View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:40



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Out of phase-prognos? 
Author Message

Joined: 11 Apr 2006, 21:09
Posts: 194
Location:
Post Out of phase-prognos?
Har vid flera tillfällen "lyckats" få två humbuckers out of phase i samband med byte av en mick. Jag vet att det har med polerna... att göra (kan inte denna vetenskap och lär nog aldrig lära mig den heller) och tänkte nu ta en genväg och försöka lösa problemet innan det uppstått.

Jag har en Japan les paul med en gammal gotoh-mick i (mycket trevlig för övrigt) och den andra micken är en dimarzio. Den sistnämnda tänkte jag testa att byta mot en seymour duncan (59). De nuvarande mickarna är inte out of phase i mittläget, men är det sannolikt att det kommer att bli out of phase med en duncan? Har för mig att dimarzio och duncan inte funkar ihop i detta avseende, men kan så klart ha fel.


24 Feb 2017, 22:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Out of phase-prognos?
Lätt att kolla, anslut en analog voltmeter inställd på lägsta området. Röd sladd till det du förväntar dig är mickens plus/hot eller motsvarande term, den svarta till minus/ground eller motsvarande term. Peta nu med en skruvmejsel eller något annat av magnetisk metall på mickens ovansida titta åt vilket håll nålen vill rör sig precis när skruvmejseln träffar micken. Om den far upp och visar ett plus-Volt värde så är den röda sladden kopplad till mickens plus.
För att mickarna ska vara i fas ska båda mickarna få nålen att visa ett plus värde.

_________________
pudas


24 Feb 2017, 23:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.