View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 10:08



Reply to topic  [ 8 posts ] 
EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video) 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Skulle byta pickuper i en av mina guror så passade på att göra en jämförelse i samma veva. Tycker både EMG 81 å EVOn gör sig bra, tycker iförsig 81an låter bättre (dvs middigare!!!) men tanken var mest byta till Dimarzion för att kunna ha splitbar humbucker (inte superförtjust i dom "splitbara" EMGs jag testat) i HSS sättning.

Jag använda MERCURIALL U530 som är en digital kopia på Engl E530, och jag har ju haft en sån å tycker det påminner om den, såklart. Dock är detta demoversionen så har inte kunna testa eller höra pluginnen med full kvalité eller ens kunnat röra på sparkarna, men tycker den verkar jävligt prisvärd!

Den låter pickupernas karaktär komma fram precis som dom ska göra (EMGn lite middigare å kompressad och Dimarzion mer sprillig och dynamisk)

https://www.youtube.com/watch?v=0fvYOO7nLm4


07 Mar 2017, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Har du satt EVOn för långt från strängarna? Evo-mickarna i min JEM är jävligt brighta och skriker ur sig flageoletter, det där lät nedtonat och konstigt :|



81'n låter för tunn och det känns som den skurit bort alla frekvenser under 200hz och alla över 2000


08 Mar 2017, 23:49
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Tyckte båda lät rätt så kackiga.

Den som lät bäst va EVO (även om den lät lite mindre midd, dags för en grönskrika eller
skruva upp mickarna?

Nåväl, EMG-micken lät ok på chugga-chugga, men lät spaghetti på de högre noterna...

_________________
http://www.ergopikk.com


08 Mar 2017, 23:59
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Brutalisator wrote:
Har du satt EVOn för långt från strängarna? Evo-mickarna i min JEM är jävligt brighta och skriker ur sig flageoletter, det där lät nedtonat och konstigt :|



81'n låter för tunn och det känns som den skurit bort alla frekvenser under 200hz och alla över 2000


Jaså? Hmmm. Det är ganska låg gain på stärkarpluggen dock! Och det är ju demoversionen så inte full ljudkvalité men vet inte hur mycket det skulle kunna skilja.

Det är high-passat vid ungefär 150hz och low-passat vid ungefär 11hz, ungefär som det brukar vara på studioinspelningar 8)
Har ju jämfört med andra isnpelningar å det låter ju rätt omfångsmässigt, men mycket tajtare / mindre dist än andra inspelningar istället.


FuriousFingers wrote:
Tyckte båda lät rätt så kackiga.

Den som lät bäst va EVO (även om den lät lite mindre midd, dags för en grönskrika eller
skruva upp mickarna?

Nåväl, EMG-micken lät ok på chugga-chugga, men lät spaghetti på de högre noterna...


:mrgreen:

Jag jämförde ju mickarna, så kunde inte stoppa in några extra gadgets för att förbättra det ena eller andra, utan detta är bara hur dom låter jämfört mot varandra.

Aja, kul att ni kritiserar för vem vet, kanske jag har tappat örat för bra ljud på senaste tiden men det vet ju inte jag om ingen annan säger till :oops:


09 Mar 2017, 07:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Roligt att se dina jämförelser, unge man. Keep em coming!

Brutalisator wrote:
Har du satt EVOn för långt från strängarna? Evo-mickarna i min JEM är jävligt brighta och skriker ur sig flageoletter, det där lät nedtonat och konstigt :|



81'n låter för tunn och det känns som den skurit bort alla frekvenser under 200hz och alla över 2000


Håller med där, har samma bild av EVO som du, bright och tydlig, nästan på gränsen till skrikig.
Stämmer inte alls med bilden man får i klippet (men jag tror mer på "förstärkaren" än hur långt ifrån micken är från strängarna).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Mar 2017, 10:05
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Jo, pickupen sitter hyffsat nära strängarna. Så inget konstigt där.

Det är inte så mycket gain i stärkarn helt enkelt.

Har testat guran i Kempern med andra mer gainade ljud och ja, då låter det som man förväntar sig :)


09 Mar 2017, 12:22
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Upp med midden på EVO:n, det här är inte Metallica 1992. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Mar 2017, 12:31
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: EMG 81 vs Dimarzio EVO (jämförelse video)
Jag har ju en Dimarzio EVO i min huvudgitarr numera också, här har du ett mycket middigare sound :mrgreen:

viewtopic.php?f=4&t=114141


09 Mar 2017, 12:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.