View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:42



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
P90 och LP Jr experter sökes! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post P90 och LP Jr experter sökes!
Har köpt en Les Paul Jr med P90 som jag tänkt modda lite, eller återställa blir nog mer rätt. Dock inte till originalspecar för just den guran då det är Billie Joe Armstrong-modellen.

Den kom från fabrik med en variant av mick från Gibson som hette P90H och som var en stackad P90 = humbucker. Förre ägaren hade dock bytt den till en Seymour Duncan Stack P90 - vilket i princip är en variant av den som kom original från Gibson, dvs en stackad P90 = humbucker.

Jag visste innan köpet att micken var utbytt, men inte till vad och hade tagit med i budget att ev behöva köpa en annan då jag var ute efter ett "riktigt" P90 ljud. Men i brist på erfarenhet så har jag ju inget att jämföra med. Devisen "låter det bra så är det bra" håller inte riktigt för micken som sitter i låter bra - på sitt vis. Fast jag vill ju ha det äkta gamla P90-ljudet och det är där det blir krångligt. Många hävdar att dessa humbucker P90 inte alls låter som en P90 på långa vägar. Så även om jag gillar hur den låter så blir det ju inte rätt, det blir bra - men något annat. Hoppas ni förstår.

Så ni som har erfarenhet, har jag något för att byta till tex en SD Antiquity P90? Lätt att byta tillbaka iofs så jag kan ju alltid byta och prova, men om det skulle vara onödigt redan från start så är det ju just det - onödigt.

En följdfråga till detta blir då om det är värt att byta potar och göra 50:s wiring på den. Vad jag förstått så satt det 500k audio som volym och 250k audio som ton-pot från början med en 0,022uf kondning. Jag försökte hitta info om vad min gitarr har för potar idag från Gibson, men har inte fått reda på något konkret då många olika bud givits. Jag får väl löda bort och mäta i värsta fall, inte hela världen. Men jag mailade iaf till Gibson och frågade och fick detta svar:

Hi Christian,
The pot values would be 500K for Tone (audio taper) and 250K for Volume (linear taper), short shafts.

Så om jag köper en ny mick så borde jag i princip bara kunna byta plats på potarna? Det blir ju fel taper om det skulle stämma. Värdet på potarna vet jag kan spela stor roll, men jag tycker det är konstigt att man från Gibson verkar ha vänt på steken och satt 250 som vol och 500 som ton. Seymour Duncan rekommenderar 500k till både vol och ton till Antiquityn. Så jag blir lite villrådig.

En sista fråga (för nu): Har man något för att skärma cavityn för mick och kontroller på en Jr? Har även läst att P90 ska brumma rätt mycket. Men är det inte värre än vanliga SC så är det inte något jag störs av.

Det jag fått fram om gitarren mer är att de vita BJA har Ebenholts i greppbrädan och att BJA-modellen har "rätt" infästning i kroppen. Infästningsbiten vet jag inte vad man menar med, men att det är Ebenholts i greppbrädan är lättare att greppa för en novis.

Ber om ursäkt för att det blev långt som vanligt. Tänkte att det blir bättre med en samlingstråd än fem enskilda...

Lägger upp bilder senare om någon vill se. Jag är helnöjd med köpet av guran, det är bara sista finliret som ska till. Den är väldigt resonant och lätt, spelar kanonskönt. :D


13 Feb 2017, 17:21
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Du ska ha en Fralin humless p90. Den låter som en p90 men är brumfri. Absolut den bästa p90 jag testat tillsammans med en utdaterad modell från Bare Knuckle.

Man vill ju ha rätt sound, men här får du fortfarande möjligheten att slippa brum. Och det är inga snackade spolar.

_________________
http://www.voodooaudio.se


13 Feb 2017, 17:24
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Får googla den. Har googlat runt i två veckors tid och läst så mycket att hjärnan behöver semester. :) En del säger att det finns brumfria och sen finns det P90. Ungefär som att det inte går att få både och. Den som sitter i ska ju enligt SD själva låta som en vintage P90 men utan brum. Men som sagt, ska kolla upp den, kan ju vara skitbra. :)


13 Feb 2017, 17:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Tjo!

Jag är långt ifrån expert, men jag har två LP Jr. för tillfället (b.la en BJA) och har även erfarenhet av SD Antiquity'n.
I mina öron var den precis vad jag ville ha hos en P90 på en Junior. Det enda smolket var att den inte riiiiktigt lajnade
upp med de befintliga skruvhålen på min gamla (numera avyttrade) Junior -(det var den där "flisiga" faded-varianten som kom runt 2010-2011)

I min BJA hade en tidigare ägare satt in en överlindad Fralin som jag tyckte gav lite för mycket av det goda. Tråkig som jag är så ropade jag istället hem en grisbillig "NOS" Gibson P90 från början av nittio-talet på ebay som visade sig passa mig perfekt.

