View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 06:46



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Cubase - göra "grupper"? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Cubase - göra "grupper"?
Hej!

Finns det någon snabb och enkel förklaring till hur jag kan göra grupper vid mixning? Ex, lägga de fyra mickarna från trumsetet i en grupp, så att jag kan höja hela trumsetet med endast 1 regel efter att ha mixat ihop det. Eller om jag har två stärkare till guran som jag vill vill köra ihop, men kunna justera båda samtidigt med samma inställningar och lägga till effekter på hela gruppen osv.


21 Feb 2017, 11:36
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2004, 20:10
Posts: 168
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Högerklicka i projektfönstret "add group"; välj stereogrupp.

Sedan går du in i dina individuella kanaler och väljer "output" till gruppen du precis skapat istället för "stereo out".

_________________
http://www.egonaut.se


21 Feb 2017, 11:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Kör inte själv med Cubase, men på tuben finns quick tips för i princip alla program. Oftast är dom som är producerade av tillverkaren själva som är bäst.
Kanske denna är tillämplig för din version av Cubase.
https://www.youtube.com/watch?v=MXhDNa8gKpQ

_________________
pudas


21 Feb 2017, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Tack! :D


21 Feb 2017, 11:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Jag vill tillägga att skapa en mixgrupp i form av en VCA-regel eller motsvarande gruppering i mixfönstret inte är samma sak som att skapa en sub-grupp i mastersektionen.
Det "Shoegazers Anonymous" frågar efter är det förstnämnda. Det är inte fel att skapa en subgrupp, och det kan ha sina fördelar i att man kan lägga pluggar i subgruppen för att effektlägga ett helt kanalpaket.
Givetvis går det att kombinera dom båda!

_________________
pudas


21 Feb 2017, 13:00
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Om du vet hur man addar kanaler för att spela in så vet du också hur man addar gruppkanaler. De finns nämligen på samma ställe! Vad kör du för version?


21 Feb 2017, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Jag har ingen aning om vilken version det är... Den är inte ny iaf. Har nog hängt med i tio år. Grejen är att jag använder den så sällan och kan bara grundläggande, knappt. Men tänker att det måste gå att få till grupper oxå, kan ju inte vara raketforskning. Och jag kan lägga till kanaler, så då borde det ju gå.

Tror att problemet har varit det som Terge var inne på. Jag har lyckats hitta add group, men sen har jag inte fattat hur jag ska få kanalerna till gruppen. Men det fick jag ju svaret på där.


21 Feb 2017, 15:47
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Cubase - göra "grupper"?
Shoegazers Anonymous wrote:
Jag har ingen aning om vilken version det är... Den är inte ny iaf. Har nog hängt med i tio år. Grejen är att jag använder den så sällan och kan bara grundläggande, knappt. Men tänker att det måste gå att få till grupper oxå, kan ju inte vara raketforskning. Och jag kan lägga till kanaler, så då borde det ju gå.

Tror att problemet har varit det som Terge var inne på. Jag har lyckats hitta add group, men sen har jag inte fattat hur jag ska få kanalerna till gruppen. Men det fick jag ju svaret på där.


Efter att du lagt till gruppen måste du adressera vilken kanal du vill ha till gruppen. detta görs i inspektorfönstret på vald kanal. Lite svårt att förklara men det finns videos på youtube som visar hur.


22 Feb 2017, 12:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Majestic-12 [Bot] and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.