View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:13



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Den korta varianten:

Köp och du kommer inte ångra dig!

Den lite längre varianten:

Hur det började:

Jag köpte en Les Paul Jr Billie Joe Armstrong då jag länge suktat efter en P90-gura och gillar enkelheten med just denna modell. Jag använder i princip alltid endast stallmicken och detta exemplar var välbyggt och spelade fint. Den köptes begagnad och den tidigare ägaren hade satt dit ett TonePros intonerbart stall. Jag ville ha den så likt original som möjligt (då syftar jag på modellen, d.v.s. från slutet av 50-talet) så jag monterade dit originalstallet. En lite tyngre variant och det står ”Avanced Plating Inc.” på undersidan. Formen på det är ganska ok då det har en rätt så hög ”rygg”, men gitarren levde inte ut med det stallet. Lite som att spela med gamla slitna flatwounds. Det händer inte så mycket först men sen händer allt. När man tar i. Inte jättemycket sustain och det klassiska sitarljudet fanns där, om än inte så mycket.
Jag visste inte hur man skulle intonera en sådan här sak och började googla. Det visade sig att man skulle utgå från A och B-strängarna och sen får det bli som det blir. Men när jag googlade detta så dök en sida från ett Les Paul-forum upp där man lovordade ett relativt nytt märke på marknaden – Mojoaxe! Efter att ha läst alla trådar om detta samt gått igenom hemsidan som är väldigt informativ och bra så kom jag fram till att ett sådant stall får det bli.

Om Mojoaxe CWT:

Så här beskriver Dan (Mojoaxe) sitt stall: The CWT tailpiece is CNC machined from 7075 Aircraft grade lightweight aluminum bar stock so the tolerances are much tighter to have the same overall dimensions and string spacing as a stock Gibson tailpiece from the 50´s.
Det fina med stallet är att det är kompenserat (se bild) så att gitarren intonerar bättre samt att man på köpet slipper sitarljuden, men med en klassik look. Dan utgick från en Les Paul som var perfekt intonerad med ospunnen G-sträng och kopierade över den ”linje” som sadlarna utgjorde.
För mer info kolla hemsidan. http://www.mojoaxe.com

Till detta beställde jag även låsbara skruvar, så kallade ”locking studs”. Dessa är gjorda av Nickel Plated Steel och är lätta att justera höjden på med den medföljande insexnyckeln. Man justerar ovanifrån vilket är en fördel (se bild).

Både stallet och skruvarna finns i Unaged och Aged utseende. Jag beställde dem i ”slightly aged” då det passar gitarren bra utseendemässigt.

Hur funkar det då?

Ja, att justera in en LP Jr (eller liknande gitarr med wraparound) kräver lite tålamod, men när det väl är gjort så blir det som det blir. Om man inte har investerat i Mojoaxe´s stall. Det är lite fix innan man hamnar rätt då man måste släppa på strängarna innan varje ändring, stämma upp igen och kolla av. Släppa på nytt, justera, stämma upp osv… Med låsbara skruvar så blir det ett moment till, men å andra sidan så sitter det där det sitter när man väl är klar. De låsbara skruvarna hjälper dessutom till att få stallet i vågrätt läge i stället för att det reser sig och lutar mot skruvarna. Det funkar det också och stallet låser fast sig självt, men låsbara skruvar kändes som en enkel uppgradering till en i övrigt genomtänkt produkt.

Jag använder Daddario Pure Nickel 0,11 med olindad G-sträng. Gitarren intonerades med A & B-strängen som grund och vid koll på de övriga strängarna så var det näst intill perfekt. G-strängen är fortfarande lite hög, men det är så lite att det inte märks. Min stämapparat är en Sonic Research Turbo Tuner som är extremt känslig (+-0,02 cent) så minsta avvikelse märks.

Med originalstallet så var intoneringen ok och det funkade, men det var långt ifrån bra. Vissa ackord lät surt och högre upp på halsen så blev det värre. Nu funkar det att spela som på vilken gitarr som helst. Underbart!

Enkelheten på Les Paul Jr som jag i sig prisar har samtidigt sina brister, men med det här stallet så blir det en perfekt kompromiss i utseende och användbarhet.

Och låter?

Det som jag först märkte var att tonen ringde ut mer och att sustainen kom tillbaka. Den spelar rätt högt akustiskt och kroppen och halsen vibrerar. När man stämmer sträng för sträng så måste man direkt dämpa de andra strängarna som börjar svänga med.

Förstärkt så blev gitarren lite brightare och tightare – vilket behövdes på detta ex. Förmodligen p.g.a. att det sitter en stackad P90 i idag som är lite mörkare i sig. Det är god strängseparation och sprill så jag har inget att klaga på där. Jag förstår nu vad man på engelskan kallar för "airy". Hittar ingen bra översättning för det i ljudsammanhang på svenska, men jag förstår nu när jag upplevt skillnaden.

