View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:39



Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Bloodrock har jag nog hört fel skivor med. Får kolla upp hela katalogen endera dagen.

Första är i särklass bäst. Räcker nästan med den, tycker jag. Tredje är väl rätt OK också.

_________________
Mats


20 Feb 2017, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Det finns så många fantastiska "sovrumsgitarrister" att kolla på på Youtube att alla de här kända rockstjärnorna känns så meningslösa - i synnerhet äldre avdankade som numera saknar energi och utstrålning på scen.

Vi lever verkligen inte i ett tidevarv med unga gitarrhjältar som spelar i band med bra låtar. Jag saknar det. Jag är gubbe själv men tycker det är tråkigt med andra gubbar som spelar rock.


Svårt det där ... de tråkiga gubbarna var ju roliga för 40 år sedan. Och dagens youtuberockmusiker blir ju inte stora och kända eftersom 1) rocken är på deken och 2) dom flesta på youtube har inte förmågan/lusten/tillfället att bli en ny EVH eller Hendrix. Det är "lätt" att imitera det som varit, svårare att skapa nåt nytt och ha drivet att stå på scen och bli stor i en tuff musikbransch.
Jag antar att den musik som är "progressiv" idag är i andra genrer, typ elektroniska grejer. Sen är det väl hela kulturen med internet, youtube och spotifylyssning som gör att alla lyssnar flyktigt på tusen olika artister samtidigt, som inte blir så jättestora. Det blir liksom inga nya Beatles, Stones och Madonna längre ...


20 Feb 2017, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
pudas wrote:
Jag tycker personligen att tapping är rätt tröttande att lyssna på! En teknik som används för att man kan, inte för att det tillför musiken något i sig.
Problemet i dag är väl inte antalet duktiga gitarrister, utan snarare antalet gitarrister som lägger ner tid på att spela intetsägande musik utan att ha något att säga eller förmedla till sin publik.
Vad det gäller EVH så är han väl en bra gitarrist på samma sätt som man kan säga att David Lee Roth är en bra sångare.........


Det där röda måste man ju bara reagera på :D

Tonerna gör musiken, tekniken soundet av framförandet och känslan av den.
Att något skulle tillföra något när det spelas med plektrum men vara bara "för att man kan det och inte tillför något till musiken" för att det spelas med tapping är ju helt galet. Menar, tycker man det seriöst så lyssnar man ju inte på musiken alls.

Och till sist en fråga, vilka tekniker tillför något och vilka gör inte det? Är legato ok? Slida?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Feb 2017, 21:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Ok jag målade kanske med lite väl bred pensel där, kanske färgat av hur bekantar i min omgivning spelar. Duktiga gitarrister som med skohorn ska peta in sitt tappande i allt dom gör oavsett om det passar eller inte!
Personligen tycker jag det nog kan låta ball nån gång typ Billy Gibbons "beer drinkers...", men det här att imitera kyrkorgel på gitarr tycker jag är lika spännande att lyssna på som när Klaus Wunderlich spelar ABBA på sin Wersi-orgel!
Givetvis så är inte min åsikt att plektrum tillför musiken mer än andra tekniker i sig.

_________________
pudas


20 Feb 2017, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
pudas wrote:
Ok jag målade kanske med lite väl bred pensel där, kanske färgat av hur bekantar i min omgivning spelar. Duktiga gitarrister som med skohorn ska peta in sitt tappande i allt dom gör oavsett om det passar eller inte!
Personligen tycker jag det nog kan låta ball nån gång typ Billy Gibbons "beer drinkers...", men det här att imitera kyrkorgel på gitarr tycker jag är lika spännande att lyssna på som när Klaus Wunderlich spelar ABBA på sin Wersi-orgel!
Givetvis så är inte min åsikt att plektrum tillför musiken mer än andra tekniker i sig.


Nu är jag med dig!

Gott, kunde nog inte sova annars :D

Jag tycker tapping är ball när det används som extra fingrar, så att det inte tvunget hörs att det är tapping.
Älskar ljudet av dynamiskt, legato, spel.
Och helt ärligt, avskyr ljudet av snabb alternate picking, det passar ju inte i i musik någon gång.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Feb 2017, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Om man nu ska snacka om tapping tycker jag det är synd att inte nämna Jimmie Webster. Intressant men kanske lite förbisedd person vad gäller elgitarrens historia över huvud taget, inte bara vad gäller själva spelandet.

http://blog.gretsch.com/jimmie-webster- ... r/2008/01/

https://www.youtube.com/watch?v=b7uBpjiGe5I
https://www.youtube.com/watch?v=KyFEJ4xSBEk


