View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 17:46



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Sustainblock till Floyd Rose? 
Author Message

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Sustainblock till Floyd Rose?
Har hittat min gamla racer Ibanez från 89 och tycker den är cool och fräck men det där stallet dödar sustain och ton. Det finns en massa olika block nuförtiden är det nån som har erfarenhet av dessa

Mässing med extra massa
tungstensblock
Stenblock
Aluminiumblock
titanblock

Det verkar vara lite olika gospel på forumen, nån säger att det ska vara så tungt som möjligt andra så hårt som möjligt.

Kom gärna med input!

Med vänlig hälsning, LG


23 Mar 2017, 18:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Det som vibrerar minst, skulle jag tippa på.


23 Mar 2017, 18:28
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Inga andra Floydare på bojen?

plexi


23 Mar 2017, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
pleximaster wrote:
Har hittat min gamla racer Ibanez från 89 och tycker den är cool och fräck men det där stallet dödar sustain och ton. Det finns en massa olika block nuförtiden är det nån som har erfarenhet av dessa

Mässing med extra massa
tungstensblock
Stenblock
Aluminiumblock
titanblock

Det verkar vara lite olika gospel på forumen, nån säger att det ska vara så tungt som möjligt andra så hårt som möjligt.

Kom gärna med input!

Med vänlig hälsning, LG


Jag är lite osäker på varför det går att säga säkert att stallet dödar sustain och ton? Du kanske borde byta stall? Eller är det alltså inte stallet som helhet utan bara sustainblocket som dödar sustain och ton? Grundat på vad? I vilket fall:

Mina alternativ i din lista hade varit mässing som med stor sannolikhet redan sitter i ditt stall, ett material med lång tradition i musikinstrument, sök/googla på "brassmusik". Alternativet skulle vara "titan" för ett lättare block med lite vibrationsdämpande egenskaper. Aluminium vet jag inte, lite mjukt kanske?

"Tungsten", eller egentligen volframkarbid har egenskaper som du inte har direkt nytta av i en gitarr normalt sett, hög tålighet mot värme, hög syrafasthet, slag- och friktionstålighet. Det är hårt men är i praktiken en sintrad legering av volfram, kol och nickel. "Sintrad" innebär att det saknar perfekt kristallstruktur. I borr och verktyg är det bra för att det tar upp vibrationer och omvandlar dessa till värme istället för att leda dom vidare. Men det är nog ingen egenskap du letar efter här? Jämför med "zinkblocken" i billiga stratastall.

Stenblock,verkligen? "Sten" säger inte särskilt mycket, man vill nog veta vad det handlar om för mineral. Det fyller antagligen dina kriterier "tungt" och "hårt" men frågan är hur det hanterar vibrationer? Det absorberar antagligen ljudvågor bättre än det leder dom. Det brukar vara hög tryckhållfasthet i en riktning. Men riktigt låg knäckhållfasthet 90 grader i motsatt riktning. Hur det här skall kunna funka mekaniskt som ett sustainblock har jag direkt svårt att se? Kanske handlar det egentligen om någon sorts keram.


24 Mar 2017, 01:23
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Tack för svaret!

Stallet är ett Ibanez original Low pro edge. Anledningen till att jag tycker det saknar ton och sustain är att jag är van vid Les Pauler, startar med fixerade stall Flying Vs och teles med string trough och i jämförelse med dessa är sustain självklart mindre/lägre eller vad man säger.

Det är inte jag som hittat på de olika materialen blocken är gjorda av utan bara en sammanställning jag gjort när jag skummat igenom olika forum. Det finns olika synpunkter från olika personer tyvärr sällan någon som testat mer än två typer av block.

"Stenblocken" är oftast keramiska typ terrass marmorkross i någon cementbas.

mvh plexi


24 Mar 2017, 08:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Jag har experimenterat en del med olika såna block (olika storlekar och stål och mässing) och absolut förändrar det ljudet olika mycket men jag har aldrig upplevt att jag efter ett tag tyckt det varit till det bättre. Jag har alltid tagit bort dem igen.

Första gången jag testade var ett väldigt stort block i mässing.
Då tyckte jag först att det vart bättre, mer botten och mer topp, kändes "piggare" i brist på bättre ord.
Men ingen märkbart skillnad i sustain.
Men när jag började spela in med gitarren märkte jag att den inte gick fram lika bra som tidigare, det enda jag ändrat var blocket, så jag provade mer nog. Det jag kom fram till var att det inte var vare sig mer botten eller topp, mer att mellanregister försvunnit så att topp och botten upplevdes som mer framträdande trots att de inte var det egentligen.