Sammanfattning:

Man kan först tycka att det är dyrt, och visst kostar det en slant. Stallet kostar idag 139 dollar och de låsbara skruvarna 24 dollar. Detta är priser för de åldrade delarna. De som inte är åldrade kostar 129 dollar för stall och 20 dollar för de låsbara skruvarna. Men jag väljer att se det som en investering som får ett bra instrument att bli lite bättre. Det går även att flytta vidare enkelt om man vill eller sälja vidare om man av någon anledning inte skulle gilla det. Dan på Mojoaxe är dessutom en jättetrevlig snubbe att ha att göra med så om man har frågor så hjälper han gärna till så att kunden blir nöjd.
Jag beställde stallet på fredagskvällen och hade det i min brevlåda på torsdagen efter.
Kvalitén och hantverket på grejerna är dessutom väldigt hög, det känns, syns och märks.

Jag hoppas att detta kan vara till nytta för någon som gått i tankarna att slå till. Som ni märker så är jag väldigt nöjd och det kändes som helt rätt beslut.

Ha det - Christian

Image


23 Feb 2017, 09:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Snyggt, men fasligt dyrt... Blir väl typ 2500:- inkl frakt och tull ?

Mycket för ett Wrap-stall.

_________________



23 Feb 2017, 10:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Mike Leaf wrote:
Snyggt, men fasligt dyrt... Blir väl typ 2500:- inkl frakt och tull ?

Mycket för ett Wrap-stall.


Nja, standardstallet inkl locking studs blir 1262:-, 1092:- utan skruvarna.
Frakten är inte så dyr och tullen är inte säkert att det fastnar i, skickas i giffybag som brev.


23 Feb 2017, 11:04
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Borde stoppa pa 1900 SEK + frakt? Ser gediget ut, speciellt skruvarna verkar vara en bra grej.

Finns det stall for spunnen G_strang ocksa?


23 Feb 2017, 11:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Cabretta wrote:
Borde stoppa pa 1900 SEK + frakt? Ser gediget ut, speciellt skruvarna verkar vara en bra grej.

Finns det stall for spunnen G_strang ocksa?


Tror att det bara finns för ospunnen faktiskt. Men du kan alltid fråga. Det kanske är något han kan göra för framtiden om det finns en marknad för det.
Frakten var 8 dollar tror jag, så det är inget att bråka om.


23 Feb 2017, 11:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Ok jag räknade 139 + 24 = 163 $ + frakt c:a 20$ x 10:- = 1830: x 1.3 (tull moms) = 2379:-

_________________



23 Feb 2017, 11:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Mike Leaf wrote:
Ok jag räknade 139 + 24 = 163 $ + frakt c:a 20$ x 10:- = 1830: x 1.3 (tull moms) = 2379:-

Ok, jag var kanske lite otydlig.


23 Feb 2017, 12:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Har ett sånt stall på min '61 SG Special. Funkar hur bra som helst. Några speciella stolpar behövs inte, stallet passar på de befintliga.

Image

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Feb 2017, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
På min Gibson Melody Maker sitter det här enklaste, ej intonerande stallet som jag trodde skulle behövas bytas ut omgående, men jag tyckte det funkade utmärkt! Intonerar inte så illa som man kan tro med .010 set! Jag spelar sällan ackord över åttonde bandet vilket också givetvis hjälper. Har heller inga problem med tonen eller "sitar-ljud".

_________________
pudas


24 Feb 2017, 08:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
pudas wrote:
På min Gibson Melody Maker sitter det här enklaste, ej intonerande stallet som jag trodde skulle behövas bytas ut omgående, men jag tyckte det funkade utmärkt! Intonerar inte så illa som man kan tro med .010 set! Jag spelar sällan ackord över åttonde bandet vilket också givetvis hjälper. Har heller inga problem med tonen eller "sitar-ljud".


Jag blev faktiskt förvånad själv över hur bra originalet på min funkade, men det var långt ifrån optimalt. Jag har insett att jag spelar rätt mycket ackordliknande grejer högt upp på halsen. Det känns inte som så, men efter att ha sett videos från när vi spelar live så slog det mig att jag är rätt högt uppe och jobbar större delen av låtarna. :?


24 Feb 2017, 09:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
Har men sen också en som spelar piano i bandet då kan det här med intonering bli riktigt kritiskt.

_________________
pudas


24 Feb 2017, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Mojoaxe kompenserat wraparound CWT - recension!
pudas wrote:
På min Gibson Melody Maker sitter det här enklaste, ej intonerande stallet som jag trodde skulle behövas bytas ut omgående, men jag tyckte det funkade utmärkt! Intonerar inte så illa som man kan tro med .010 set! Jag spelar sällan ackord över åttonde bandet vilket också givetvis hjälper. Har heller inga problem med tonen eller "sitar-ljud".


Nä, det är lustigt hur det kan variera. Har en LP Jr DC som intonerar jättebra med originalstallet, men på SG:n var det nödvändigt att byta . SG:n intonerar nu lika bra som en telecaster, minst. :mrgreen:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


24 Feb 2017, 14:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.