View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 06:50



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Att inte helt höra med höger öra. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Att inte helt höra med höger öra.
Eftersom först Trummis (han heter så :)) och nu jag har drabbats av problem med var sitt öra så ligger bandet på is. Jag spelar bara hemma och använder en Yamaha thr c men mina "riktiga" stärkare står tysta och samlar damm. Problemet jag har är att höger öra tjuter lite och lyssnar väldigt dåligt, något som påpekas av mina kollegor på jobbet. Jag behöver väl egentligen två fungerande öron på jobbet, men ett öra räcker. Nu är problemet att jag helt tappat suget att vistas i bullriga miljöer vilket är t ex i repan, på spelningar eller på jobbet. Ni som förstört ett öra eller två, hur gör ni? Jag vill spela, men det känns motigt, står jag med höger öra mot stärkaren så hör jag bara lägre register och det är helt enkelt inte kul.

_________________
www.slackervillezoo.se


18 Feb 2017, 18:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Jag skaffade gjutna proppar när jag jobbade med ljud på högskolan runt 2003-2004... Inte ångrat mig en sekund sedan dess.

Jag brukade säga nåt i stil med att "vi lägger gärna tiotusentals kronor på pedaler och skit, men det viktigaste instrumentet, hörseln, lägger vi inte en spänn på..."

Förhoppningsvis återhämtar sig sitt öra, eller du lär dig leva med det!
Skaffa proppar så det inte blir värre...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Feb 2017, 20:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Surt! Spela akustiskt? Med vänner mer i soffmiljö? Musiceradet kan ju fortsätta, men kanske lite i annan form?

Håller helt med om att man måste vårda sina öron främst!


18 Feb 2017, 20:31
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Förstår om det känns jobbigt...
Mitt råd är att gå till en läkare och ta reda på hur det är läge att förhålla sig till framtida repande/spelande.

Efter många års spelande började det pipa konstant i mitt ena öra.
Det jag gjorde då var att börja repa med öronproppar (+1 på ovan) och framförallt på LÄGRE volym.
Så småningom slutade pipandet, "peppar" "peppar", eller jag hör i alla fall det inte längre.


18 Feb 2017, 20:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
ja jävlar. känner igen mig. körde med cigarettfimp i vänsterörat på 90 talet, och blåste ur högerörat ordentligt. Tjut och överkänslighet några år, men det läkte bort. Men hör markant sämre på högerörat fortfarande, måste sitta på "rätt sida" om någon i baren för att höra vad hen säger (eller snarare för att slippa koncentrera mig så hårt). Det är vilsamt att ha formgjutna propparna (-15dB) på konsert eller klubb; dels sänker de ljudnivån generellt och dels blir det lättare att urskilja vad kompisarna säger (och gör det mindre smärtsamt när de vrålar i örat på en). Kan inte säga att jag upplever det som ett problem idag, utan mer som ett fact-of-life.


18 Feb 2017, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Gå till vårdcentralen och se till att du får en remiss till audiologen och blir utredd!

Jag drabbades av plötslig dövhet på höger öra för fyra år sedan. Gjorde magnetröntgen, en massa tester och mätningar men ingen förklaring kunde med säkerhet ges. Spelade länge i ett band med tre blåsare som ofta stod en meter bakom mig på scen. Hade aldrig proppar då...
Bandet lades ner och jag upplevde lite tinnitus ibland, men inget som störde mig i vardagen.

Det är coolt hur hjärnan ställer om efter de nya förutsättningarna. Kunde till en början inte alls lokalisera var ljudet kom ifrån men det går mycket bättre nu. Enda aret är eg vid sorl. Svårt att höra vad någon säger om det är mycket bakgrundsljud. Har en apparat som fångar upp ljudet på höger sida och sedan skickar det trådlöst till det vänstra men tycker kvaliteten blir för dålig. Går absolut inte att lyssna eller spela musik. Använder den aldrig numera.

Nu spelar jag inte aktivt i band, gör kanske max 5 gig per år. Kör med Bellman 15db dämpning på friska örat. Håller nere volymen och placerar mig så att jag står rätt med friska sidan.

