View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 01:26

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Les Paul Deluxe -73 Vad tror panelen? 

Post Re: Les Paul Deluxe -73 Vad tror panelen?
Bra tips! Jag vet att Winters började med single coils typ och Stratocaster men ville ha mer bett i ljudet. Då gick han över till Firebird. Som man kan se i videoklippet här ovan, så använder han halsmicken väldigt mycket för solo. Exakt det soundet i klippet är inte mitt ideal men man kan få vissa suveräna ljud ur Firebirden!

07 Feb 2017, 14:01

Mmannen wrote:
Minihumbuckers, tänk Thin Lizzy Scott Gorham/Brian Robertson. Snyggt, lite klenare paf-ljud med bett i diskanten.
Firebirdmick, mer åt telehållet i sin tighta diskant.

Bra jämförelse tycker jag.

Dessutom funkar mini-humbuckers alldeles utmärkt i Les Paul i sjuttiotals-tappning. Eftersom gitarrerna lite mer massiva (tunga) och ofta briljianta och sustainrika, till skillnad från näsiga och resonanta, så blir kombon rätt bra faktiskt.

08 Feb 2017, 09:30

Intressant:

DeLuxe
The DeLuxe was among the "new" 1968 Les Pauls.[27] This model featured "mini-humbuckers", also known as "New York" humbuckers, and did not initially prove popular. The mini-humbucker pickup fit into the pre-carved P-90 pickup cavity using an adaptor ring developed by Gibson (actually just a cut-out P90 pickup cover) in order to use a supply of Epiphone mini-humbuckers left over from when Gibson moved Epiphone production to Japan. The DeLuxe was introduced in late 1968 and helped to standardize production among Gibson's USA-built Les Pauls. The first incarnation of the DeLuxe featured a one-piece body and three-piece neck in late 1968. The "pancake" body (thin layer of maple on top of two layers of Honduran mahogany) came later in 1969. In late 1969, a small "volute" was added. 1969 DeLuxe's feature the Gibson logo devoid of the dot over the "i" in Gibson. By late 1969/early 1970, the dot over the "i" had returned, plus a "Made In USA" stamp on the back of the headstock. By 1975, the neck construction was changed from mahogany to maple, until the early 1980s, when the construction was returned to mahogany. The body changed back to solid mahogany from the pancake design in late 1976 or early 1977. Interest in this particular Les Paul model was so low that in 1985, Gibson canceled the line. However, in 2005, the "DeLuxe" was reintroduced with more popularity due to its association with Pete Townshend [2] and Thin Lizzy.

In 1978 the Les Paul Pro DeLuxe was introduced. This guitar featured P-90 pickups, instead of the "mini-humbuckers" of the DeLuxe model, an ebony fingerboard, maple neck, mahogany body and chrome hardware. It came in either Ebony, Cherry Sunburst, Tobacco Sunburst or Gold finish. Interestingly it was first launched in Europe, rather than the USA. It was discontinued in 1982.

09 Feb 2017, 16:39

Helt klart intressant läsning, tack!

Har pekat på det här klippet förut, tycker fortfarande det ger en tydlig fingervisning om (äldre) minihumbuckers potential:

https://www.youtube.com/watch?v=vhvqRBGw0SU

Nice är också att flera mick-tillverkare tagit upp tillverkningen av minis som uppenbarligen låter bra... :)

09 Feb 2017, 17:15
Profile ICQ YIM WWW

Jag letar Traditionals med P90 just nu. Finns minst tre modeller ; en svart och två gold top, varav en med Bigsby. Mest i USA tydligen. Finns även vissa Classics med P90. Verkar som dessa lite udda varianter är sällsynta i Europa. Letar vidare i väntan på den rätta Deluxen.....

