View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:19



Reply to topic  [ 1 post ] 
Nya moddar av Washburn HB 30 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Nya moddar av Washburn HB 30
Efter montering av darrspak och rullstall i somras, var det dags för nästa steg, mickarna. Halsmicken i min Washburn hollow body lät murrig (vanligt i hb). Stallmicken var rätt OK, men något odefinierad. Jag beställde ett par Blues Engine från Axetec i England och de löste problemet. Som utlovat: klarhet, och en hel del punch också. Gitarren är mycket lättare nu att använda i bandsammanhang, den går fram bättre i mixen. Jag beställde också två push-push pottar för coil split, treble bleed komponenter, och telerattar för bättre grepp än med de befintliga bellrattarna. Efter avstämning med en utmärkt gitarrtekniker här i Stockholm, Mats Burman, och med Keith från Axetec (lysande support) beslutade vi coil split med ”slug coil” aktiv i stallmicken och skruvspolen aktiv i halsmicken. En bra lösning. Brumfritt i mittläget och lite mer kropp i stallmicksljudet än när man använder spolen närmast stallet som singel. Det fungerar mycket bra för ett mer basfattigt ”gretschigt” ljud. Att kombinera en humbucker med en enkelspole är en annan användbar möjlighet. Jag brukar göra mina egna lödarbeten, men denna gång kände jag mig inte OK med ”flaskskeppsarbetet” som att dra elektroniken genom f-hålet innebär. Alla delar beställdes från Axetec, av hög kvalitet till ett mycket bra pris. På bilden är push-pushpotten närmast svajarmen i uppläge.

/z


Attachments:
hb30.jpg
hb30.jpg [ 197.35 KiB | Viewed 939 times ]
05 Mar 2017, 20:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.