View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 19:29



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vettig hemmastärk? 
Author Message

Joined: 16 Jun 2004, 17:39
Posts: 511
Location:
Post Vettig hemmastärk?
Finns det nån vettig stärkaren att köra på hemma? Alltså, nån som låter bra på låga volymer. Jag har både en microcube och en 30w rörkombo (H&K). Den första funkar att öva på, och 30W blir högt när det låter bra. Jag har inga fransar på nån km, så visst kan jag dra på. Men vill kunna spela utan att ha öronproppar.

I studion kör jag med Orange Rockerverb mkiii, så nåt som låter liknande på låga volymer vore väl idealet. Men jag inser att det nog blir svårt. Men kanske finns en pytteliten rörtopp på nån fraktion av en w, som man kan koppla till nåt 8-tumselement?

_________________
Senaste skivan: https://open.spotify.com/album/1Ilt6oKwM5uGA4oyICYYbc


23 Feb 2017, 19:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vettig hemmastärk?
Yamaha THR10 är väldigt populär som hemstärk.


23 Feb 2017, 19:48
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag gillar analoga pedaler och rörstärkare, det blir liksom rätt från början, det både låter och känns bra. Har haft digitala prylar parallellt vilket gett mest huvudvärk och ett ändlöst skruvade efter ljud. Blev med Kemper i somras som jag använder som preamp, mina analoga pedaler före och tex analogt delay i loopen genom ett rörslutsteg, via THD -8 dB och jag tycker det låter väldigt bra, oslagbart bra på låg volym. Har aldrig haft så kul med en enskild gitarrpryl och det blir många flugor i en smäll. Det händer mycket runt Kemper, forumet är aktivt, nya uppdateringar hela tiden från tillverkaren, ständigt nya samplingar som läggs upp på forumet och folk har lärt sig att profilera sina stärkare.

En poäng är att du också kan behålla dom grejer du redan har, som pedaler, effekter, rörslutsteg (return loop), dina gitarrhögtalare, eller så kan välja att använda dina aktiva monitorer etc.

/Ulf


23 Feb 2017, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Vettig hemmastärk?
Sen jag köpte men Yamaha thr10 c har jag inte ens satt på någon annan stärkare hemma, inte ens min Princeton med mkt bra attenuator. Låter riktigt bra och jag gillar att stoppa mobilen i auxen och köra backingtracks och jamma till :). Jag är jättenöjd.

_________________
www.slackervillezoo.se


24 Feb 2017, 00:25
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag kör med en Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 20 hemma, jag har inte haft den länge men blev kompis med den med en gång, kör dock mest i lurar genom en Jamhub men funkar finfint i sovrummet då den har Poversoak (0,1,5,20W).
Båda kanalerna låter kanon, boosten är väl det enda jag inte gillar men det är ju bara att skjuta på med pedaler och pedaler gillar den.
SNYGG ÄR DEN OCKSÅ!

http://hughes-and-kettner.com/products/ ... deluxe-20/

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Feb 2017, 08:06
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Vettig hemmastärk?
Laney CUB 10 är perfekt, 10 watt, 10 tum (högtalaren bytes med fördel dock) och låter bra som tusan på låga volymer (även höga) och med boost/OD/dist/fuzz före. Tar pedaler exemplariskt.
Har letat hemmaförstärkare sen 70-talet och först med denna är jag nöjd, har två sedan 5-6 år tillbaka.


24 Feb 2017, 08:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag köpte en Yamaha THR10C för ett tag sen och tycker den låter ok, men inte mer.
Vad som däremot låter riktigt bra är när jag tar min Zoom MS50G och kör i AUX-ingången på Yamahan.
Så har du redan någon musikspelare med AUX-ingång eller annan ingång kan du köpa en sådan Zoom för 695:- och sen är det bara att rocka på!


/Micke


24 Feb 2017, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag skulle titta på Fender Bassbreaker combos 7 eller 15 watt o ev den nya Orange Rocker 15 (har "bedroom level")


24 Feb 2017, 10:09
Profile

Joined: 16 Jun 2004, 17:39
Posts: 511
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
SLA wrote:
den nya Orange Rocker 15 (har "bedroom level")

Ja shit, den verkar jävligt vettig! 7 papp är kanske mer än jag skulle vilja lägga på en hemmastärkare, men den här törs man ju hoppas på att man kan spela in med också. Bra tipps!

_________________
Senaste skivan: https://open.spotify.com/album/1Ilt6oKwM5uGA4oyICYYbc


24 Feb 2017, 10:22
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Vettig hemmastärk?
Kärt ämne ;-)

Yamaha THR10 är smidig på väldigt många sätt. Men beslutet kan till stor del också bero på hur ljudkänslig miljö vi snackar om?

