View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 16:51



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Budget-budgetacke med stålisar? 
Author Message

Joined: 26 Jan 2017, 00:21
Posts: 1
Post Budget-budgetacke med stålisar?
Tjena! Long time lurker på detta forum, blev aldrig rockstjärna eller ens hyfsad på gitarr så jag har aldrig behövt grotta ner mig i alla dessa rör vs transistor och Ibanez vs Gibson-trådar för de går över mitt förstånd som han med vatten i knäna sa. Så för några år sen låste jag in elgitarren i en garderob och nu för tiden sitter jag sporadiskt på kammarn och plockar ackord på en gammal Bjärton Isabella, vilket är en trevlig hemmahobby och jag tycker ju om visor så det är inget att klaga på, och några gånger per år hänger den väl med på fest också när omdömet riktigt sviker.

Nåväl nu är det så att jag dragit på mig lite sjukdom och under behandling och sjukskrivning så kommer jag ha en hel del dödtid så för att fylla den funderar jag på att försöka utveckla hobbyn lite och därför har jag nu suttit och tittat på lite stålsträngade guror i budget-budgetklassen (≈ 1500 kr) för att prova på det ljudet. Nu förstår jag att ett riktigt instrument kostar mer än så, men eftersom jag inte är en riktig musiker behöver jag ingen riktigt instrument, utan bara något som liknar det ;) Budgeten är helt enkelt begränsad. Det viktigaste i sammanhanget är en gitarr i smidig form där hyfsad spelbarhet och lust att locka fram lite lekfullhet egentligen är det viktigaste.

Först funderade jag på någon liten smidig sak i Parlour-storlek men har nu börjat fastna för typ 000-formen för ett lite mer allround-ljud. För att göra historien kort så står jag väl och velar mellan Harley Bentons Custom Line CLA-15M och Recording Kings ROH-07 Dirty 30s Harmonella. För att vara ärlig känns HB som säkraste kortet samtidigt som jag helt enkelt tycker att RK ser intressantare ut, lite larvigt att erkänna det men det är en faktor som påverkar mig. Bubblande i prisklassen under är Recording King ROH-05 och Harley Benton Custom Line CLA-16S.

Så, någon som har lust att dela med sig av någon hjälpande åsikt i min velighet? Någon annan modell jag bör titta på eller så? :)

/MSB


26 Jan 2017, 00:40
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Budget-budgetacke med stålisar?
Jag skulle överväga att ta de pengarna och försöka hitta något begagnat istället. Finns mycket mer att få för pengarna då.


26 Jan 2017, 02:51
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Budget-budgetacke med stålisar?
Jag kör på en sån här:
https://www.thomann.de/se/ibanez_pf15ece_nt_b_stock.htm
Riktigt jäkla bra gitarr för pengarna! :D


26 Jan 2017, 08:21
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Budget-budgetacke med stålisar?
Om du kan släppa 000-formatet, brukar Yamahas billiga 700-serie vara svårslagen när det gäller budget-ackar.

_________________
Image


26 Jan 2017, 09:33
Profile WWW

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post Re: Budget-budgetacke med stålisar?
kjelle wrote:
Om du kan släppa 000-formatet, brukar Yamahas billiga 700-serie vara svårslagen när det gäller budget-ackar.


Och Ibanez.

_________________
...all the times I've had to play while people sat there drunk...


26 Jan 2017, 13:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.