View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 14:55



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bäst säljande svenska musikartisterna just nu? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:
... men "fråga folk" som en måttstock är ju mer "känd" än "säljer".

Det är ju såklart inget absolut och linjärt samband, men den presumtiva köpargruppen är väldigt mycket större för artister som är kända av 10 miljoner människor än några hundratusen.


Tveklöst.
Men som Jessica exemplet där uppe ibland extremt missvisande.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Feb 2017, 20:09
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Glöm inte Sabaton som nog tävlar med Ghost om att vara Sveriges största metalband just nu. Dom säljer ungefär samma mängd plattor/biljetter, har ungefär samma antal plays på Spotify och Youtube.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


02 Feb 2017, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
jazzfromhell wrote:
Glöm inte Sabaton som nog tävlar med Ghost om att vara Sveriges största metalband just nu. Dom säljer ungefär samma mängd plattor/biljetter, har ungefär samma antal plays på Spotify och Youtube.


Livets mysterium nr 8.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Feb 2017, 21:28
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Magnus Olsson wrote:
jazzfromhell wrote:
Glöm inte Sabaton som nog tävlar med Ghost om att vara Sveriges största metalband just nu. Dom säljer ungefär samma mängd plattor/biljetter, har ungefär samma antal plays på Spotify och Youtube.


Livets mysterium nr 8.

/magnus


Jag gillar inte Sabaton men jag fattar varför de är stora. De spelar en väldigt bonnig variant av power metal med en image många 14-åriga pojkar tycker är tufft. Det är lättlyssnat och storslaget på samma gång.

Det enda jag inte fattar är sången som låter som nån sorts fyllbult... passar inte alls musiken...


03 Feb 2017, 13:21
Profile
Online
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Om Zara Larsson vet jag inget. Kanske var det hon som gjorde en spelning i öppningen av ett idrottsmästerskap i somras. Eller var det förra sommaren? En märklig diskjockeyverksamhet med en sångerska. Oavsett har jag inget intresse av dem igen. Idrotten som sådan var jag säkert intresserad av. Eller också har jag tappat intresset av både idrottsuppstarter, invigningsarrangemang och idrotter som verksamheter med mer eller mindre doping.

Men jag hoppas att något annat än det jag tror är Zara Larsson som definierar Sverige internationellt.


04 Feb 2017, 01:52
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Var faktiskt och råkade se Zara Larsson i somras. Och det var som om jag var på en annan planet än resten av den unga publiken, (kejsarens nya kläder eller något). Det var verkligen, verkligen inte bra. Falsksång, totalt intetsägande låtar etc, etc. Jag skrek inombords. Jag kan fatta varför vissa artister slår tex Håkan Hällström, etc att dom har något speciellt i sin röst, sin aura, eller annat än den "musikaliska" talangen. Men här fanns i mina öron ingenting. Ingen speciell karaktär på rösten annat än typisk fortis-röst. Omogen, tunn, opersonlig, icke tonsäker etc. Ingen vidare utstrålning eller tjöt med publiken. Utan hade i mina ögon om man skalade bort produktionen varit mediokert i vilken högstadieskola som helst. Detta fattar jag faktiskt icke! Men så är jag bara en helt vanlig musiklärare och ingen skivbolagsmogul, så något är det helt klart som ligger utanför mitt kunskapsområde.


04 Feb 2017, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Jag är förvånad över att det går att göra så intetsägande musik som den Zara Larsson presterar! Att sen ha lyckats med att hitta en publik till den är obegripligt!
Sen kan man ju undra varför det behövs ett helt arbetslag för att skriva låtar som "Lush life"? kompositör: Emanuel Abrahamsson, Christoph Bauss, Iman Hulten, Markus Sepehrmanesh, Linnea Södalh, Fridolin Wacher, Vanessa Caris Zamora!!

_________________
pudas


04 Feb 2017, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Donatello wrote:
Var faktiskt och råkade se Zara Larsson i somras. Och det var som om jag var på en annan planet än resten av den unga publiken, (kejsarens nya kläder eller något). Det var verkligen, verkligen inte bra. Falsksång, totalt intetsägande låtar etc, etc. Jag skrek inombords. Jag kan fatta varför vissa artister slår tex Håkan Hällström, etc att dom har något speciellt i sin röst, sin aura, eller annat än den "musikaliska" talangen. Men här fanns i mina öron ingenting. Ingen speciell karaktär på rösten annat än typisk fortis-röst. Omogen, tunn, opersonlig, icke tonsäker etc. Ingen vidare utstrålning eller tjöt med publiken. Utan hade i mina ögon om man skalade bort produktionen varit mediokert i vilken högstadieskola som helst. Detta fattar jag faktiskt icke! Men så är jag bara en helt vanlig musiklärare och ingen skivbolagsmogul, så något är det helt klart som ligger utanför mitt kunskapsområde.


Jag har ungefär samma upplevelse.
Tjejen kan sjunga men sjunger live högt över sin kapacitet.

Men hon är bara delvis känd för sin musik, hon är nog mer känd för sin person, tror jag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Feb 2017, 14:29
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Donatello wrote:
Var faktiskt och råkade se Zara Larsson i somras. Och det var som om jag var på en annan planet än resten av den unga publiken, (kejsarens nya kläder eller något). Det var verkligen, verkligen inte bra. Falsksång, totalt intetsägande låtar etc, etc. Jag skrek inombords. Jag kan fatta varför vissa artister slår tex Håkan Hällström, etc att dom har något speciellt i sin röst, sin aura, eller annat än den "musikaliska" talangen. Men här fanns i mina öron ingenting. Ingen speciell karaktär på rösten annat än typisk fortis-röst. Omogen, tunn, opersonlig, icke tonsäker etc. Ingen vidare utstrålning eller tjöt med publiken. Utan hade i mina ögon om man skalade bort produktionen varit mediokert i vilken högstadieskola som helst. Detta fattar jag faktiskt icke! Men så är jag bara en helt vanlig musiklärare och ingen skivbolagsmogul, så något är det helt klart som ligger utanför mitt kunskapsområde.


