View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:51



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tips inför nytt bygge? 
Author Message

Joined: 16 Oct 2004, 15:07
Posts: 94
Location:
Post Tips inför nytt bygge?
Jag tänker bygga mig en ny Warmoth och vill ha en väldigt speciell färg och undrar om någon har tips på någon som är riktigt vass på att måla gitarrkroppar?

Färgen jag vill ha på både fram och baksida är denna:

Image


27 Feb 2017, 16:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Det där är väll ingen färg? Ser mer ut som ett relicning objekt. Det fixar du lätt själv med två lager färg, först brun sen svart, sen är det bara att gå loss med en slipkloss!

_________________
pudas


27 Feb 2017, 19:19
Profile

Joined: 16 Oct 2004, 15:07
Posts: 94
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Färg eller inte...definitionsfråga...men jag vet att det finns folk som kan "kopiera" hur denna ser ut och det är de jag vill komma i kontakt med. Möjligt att jag kan göra något liknande själv, men är mer intresserad av att få det gjort av ett proffs.


27 Feb 2017, 19:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
"Två lager färg och en slipkloss" funkar inte alls här. Gitarren på bilden är behandlad med lasyr och marmorering som är en traditionell målningsteknik. Marmoreringsteknik är egentligen inte en teknik utan flera. Två problem kan dyka upp om du hittar någon som kan och rent av är villig att göra just detta. 1. Det är möjligt att gitarren måste vara grundlackerad först. 2, Det måste möjligen på en klarlack ovanpå. Men det finns bra sätt att lösa detta: Blunda och tänka dig den snyggaste solida finishen du kan tänka dig. Öppna sedan ögonen och välj den.


27 Feb 2017, 21:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Ett annat sätt att få tankevärlden att stämma med idévärlden är att gå direkt på gitarren med finishen du vill ha. En Charvel som exakt den på bilden kanske handlar om samma pengar som ett Warmothbygge?


27 Feb 2017, 21:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Marmorering tycker jag låter som en omständlig metod för att få gitarren att se ut som den är halvvägs in i ett refinich-job! :D
Men vist i Rat-Rod kretsar airbruchar man ju rostangrepp om plåten är för fin!

_________________
pudas


27 Feb 2017, 21:51
Profile

Joined: 16 Oct 2004, 15:07
Posts: 94
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Finns med största sannolikhet ingen Charvel att köpa som ser ut som gitarren på bilden. Gitarren på bilden är en Luxxtone som är sjukt bra byggen och som kostar därefter. Därför väljer jag istället att bygga ihop en liknande med Warmothdelar med t.ex en roasted maple neck som jag fastnat för och som sitter på mina Suhr gitarrer och som inte heller någon billig Charvel har. Äger ett antal Charvel som jag också gillar, men tanken här är att bygga en ny gitarr efter de specar som tilltalar mig mest just nu. Har redan varit i kontakt med ett företag i USA som kan fixa så att den blir målad som den på bilden, men hade hoppats på att även någon i detta avlånga land har denna kunskap och som man kan köpa denna tjänst ifrån.


27 Feb 2017, 22:43
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Rätt snyggt!

Finns det bild på framsidan också?

Min gissning är att minst 4 olika färger använts och att man kan behöva ett antal försök för
att bli nöjd. Blir nog rejält dyrare än en vanlig lack, frågan är hur dyrt.

Intressant om du hittar någon som gör det, lägg gärna upp en fortsättning på äventyret.


27 Feb 2017, 23:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Kulörerna är ytterligare en utmaning vid sidan om tekniken. Om det skall se ut som på bilden krävs rätt exakt rätt grå-svart-blå och ockra. Det är lätt att hamna i det blå-gula eller orange-grå.


28 Feb 2017, 07:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Vilka lackproffs är det som hänger här då... Peter Naglitsch . Metamatic.... Tweedman.... Fler?
Frågan är om det måste bli exakt lika. Då är det nog svårt bara utifrån bilder.... Tänker också på Jesper Erikssons konstverk till gitarrer...

_________________



28 Feb 2017, 08:11
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Oct 2004, 15:07
Posts: 94
Location:
Post Re: Tips inför nytt bygge?
Den måste inte vara exakt som på bilden, men gärna så lik som möjligt i "färgtoner" Har noll koll på vilka som lackar gitarrer här på forumet så alla tips är välkomna. Någon av dessa som finns i närheten av Skåne?


28 Feb 2017, 09:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.