20 Feb 2017, 23:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
:D
Magnus Olsson wrote:
pudas wrote:
Ok jag målade kanske med lite väl bred pensel där, kanske färgat av hur bekantar i min omgivning spelar. Duktiga gitarrister som med skohorn ska peta in sitt tappande i allt dom gör oavsett om det passar eller inte!
Personligen tycker jag det nog kan låta ball nån gång typ Billy Gibbons "beer drinkers...", men det här att imitera kyrkorgel på gitarr tycker jag är lika spännande att lyssna på som när Klaus Wunderlich spelar ABBA på sin Wersi-orgel!
Givetvis så är inte min åsikt att plektrum tillför musiken mer än andra tekniker i sig.


Nu är jag med dig!

Gott, kunde nog inte sova annars :D

Jag tycker tapping är ball när det används som extra fingrar, så att det inte tvunget hörs att det är tapping.
Älskar ljudet av dynamiskt, legato, spel.
Och helt ärligt, avskyr ljudet av snabb alternate picking, det passar ju inte i i musik någon gång.

/Magnus

Ehh, det där röda är väl som att säga samma sak som att tapping inte passar sig i musiksammanhang? Django var ju tex en fin gitarrist. :D

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Feb 2017, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Polytone wrote:
:D
Magnus Olsson wrote:

Nu är jag med dig!

Gott, kunde nog inte sova annars :D

Jag tycker tapping är ball när det används som extra fingrar, så att det inte tvunget hörs att det är tapping.
Älskar ljudet av dynamiskt, legato, spel.
Och helt ärligt, avskyr ljudet av snabb alternate picking, det passar ju inte i i musik någon gång.

/Magnus

Ehh, det där röda är väl som att säga samma sak som att tapping inte passar sig i musiksammanhang? Django var ju tex en fin gitarrist. :D


Både ja och nej.
Vad jag tänkte på var snabb shred picking, tekniken blir ett ljud som blir mer dominant än tonerna som spelas.
Det blir inte ett med musiken, i mina öron. I extremt aggressive musik kan det funka, men jag gillar inte aggressive musik heller. Django var en väldigt fin kille.

Men tapping har inget direkt egenljud, det låter bara legato.

Det är skillnaden mellan de två uttalanden diskuterade, att det ena har ett egenljud, den andra inte, i övrigt har du rätt :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Feb 2017, 00:10
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
LieMfB wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det finns så många fantastiska "sovrumsgitarrister" att kolla på på Youtube att alla de här kända rockstjärnorna känns så meningslösa - i synnerhet äldre avdankade som numera saknar energi och utstrålning på scen.

Vi lever verkligen inte i ett tidevarv med unga gitarrhjältar som spelar i band med bra låtar. Jag saknar det. Jag är gubbe själv men tycker det är tråkigt med andra gubbar som spelar rock.


Svårt det där ... de tråkiga gubbarna var ju roliga för 40 år sedan. Och dagens youtuberockmusiker blir ju inte stora och kända eftersom 1) rocken är på deken och 2) dom flesta på youtube har inte förmågan/lusten/tillfället att bli en ny EVH eller Hendrix. Det är "lätt" att imitera det som varit, svårare att skapa nåt nytt och ha drivet att stå på scen och bli stor i en tuff musikbransch.
Jag antar att den musik som är "progressiv" idag är i andra genrer, typ elektroniska grejer. Sen är det väl hela kulturen med internet, youtube och spotifylyssning som gör att alla lyssnar flyktigt på tusen olika artister samtidigt, som inte blir så jättestora. Det blir liksom inga nya Beatles, Stones och Madonna längre ...


Man behöver inte vara världsstjärna för att vara gitarrhjälte, det fungerar utmärkt på närmsta sylta! Med risk för att låta som en bitter gubbe: det krävs massor med övning för att bli tillräckligt bra på gitarr för att kunna showa musikaliskt och tekniskt (rocka kan alla göra som vågar)... dagens elektroniska musik är väldigt mycket leka sig fram, och inget fel i det men det är inte det jag saknar 2017 - sånt finns i överflöd och det är det som är felet/problemet..


21 Feb 2017, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
dagens elektroniska musik är väldigt mycket leka sig fram, och inget fel i det men det är inte det jag saknar 2017 - sånt finns i överflöd och det är det som är felet/problemet..


Det finns ju också ett enormt överflöd av gitarrister, både "duktiga", "medelmåttiga" och "dåliga". Svårt för någon slags publik att se skogen för alla trän.