Sen har jag provat igen med lite olika modeller och vare gång kommit fram till samma sak.
Av de jag testat har jag gillat mässing bäst.

Har man en gitarr som låter helt trött i toppen kan det nog vara en bra grej vård att prova.
Annars är det mest att kasta pengar i havet och lägga till vikt helt i onödan.

Många tycker annorlunda så mitt enda tips är, köp ett och prova.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Mar 2017, 08:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
pleximaster wrote:
Stallet är ett Ibanez original Low pro edge. Anledningen till att jag tycker det saknar ton och sustain är att jag är van vid Les Pauler,


Hoppsan. Jag är också Gibson Les Paul-användare som just nu funderar på att skaffa mig just en räser-Ibanez för första gången. Hoppas att jag inte upplever dem på samma sätt....


24 Mar 2017, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
CarlM wrote:
pleximaster wrote:
Stallet är ett Ibanez original Low pro edge. Anledningen till att jag tycker det saknar ton och sustain är att jag är van vid Les Pauler,


Hoppsan. Jag är också Gibson Les Paul-användare som just nu funderar på att skaffa mig just en räser-Ibanez för första gången. Hoppas att jag inte upplever dem på samma sätt....


Lugn nu, CarlM 8)

Att en person har en Ibba med dålig ton å sustain betyder inte att alla är likadana.

Här är ett sustaintest mellan en rad olika gitarrer.
Ibanezen hamnar 2a, under Epi Les Paul.
Gibson pållen hamnade bra mycket längre ner. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y4DYzhG4MRg

Två gitarrer av exakt samma modell garanterar inte exakt samma sustain liksom.


24 Mar 2017, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Tvåtakt wrote:

Lugn nu, CarlM 8)

Att en person har en Ibba med dålig ton å sustain betyder inte att alla är likadana.

Här är ett sustaintest mellan en rad olika gitarrer.
Ibanezen hamnar 2a, under Epi Les Paul.
Gibson pållen hamnade bra mycket längre ner. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y4DYzhG4MRg

Två gitarrer av exakt samma modell garanterar inte exakt samma sustain liksom.


Sustain är inget jag funderar på, Olika typer klingar ut på olika sätt. Det är bara en del av karaktären. Men om en gitarr har dålig respons eller matt ton och om det inte går att justera bort så är det inte något för mig.

Men dina magiska fingrar verkar få allt att bli lika bra, eftersom du kan demonstrera att det inte är skillnad på någonting. :)

Nä, det blir nog bra med en RG med någon Edge-varialnt för mig. Jag vill ju har en för att se vad jag kan göra med en bra räsergitarr med låsbart svaj. Det vara bara ett kul sammanträffande att någon som spelar på samma typer som jag normalt gör startar en tråd om han har problem med att tonen är död i en Ibanez med Edge, precis när jag funderar på köpa just en sån.

Det blir nog bra, kul och intressant med en räsergitarr med låsbart svaj. Trådskapare kanske till och med säljer den till mig? :)


24 Mar 2017, 22:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Den kungligaste av alla Flåjjd-lovers jag känt var mosrite (RIP) Han körde sista tiden med titan och även titansadlar. Han tyckte, i alla fall i sitt huvud, att det blev bättre ton. Själv märkte jag ingen större skillnad. Jag har mässing på de flesta av mina bara för att det satt där från början, funkar bra tycker jag.

_________________
Skill is nothing without style


25 Mar 2017, 00:02
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Har tagit fram lite gurkor och kollat ton, sustain och jämfört. Det är mest skillnad i känsla. Jag har ett gäng (Gibson) Nighthawks, de har alla grym sustain ton (String through) en nighthawk har Floyd och jämfört med de andra är känslan helt annorlunda kanske inte tonen, lite mindre sustain men känslan är gummibandfeeling. Det är denna känsla som jag inte kan med.Inkopplad i en stärkare låter gitarrerna lika, men feelingen gör att jag spelar annorlunda.

pexi


25 Mar 2017, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
CarlM wrote:
Tvåtakt wrote:

Lugn nu, CarlM 8)

Att en person har en Ibba med dålig ton å sustain betyder inte att alla är likadana.

Här är ett sustaintest mellan en rad olika gitarrer.
Ibanezen hamnar 2a, under Epi Les Paul.
Gibson pållen hamnade bra mycket längre ner. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y4DYzhG4MRg

Två gitarrer av exakt samma modell garanterar inte exakt samma sustain liksom.


