View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 11:17



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp?
Läst en del artiklar om att boosta poweramp rören i sin förstärkare genom att köra en boost via fx loopen.

How to get killer tones on your bedroom setup
http://www.gilmourish.com/?p=5345

"The fatness sits in the output stage but this can only be boosted by playing loud. However, placing a booster in the loop, will drive the output stage harder, without actually raising the volume."

Stämmer det som står i artikeln jag länkar till? Ingen risk att förstärkaren tar skada eller något man bör tänka på under sina experiment? ;-)

"I’m not a big fan of the send/return effects loop on amps but a great tip is to place a transparent booster in the loop (if your amp has one). When you crank the gain on your amp, you’re boosting the pre-amp, which adds overdrive but it will also make your amp sound thinner. The fatness sits in the output stage but this can only be boosted by playing loud. However, placing a booster in the loop, will drive the output stage harder, without actually raising the volume.

It needs to be a transparent, mids scooped booster like a Buffalo FX Powerbooster, TC Electronics Spark Booster or similar. Set the EQ on the pedal neutral, the volume slightly above unity and the gain as high as possible without the amp starting to break up.

Some prefer an EQ for this application. This will give you the tools to both boost the volume and enhance certain frequencies like the mid range."


16 Feb 2017, 17:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Glöm det där. Du kan inte boosta slutsteget utan att du får högre volym. Boostar du i loopen är det precis som att vrida upp volymkontrollen. Samma sak du gör, höjer signalen in i slutsteget.
Den här snubben verkar tro att boost är något magiskt man tillför signalen som gör att saker körs hårdare utan effekten av att de körs hårdare....

_________________
Johan Hansson


16 Feb 2017, 19:37
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
+1

Möjligen skulle man på vissa stärkare kunna boosta signalen så att retursteget i loopen distar lite och sen ta ned volymen med mastern (om den sitter efter loop-returen). Det är dock i så fall fortfarande preampen man boostar, inte slutsteget.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


16 Feb 2017, 20:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
d95err wrote:
+1

Möjligen skulle man på vissa stärkare kunna boosta signalen så att retursteget i loopen distar lite och sen ta ned volymen med mastern (om den sitter efter loop-returen). Det är dock i så fall fortfarande preampen man boostar, inte slutsteget.

Retursteget är dessutom i vissa "rörstärkare" inte ett rör utan en operationsförstärkare. Kanske det är den författaren tycker är gött att driva på till klippning och tror att han hottar slutsteget utan att få volym......

_________________
Johan Hansson


16 Feb 2017, 20:25
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Tack för kommentarerna, jag läser nog för mycket strunt på nätet. ;-)

Om jag förstår er korrekt så förekommer det inte att man kör med tex clean boost i fx loopen eller om man nu gör det så är det helt meningslöst, det enda man uppnår är en volymökning, vilket iofs man skulle kunna vilja ha (om preampen är maxad) men inte att ljudet/disten skulle påverkas positivt?

Hmmm, personligen skiter jag dock i om volymen ökar vid användning av clean boost i fx loopen, frågan är ju om soundet påverkas positivt i övrigt?

Läste nyss på ett annat forum vilket jag antar är en korrekt sammanfattning:
"If you run a clean boost in the loop, you will only really make your overall sound louder. It generally will not add gain in form of distortion while running in the loop.

If you put the boost in front of your amps input, it will act more like a gain device and not only make your volume louder but add a bit of gain (drive) to the lead tone."


Last edited by makatech on 16 Feb 2017, 23:41, edited 1 time in total.



16 Feb 2017, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
makatech wrote:
"If you run a clean boost in the loop, you will only really make your overall sound louder. It generally will not add gain in form of distortion while running in the loop.

If you put the boost in front of your amps input, it will act more like a gain device and not only make your volume louder but add a bit of gain (drive) to the lead tone."


Precis så. Har vi inte haft detta uppe förut?


16 Feb 2017, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Jag har en booster i effektloopen. Fungerar utmärkt för att öka volymen vid ett solo.


