View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 19:38



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Riggspecifika overdrivetips 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Riggspecifika overdrivetips
Hallå

Jag älskar overdrives och avverkar betydligt fler än vad min fru tycker är rimligt. Problemet är att jag har tre olika typer av gitarr i varje set och jag har ännu inte hittat någon jag verkligen gillar med min Les Paul. Såhär ser riggen ut:


Gitarrer:
Strata
Tele
Les Paul

Förstärkare:
Fender 68 Custom Deluxe Reverb

Pedaler i rätt ordning:
Stämmare
Boss LS-2 (använder den för att ha två signalnivåer, en för SC och en för HB)
Xotic EP Booster
Xotic AC Booster
Mad Professor Sweet Honey OD Deluxe (Såld, skickas imorgon)
Maxon OD820
Maxon OD808
Boss SD-1 (Såld, skickas imorgon)
Seymour Duncan Shapeshifter
TC Electronic Flashback Triple Delay

Jag vill alltid ha låga gainsettings. Strax över clean sound. Nästan alltid halsmick, oavsett gura. Iblan mellan- eller eggläge. Stärkaren är aldrig över 3-4, det blir för högt. Så det är cleant ljud i grunden. Jag spelar en del med fingrarna och en del med plektrum. Jag spelar mjukt och dynamiskt. Musikstilen är en sorts indierock med americanainfluenser. Ni kan lyssna på debutalbumet här: https://open.spotify.com/album/0yrYqKmm5svMTLL9aAwDWW

Såhär gillar jag att kombinera vad jag har:

Tele
AC Boostern får högsta betyg med telen. Magisk kombo med 68CDR. Det blir precis lagom skränigt och ganska fylligt. Toppen och övre mellanregistren är på gränsen till för mycket, på ett bra sätt.
Med OD820/808 får jag ett helt ok sound, men telen har nog för mycket bas och mellanregister för att det ska bli riktigt gött.
SD-1 lät lite väl skränigt med telen. SHOD lät scoopad med telen.

Strata:
OD820/808 låter båda fantastiskt med stratan.
SD-1 lät schysst, men lite väl mycket gain hur jag än gjorde. Mer pushad än jag önskar.
SHOD, än mer scoopad här.
AC Boostern låter, i jämförelse med telen, urholkad med stratan i mina settings. Går att tweaka till rätt bra resultat, men det är kort och gott inte vad jag önskar.

Les Paul:
Maxonpedalerna låter "bra" men det blir för mycket gain och för lite definition hur jag än gör. Jag vill ha mindre runt sound till humbuckers. Lite mer "spräck". :mrgreen: Sparar dem till stratan.
SD-1 blir fet som tusan med Les Paulen. Lite för mycket hur jag än gör.
SHOD blir väldigt gainig och scoopad här med. Låter bra, men inte vad jag vill ha.
AC Boostern blir väldigt komprimerad med humbuckers och mer gainig än önskade hur jag än gör. Så den sparar jag till telen.

Så vad jag letar efter är en Overdrive som inte har jättemycket gain, eller som åtminstone låter gött med låg gain. Den ska helst inte ha för mycket midhump men inte vara scoopad heller.

Jag har sneglat åt TC Electronic Spark. Den stora. Borde kunna hitta ett läge där som funkar bra med humbuckers. En RAT kanske vore nåt annars? Jag hade en sådan förr, men då spelade jag Strata och Vox. Så det betyder ju ingenting, vad jag tyckte då.

Har ni några tips?


05 Mar 2017, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Hmm.. Det verkar som du spelar med ungefär samma setup och ljud som jag gör.

Jag använder strata, tele och LP in i en Fender Princeton Custom -68 med några olika tubesceamers därimellan.
Jag använder gitarrens volympot väldigt mycket för att gå från rent via spräck till lead.
Håller med om problematiken med LP, det blir gärna för mycket.

Midhumpen och kompressionen i TS-liknande OD funkar ju bra med starta och tele, men jag tycker att det ibland blir lite för mycket med humbuckers.

Har du testat en OD typ Lovepedal Eternity?

Jag har en klon på en sådan som jag tycker funkar ganska bra, den färgar inte ljudet och är ganska rak i frekvenskurvan till skillnad från tubescreamers.