Sustain är inget jag funderar på, Olika typer klingar ut på olika sätt. Det är bara en del av karaktären. Men om en gitarr har dålig respons eller matt ton och om det inte går att justera bort så är det inte något för mig.

Men dina magiska fingrar verkar få allt att bli lika bra, eftersom du kan demonstrera att det inte är skillnad på någonting. :)

Nä, det blir nog bra med en RG med någon Edge-varialnt för mig. Jag vill ju har en för att se vad jag kan göra med en bra räsergitarr med låsbart svaj. Det vara bara ett kul sammanträffande att någon som spelar på samma typer som jag normalt gör startar en tråd om han har problem med att tonen är död i en Ibanez med Edge, precis när jag funderar på köpa just en sån.

Det blir nog bra, kul och intressant med en räsergitarr med låsbart svaj. Trådskapare kanske till och med säljer den till mig? :)


Jag har ju bevisat för mej själv att olika gitarrer inte låter lika... dock är skillnaderna inte enorma som vissa vill påstå men vill man vara petig kanske man ska tänka på exakt vad man vill ha, annars funkar nog det mesta.
viewtopic.php?f=4&t=114381


25 Mar 2017, 07:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Här är en ganska bra sax från en som tagit sig tid att testa flera typer av block i samma gitarr:

Copper:
Soaring highs, nut crushing lows and scooped mids!

Brass:
it is notorious for increasing warmth and clarity simultaneously, a rare combination. While greatly strengthening chord clarity and beefing up individual notes, it also greatly improves resonance, especially in the midrange of the instrument:


Tungsten:
When it comes to sustain, the single most important property of a metal is density followed by hardness. Tungsten is over 4 times denser than titanium and more than twice as dense as brass. To equal the mass of our tungsten sustain block, you would need a titanium block 4 times the size and a brass block double the dimensions of our tungsten block. The tungsten sustain block, every note will be brighter with a noticeable increase in clarity and sustain.

Granite/Stone:
These patented blocks are made of granite, and are designed to enhance and strengthen the sound of your tremolo-equipped instrument across the entire audio spectrum. Granite, when quarried in its natural state, is not only of an ideal density for the purpose of sustain, but also has a crystalline atomic structure which is ideal for sonic transference—it requires no factory processing or dilution, and the natural change in sound, upon installation, is so drastic that signal loss from the guitar to the amplifier will be decreased by at least 30%. That doesn't really tell me anything about the tone.

Titanium:
absorbs virtually no sound at all. This block is absolutely unmatched in resonance and clarity, ideal natural frequency and a unique ability to transfer sound energy seamlessly-- this is the upgrade of upgrades.


Detta överensstämmer ganska väl mot vad jag själv upplever. Med detta sagt: Det gör (enligt mig) skillnad vad man installerar sitt fetare block i; dvs vilken tonkaraktär man har i sin gitarr sedan tidigare. I det stora hela skulle jag säga så här: Stabilitet ger sustain. Dvs: Att öka massan i ett flytande/ej fast skruvad metallkostruktion -ger mer stabilitet. Detta bidrar till en ökning i sustain. Denna sustain ökning behöver nödvändigtvis inte per automatik höras mest när man inte aktivt använder svajarmen. Däremot tenderar den att höras mer -ju mer man använder spaken. Tonen dör inte ut lika fort -med den större massan.

Även om jag personligen (och många andra) tycker att block av titanium har de bästa egenskaperna; tycker jag INTE att detta är så omfattande; att det är värt att betala typ 4 gånger så mycket för ett sådant block. Vill man mer metallisk klang -levererar ett stålblock en ganska likvärdig effekt. (Det blir ljudmässigt ganska likt ett flytande 2 punkts Fender svaj.) jag har fetare block i samtliga av mina Floyd gitarrer. Och i de flesta sitter det brass block i. Jag har inget emot "den lite varmare" karaktären -då jag kör på diskant rikare strängar: 009 - 042. Dock tidigare när jag körde grövre strängar -föredrog jag blocken i stål.

På mina EDGE-svaj -har jag bara fetare block i de gitarrer som har basswood kroppar. Och här föredrar jag stål; för att få lite mer distinkthet -för att motverka den lite grumligare, tröttare trätonen. I lite distinkare och tonvänligare träslag; tycker jag inte att ett EDGE-svaj behöver sustain block; då dess konstruktion (läs: bottenplatta) -redan har en större massa. Denna extra massa (jämfört med OFR) -gör att EDGE fungerar alldeles klockrent med dess original block.

