View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Jun 2024, 18:11



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1888
Post Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Testade att vrida halspickupen 180° på min Les Paul R8 och jag måste säga att det helt klart är ett alternativ när man tycker att basen är för "slapp".
Har en Antiquity där som ju har en lätt åldrad alnico II magnet och som jag gillar förutom just det att den har för lite mellanregister och lite för mycket "boomig" bas. Efter att jag vridit pickupen ett halvt varv blev det mer kärv "träighet" i tonen som var trevligt. Lite mer svårspelat upplever jag iof och det handlar nog om hur övertonerna reagerar men det vänjer man sig nog vid. Ska även prova en alnico IV i den som är beställd från Throbaks. Men vad säger ni, varför gillar ni eller gillar inte att vrida halspickupen 180°?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Feb 2017, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2117
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Jag har det så på flera av mina guror också. Ger liiite mindre bas och sedan kan man justera med höjden och polskruvarna dessutom. Man kan vrida stallmicken också när man ändå är igång.

_________________
##################


20 Feb 2017, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7656
Location: Malmö
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Vinner man egentligen något på detta?
De "fasta" polerna har mer massa så de borde vara de viktigaste om man vill ha mindre bas, men vad vet jag.....


20 Feb 2017, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1888
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Goran wrote:
Vinner man egentligen något på detta?
De "fasta" polerna har mer massa så de borde vara de viktigaste om man vill ha mindre bas, men vad vet jag.....

De rörliga polerna kommer ju iof närmare strängarna så... Efter att ha provat så kan jag intyga att det blir tydlig skillnad och minskad bas på "flippen".

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Feb 2017, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7656
Location: Malmö
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Polytone wrote:
De rörliga polerna kommer ju iof närmare strängarna så... Efter att ha provat så kan jag intyga att det blir tydlig skillnad och minskad bas på "flippen".

Tja det är väl bara att testa och se om du har rätt :D
Minskad bas på halsmicken är alltid önskvärt när det gäller HB.


21 Feb 2017, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 901
Location:
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Polytone wrote:
Testade att vrida halspickupen 180° på min Les Paul R8 och jag måste säga att det helt klart är ett alternativ när man tycker att basen är för "slapp".
Har en Antiquity där som ju har en lätt åldrad alnico II magnet och som jag gillar förutom just det att den har för lite mellanregister och lite för mycket "boomig" bas.


Finns ju alternativet att ladda upp magneten helt och fullt också. Ser ju bättre ut än att ha en felvänd mick. I mina Ants har jag laddat magneterna fullt. De funkar bättre så för mig, låter bättre i den gitarr de sitter i.

Samma med ett par Wolfetone Legends, Wolfs variant av Antiquities. Där har jag satt en fullladdad A2 i stallet istället för den degausade originalmagneten. Låter bättre när man vill ha lite driv i gammel-Marshallen. Annars blir det bara gubbfjös ljud.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


21 Feb 2017, 10:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1888
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Mmannen wrote:
Polytone wrote:
Testade att vrida halspickupen 180° på min Les Paul R8 och jag måste säga att det helt klart är ett alternativ när man tycker att basen är för "slapp".
Har en Antiquity där som ju har en lätt åldrad alnico II magnet och som jag gillar förutom just det att den har för lite mellanregister och lite för mycket "boomig" bas.


Finns ju alternativet att ladda upp magneten helt och fullt också. Ser ju bättre ut än att ha en felvänd mick. I mina Ants har jag laddat magneterna fullt. De funkar bättre så för mig, låter bättre i den gitarr de sitter i.

Samma med ett par Wolfetone Legends, Wolfs variant av Antiquities. Där har jag satt en fullladdad A2 i stallet istället för den degausade originalmagneten. Låter bättre när man vill ha lite driv i gammel-Marshallen. Annars blir det bara gubbfjös ljud.

Hur gör man om man vill ladda upp magneten fullt?