Jag tror inte att det är svårare än att en 16-årig flicka ser henne som en i gänget ungefär. Hon talar till dem genom texter, klädstil mm. De identifierar sig med henne. Har inget med musik att göra. En typisk artist för folk som inte är musikintresserade.


04 Feb 2017, 14:49
Profile

Joined: 27 Mar 2006, 18:49
Posts: 408
Location: Vara
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Kanske en aning off topic, men på tal om Meshuggah så är Contradictions collapse från 1991 är ett av mina absoluta favoritalbum.
Såg dem live och köpte vinylen i gymnastiksalen på Christinaskolan i Piteå vintern 91/92 på någon liten hårdrockskväll det de spelade tillsammans med storheter som det lokala punk/rockbandet Tarmgas (Tarmgas drog större publik). Gjorde mitt livs enda, och komplett misslyckade, stagedive under Meshuggahs spelning :lol:

_________________
"Jag existerar för att min skugga ska ha något att göra!"


04 Feb 2017, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Magnus Olsson wrote:
[
Men hon är bara delvis känd för sin musik, hon är nog mer känd för sin person, tror jag.

/Magnus


Det tror inte jag , är nog bara i Sverige hon är känd för att vara ultra-feminist eller vad det nu är...

Jag tror det är 100% låtarna som drar klick, tror inte alla ens vet vem artisten är numer. Dom känner igen låtar
på radion men vet inte vem som framför den.

De som har en maktposition i branschen skickar fram låtar som ska slå internationellt, hon är bara en galjonsfigur.

_________________



04 Feb 2017, 15:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
[
Men hon är bara delvis känd för sin musik, hon är nog mer känd för sin person, tror jag.

/Magnus


Det tror inte jag , är nog bara i Sverige hon är känd för att vara ultra-feminist eller vad det nu är...

Jag tror det är 100% låtarna som drar klick, tror inte alla ens vet vem artisten är numer. Dom känner igen låtar
på radion men vet inte vem som framför den.

De som har en maktposition i branschen skickar fram låtar som ska slå internationellt, hon är bara en galjonsfigur.


Jag är ganska säker på att du har fel där.
Hon blev ju utnämn till väldens 25 mäktigaste kvinna av någon jättepress i USA för det att hon slås för det hon gör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Feb 2017, 18:00
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Apropå musik och ekonomi, Kent lär ju ha gjort ett bra år ekonomiskt sett 2016. Detsamma kan nog sägas om Håkan.
Band som Ghost och Meshuggah, lever de på musiken eller tvingas de jobba mellan varven?
Och varför nämns inte In Flames i samma veva,är de helt ute?

Magnus Olsson wrote:
Fast det är troligen ingen helt galen gissning att folk kommer att veta vem ghost är om 30 år också medan ingen förutom historieböcker kommer att minnas Zara (max respekt för henna, det ligger mer stilen av musik än artisten).
det.

/Magnus

Jag tror att du har uppåt väggarna fel, men det vet vi först om 15-20 år. :)


05 Feb 2017, 09:45
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
HRJ wrote:
Apropå musik och ekonomi, Kent lär ju ha gjort ett bra år ekonomiskt sett 2016. Detsamma kan nog sägas om Håkan.
Band som Ghost och Meshuggah, lever de på musiken eller tvingas de jobba mellan varven?
Och varför nämns inte In Flames i samma veva,är de helt ute?


Vet ej hur stora Kent och Håkan är internationellt (dvs totalt) men eftersom de är enormt stora nationellt så platsar de självklart på en sådan här lista, du har rätt.. Jag var medveten om i mitt första inlägg att jag bara fick med en del.

In Flames har väl varit relativt/hyfsat stora inom den internationella metallscenen länge och de nämndes i mitt första inlägg. De ses som ett av föregångsbanden inom deras genre? Däremot inte den blekaste ungefär var på en eventuell topplista som de skulle hamna vilket heller inte spelar någon roll. :)

Jag tror absolut Ghost och Meshuggah kan leva på musiken, i synnerhet Ghost. om inte ser det väldigt, väldigt mörkt ut för musikbranschen. ;-) Båda banden verkar turnera oerhört mycket världen över. För dessa båda band är så klart inte Sverige de viktigaste marknaden, gissningsvis USA i båda fallen.


05 Feb 2017, 11:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Klart Zara kommer att kommas ihåg, det gör folk alltid när det gäller amatörmusiker med ett politiskt budskap. Som Dylan tex.


05 Feb 2017, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
Vinyljunkie wrote:
Klart Zara kommer att kommas ihåg, det gör folk alltid när det gäller amatörmusiker med ett politiskt budskap. Som Dylan tex.


:D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Feb 2017, 15:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Bäst säljande svenska musikartisterna just nu?
arinihsd wrote:
Om Zara Larsson vet jag inget.
[...]
Men jag hoppas att något annat än det jag tror är Zara Larsson som definierar Sverige internationellt.

Det är den typen av surkommentarer ("jag vet inget, men antar en massa saker och avfärdar därför det hela") som gör att jag av ren princip hoppas att det är tjejer som hon som definierar Sverige! 8)


06 Feb 2017, 01:18
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.