Elektroniken i båda mina Juniors är exakt som nedan - 500 Vol och 250 Tone. Den andra Juniorn är gjord 1990 med Tune-o-matic stall och Grover-stämmisar och har orginal P90 kvar.

Vet inte om det hjälpte :)

/Råbis


Last edited by robis on 13 Feb 2017, 22:37, edited 1 time in total.



13 Feb 2017, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
nilo wrote:
Du ska ha en Fralin humless p90. Den låter som en p90 men är brumfri. Absolut den bästa p90 jag testat tillsammans med en utdaterad modell från Bare Knuckle.

Man vill ju ha rätt sound, men här får du fortfarande möjligheten att slippa brum. Och det är inga snackade spolar.


Intygar att Fralin är kanon, har en fralin dogear i min huvudgitarr, mest speltimmar av alla guror jag har! Helt rätt ljud!

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


13 Feb 2017, 19:00
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1318
Location:
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Köp en Kinman!

http://kinman.com/model-products.php?pi ... %20Pickups


13 Feb 2017, 19:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Shoegazers Anonymous wrote:
men jag tycker det är konstigt att man från Gibson verkar ha vänt på steken och satt 250 som vol och 500 som ton. Seymour Duncan rekommenderar 500k till både vol och ton till Antiquityn. Så jag blir lite villrådig.
:D

Du har fått fel info från Gibson... Volym = 500k , ton = 250k

Sen var ju det baserat på ett ljudideal från 1954 ..... Man kan labba med det fram och tillbaks.

Duncan är inte så historiskt korrekta , hans 'Zebra reverse PAF' är normal och vice versa....
Antiquities låter bra , men brummar som en riktig mick. Brumfritt är lite fegisvarning på :)

_________________



13 Feb 2017, 20:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Oupps, du har helt rätt. Det ska vara 500k på VOL och 250 på ton. Hjärnsläpp hos mig


13 Feb 2017, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Fast jag frågade Gibson specifikt om den här modellen BJA och tänkte att det kanske var något special, men det verkar ju helt galet om de har vänt på kakan. Dock när jag försökte mäta potarna (när de är monterade) så fick jag 485 tror jag på tonpoten. Volymen fick jag inget värde på, men micken är ju kopplad dit. Vet inte om även tonpotten måste vara bortkopplad för gå att mäta.


13 Feb 2017, 23:28
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2010, 21:54
Posts: 257
Location:
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
http://www.ebay.com/itm/Vintage-1960-Gi ... SwKfVXEnC4


14 Feb 2017, 00:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Kostar att ligga på topp! :)

Såg ett klipp där dessa var med, lät oxå rätt trevligt:
http://www.sanfordmagnetics.com/p90


14 Feb 2017, 08:42
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Brummet ska du nog inte vara rädd för,har för tillfället 3 Gibsons och en gammal Höfner!! med p90,och det funkar skitbra...


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


14 Feb 2017, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Jag har inte testat skitmånga P90, men har Lundgren i en gitarr, har haft Sheptone i en annan och hade originalmicken i Juniorn jag hade nyligen. Tycker Gibson original är den bästa jag testat faktiskt, och de kostar ju inte mycket beggade heller. Det där med att P90 brummar tror jag är ett större problem i Usa där de i regel har sämre ström. Jag kör ändå med hyfsat mycket gain, och brummet stör INTE mig.

Jag skulle kört med 500k på båda pottarna.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Feb 2017, 10:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Jag spelar väldigt mycket P90, speciellt i studio.
De skiljer väldigt mycket mellan olika, även om man pratar bara såna som är singlecoils (inte tysta), så det är svårt att tipsa om något utan att veta vad det är för P90 ljud du vill ha.
Jag tycker själv att såna som inte är "moderna" (menat som överlindade, hetare, avrundad diskant osv) är klart roligast. Då får man det jag tänker som P90, singlecoil liknande topp men med ett mycket mer framträdande mellanregister. Moderna tappar toppen och blir då, i mina ögon, ganska meningslösa (inte speciellt bra till något).