Jag tycker det är snyggt med "felvänd" mick. :)


Attachments:
peter green.jpeg
peter green.jpeg [ 9 KiB | Viewed 1603 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
21 Feb 2017, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 901
Location:
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Polytone wrote:
Hur gör man om man vill ladda upp magneten fullt?

Jag tycker det är snyggt med "felvänd" mick.


Jag tycker det ser lite konstigt ut med micken fel. Föredrar ljudet av en rättvänd mick också. Men det är väl kanske en smaksak. Det blir ju out of phase också. Låter bra i vissa gitarrer, andra gillar det inte, har jag märkt.

Jag vet inte hur man laddar. Det ska gå med neodymmangeter, kanske såna här? https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... 0wod43IDNA Men exakt hur man går tillväga får du googla på.

Jag skickade iväg mina magneter till en micklindare. Tror t.ex. Lundgren gör sånt, men det kostar nån symbolisk summa. Helt klart värt det. Roligare tyckte jag, att ha originalmagneterna i mina Ants full-laddade, än att stoppa i utbytesmagneter.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


21 Feb 2017, 10:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1888
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Mmannen wrote:
Polytone wrote:
Hur gör man om man vill ladda upp magneten fullt?

Jag tycker det är snyggt med "felvänd" mick.


Jag tycker det ser lite konstigt ut med micken fel. Föredrar ljudet av en rättvänd mick också. Men det är väl kanske en smaksak. Det blir ju out of phase också. Låter bra i vissa gitarrer, andra gillar det inte, har jag märkt.

Jag vet inte hur man laddar. Det ska gå med neodymmangeter, kanske såna här? https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... 0wod43IDNA Men exakt hur man går tillväga får du googla på.

Jag skickade iväg mina magneter till en micklindare. Tror t.ex. Lundgren gör sånt, men det kostar nån symbolisk summa. Helt klart värt det. Roligare tyckte jag, att ha originalmagneterna i mina Ants full-laddade, än att stoppa i utbytesmagneter.

Nej, out of phase blir det bara om man vänder magneten upp och ner, inte vrider den 180°. Ska fundera lite på om det kan vara värt att ladda upp magneterna men tills vidare är jag faktiskt riktigt nöjd. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Feb 2017, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 901
Location:
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Polytone wrote:

Nej, out of phase blir det bara om man vänder magneten upp och ner, inte vrider den 180°. Ska fundera lite på om det kan vara värt att ladda upp magneterna men tills vidare är jag faktiskt riktigt nöjd. :)


Nähä, alltid lär man sig något. Länge sen jag flippade en mick sådär. :lol:

Du kan ju alltid stoppa i en annan A2 magnet för att testa om du gillar soundet, innan du ev laddar originalmagneterna. Just i stallmicken tycker jag det gör störst skillnad. Vill man ha "originalljudet" så funkar det till 90-95% att bara dra ner volymen till runt 8, så blir det samma sound som med degausad magnet. Eller att ha micken något längre från strängarna. Eller med en kombination av de båda så kan man säkert komma ännu närmare ljudmässigt.

Hemma låter det ofta kalas med de där degausade mickarna, när man sitter och gubb-lirar. Men i replokalen så gillar min gamla JMP lite mer knuff. Blir lite väl svajigt i attacken annars. Och som sagt, vill jag ha originalsoundet så drar jag bara ner volymen lite. På replokalsvolym så låter det exakt samma som med degausad magnet.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


21 Feb 2017, 11:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2117
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Den bästa mojon är när mickarna inte är vända åt samma håll som alla andras! :D

_________________
##################


21 Feb 2017, 13:12
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2750
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur många av er gillar att vrida halspickupen 180°?
Inte jag, gillar fan inte alls att skruva på gitarrerna, knappast ens stämskruvarna... men om någon blir lyckligare av att vrida, vända, bända, skruva och trixa så är det bra för just den individen. Själv tänker jag lära mig att spela gitarr under 2017. Köpa? Kanske lite... men vända halspickupen njet! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


21 Feb 2017, 13:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.