Ljudet tycker jag är tillräckligt bra (och helt klart imponerande bra för att komma från en sådan liten pryl) men samtidigt inte lika bra som en rörförstärkare. Nackdelen med rörföstärkare är ju att de kan vara lite svåra att hålla nere volymen på.

Tycker att THR är en av dem som låter allra bäst genom lurar (en del beroende på vilka lurar så klart), uppskattas.

Smidigt att alla effekter finns på förstärkaren, känns ofta helt onödigt att köra med en pedal tex.

Liten och smidig, går att ha på skrivbord, dvs alltid snabbt tillgänglig.

Kan fungera som ett ljudkort till datorn också, oerhört smidig vid inspelning och bra att den hanterar både elgitarr, bas, samt akustisk (tror väl även det fungerar att koppla keyboard etc till den). Du kan alltså använda din THR för att lägga på olika spår för olika instrument.

Jag har en rörförstärkare också som jag använder dagtid, att jag inte blivit vräkt ännu är jag glad för. En liten Marshall DSL1-H 50th Anniversary Edition med en 12 tums låda. Finns väl i och för sig div tricks även för rörförstärkare om man ser till volymproblemet, tex att köra genom rörförstärkarens rena kanal och i huvudsak få distljud etc genom pedaler, då kan man hålla nere volym hyfsat även på en röris.


Last edited by makatech on 24 Feb 2017, 11:40, edited 4 times in total.



24 Feb 2017, 11:34
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag håller faktiskt med lite min gamle kollega.

1.Köp en bra rörförstärkare (50W och över)
2.Krydda med en rad pedaler (OD:s)
3.Klart!

Håll inte på och dutta med Yamaha Drutten 10 och liknande, du kan aldrig
få det att låta bra, inte ens IA Eklundh fick det att låta bra.
Krydda istället med OD:s tills du får rätt "sprätt" på försteget.

Klivet blir sedan inte långt till slutsteget, snarare 2 snäpp på volymen.

Appropå Kemper, -Där skiljer jag mig lite.
Strunta i Kemper, nu har IR-Impulserna blivit såpass bra att det inte lönar sig att köpa hårdvara för 10,000 SEK
när mjukvaran ändå är det viktiga.

Köp en Behringer Linebox DI-400 (el liknande) och köp ett
Scarletrite Focus 2 så kan du jamma på youtube och liknande.
Impulserna heter Rosen och är svinbra, de har även gjort en virtuell rörförstärkare
som inte är fy skam den heller.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Feb 2017, 11:37
Profile

Joined: 16 Jun 2004, 17:39
Posts: 511
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
FuriousFingers wrote:

1.Köp en bra rörförstärkare (50W och över)


Jösses. Vad ska jag med den till hemma?

_________________
Senaste skivan: https://open.spotify.com/album/1Ilt6oKwM5uGA4oyICYYbc


24 Feb 2017, 12:13
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Vettig hemmastärk?
FuriousFingers wrote:
Jag håller faktiskt med lite min gamle kollega.

1.Köp en bra rörförstärkare (50W och över)

:shock: :shock: :shock:
Det viktigaste tycker jag är att det är push/pull, en-petare låter inte bra på låg volym.


24 Feb 2017, 12:24
Profile

Joined: 16 Jun 2004, 17:39
Posts: 511
Location:
Post Re: Vettig hemmastärk?
Goran wrote:
Det viktigaste tycker jag är att det är push/pull, en-petare låter inte bra på låg volym.

OJ, det här var nya begrepp för mig. Kan du reda ut dom tror du?

_________________
Senaste skivan: https://open.spotify.com/album/1Ilt6oKwM5uGA4oyICYYbc


24 Feb 2017, 12:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Re: Vettig hemmastärk?
VHT 12/20 RT sanslöst bra. Instant bfdr om man vill det.
Flexibel genom att du kan byta fritt mellan EL34/6L6/6V6

https://www.vhtamp.com/products/the-spe ... 20-rt-head

_________________
Bojen sponsor


24 Feb 2017, 14:07
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Vettig hemmastärk?
tomli wrote:
Goran wrote:
Det viktigaste tycker jag är att det är push/pull, en-petare låter inte bra på låg volym.

OJ, det här var nya begrepp för mig. Kan du reda ut dom tror du?

Push/pull har två slutrör som arbetar i par, en-petare har ett slutrör som jobbar själv hela tiden, typ Fender Champ.