Tysta har jag inte hittat några som behåller toppen, köp såna som brummar (för de gör de, ofta mycket).

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Feb 2017, 10:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Mmm, har lite att fundera på. Bra tips! Kul med engagemang, det verkar som om LP Jr engagerar många och jag kan förstå det. Har alltid gillat enkelheten men har aldrig slagit till - tills nu. Den här gitarren känner jag redan efter två rep kommer bli en favorit.

Men vad tror ni om den som sitter i - Duncan Stack - har man kommit nära ljudmässigt eller är det en helt annan grej?


14 Feb 2017, 10:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Kan beskriva mina första intryck från när jag kopplade in guran. Då lät den väldigt murrigt och odefinierad. Väldigt avrullad diskant och mycket mellanregister. Lite som om en wah var satt i ett visst läge. Lät lite halvdant på halvren stärk. Man fick ta i för att det skulle blomma ut, men det dog rätt fort. Men med en overdrive ställd på låg drive så hände det grejer och det lät skitbra.

Detta var med originalstallet, ett rätt tungt stall från:

Image

Nu har jag bytt till ett kompenserat från Mojoaxe som är lätt (kommer göra en recension senare när jag fått locking studs till den, bör komma i veckan) och jävlar vilken skillnad i häng i tonen och hur den blev resonant. Låter nästan akustiskt rent av. Men som sagt så ska jag ha locking studs på dem så att jag får rätt vinkel. Har inte repat med den än med nya stallet utan bara provat på hemmastärken lite snabbt.
Så här ser det ut nu iaf med originalskruvarna:

Image

Image

Image

Image

Och så här ser micken ut för den intresserade:

Image

Signaturen... (och jag) :roll:
Det lite roliga med detta är att jag letat lite efter en bra Jr en tid. Hittade denna i en butik som jag åker förbi dagligen i jobbet och brukar stanna till då och då för att snacka lite skit. Hade inte varit inne på ett halvår och hittade denna. Precis när jag fattar vad det är för gitarr så ringer min 13-åriga dotter och frågar om hon får gå på Green Day på kvällen i Globen... Jag hade ingen aning om att de spelade överhuvud taget och så var det samma dag som jag hittar en signaturgitarr från bandet - som jag inte heller visste om att det fanns. Vare sig signaturgitarr eller att det fanns en i butiken. Det kändes som att det var menat att den skulle bli min. :wink: Sen har jag sagt att dottern får låna den så mycket hon vill när hon vill lira. :)

Image


14 Feb 2017, 11:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Här är en länk med två sköna snubbar där både Lollars och Sanford är med:

https://youtu.be/q3_U_gRCuL8


14 Feb 2017, 12:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Shoegazers Anonymous wrote:
Mmm, har lite att fundera på. Bra tips! Kul med engagemang, det verkar som om LP Jr engagerar många och jag kan förstå det. Har alltid gillat enkelheten men har aldrig slagit till - tills nu. Den här gitarren känner jag redan efter två rep kommer bli en favorit.

Men vad tror ni om den som sitter i - Duncan Stack - har man kommit nära ljudmässigt eller är det en helt annan grej?


Prova stänga av den undre spolen på den Duncan du har nu och se vad det gör.
Men av din ljudbeskrivning i din nästa post låter det ju som om du borde ha en P90 med mer topp.
Sakna topp är ju inte vad de brukar göra (kan förvisso vara gitarren som är mörk också).

LP JR engagerar inte mig ett dugg, men P90 (mickar överhuvudtaget) gör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Feb 2017, 12:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Förstår Magnus. Jag kände att en beskrivning var på sin plats. Jag vet inte vad som gör vad riktigt idag. Men den blev lite brightare med det lättare alu-stallet. Även lite "spoingare". :) Men potarnas värde kan ju göra att den var lite för mörk, men mest tror jag att det är micken, eller iaf i en kombination.

Hur stänger jag av den undre spolen?


14 Feb 2017, 13:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Jag har nu lagt en beställning från Sanford Magnetics. Det blev efter inrådan från Nate modellen som heter 9077, men med ett tillägg som heter ss90.
Ska bli kul att testa något lite nytt och handgjort.

Detta var hans rekomendation:

"For your junior, I'd do the 9077-ss90 spec...that would suit that guitar perfectly.
It was a project for sorokin guitars, they're a subtle tweak on the 9077 to get closer to a 56 junior he owns."

