View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2024, 05:32



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vettig hemmastärk? 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vettig hemmastärk?
måste ge dig rätt, MÅSTE inte vara en rörstärkare, det går bra med nått annat också så längre grundljudet är hyfsat och sedan köra på med pedaltrick. Har bara upplevt att mindre stärkare låter för processade, burkiga, inte så "in your face".
Har även haft bra erfarenhet av marshalls 80-tals transistor stärkare tillsammans med pedaler, däremot har tex de små peavey transtube aldrig gått att låta typ "äkta" ?, såklart spelar högtalaretyp o storlek oxå in.

testade med boost framför od fasktiskt, en od-3 in i en sd-1, läste det nånstans i en tråd och resultatet var överraskande bra. Boss od-3 har så mycket volym o rak frekvensrespons att den fungerar fint som en boost.

därmed inte sagt att det säkert finns massor av mindre stärkare som låter grymt bra, vill väl bara säga att det funkar även att få sjysst ljud i sovrummet med stora doningar... eller nått..ni fattar :mrgreen:


25 Feb 2017, 11:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Vettig hemmastärk?
Eftersom ingen annan har föreslaget det så föreslår jag min Yamaha DG1000 som ligger under säljes.
På hemmavolym låter den garanterat bättre än många billiga rörstärkare. Inga pedaler behövs och den kostar inte mer än några pizzor.


25 Feb 2017, 15:45
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Vettig hemmastärk?
batlash wrote:
Eftersom ingen annan har föreslaget det så föreslår jag min Yamaha DG1000 som ligger under säljes.
På hemmavolym låter den garanterat bättre än många billiga rörstärkare. Inga pedaler behövs och den kostar inte mer än några pizzor.


En högtalarlåda eller ett par vettiga monitorer behövs dock också? ;-)


25 Feb 2017, 18:11
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
Kemper spöar alla små leksaksförstärkare och att krångla med 17 pedaler. :arrow:

Men för hemmabruk är Helix nästan trevligare, mycket bättre UI, går att använda som ljudkort, man får expressionspedal och footswitchar... :arrow:

Jag har en Kemper i repan och en Helix som hemmarig/portabel lösning. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


25 Feb 2017, 18:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
Inte som ett förslag på en riktig hemmastärkare men jag har haft en sån här i några år: https://www.blackstaramps.com/uk/products/fly-3

Jag bor så jag kan dra på med en riktig förstärkare och har även några mindre förstärkare, har också en Jettenuator och just nyligen byggt in Power Scaling i en förstärkare. Trots det så "orkar" jag inte alltid gå iväg till musikrummet och spela utan satt tidigare en hel del och spontanspelade utan förstärkare. Nu gör jag inte det utan använder Fly'en istället, den är liten och lätt och laddbara batterier räcker länge. Jag har fixat en kort sladd och tejpat fast en mp3spelare med backing tracks så man tar den i ena handen och gitarren i andra. Jag tycker jag förbättrat min "ton" när jag spelar mer med den än bara akustiskt, Fly'en låter riktigt bra och dynamiskt för halvdistade ljud, med humbuckermickar distar den rätt ordentligt även med normalljudet. Distläget däremot är väl inget att hurra för så det är säkert ett sämre alternativ om mycket dist är det man är ute efter. Inget alternativ till en riktig hemmastärkare men ett billigt komplement. I och med att den går på batterier kan man tex sitta utomhus på sommaren eller i TV soffan, det senare dock inte helt uppskattat av frugan !


25 Feb 2017, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Vettig hemmastärk?
makatech wrote:
batlash wrote:
Eftersom ingen annan har föreslaget det så föreslår jag min Yamaha DG1000 som ligger under säljes.
På hemmavolym låter den garanterat bättre än många billiga rörstärkare. Inga pedaler behövs och den kostar inte mer än några pizzor.


En högtalarlåda eller ett par vettiga monitorer behövs dock också? ;-)


Oops, där svamlade jag till det. Det är en DG100, alltså en 2x12:a, 100W
Preamp I DG100 är en DG1000 har jag för mig.

[url]
http://usa.yamaha.com/products/musical- ... dg100-212/
[/url]


25 Feb 2017, 19:38
Profile

Joined: 05 May 2010, 20:04
Posts: 42
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
sevärt i ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=De3veyEdTf0


25 Feb 2017, 22:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Vettig hemmastärk?
robinovich wrote:


Roande mellan ca 08:00 - 09:00 när han blir så imponerad av Yamaha THR 10an. :-)

Men det är sjukt att en så liten pryl kan låta så bra, Yamaha är grymma.


Last edited by makatech on 26 Feb 2017, 01:00, edited 1 time in total.



26 Feb 2017, 00:54
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Vettig hemmastärk?
batlash wrote:
Oops, där svamlade jag till det. Det är en DG100, alltså en 2x12:a, 100W
Preamp I DG100 är en DG1000 har jag för mig.
http://usa.yamaha.com/products/musical- ... dg100-212/


Jag förstår, den verkar riktigt bra och 2 x Celestion V30 i en kombo, inte illa.

Edit: Bara värdet av 2 x Celestion V30 berättigar priset som du har satt ut, så visst är det ett schysst pris. Verkar ju också som att den här DG serien generellt får bättre betyg än Line 6 motsvarigheterna (tex dess Spider serie).


Last edited by makatech on 27 Feb 2017, 10:26, edited 1 time in total.



26 Feb 2017, 00:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag postar om Yamaha'n igen. Topic var "vettig hemmastärk", yamahan låter absolut tillräckligt bra för att vara en hemmastärkare, den gör mycket och den gör det bra för relativt lite pengar. Bara att stoppa i guran och köra. Andra alternativ känns dyrare, inte mycket bättre och svårare att placera i lägenhet/familjehem.

_________________
www.slackervillezoo.se


26 Feb 2017, 01:46
Profile WWW

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Vettig hemmastärk?
Efter att ha lyssnat på videon i början med Pedalpojkarna, tänkte jag ödmjukt backa från mitt statement. Men efter att ha sett hela filmen, så tycker jag det handlar om vad man blir inspirerad av. Ljud kostar pengar och jag föredrar Hamstead-upplägget (kör så själv på 8-10 dB). Men det är en smaksak och inte att så måste det vara, kan erkänna att jag har inte testat Yamaha. Valveljud på låg volym är ändå en kompromiss, man får hitta sin egen väg :)


26 Feb 2017, 06:42
Profile

Joined: 17 Dec 2010, 09:00
Posts: 233
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
Kan rekommendera Fender superchamp XD eller X2 liten smidig rörstärk 15 W 1x10 går att få låta bra på låg volym..både med sina inbyggda ljud och med pedaler, dyker upp beggade då och då för 2-2500:- nåt annat som iallafall jag tycker funkar att köra på hemma är äldre Peavey Banditer dom går att få låta bra på låg volym..


27 Feb 2017, 08:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Vettig hemmastärk?
Kolla Hotone nano och lämplig låda. Finns i fyra stärkarvarianter Twin - recto. Pedalstora 5w stärkare. Har två stycken som jag petat in i varsin avlagd 10w stärkarlåda. Låter väldigt bra och är allsidiga. Volymen räcker för möblerade rum.


27 Feb 2017, 11:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.