24 Feb 2017, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vettig hemmastärk?
själv kör jag med en 100w marchall JMP 2203 hemma med 4x låda o jag bor INTE på landet :D
men allvarligt så går det bra det med, har en attuneator o ett par pedaler så det låter bra även på låg volym

så det beror ju mest på att få till bra ljud på låg volym oavsett watt-tal.

utgå ifrån vad du har i pengar o köp den bästa stärkare som går att få efter ditt ljudidal


24 Feb 2017, 15:39
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Vettig hemmastärk?
SLA wrote:
själv kör jag med en 100w marchall JMP 2203 hemma med 4x låda o jag bor INTE på landet :D
men allvarligt så går det bra det med, har en attuneator o ett par pedaler så det låter bra även på låg volym

så det beror ju mest på att få till bra ljud på låg volym oavsett watt-tal.

utgå ifrån vad du har i pengar o köp den bästa stärkare som går att få efter ditt ljudidal


Du kör med 100W JMP + 4x12 låda med attenuator i lägenhet?


24 Feb 2017, 15:53
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vettig hemmastärk?
dirt wrote:
Yamaha THR10 är väldigt populär som hemstärk.


Och det kör du hemma? :wink:


En bra stärkare, en bra attenuator och några trevliga pedaler, FIXAT! :mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Feb 2017, 16:02
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vettig hemmastärk?
Sent ska det uppdagas att en Iso-Boost kan vara bra även när det bara handlar om förstegsvolym!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Feb 2017, 17:13
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vettig hemmastärk?
makatech wrote:
SLA wrote:
själv kör jag med en 100w marchall JMP 2203 hemma med 4x låda o jag bor INTE på landet :D
men allvarligt så går det bra det med, har en attuneator o ett par pedaler så det låter bra även på låg volym

så det beror ju mest på att få till bra ljud på låg volym oavsett watt-tal.

utgå ifrån vad du har i pengar o köp den bästa stärkare som går att få efter ditt ljudidal


Du kör med 100W JMP + 4x12 låda med attenuator i lägenhet?

Yupp 8)
Attunator, o just nu en whawha, boss od-3, boss sd-1 o ett reverb. Funkar för allt :)


24 Feb 2017, 17:14
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vettig hemmastärk?
makatech wrote:
SLA wrote:
själv kör jag med en 100w marchall JMP 2203 hemma med 4x låda o jag bor INTE på landet :D
men allvarligt så går det bra det med, har en attuneator o ett par pedaler så det låter bra även på låg volym

så det beror ju mest på att få till bra ljud på låg volym oavsett watt-tal.

utgå ifrån vad du har i pengar o köp den bästa stärkare som går att få efter ditt ljudidal


Du kör med 100W JMP + 4x12 låda med attenuator i lägenhet?

Kör med två 50Wattare utan attenuator!
:mrgreen:

Kör pedutter istället för "atte" helt enkelt superbra och bra nog för mig.
Med det tricket slipper jag köpa en samt kommer hyffsat nära en slutstegskänsla,
tack vara trippel-OD-tricket med boost framför.(helt clean kanal) GH50L (Boost+bara en OD på VH100r)
Optimalt.-Jajamen

Det stämmer inte för fem öre det sägs att du inte kan ha en push/pull, eller enpetare!

¨Jag rekommenderar istället en push/pull istället för att söka efter halva livet, har jag
skitkul hemma på riktigt med nästan samma känsla som slutstegsvolym.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Feb 2017, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vettig hemmastärk?
tomli wrote:
Men vill kunna spela utan att ha öronproppar.

Om detta är definitionen på låg volym, så funkar väl de flesta rörstärkare med lite lägre effekt - från 5 watt och nedåt eller nåt.

För mig är låg volym vad som funkar i min lägenhet. Då finns det inget med rör som låter bra. Inget som jag testat i alla fall. Tycker jag. Jag har Yamaha THR10C som min hemmastärkare. Hur man ska få en 100-watts Marshallstack att låta bättre på lägenhetsvolym är en total gåta för mig.

_________________
Mats


24 Feb 2017, 17:31
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Vettig hemmastärk?
Mycket intressant information som kommer fram här måste jag säga vilket eventuellt öppnar upp för vissa möjligheter i framtiden, hmmm, en Mark IV vore inte fel. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=5fcg9aV0TOQ

Vissa av er kör med 50W-100W monster och t.o.m. 4x12or i lägenhet om jag nu förstått korrekt?? Om ni verkligen kör i lägenhetsvänlig volym eller har ovanligt förstående grannar vet jag dock inte. ;-)

SLA med attenuator + pedaler, FuriousFingers utan attenuator men med pedaler.

FuriousFingers: Kör du enbart via förstärkarens rena kanal + pedaler?
(Edit: läser nu igen att du kör trippel-OD med boost framför via clean kanal med GH50L samt boost + en OD via Laney VH100r)


24 Feb 2017, 17:35
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vettig hemmastärk?
Vill ju fylla dom små vacuum-rören med den magiska siffran +11dB boost till att börja med.
Och vips börjar förstärkaren leva upp, även på lägre volymer.

