortfarande upplever för stora brumproblem: Då skall man inte köra traditionella SC-mickar; utan andra kompencerade -eller brumfria alternativ till dessa.

Sedan är det ju så att: Gamla, slitna potenciometrar brummar mer. Detta går inte att komma ifrån. Som tur är; så är ju inte nya riktiga kvalla potar en allt för dyr investering.


/ Jonken


17 Mar 2017, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Första stratan på väg :)
Tack för alla tips o råd!!!
Banden är fina o jämna men duktigt nerslipade, nästan platta ;D
Efter lite intonering, vilket funkade efter cocacolabadet, så låter den guld, kul att köra lite les paul o sen gå över till stratan, sicken ljudskillnad, men har svårt att beskriva ljudet, låter strata helt enkelt, lite brum men har nu förstått att så är det helt enkelt med singelcoil, strängarna ligger lite högt o de två översta bridgesadlarna går inte att höja/sänka, för rostiga.. så jag ska beställa sånna gjutna stratasadlar som man använde på 70-talet från gitarrdelar..ser exakt ut som de som sitter på, sen kan jag sänka stränghöjden o lära känna den än mer..o vänja mig vid att spela på en strata över huvudtaget, får gå nått tag..men ombandning kommer göra den gott :)

allt som allt, helnöjd med skrotfyndet, känner att jag gjorde helrätt som inväntade en gammal high-end modell som bara behövde fixas med lite, resonerar fint som fan..
nu blir det att lära sig lite srv att köra på den 8)


24 Mar 2017, 13:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.