16 Feb 2017, 23:31
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
dirt wrote:
Precis så. Har vi inte haft detta uppe förut?


Haha, mycket möjligt, jag är snart 47, det börjar gå utför ;-)

Jag tror jag blir psykad av en del motsägande inlägg på nätet, tex här ett par "intressanta" inlägg:
https://www.thegearpage.net/board/index ... 189/page-2

Ett klipp, här säger han iofs att Xotic EP boostern i fx loopen inte påverkar nivån av gain men däremot karaktären, dock intressant.
https://youtu.be/8LdJ6SwSncE

Man jag är med nu, boostar man via fx loopen får man enbart volym ökning (ingen extra dist).


Last edited by makatech on 17 Feb 2017, 01:38, edited 2 times in total.



16 Feb 2017, 23:46
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
makatech wrote:
dirt wrote:
Precis så. Har vi inte haft detta uppe förut?


Haha, mycket möjligt, jag är snart 47, det börjar gå utför ;-)

Jag tror jag blir psykad av en del motsägande inlägg på nätet, tex här ett par "intressanta" inlägg:
https://www.thegearpage.net/board/index ... 189/page-2

Man jag är med nu, boostar man via fx loopen får man enbart volym ökning (ingen extra dist).


Det är ju smått omöjligt att läsa runt, för man kommer att hitta alla olika tänkbara och även otänkbara åsikter. Det bästa är ju helt sonika att testa boosten i loopen och jämföra med framför stärkaren. Hitta det du tycker om alldeles utan 25 miljarder motsägelsefulla åsikter!


17 Feb 2017, 00:04
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Beror ju på vad man vill lira!


Metal/Pop/Rock=Pre boost
Snällare Rock/Ljudbojen country med fuzz-pedal=Post-boost (via loop)

Det behövs inte 25 miljarder det räcker med 2. 8)

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Feb 2017, 01:11
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
FuriousFingers wrote:
det räcker med 2. 8)


Tubescreamers? Nä det tror jag inte..


17 Feb 2017, 01:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
makatech wrote:

Läste nyss på ett annat forum vilket jag antar är en korrekt sammanfattning:
"If you run a clean boost in the loop, you will only really make your overall sound louder. It generally will not add gain in form of distortion while running in the loop.


Sätter du en boost i loopen och boostar över den nivå förstärkaren är designad för i effekt return utan att sedan dra ner mastern efteråt så kommer ju förstärkaren med största sannolikhet dista betydligt mer, detta dock med samtidig monstruös volym. Så det är inte så att det bara blir volym. Ju närmare max uteffekt du kör en stärkare ju mer dist kommer det finnas i ljudet. Och med dist menar jag distortion och är inte säkert något du upplever som "dist" som i metalldist. Mindre mängder dist "färgar" ljudet mer än att det låter spräckt.

_________________
Johan Hansson


17 Feb 2017, 09:48
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Att boosta i loopen är nice för extra solovolym. Om man inte önskar detta är det helt meningslöst. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


17 Feb 2017, 10:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Jag brukar använda en Suhr Koko Boost (clean boost läget) i loopen på min Bogner Helios topp. Det låter väldigt bra. Xotic EP boost som någon nämner här ovan känns inte så kul att köra genom en loop eftersom den är allt annat än transparent. Om man inte vill ändra hela grundkaraktären i ljudet så klart. En eq pedal i loop kan också vara kul, om man tex vill ha lite mer mellanregister plus volymökning till solon.


17 Feb 2017, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Boost via fx loopen för att pusha förstärkarens poweramp
Har en TC Spark Booster i loopen för soloboost.

Av någon anledning så sparade jag min Blackstar Boost på pedalbordet.
Den går också i loppen och är KALAS för att ändra karaktär på det rena ljudet.
Särskilt trevligt med Telen/båda mickarna...

_________________
Instagram @fyris


17 Feb 2017, 22:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Jonken, Majestic-12 [Bot] and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.