View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:23



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios" 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Vad ni nu vill kalla det. Har hyfsat stort hus och levde som ensamstående med "helgbarn" i många år,då hade jag ju ett och ibland även två rum dedikerade till instrument och musikintresset,men i takt med att barnen blir äldre vill dom ju ha var sitt rum.skaffade sambo för några år sedan och fick även en bonusgrabb på köpet,då tar det på utrymmena!!
Har prylarna i tre replokaler,alla ca 5mil hemifrån,och även en del prylar hos mina föräldrar..
Så därför har tankarna börjat snurra om att bygga ett attefallshus på tomten där jag kan ha allting och skulle kunna ta hem gubbarna på rep emellanåt,fan vad käckt det hade varit,kanske en stor tv,ett par skinnfåtöljer och ett stort kylskåp också :-)
Hur har ni det??Skulle gärna vilja ha lite inspirationsbilder!!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


23 Jan 2017, 09:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Do it!!!!

Det finns inget bättre än att ha ett litet hus på tomten för sitt musikutövande.
Inte bara att man får plats osv, lika mycket att man kan föra väsen utan att störa någon och att ingen lägger sig hur man har sina prylar. När jag är mitt i ett projekt blir det rätt stökigt med gitarrer, förstärkare och pedaler precis överallt.
Jag ville vid husköp helst ha studion i huset men efter att ha fått en sån här lösning vill jag aldrig det igen (möjligen undantaget den dag jag har råd med ett slott).

Men skippa TV, fåtöljer och andra tidstjuvar (inte kylskåp, det är bra).
Bygg även en toalett.

Har inga aktuella bilder.
Men så här såg det ut när jag byggde upp det.
Utsidan.


Man kommer in i en hall och ett kök.


Toa med dusch osv.


Inspelningsrum/"pilla med prylar" rum


Har tillkommit några flera lådor/högtalare, men ändå.
De olika mickarna är för olika typer av ljud, används aldrig all på en gång (även om möjligheten finns, men ett sånt fasproblem orkar ingen sund människa jobba med).


Studiorummet är så förändrat från när jag tog bilder att det inte är relevant.
Men åt detta hållet.


Två förstärkarhyllor mitt i har tillkommit (på bilden bara monterat en).
Allt kopplat på en, tycker jag själv, smart lösning så att jag kan skifta förstärkare och högtalare snabbt och smidigt efter behov.


Bästa prylen i hela bygget är lätt denna.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


Last edited by Magnus Olsson on 23 Jan 2017, 14:15, edited 1 time in total.



23 Jan 2017, 10:05
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Fasen vad flott Magnus :-)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


23 Jan 2017, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
gretschen wrote:
Fasen vad flott Magnus :-)

//Robban


Tack!

Ganska svårt att tro att det var ett hönshus innan.

Har även märkt att miljön runt om påverkar en det också, så hela stuket på kåken och omgivningen är guld.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2017, 10:20
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Magnus Olsson wrote:

/Magnus


DIGITALBURK!

Vad sysslar du med?!


Vad använder du en 15 år gammal digitalburk till när du inte ens gillar de nya? :mrgreen:


Men seriöst, ruskigt trevligt med en musikstuga, det är nog enda vettiga anledningen att köpa ett hus.

Jag har nöjt mig med att ta det lilla skrivbordet i sovrummet som revir, där jag har datta, ljudkort och Poden som snart är en Helix. Jag har inte råd med en musikstuga centralt i Oslo. :evil:

Det är i alla fall skönt med ett typ ostört utrymme där prylarna typ alltid är inkopplade. :arrow:


Attachments:
MO.jpg
MO.jpg [ 59.12 KiB | Viewed 7644 times ]

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw
23 Jan 2017, 10:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Henkie wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus


DIGITALBURK!

Vad sysslar du med?!


Vad använder du en 15 år gammal digitalburk till när du inte ens gillar de nya? :mrgreen:


Men seriöst, ruskigt trevligt med en musikstuga, det är nog enda vettiga anledningen att köpa ett hus.