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


05 Mar 2017, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Du kan prova tubescreamers med blend/mix-funktion - Sparkle Drive från Voodoo Lab och T-Rex Möller har sådana.
Du kan också prova Timmy - den gör samma sak för humbuckers som Tubescreamers gör för singlecoil.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


Last edited by glassfinger on 06 Mar 2017, 10:54, edited 1 time in total.



05 Mar 2017, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Jag har fått för mig att Eternity är åt TS-hållet? Men ska kolla upp.

Vill påpeka att jag inte är ute efter något mjuk leadsound. Jag spelar väldigt lite lead.

Jag har provat EHX Soulfood för övrigt, kom aldrig riktigt överens med den. Ska låna andra gitarristens och kolla närmare på den. Den är ju rätt rak.


05 Mar 2017, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Funderar på att testa en BD-2 också. Har aldrig testat den med fenderförstärkare och Les Paul.


05 Mar 2017, 14:07
Profile

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Hej!
Jag tipsar om Tim eller Timmy (Jag kör med Tim) den gör precis det du är ute efter. Den har två tonkontroller som skär bas respektive diskant. På så sätt får man lite EQ möjligheter på köpet. Den är alltid på när jag lirar humbuckers i rena förstärkare. Jättebra till låg-gain. Tim har en boostfunktion så man får mera gain också + en egen fxloop. Fiffigt!
Om du finns i närheten av göteborg får du gärna låna/prova min.


05 Mar 2017, 14:40
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Kom just tillbaka från rep och där kör jag Jaguar in i en DRRI och nu med en BD-2 jag just skaffat. Tänkte genast på den när jag läste det här - vrid ner gainen och du bör hamna i närheten av det du beskriver.

Annars gillar jag verkligen comp cut-läget på en Full-Drive 2 eller 3. Väldigt transparent och inte supermycket gain - bara lite mer av det som redan är gött liksom.

Bossen är ju dock billigast - köp billigt beggat, som jag och testa!


05 Mar 2017, 14:58
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Med Strata så tycker jag att en Klon(e) funkar kanon. Och detta är in i de flesta förstärkarmodeller.


05 Mar 2017, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
GreatShakes wrote:
Med Strata så tycker jag att en Klon(e) funkar kanon. Och detta är in i de flesta förstärkarmodeller.



Tack. Strata är dock ok som det är. Det är Les Paul och Deluxe Reverb jag försöker hitta en lösning på.


05 Mar 2017, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Vibrolux wrote:
Hej!
Jag tipsar om Tim eller Timmy (Jag kör med Tim) den gör precis det du är ute efter. Den har två tonkontroller som skär bas respektive diskant. På så sätt får man lite EQ möjligheter på köpet. Den är alltid på när jag lirar humbuckers i rena förstärkare. Jättebra till låg-gain. Tim har en boostfunktion så man får mera gain också + en egen fxloop. Fiffigt!
Om du finns i närheten av göteborg får du gärna låna/prova min.




Hade en Timmy en gång i tiden och gillade den inte - men då var jag helt inne i tubescreamerträsket. Ska försöka hitta en. Annars tror jag en BD-2 och TC Spark är på listan av vad som måste testat.


05 Mar 2017, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Förresten, någon som provat OD-3?


05 Mar 2017, 16:31
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Va har du för mickar på les paulen?
För mig har det funkat med underlindade humbuckers. Lågt lindade och alnico 3,2,eller 4a- magneter helst ovaxade då de behåller.lite mer skimmer då.
För mig har det funkat med sheptone, bulldog pickups, speciallindade naglitshpickuper(minihumbucker i fullstora skal) och några till. Tricket har varit som jag skrivit ovan. Håll dig borta från alnico 5 om du väljer underlindade mickar, de blir enligt mina öron för scoopade.

Tja det var ju inte vad du frågade efter men det har funkat för mig.
Angående distar så har subdecays liquid sunshine funkat med alla logotyper. Kanon med humbuckers likväl som singlecoil.
M


05 Mar 2017, 16:55
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Låter som vi har ungefär samma ljudideal. Jag funderade på att skaffa en Barber Gain Changer. Verkar gå att tweaka rätt mycket. Ok pris.


05 Mar 2017, 18:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Nu tänkte jag faktiskt kaxa till mig lite!

-Eller så låter nu nilo eliminera problemet med det eviga Tubescreamer-sökandet,
med att helt enkelt ha 3 stycken i samma pedal.
Image
Krydda sedan med en pre-boost så är sökandet över, och du kan koncentrera dig på spelandet.

