View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 17:16



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Restaurera en gammal Levin (och hej igen!) 
Author Message

Joined: 10 Aug 2002, 12:13
Posts: 211
Post Restaurera en gammal Levin (och hej igen!)
Tjipp!

Loggat in för första gången på en halv evighet. Kollade snabbt igenom gamla inlägg, och jag verkar varit aktiv här framförallt 2003-2004. Strax därefter svalnade mitt intresse var att spela gitarr, men det händer fortfarande att den åker fram ibland.

Idag gick jag förbi en secondhandbutik och fann där en gammal Levin som jag inte kunde låta bli att köpa. Mitt googlande säger mig att det är en Model 62 från 1945. En skolgitarr som var bland de billigaste och enklaste i sortimentet just då.
Stall saknas och övre sadeln är trasig. Stallet har sannolikt på något sätt brutits av då locket är något flisigt där stallet suttit. Halsen förefaller att vara rak, men greppbrädan har en liten bula längst in mot hålet. Limmet mellan greppbräda och lock verkar ha lossnat något. Inget känns något mjukt eller glappande någonstans.
Överlag är finishen ganska sliten. Krackelerad lack och en hel del småjack och repor. Men go bluesgura därmed, tänker jag mig.

Vad skulle ni gjort? Nytt stall och sadel och vara nöjd? Eller ska man ge sig på att limma om halsen? Ytterligare åtgärder?
Det senare är inget jag gjort innan, men mitt snickeriintresse gör mig sugen på att testa. Min tanke när jag stod i butiken var dock att bara göra tillräckligt för att få gitarren spelbar.
Och så den viktigaste frågan - hur och var hittar jag rätt stall och sadel?

Såklart ska ni få lite bilder:

Image

Image

Image

Image

_________________
[ There is no spoon ]


04 Feb 2017, 18:13
Profile

Joined: 15 Apr 2003, 12:59
Posts: 111
Location:
Post Re: Restaurera en gammal Levin (och hej igen!)
http://ackegura.proboards.com/

http://gammelgura.se/wordpress/

Här hittar du allt du vill veta (och mycket mer)!


04 Feb 2017, 18:17
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Restaurera en gammal Levin (och hej igen!)
De flesta butiker har ämne till översadel. Att få tag i ett stall kan vara lite svårare i butik?
Ett tips är att kolla att alla ribbor sitter fast, det är ganska vanligt att de sitter löst. Jag skulle inte limma om halsen innan du har fått på strängarna. Oftast blir det acceptabel stränghöjd utan en halsomsättning, framförallt på de gitarrer med flytande stall. Om du polerar gitarren med ett bra polermedel kommer inte skadorna att bli lika tydliga och du får ett helt annat liv i 3 tons sunbursten.

Jag undrar vad de har haft för träslag i toppen? Det ser inte alls ut som gran. Någon som vet?


04 Feb 2017, 18:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.