Länk till hemsidan och "tweaken":
http://www.sanfordmagnetics.com/newsandupdates/2016/9/15/ss90

Och här beskriver gitarrbyggaren själv lite om hur micken kom till och om samarbetet:
http://www.mylespaul.com/forums/showthread.php?t=368534

Nate själv verkar vara en rätt skön snubbe och är jättetrevlig att ha att göra med. Hoppas att micken är lika bra som det verkar. Kommer självklart skriva om det när den är på plats. :)


16 Feb 2017, 16:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Har fortfarande inte fått någon mick... Verkar ha blivit blåst så här sex månader efter. :evil:

Hur som... Magnus - om du läser detta - hur stänger jag av den undre spolen?
Kan man i så fall göra någon variant med push-pull pot möjligen som gör att man får hum cancelling eller "vanlig"? Vore ju lite fräsigt.


22 Sep 2017, 14:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Shoegazers Anonymous wrote:
Hur som... Magnus - om du läser detta - hur stänger jag av den undre spolen?

Skulle jag också vilja veta hur det går till :?:

_________________



22 Sep 2017, 18:31
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Mike Leaf wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Hur som... Magnus - om du läser detta - hur stänger jag av den undre spolen?

Skulle jag också vilja veta hur det går till :?:

Alltså har inte gjort denna operationen men...
Gissar du får pilla bort tejpen runt spolarna och sen kortsluta de båda tåtarna som går till den undre spolen.

Själv vann jag ju en Sg med p90 och var inställd på att mickarna skulle bytas när den dök upp.
Gör ju så i det närmaste rutinmässigt på gitarrer jag kommer över. Men, men. Det låter ju riktigt bra så tror nog de får sitta kvar.


22 Sep 2017, 19:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Om du letar upp skarven mellan spolarna och kopplar en ledare därifrån till jord, helst via en switch typ push push pot så kan du byta mellan en och två spolar. vill du bara testa så räcker det med en tråd till jord.

Ta inte bort tejpen på spolarna, risk för skador då. Bara på skarven.

_________________
/Lennart


26 Sep 2017, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Blev nyfiken på min stackade Wilkinson P90 när jag såg ovanstående inlägg. På den är spolarna kopplade som en vanlig fyrledad HB, i änden på kablarna. Vet ej hur Gibson och SD bygger sina mickar. Liknar de Wilkinson splittas spolarna som i en fyrledad HB. I min PU är det synligt vilka kablar som kommer från den övre spolen.


27 Sep 2017, 01:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
På min SD så är det fyra sladdar där två (om jag minns rätt) är ihopfästa mot varann.


27 Sep 2017, 09:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Shoegazers Anonymous wrote:
På min SD så är det fyra sladdar där två (om jag minns rätt) är ihopfästa mot varann.


Samma som min Wilkinson. Om info stämmer från SD hemsida är svart/vit PU och grön röd från extraspolen.

https://www.seymourduncan.com/faqs/what ... olor-codes

Wiring två P90
https://www.seymourduncan.com/wiring-di ... ckup-types

Split, bör fungera på P90 STK
https://www.seymourduncan.com/wiring-di ... ckup-types


27 Sep 2017, 10:07
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Ja, det borde vara ganska lätt att fixa känns det som. Bäst vore iofs en switch, men då återstår problemet med vart den ska sitta... Vill ju inte förstöra guran. Så en push pull pot verkar ju vara det som är lämpligast. Så får man kolla hur det låter när den är splittad och se om det är det man vill ha som standard eller som option. Känner att poten nedtryckt bör vara standard för att jag ska stå ut med det. :wink:


27 Sep 2017, 10:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Om du vill höra hur PU låter splittad är det kanske enklast att bara använda svart och vit kabel till poten. Lite lödning men inga komponentbyten.

Det finns en del klipp på Youtube. Serie, parallell och split. Rätt intressant, men högtalarna i min laptop är för dåliga för att bedöma bra eller dåligt.


27 Sep 2017, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: P90 och LP Jr experter sökes!
Hoppas bilden funkar. Så här skulle jag kunna koppla enligt info från SD. Om man samtidigt vill göra 50´s wiring så måste jag nog tänka till lite till.
Image
https://flic.kr/p/YW3o8c


28 Sep 2017, 10:47
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Korvabengt, Polytone and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.