Mvh FuriousF

_________________
http://www.ergopikk.com


05 Mar 2017, 22:57
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Fick den för 2400 SEK vilket är ett jäkligt skysst pris.
Du får också välja vilken OP-Amp /chip du vill ha.

Jag valde Intersil (vilket är relativt okänt) men desto bättre känt i Richard Lundmarks demo av Leqtique Maestro Antique Revised (MAR).
Och valde däremot bort de mera klassiska OP-amp som jag tycker mig är bättre lämpad för rock/hårdrock än heavy-metal (Intersil).

Nota Bene...
Intersil-chippen fungerade faktiskt såpass bra att jag inte använder gainsteg 2 och 3 utan använder pedalen för dessa.
De har tydligen en annan impedans-passning vilket är ytterligare en nyckel till ett bra sound.

_________________
http://www.ergopikk.com


05 Mar 2017, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
FuriousFingers wrote:
Fick den för 2400 SEK vilket är ett jäkligt skysst pris.
Du får också välja vilken OP-Amp /chip du vill ha.

Jag valde Intersil (vilket är relativt okänt) men desto bättre känt i Richard Lundmarks demo av Leqtique Maestro Antique Revised (MAR).
Och valde däremot bort de mera klassiska OP-amp som jag tycker mig är bättre lämpad för rock/hårdrock än heavy-metal (Intersil).

Nota Bene...
Intersil-chippen fungerade faktiskt såpass bra att jag inte använder gainsteg 2 och 3 utan använder pedalen för dessa.
De har tydligen en annan impedans-passning vilket är ytterligare en nyckel till ett bra sound.



Har tänkt på det också – men då måste jag ju veta vilka pedaler jag ska basera bygget på. Och det är ju det tråden handlar om 8)


05 Mar 2017, 23:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Det var en snubbe som lade ut en RC Booster och en BD-2 Waza Craft på Blocket idag. Slog till på båda så får vi se om de faller i smaken. RC Boostern har jag såklart funderat på tidgare också. Borde låta bra med humbuckers. Och gainnivån är ju låg i den, så det lär inte bli för köttigt heller. Ser med spänning fram emot paketen!


05 Mar 2017, 23:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Ska du ha en TC spark så skall den vara sist i kedjan då händer rätt saker!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Mar 2017, 00:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Har du testat en OCD någon gång? Jag hade två på mitt bord med olika inställningar, så bra tycker jag den pedalen är.
Har dem ställda med låg gain och det funkar hur bra som helst. Transparent och otroligt anslagskäbsligt/dynamiskt. Trstade MP's anslagskänsliga OD (mins inte vad den heter) och gillar generellt MP's grejer, men OCD slog den rejält.

Finns två lägen, HP (high peak) och LP (low peak) att välja på. Tycker man att LP blir för fett så använder man HP i stället som skär liiite bas och har lite mer mid - utan att ha mid-puckel.

Jag har en version 4 över om du vill prova. Kan ev bli till salu. Skriver inte detta inlägg för att sälja, OCD är den bästa jag provat så det är ett välmenat tips!


06 Mar 2017, 09:19
Profile WWW

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Mad Professor Simble overdrive. Mycket fin low/medium-gain pedal.

_________________
Dra röva i koks!


06 Mar 2017, 11:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Jag är lite i motsats sits, d v s ska få till strata i en rigg som mest används för P90/humbucker/Filter'Tron och lite tele.

Nu vet vi ju inte vad det är för en Les Paul-variant du har, eller vilket Les Paul-ljud du är ute efter, men jag gissar att det är någon form av Les Paul Standard och att du kanske vill lite åt Les Paul med P90- eller LP Custom-hållet.

Du har provat en hel del av de vanliga diod-klipparna och det funkar inte så åt det hållet ska du nog inte.

Jag kör den typen av ljud med hjälp av min kompressor/booster för att få punch med lite spräck. Den som funkar för mig är en Himmelstrutz Miss Nutcracker, som är en optiskt kompressor som komprimerar ungefär som när man man spelar starkt på en bra förstärkare. Det låter med "tryck" och "punch" än typiskt pumpande kompressor, Jag använder den inbyggda boostern för att överstyra förförstärkaren i min förstärkare lite och tonkontrollen för att få lite med hög-mid-bett. Men då är ju frågan om den dist som du har i Deluxen är rätt för dig och din Les Paul. Är den det så är du hemma. Om inte så kanske en förstärkarliknande dist kan vara något för dig. T ex någon Fetto-variant, eller en Raptor, eller en väldigt försiktigt ställd Friedman BE-OD. Eller OCD som någon nämnde. Men den är lite för "rund" för att få det att låta som jag vill låta. Men om man gillar typiska EL84-förstärkare så är den helrätt.