21 Feb 2017, 23:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
dagens elektroniska musik är väldigt mycket leka sig fram, och inget fel i det men det är inte det jag saknar 2017 - sånt finns i överflöd och det är det som är felet/problemet..


Det finns ju också ett enormt överflöd av gitarrister, både "duktiga", "medelmåttiga" och "dåliga". Svårt för någon slags publik att se skogen för alla trän.


Finns det verkligen ett överflöd av duktiga gitarrister, annat än sovrumsditon? Jag går ofta på klubbar och ser nya band. De flesta gitarrister är oftast kassa. Banden kan vara bra på andra sätt, men de duktigaste gitarristerna jag iaf känner spelar inte i band.


22 Feb 2017, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Finns det verkligen ett överflöd av duktiga gitarrister, annat än sovrumsditon? Jag går ofta på klubbar och ser nya band. De flesta gitarrister är oftast kassa. Banden kan vara bra på andra sätt, men de duktigaste gitarristerna jag iaf känner spelar inte i band.


Visst finns det en otroligt massa "duktiga" gitarrister som spelar i allt från sovrum till stora arenor och allt där emellan. Vissa spelar i band, andra inte, vissa är "hired guns" och så vidare. Det råder liksom knappast nån brist.


22 Feb 2017, 23:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
De flesta gitarrister är oftast kassa. Banden kan vara bra på andra sätt, men de duktigaste gitarristerna jag iaf känner spelar inte i band.


Sovrumsfantomerna har ofta svårt att spela i band, det kräver fler skills än att spela fort, tex komma i tid, samarbeta med andra, spela i takt (förvånande många som ballar ur när trummor och bas ska synkas) , kompa, sjunga kör, rodda prylar... samt att 90% av tiden inte få briljera.

Sovrumsshredder och gitarrist i band kan vara olika saker, kanske besvarar ditt påstående till en viss del.

_________________



23 Feb 2017, 09:27
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Eddie Van Halen är fantastisk och självklart är han inte den enda som kan tappa men han hade nog en väldigt stor roll i att popularisera det.

Man kan ju ta tekniken i andra riktningar också, jag gillar t.ex hur Stanley Jordan gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=G3gHtPLXQOI


23 Feb 2017, 12:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
De flesta gitarrister är oftast kassa. Banden kan vara bra på andra sätt, men de duktigaste gitarristerna jag iaf känner spelar inte i band.


Sovrumsfantomerna har ofta svårt att spela i band, det kräver fler skills än att spela fort, tex komma i tid, samarbeta med andra, spela i takt (förvånande många som ballar ur när trummor och bas ska synkas) , kompa, sjunga kör, rodda prylar... samt att 90% av tiden inte få briljera.

Sovrumsshredder och gitarrist i band kan vara olika saker, kanske besvarar ditt påstående till en viss del.


Jaa... det var ju ingen fråga, att det är sådär är självklart. Men min poäng att fram till grungen fanns det iaf hjältar som spelade i band..


23 Feb 2017, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:

Jaa... det var ju ingen fråga, att det är sådär är självklart. Men min poäng att fram till grungen fanns det iaf hjältar som spelade i band..


Och nu har vi både hjältar och antihjältar ;)


23 Feb 2017, 14:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
[
Jaa... det var ju ingen fråga, att det är sådär är självklart. Men min poäng att fram till grungen fanns det iaf hjältar som spelade i band..

Nuförtiden är det mer creddigt att spela enkelt... mer fokus på låt och sång och mindre rum för utåtagerande lead-gitarrister...
Därför vi inte har 15 min långa trumsolon heller längre....

_________________



23 Feb 2017, 15:38
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jaa... det var ju ingen fråga, att det är sådär är självklart. Men min poäng att fram till grungen fanns det iaf hjältar som spelade i band..


Och nu har vi både hjältar och antihjältar ;)


Nämn gärna några hjältar som debuterat de senaste åren. Antihjältar har det alltid funnits gott om sen punkens tillkomst...


23 Feb 2017, 15:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
[
Jaa... det var ju ingen fråga, att det är sådär är självklart. Men min poäng att fram till grungen fanns det iaf hjältar som spelade i band..

Nuförtiden är det mer creddigt att spela enkelt... mer fokus på låt och sång och mindre rum för utåtagerande lead-gitarrister...
Därför vi inte har 15 min långa trumsolon heller längre....


Ja visst, Meshuggah mfl mathcore-band spelar skitenkel musik, verkligen.. :roll:

Jag ligger sömnlös och drömmer om trumsolon.