09 Feb 2017, 18:06

valvetubes wrote:
Intressant:

DeLuxe
The DeLuxe was among the "new" 1968 Les Pauls.[27] This model featured "mini-humbuckers", also known as "New York" humbuckers, and did not initially prove popular. The mini-humbucker pickup fit into the pre-carved P-90 pickup cavity using an adaptor ring developed by Gibson (actually just a cut-out P90 pickup cover) in order to use a supply of Epiphone mini-humbuckers left over from when Gibson moved Epiphone production to Japan. The DeLuxe was introduced in late 1968 and helped to standardize production among Gibson's USA-built Les Pauls. The first incarnation of the DeLuxe featured a one-piece body and three-piece neck in late 1968. The "pancake" body (thin layer of maple on top of two layers of Honduran mahogany) came later in 1969. In late 1969, a small "volute" was added. 1969 DeLuxe's feature the Gibson logo devoid of the dot over the "i" in Gibson. By late 1969/early 1970, the dot over the "i" had returned, plus a "Made In USA" stamp on the back of the headstock. By 1975, the neck construction was changed from mahogany to maple, until the early 1980s, when the construction was returned to mahogany. The body changed back to solid mahogany from the pancake design in late 1976 or early 1977. Interest in this particular Les Paul model was so low that in 1985, Gibson canceled the line. However, in 2005, the "DeLuxe" was reintroduced with more popularity due to its association with Pete Townshend [2] and Thin Lizzy.

In 1978 the Les Paul Pro DeLuxe was introduced. This guitar featured P-90 pickups, instead of the "mini-humbuckers" of the DeLuxe model, an ebony fingerboard, maple neck, mahogany body and chrome hardware. It came in either Ebony, Cherry Sunburst, Tobacco Sunburst or Gold finish. Interestingly it was first launched in Europe, rather than the USA. It was discontinued in 1982.

Var kommer textenfrån? Rätt mycket småfel....

09 Feb 2017, 21:25
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
valvetubes wrote:
Intressant:

DeLuxe
The DeLuxe was among the "new" 1968 Les Pauls..........

Var kommer textenfrån? Rätt mycket småfel....

Skrolla ner en bit

http://forum.gibson.com/index.php?/topi ... eck-years/

09 Feb 2017, 22:27

Här är en -72 Deluxe hos Bax:
https://www.bax-shop.nl/tweedehands-git ... 972-inruil

Översättning (google):
Quote:
allmänna

Les Paul Deluxe ger dig verklig LP ljud med lite mer klarhet och att extra fart. Detta gör Gibson veteranbilar från 1972 väl lämpad för användning i musikstilar såsom elektriska Blues och klassisk rock. Det är därför inte konstigt att Pete Townshend gör också användning av samma Deluxe modell från samma år. Såsom en elektrisk gitarr från denna period passar, du har att göra med en riktig spelare med ett överflöd av karaktär. Den relicing och smakrik patina är, till skillnad från de nya relik modeller som erhållits genom korrekt användning av Gibson Les Paul. Detta Cherry Sunburst fast kropp kommer i en fast lämpliga Gibson resväska 90-talet.
Les Paul Deluxe 1972: fast, snabb och upprätthålla

När det gäller trä ger Gibson den välbekanta klassiska Les Paul kombination. En mahogny hals och kropp som limmas ihop ordentligt. Nyckeln rosenträ och lönn toppmötet bör också inte missas. Detta ger den akustiska tonen att endast en Gibson LP kan erbjuda. En varm god grund med en antydan till krämighet, som kompletteras av den trevliga lasten upprätthålla. Halsen med en smal C-sektionen och behagligt låg handling gör en Sunburst Les Paul Deluxe med en fast och snabb spelkomfort.
Minihumbuckers och hårdvara

I denna Gibson LP Deluxe du har två mini humbuckers. Dessa element har samma storlek som P90 element och ge dig den välbekanta Humbucker ljud. Detta ger det en sunburst Les Paul förstärkt gitarrljud med precision och en betoning på det centrala området än i vanliga humbuckers. Detta gör detta lyxiga kopia är mycket lämplig för de tidiga Led Zeppelin låtar av sjuttiotalet material att leka med The Who. För melodier och rytmer Scott Gorham (Thin Lizzy), var detta modell som används fast kropp. Den tune-o-matic bridge och stoppa slutartikel bakljus patina göra detta Cherry Sunburst Gibson Les Paul helt.
Tips eller kommentarer om denna produkt
Observera:
Avser ett begagnat exemplar
Är i gott skick med karakteristisk stark playwear
Levereras med en fast, lämplig Gibson koff

"Deluxe med en fast och snabb spelkomfort." - måste ju vara kanon!? :D

10 Feb 2017, 07:43

Aha , det förklarar ju saken, det är en säljare/marknads-webnisse som skrivit det :lol:

10 Feb 2017, 11:53
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2