View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 13:23



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Jag har själv aldrig hittat en standardgura som har en tonpot som har ett användbart svep/frekvensområde förutom den gången när jag tog helt fel kondning och fick i en 0,0033uf i stället för en 0,033:a.

Iaf jag själv utgår från att ställa stärkens grundljud när volym och tonpot är på max, sen vill jag dra bort från det. Svårt att lägga till något som inte finns om man säger så. Men tonpoten på elgurorna brukar mest murra till ljudet och drar man av lite för mycket så blir det så dovt att det inte går att använda till något alls. Enligt mig. En jazzgitarrist kanske är av annan åsikt.

Så hur kommer det sig egentligen att man valt så höga värden från början? Mest nyfiken på om det finns ett användningsområde som gått mig förbi eller någon annan filosofi. Jag kanske har varit ute och cyklat helt de senaste 30 åren. :wink:

Jag tänker att två användbara ljud i ytterlägena måste vara bättre och det man borde utgå ifrån, eller? Däremellan har man fortfarande fininställning om man gillar sånt. Ju mer jag tänker på det så borde ju egentligen vip-brytare med fasta lägen vara mer optimalt, man träffar rätt varje gång och kan trimma in tre användbara ljud med rätt kondningar.


15 Feb 2017, 09:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Shoegazers Anonymous wrote:
Så hur kommer det sig egentligen att man valt så höga värden från början? .


Ljudidealet såg väl helt annorlunda ut på 50-talet när man valde ut vilka värden man skulle sätta dit.
Sen verkar det blivit 'standard' på alla gitarrer och märken, mycket pga att man kopierade de gamla designerna snarare än att designa helt nya
ljudupplevelser. Gäller ju även gitarrmickar med vissa variationer, alla är ungefär likadant konstruerade som 1957 (av de populäraste modellerna)

_________________



15 Feb 2017, 09:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Lägre värden än 0.047/0,022 uF är ofta mycket bättre i praktiken.
Testa 0,015 för single coils och 0,010 för HB, kanske ännu lägre värden. Testa sig fram tills man är nöjd.


15 Feb 2017, 10:16
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Av ren tillfällighet kom ena tonratten på min Vantage vp790 att få en basavskärning som drar av lagom från hb till mera singelcoil sound. Kom inte ihåg originalet men den trerattars konfiguration gitarren har fick mastervolym, basavskärning och konventionell tonkontroll (diskantavskärning). Har upptäckt att just detta är perfekt om man vill styra gain in i stärkaren. Med bra häng och lagom chrunch från början i stärkaren kan jag genom att rulla av dessa två tonkontroller (bas och diskant) till ett hyfsat rent ljud med mid kvar. Vad volymratten egentligen ska användas till om man inte har treblebleed fattar jag inte. Funderar på om man ska hitta på nån annan användning till den. Nu står den mest på järnet och att döda signalen kan man ju fixa med en killswitch. Varför har inte fler nyproddade gitarrer detta som standard?


15 Feb 2017, 11:10
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Goran wrote:
Lägre värden än 0.047/0,022 uF är ofta mycket bättre i praktiken.
Testa 0,015 för single coils och 0,010 för HB, kanske ännu lägre värden. Testa sig fram tills man är nöjd.


+1
0,015 är min favvo på fendergitarrer så långt.


15 Feb 2017, 18:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Hmm. kondingvärden i all ära, men ett problem om man vill rulla av lite är potarnas svep. I min strata har jag lagt en linjär pot på stallmicken, men med traditionellt kondingsvärde och det fungerar väldigt, väldigt bra.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


15 Feb 2017, 18:53
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Använder tonkontroll väldigt mycket till SC, såväl Strata, Tele och P90.
Till Tele och Strata föredrar jag no-load 250K audio taper med 0,015-konding, till P90 tycker jag det blir bäst med 500K linjär med 0,022-konding.
HB kör jag mest i mina Charvels som är befriade från dessa finesser.

_________________
Skill is nothing without style


15 Feb 2017, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
dr.drygh wrote:
Använder tonkontroll väldigt mycket till SC, såväl Strata, Tele och P90.
Till Tele och Strata föredrar jag no-load 250K audio taper med 0,015-konding, till P90 tycker jag det blir bäst med 500K linjär med 0,022-konding.
HB kör jag mest i mina Charvels som är befriade från dessa finesser.

No-load är extremt bra "att ha" på SC gitarrer, ger lite extra klarhet om man vill.

Man gör enkelt själv No-load pot enligt detta recept;
https://www.premierguitar.com/articles/ ... ystem_Pt_2


16 Feb 2017, 16:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.