Om inte det funkar så är det nog antingen mickbyte som gäller eller köp av en brittisk förstärkare.

Just det. Se till att han nickelpläterade strängar, om du inte redan har det.


06 Mar 2017, 20:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Dec 2010, 09:00
Posts: 233
Location:
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Kan säga att Digitech Hardwire SC2 Valve Distortion kan göra det jobbet..Den är trots namnet Valve Dist en låggainig pedal som inte midhumpar och komprimerar nåt nämnvärt den har också bra eq inställning.. jag använder min som cleanboost ställer gain på 0 och ställer high och low utefter vilken gitarrtyp jag använder funkar lika bra på sc som hb. och man ska ha crunchläget inställt..ger ett fint lite extra bett till soundet.


07 Mar 2017, 09:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Låter som om det är en boss od-3 du är ute efter.
Andra varianter är väl bd-2 eller ehx soul food

Visst, boss od-3:an är inte botiq-sexig, men gör sitt jobb, grym pedal 8)


07 Mar 2017, 09:33
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Mooer Blues Crab, en bluesbreaker krets som är kanon till låga gainnivåer. Lovepedal Amp 50 kör jag nu, den låter inte bäst från rent ljud, men att pusha en annan od gör den galant.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


07 Mar 2017, 09:58
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
En Tim eller Timmy borde kunna ge dig det du efterfrågar.

Snyggaste low-medium gain-pedalen jag någonsin använt.

Disclaimer: har inte använt den på en Les Paul men det finns det säkert andra som gjort.


07 Mar 2017, 12:32
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Håller med Matte, Mooer Blues Crab är en väldigt bra low gain OD som funkar till både single coíl och humbucker. Annars har du testat OCD? Jag tyckte den var väldigt bra för också för humbucker.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


07 Mar 2017, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Kanske inte direkt svar på frågan, men har du testat att sänka Pållens mickar?

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


07 Mar 2017, 22:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
Herb wrote:
Kanske inte direkt svar på frågan, men har du testat att sänka Pållens mickar?


Absolut! Det har jag. Och att höja dem. Har mekat en hel del med dem.


09 Mar 2017, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Riggspecifika overdrivetips
UPPDATERING:

Nu har jag en del förändringar.

Till att börja med har jag kopplat EP-boostern via en Boss LS-2 och justerat volymen på den loopen så att jag får lite fläsk i soundet, men inte den avsevärda volymboosten. På så sätt blir ju inputen i overdrivepedalerna mer kontrollerad. Den loopen passar stratan jäkligt bra. Sannolikt telen också, men jag har inte provat det än. Jag justerade den andra loopens volym också. Nu blir det något lägre output på Les Paulen än vad det var tidigare.

Forsättningsvis har jag bryggat kanalerna på deluxereverben. Spelar ingen roll i sammanhanget, men låter fett.

Sen har jag gjort mig av med SD-1an och Sweet Honey-pedalerna. Båda var bra, men inte i min smak.

Igår hämtade jag ett paket med en Boss BD-2 Waza och en Xotic RC Booster. Och såhär är det nu:

AC Boostern låter mycket mer som jag vill med Les Paulen nu. OD808 och OD820 är fortfarande lite väl murriga med Les Paulen, men så är det alltid tycker jag.

RC Boostern är grym! BD-2W också! Passar skitbra med en Les Paul genom en 68 Custom Deluxe Reverb. RC Boosterns rakare utgångspunkt och aktiva EQ gör att jag kan hitta mer eller mindre precis vad jag vill. BD-2W har färre inställningsmöjligheter, men har ett klockrent utgångsläge och en tonkontroll som justerar topp i huvudsak, vilket passar mig bra. Båda lägena (S & C) låter bra.

Och såklart låter båda två fantastiskt med strata också. Så det ska bli riktigt roligt att bekanta mig med arsenalen i rep- och livesammanhang nu. Hitta funktionerna. För kort och gott så kan jag använda alla delar av bordet med alla gitarrerna (räknar kallt med att den kommande 335an kommer funka fint också). Fett!


09 Mar 2017, 12:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 95 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.