23 Feb 2017, 15:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:

Ja visst, Meshuggah mfl mathcore-band spelar skitenkel musik, verkligen.. :roll:
.


Ingen aning aldrig hört....

_________________



23 Feb 2017, 16:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:

Nämn gärna några hjältar som debuterat de senaste åren. Antihjältar har det alltid funnits gott om sen punkens tillkomst...


Vad menas med "dom senaste åren?" Sen grungen?


26 Feb 2017, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Nämn gärna några hjältar som debuterat de senaste åren. Antihjältar har det alltid funnits gott om sen punkens tillkomst...


Vad menas med "dom senaste åren?" Sen grungen?


Helst så nydebuterade som möjligt!


27 Feb 2017, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Nämn gärna några hjältar som debuterat de senaste åren. Antihjältar har det alltid funnits gott om sen punkens tillkomst...


Joe Bonamassa gör ju ett ganska gott jobb i att gitarrhjälta.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


27 Feb 2017, 14:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
glassfinger wrote:
Vinyljunkie wrote:
Nämn gärna några hjältar som debuterat de senaste åren. Antihjältar har det alltid funnits gott om sen punkens tillkomst...


Joe Bonamassa gör ju ett ganska gott jobb i att gitarrhjälta.


Ja kanske det. Men om man efterlyser ett lite mer spännande tonspråk då? Inte bara pentarunk och cementerat uttryck. Udda skalor osv fast i rocksammanhang?


27 Feb 2017, 15:08
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Ja kanske det. Men om man efterlyser ett lite mer spännande tonspråk då? Inte bara pentarunk och cementerat uttryck. Udda skalor osv fast i rocksammanhang?


Nick Johnston? Kolla in hans senaste två plattor om du vill höra en lite mer udda gitarrhjälte.


27 Feb 2017, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Ja kanske det. Men om man efterlyser ett lite mer spännande tonspråk då? Inte bara pentarunk och cementerat uttryck. Udda skalor osv fast i rocksammanhang?


Nels Cline.

Fast vad är en udda skala egentligen? Skal-runk brukar vara ganska trist oavsett om det är en vanlig mollpenta, heltonsskala, bulgarisk mollskala eller scala enigmatica eller vad det nu är liksom.

Annars tycker jag att gränsen mellan vad en (gitarr)hjälte och antihjälte är suddats ut mer och mer. Man kan ju tycka vad man vill om det men jag gillar det.


27 Feb 2017, 21:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ja kanske det. Men om man efterlyser ett lite mer spännande tonspråk då? Inte bara pentarunk och cementerat uttryck. Udda skalor osv fast i rocksammanhang?


Nels Cline.

Fast vad är en udda skala egentligen? Skal-runk brukar vara ganska trist oavsett om det är en vanlig mollpenta, heltonsskala, bulgarisk mollskala eller scala enigmatica eller vad det nu är liksom.

Annars tycker jag att gränsen mellan vad en (gitarr)hjälte och antihjälte är suddats ut mer och mer. Man kan ju tycka vad man vill om det men jag gillar det.


Det där var ju jazz, det jag hittade med honom iallafall. I rocksammanhang skrev jag.


28 Feb 2017, 21:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
guitarnerdswe wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ja kanske det. Men om man efterlyser ett lite mer spännande tonspråk då? Inte bara pentarunk och cementerat uttryck. Udda skalor osv fast i rocksammanhang?


Nick Johnston? Kolla in hans senaste två plattor om du vill höra en lite mer udda gitarrhjälte.


Med betoning på att höra. Han var grym men ännu ett exempel på en typisk sovrumsgitarrist. En gitarrhjälte är nåt heeelt annat i min bok, en showman med skills.


28 Feb 2017, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Vinyljunkie wrote:
Det där var ju jazz, det jag hittade med honom iallafall. I rocksammanhang skrev jag.


https://www.youtube.com/watch?v=7I79m7_kAnA


28 Feb 2017, 21:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför Eddie Van Halen EGENTLIGEN är en glad amatör
Hur definierar ni en gitarrhjälte? Jag har funderat och kommit fram till några måsten de behöver uppfylla, i min bok dårå:

- Det måste vara en han. Sorry, det är inte ett dugg PK och det skiter jag i men det måste vara massa testosteron!

- Han måste vara expressiv. Inget tillbakalutat, svårmodigt eller sparsmakat.

- Det måste vara rock av något slag, gärna hårdrock. Annars blir det bara en duktig musiker.

- Det måste finnas en estetisk helhet och helst sprakande färger och genomtänkt outfit.

- Helst ingen pentarunkare men inget krav.


01 Mar 2017, 13:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.