Om olika kvalitet på stall:
Jag vill iaf själv benägen och tro; att jag både hör och känner skillnad på ett stall gjort i bra järnkvalitet -och ett stall som kanske inte är lika kvalitativt i järn/metall -väg. Jag har monterat fetare block på sämre stall -och fetare block på bättre stall. Allting gör skillnad. Men iaf i mitt öra -och i mina händer; ger fetare block större skillnader i bättre stallkvalitet. För att klargöra extra skriver jag så här: Jag skulle hellre lägga pengar på ett stall av bra kvalitet -och köra detta utan ett fetare block; är att köpa ett fetare block till ett sämre stall. Detta dock endast baserat in personliga tycke och smak.

- Hoppas det där hjälper iaf lite plexi. :wink:


/ Jonken


25 Mar 2017, 21:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Jonken wrote:
Här är en ganska bra sax från en som tagit sig tid att testa flera typer av block i samma gitarr:

Copper:
Soaring highs, nut crushing lows and scooped mids!

Brass:
it is notorious for increasing warmth and clarity simultaneously, a rare combination. While greatly strengthening chord clarity and beefing up individual notes, it also greatly improves resonance, especially in the midrange of the instrument:


Tungsten:
When it comes to sustain, the single most important property of a metal is density followed by hardness. Tungsten is over 4 times denser than titanium and more than twice as dense as brass. To equal the mass of our tungsten sustain block, you would need a titanium block 4 times the size and a brass block double the dimensions of our tungsten block. The tungsten sustain block, every note will be brighter with a noticeable increase in clarity and sustain.

Granite/Stone:
These patented blocks are made of granite, and are designed to enhance and strengthen the sound of your tremolo-equipped instrument across the entire audio spectrum. Granite, when quarried in its natural state, is not only of an ideal density for the purpose of sustain, but also has a crystalline atomic structure which is ideal for sonic transference—it requires no factory processing or dilution, and the natural change in sound, upon installation, is so drastic that signal loss from the guitar to the amplifier will be decreased by at least 30%. That doesn't really tell me anything about the tone.

Titanium:
absorbs virtually no sound at all. This block is absolutely unmatched in resonance and clarity, ideal natural frequency and a unique ability to transfer sound energy seamlessly-- this is the upgrade of upgrades.


Detta överensstämmer ganska väl mot vad jag själv upplever. Med detta sagt: Det gör (enligt mig) skillnad vad man installerar sitt fetare block i; dvs vilken tonkaraktär man har i sin gitarr sedan tidigare. I det stora hela skulle jag säga så här: Stabilitet ger sustain. Dvs: Att öka massan i ett flytande/ej fast skruvad metallkostruktion -ger mer stabilitet. Detta bidrar till en ökning i sustain. Denna sustain ökning behöver nödvändigtvis inte per automatik höras mest när man inte aktivt använder svajarmen. Däremot tenderar den att höras mer -ju mer man använder spaken. Tonen dör inte ut lika fort -med den större massan.

Även om jag personligen (och många andra) tycker att block av titanium har de bästa egenskaperna; tycker jag INTE att detta är så omfattande; att det är värt att betala typ 4 gånger så mycket för ett sådant block. Vill man mer metallisk klang -levererar ett stålblock en ganska likvärdig effekt. (Det blir ljudmässigt ganska likt ett flytande 2 punkts Fender svaj.) jag har fetare block i samtliga av mina Floyd gitarrer. Och i de flesta sitter det brass block i. Jag har inget emot "den lite varmare" karaktären -då jag kör på diskant rikare strängar: 009 - 042. Dock tidigare när jag körde grövre strängar -föredrog jag blocken i stål.

På mina EDGE-svaj -har jag bara fetare block i de gitarrer som har basswood kroppar. Och här föredrar jag stål; för att få lite mer distinkthet -för att motverka den lite grumligare, tröttare trätonen. I lite distinkare och tonvänligare träslag; tycker jag inte att ett EDGE-svaj behöver sustain block; då dess konstruktion (läs: bottenplatta) -redan har en större massa. Denna extra massa (jämfört med OFR) -gör att EDGE fungerar alldeles klockrent med dess original block.