Gå och kolla upp det, som sagt!

Matte

_________________
the older I get, the better I was


18 Feb 2017, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Jag spelar aldrig högre än vad som känns bra, tycker att den inom dom tyngre musikgenrernas fäbless till hög ljudvolym är smått pubertalt löjlig!
Men en intressant kommentar till en hörselundersökning jag genomgick löd: Alla Svenska män som gjort värnplikt i beväpnade förband har samma hörselskada som jag tydligen hade, dvs en dip någonstans i frekvensspektrat, och generelt sämre hörsel på högerörat.

_________________
pudas


19 Feb 2017, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Jag gjorde aldrig lumpen, så det är ingen bössa som skadat mig, det är nog repor och nattklubbar. Jag har ju varit hos vårdcentral och audionom och ska till farbror doktorn om nån vecka, formgjutna pluggar är även det på ingång.
Jag lider inte av det egentligen men idag på jobbet så pratade nån från min högra sida med mig och det hörde jag inte, lite dumt när man är servitör. När jag kollade hörseln så låg jag på gränsen till att "behöva" hörapparat. Pipljudet hörs mest när det är lite tystare, som vid ett middagsbord eller framför tv'n och även det kan jag stå ut med, tonen G är ändå rätt trevlig.

_________________
www.slackervillezoo.se


19 Feb 2017, 16:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
En liten uppdatering. Det visar sig att jag inte alls har någon bullerskada, utan nått som heter akustikusneurinom. En godartad tumör på öronnerven, ca 15mm stor för tillfället. Så det är lite trist, men ska nog bli ok. Det åtgärdas med operation, man går in och tar bort skiten helt enkelt, fast det nog inte är helt enkelt :). Eller så opererar man inte och hoppas att den slutat växa, men då kan den bli större och en framtida operation kan bli lite jobbigare.
Jag får lära mig leva med ett dåligt eller i värsta fall dövt öra helt enkelt. Men jag hoppas kunna börja repa så småning om, för det tycker jag är kul och kul ska man ha.

_________________
www.slackervillezoo.se


15 Mar 2017, 17:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Håller tummarna att de fixar till det där snabbt och bra och att du kan repa igen.

Skönt ändå att veta vad som är problemet?


15 Mar 2017, 19:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
dirt wrote:
Håller tummarna att de fixar till det där snabbt och bra och att du kan repa igen.

Skönt ändå att veta vad som är problemet?

+1!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


15 Mar 2017, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Skönt att de hittade problemet och att det går att göra nåt åt det.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


15 Mar 2017, 19:43
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
clapton71 wrote:
Skönt att de hittade problemet och att det går att göra nåt åt det.

Matte


+1!
Lycka till med spelandet och eventuell operation!


15 Mar 2017, 20:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Oj! Tänker det vore bra att få bort eländet. Kan säkert bli lite konstigt i början att få tillbaka nerv-/hörselfunktionen, men att höra är ju skoj.
Lycka till!


15 Mar 2017, 23:43
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
En bekant har blivit så ljudstressad efter ett musikliv i dansband att han numera inte lyssnar på musik eller pillar i hemstudion. Att gå på konsert eller annat lite mera bullrigt går fetbort. Han går omkring med ljudskydd konstant och får noga undvika allt över visknivå.
Det som börjar yttra sig nu kan bli ett helvete om några år om man inte tar hand om det. Skydda öronen. Skruva ner. Det går att fixa häng ändå numera. Trummisar måste inte ge järnet jämt.


17 Mar 2017, 17:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Att inte helt höra med höger öra.
Absolut ska man skydda sin hörsel! Nu är det inte buller och ljud som gett sig på mitt öra tyvär utan en godartad tumör. Har idag börjat med ett träningsprogram, lite balansövningar som jag ska köra 3 gånger om dagen fram till operation. För det blir en sådan och då ryker balansnerverna i höger öra och jag har ca 50% att ha nån form av hörsel kvar.
Vänsterörat mår finfint :).

_________________
www.slackervillezoo.se


17 Mar 2017, 17:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 102 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.