Krydda sedan med valfri (valfritt antal) OD och du har nu en ganska hyffsad
"emulering" av slutsteget fast på visk-volym.

Faktiskt så har jag absorbenter från bullerbekämparen (appropå grannar) därför
att tom mitt plektrumljud är högre än förstärkarens ljud med Tri-OD-tricket.
:mrgreen:


Som extra dill på laxen lät jag tom nilo löda en Tri-OD backup till min ordinarie
pedaluppsättning. Man kan ju aldrig vara nog försiktig.
Han har nog kvar ritningen någonstans.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Feb 2017, 17:56
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vettig hemmastärk?
Hade fixat det utan attunator också, men eftersom Marshall volymkontrollen ju är som den är, dvs full patte vid 2, så hjälper attunator mina klumpiga fingrar att ställa in, från tyst till skakande väggar är annars nån millimeter ;)
Men man behöver ju ingen 4x12, jag bara råkar ha en o får använda det som står till buds.
Utan pedaler hade det dock varit svårt att få bra ljud på låg volym.
Min rekommendation för hemmaspel är en sjysst rörstärkare som har ljudkarakären du vill ha o helst en med mastervokym o sen två overdrives, 1.en typ transparent som boss od-3, boss bd-2, klon centaur- klon, Timmy eller liknande.
2. En tubescreamer variant, boss sd-2, maxon 808 eller annan som skär bas o ökar mellanregistret.
Ger en massa möjligheter att testas sig fram med att låta ena pedalen boosta den andra osv.
3. En compressor för mer sustain om du behöver, sjysst för att få häng i tonerna när man kör renare.


24 Feb 2017, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vettig hemmastärk?
[quote="FuriousFingers"]Vill ju fylla dom små vacuum-rören med den magiska siffran +11dB boost till att börja med.
Och vips börjar förstärkaren leva upp, även på lägre volymer.

Krydda sedan med valfri (valfritt antal) OD och du har nu en ganska hyffsad
"emulering" av slutsteget fast på visk-volym.

Faktiskt så har jag absorbenter från bullerbekämparen (appropå grannar) därför
att tom mitt plektrumljud är högre än förstärkarens ljud med Tri-OD-tricket.
:mrgreen:


Som extra dill på laxen lät jag tom nilo löda en Tri-OD backup till min ordinarie
pedaluppsättning. Man kan ju aldrig vara nog försiktig.
Han har nog kvar ritningen någonstans.[/

Jo man kan aldrig ha för många overdrives :D


24 Feb 2017, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vettig hemmastärk?
Granis67 wrote:
dirt wrote:
Yamaha THR10 är väldigt populär som hemstärk.


Och det kör du hemma? :wink:


Inte riktigt ;) Men var nära att skaffa en.

Har kört med 30watts topp och 4-12:a med attenuator och pedaler men fick inte till ljudet. Mina Tone King-förstärkare däremot låter jävligt bra, Mark Bartel vet hur man gör en attenuator. De är lite för dyra bara.

Har en Helix nu så jag kan spela mitt i natten med lurar. Funkar fint det också.


24 Feb 2017, 18:52
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vettig hemmastärk?
Jag har en för mig vettig hemmaförstärkare, en Swart Space Tone Atomic Jr. http://swartamps.com/amplifiers_st-atom.htm Enkel, pålitlig, välljudande och vacker men dyr. 5W och 8" Weber Signature är kanske inte för de som spelar lite hårdare musik men jag känner mig fan som Kåta Gun när jag lirar genom den... :oops: :wink: Men 5W är även det ganska så volymstarkt så jag har en Swart Night Light Attenuator & Stereo Drive som emellanåt får tjänstgöra. Hmm, skulle egentligen byta den mot en Swart Night Light Jr så skulle jag kunna montera den i förstärkaren, någon?

Nog med svammel, begagnat kan ge dig mycket för pengarna.

Lira genom lurar få vänta ett tag till men isf blir det nog någon variant av Yamaha THR.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Feb 2017, 19:12
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Vettig hemmastärk?
Tycker som summering att snygga "rörspräck" på hemmavolym är svåruppnåeligt. Hade en Tweaker 15W som jag gillade mycket, och den funkade väldigt bra med pedaler. Lyssnade på Orange 15W combo och känner igen bollparken, tycker man hamnar där väldigt ofta, det blir ganska högljutt och lite bröligt :wink: Visst den går att trigga med pedal men det funkar även på andra stärkare. Gärna analogt så länge det går, men föredrar en stor pjäs före små enpetare etc och hellre fyra fullvuxna rör före två, känns som mer botten och ton.

Mina två...


24 Feb 2017, 22:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Goran, iStofil, Majestic-12 [Bot] and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.