Vitsen med höga kondningsvärden i gitarrer?
Jag har själv aldrig hittat en standardgura som har en tonpot som har ett användbart svep/frekvensområde förutom den gången när jag tog helt fel kondning och fick i en 0,0033uf i stället för en 0,033:a.
Iaf jag själv utgår från att ställa stärkens grundljud när volym och tonpot är på max, sen vill jag dra bort från det. Svårt att lägga till något som inte finns om man säger så. Men tonpoten på elgurorna brukar mest murra till ljudet och drar man av lite för mycket så blir det så dovt att det inte går att använda till något alls. Enligt mig. En jazzgitarrist kanske är av annan åsikt.
Så hur kommer det sig egentligen att man valt så höga värden från början? Mest nyfiken på om det finns ett användningsområde som gått mig förbi eller någon annan filosofi. Jag kanske har varit ute och cyklat helt de senaste 30 åren.
Jag tänker att två användbara ljud i ytterlägena måste vara bättre och det man borde utgå ifrån, eller? Däremellan har man fortfarande fininställning om man gillar sånt. Ju mer jag tänker på det så borde ju egentligen vip-brytare med fasta lägen vara mer optimalt, man träffar rätt varje gång och kan trimma in tre användbara ljud med rätt kondningar.