Om olika kvalitet på stall:
Jag vill iaf själv benägen och tro; att jag både hör och känner skillnad på ett stall gjort i bra järnkvalitet -och ett stall som kanske inte är lika kvalitativt i järn/metall -väg. Jag har monterat fetare block på sämre stall -och fetare block på bättre stall. Allting gör skillnad. Men iaf i mitt öra -och i mina händer; ger fetare block större skillnader i bättre stallkvalitet. För att klargöra extra skriver jag så här: Jag skulle hellre lägga pengar på ett stall av bra kvalitet -och köra detta utan ett fetare block; är att köpa ett fetare block till ett sämre stall. Detta dock endast baserat in personliga tycke och smak.

- Hoppas det där hjälper iaf lite plexi. :wink:


/ Jonken


En källa utan referens är helt värdelös, är det en tillverkare eller återförsäljare, "the mass of our tungsten sustain block..."?

"Granite/Stone:
These patented blocks are made of granite, and are designed to enhance and strengthen the sound of your tremolo-equipped instrument across the entire audio spectrum. Granite, when quarried in its natural state, is not only of an ideal density for the purpose of sustain, but also has a crystalline atomic structure which is ideal for sonic transference—it requires no factory processing or dilution, and the natural change in sound, upon installation, is so drastic that signal loss from the guitar to the amplifier will be decreased by at least 30%. That doesn't really tell me anything about the tone."

Signalförlusten mellan gitarr och förstärkare går ner 30% :roll: Granit i sin naturliga form har en kristallstruktur perfekt för ljudöverföring :roll: :roll: Någon som testat att sätta en stämgaffel på en gatsten? Granite har perfekt densitet för sustain påstår författaren, verkligen? Densiteten för granit är lite mer än hälften av densiteten för titan och 1/6 av densiteten för volframkarbid (tungsten.) Enligt samma författare när denna beskriver "tungsten" är hög densitet = sustain. Granit har alltså samma densitet som aluminium.


26 Mar 2017, 00:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
pleximaster wrote:
Har tagit fram lite gurkor och kollat ton, sustain och jämfört. Det är mest skillnad i känsla. Jag har ett gäng (Gibson) Nighthawks, de har alla grym sustain ton (String through) en nighthawk har Floyd och jämfört med de andra är känslan helt annorlunda kanske inte tonen, lite mindre sustain men känslan är gummibandfeeling. Det är denna känsla som jag inte kan med.Inkopplad i en stärkare låter gitarrerna lika, men feelingen gör att jag spelar annorlunda.


Jag tror det är det som fuckar upp det för mig med Floyds - att det blir sån sladdrig feeling i
anslaget. Gummibandsfeelingen :!: mer än ljudet.

_________________
Försvinn ur min åsikt


26 Mar 2017, 12:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Det här verkar vara källan till tjurspillningen: https://www.stonetoneproducts.com/pages/frontpage

Ungefär lika trovärdigt som hälsokostreklam. Det är samma sak, man blandar något i sammanhanget oväsentligt som faktiskt är sant, här att "compression strength of 19,000 psi, and a tension strength of 700 psi" med påståenden som är direkt gripna ur luften och garanterar att resultatet är att allas önskemål är uppfyllda. USD 80 för en stenbit med tre metallbussningar i är ungefär samma pengar som en burk antirynkkräm med samma the results are Guaranteed !


26 Mar 2017, 14:29
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Tack för alla svar!

Ska hålla koll på lite begagnade block här på bojen och eBay och prova lite när tid finns. Lite meckigt att skruva isär ett Floyd

Plexi


26 Mar 2017, 18:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Jun 2013, 12:49
Posts: 35
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
pleximaster wrote:
Har hittat min gamla racer Ibanez från 89 och tycker den är cool och fräck men det där stallet dödar sustain och ton.


Jag tänker att det kan vara ganska osäkert att det är stallet som dödar sustain och ton. Vad är det som gör dig säker?
Ett sätt att testa detta kunde vara att på något sätt låsa stallet så att det inte kan röra sig och se om det gör nån skillnad.


05 Apr 2017, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Stallblock i Volframkarbid låter jääävligt mätall, så det skulle jag köra på iaf :mrgreen:


06 Apr 2017, 11:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Sustainblock till Floyd Rose?
Floyd Rose och andra svaj med samma uppbyggnad gör att man får en lite hi fi-liknande ton. Det är inget man eftersträvar och anledningen att man har en gitarr med detta på är för att man vill svajja som fan för att det är fräckt. Därför accepterar man nackdelarna.

Man spelar galen hårdrock med en sån gitarr, inget annat, inte jag iallafall.


06 Apr 2017, 14:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.