Jag har nöjt mig med att ta det lilla skrivbordet i sovrummet som revir, där jag har datta, ljudkort och Poden som snart är en Helix. Jag har inte råd med en musikstuga centralt i Oslo. :evil:

Det är i alla fall skönt med ett typ ostört utrymme där prylarna typ alltid är inkopplade. :arrow:


:D

Som sagts flera gånger, det är inte digitalt jag har något emot, det är line av gitarr.
Hela studion är ju digital, de flesta av mina effekter osv osv.
Jag har till och med en Axe-FX av värsting modell.

Ja, det är verkligen guld. Just nu inte använd så mycket som jag önskar då sonen är i en sån ålder att man inte kan ha honom där, men ett år till och man kan dumpa honom i trädgården.

En stuga i Oslo, nog bara att glömma, dyyyrttt!

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2017, 11:03
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Hur tänker du kring försäkring av dina grejer Magnus? Måste ju vara några kronor i värde där och inbrottsskyddet kanske inte är helt hundra i en sån stuga? Ser galet schysst ut iallafall.


23 Jan 2017, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
southbeck wrote:
Hur tänker du kring försäkring av dina grejer Magnus? Måste ju vara några kronor i värde där och inbrottsskyddet kanske inte är helt hundra i en sån stuga? Ser galet schysst ut iallafall.


Befogade frågor många inte tänker på.
Inbrottsskyddet är faktiskt helt hundra, väldigt bra larm (med åtgärd, massor av kameror osv, blir Polisutryckning om det händer något). Samma larm har även brand (så omedelbar brandkårsutryckning om det syns eld i någon kamera) och om det händer något med vatten eller el. Larmet till och med berättar hur jag har det med luftfuktigheten (om jag behöver göra något med min sån maskin). Kostsamt med klart värt det.
Det går inte att ta sig in någonstans, eller röra sig där inne, utan att Polisen kommer.
Plus att larmbolagets utryckningskille bor några hus bort (det viktigaste för vilket bolag jag valde).

Bilderna är precis från när jag "flyttade in" och vad som inte syns är att det enda fönster där man skulle kunna ta sig in, om man nu är osynlig för larm och lyckas få bort fönstret utan att utlösa de brytare där sitter , har galler för sig.
Så man hinner inte ta sig in snabbt, om man tänker att man skall hinna ta lite innan utryckningspersonal är där.

Sen en tilläggsförsäkring i min hemförsäkring om det mot förmodan skulle hända något ändå.

Men inga grejer är ju vintage eller så, så värdet är inte så högt som det kan se ut som.

Har tänkt på det många gånger, om man borde posta bilder på sånt här här på bojen, och kommer varje gång fram till att det är korkat, men redan försent att göra något åt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2017, 12:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Min cave:

Kontrollrum med dator, lyssning och förstärkartoppar:
Image

Studiorum med högtalare & combos:
Image

Ljuddämpande (-40 dB) dörr emellan, med glasruta. Kablage routat i golvbetongen.
Tjuvar göre sig ej besvär, allt är duktigt inlåst. 8)

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 23 Jan 2017, 15:59, edited 2 times in total.



23 Jan 2017, 13:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Inga bilder men har ett källarhus där ett rum är musikrum och förråd.
SÅ dit kan man gå och lira gura, bas och trummor och till och med sjunga sig en liten bit om man vill :roll:
Utnyttjar det alldeles för sällan :x


23 Jan 2017, 13:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Tips till er som lägger ut bilder på era prylar: Rensa bilderna från exif-data först. Annars kan tjuvarna lätt hitta koordinater och på ca 5 sekunder få en vägbeskrivning i Google Maps.


23 Jan 2017, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Marshall wrote:
Min cave:

Kontrollrum med dator, lyssning och förstärkartoppar:


Studiorum med högtalare & combos:


Ljuddämpande (-40 dB) dörr emellan, med glasruta. Kablage routat i golvbetongen.
Tjuvar göre sig ej besvär, allt är duktigt inlåst. 8)


Helvete!!! Magnus blir grön av avund!

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


Last edited by Magnus Olsson on 23 Jan 2017, 15:11, edited 1 time in total.



23 Jan 2017, 14:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
lpstd wrote:
Tips till er som lägger ut bilder på era prylar: Rensa bilderna från exif-data först. Annars kan tjuvarna lätt hitta koordinater och på ca 5 sekunder få en vägbeskrivning i Google Maps.


Tack! Så får jag be Magnus plocka bort min citerade post, snälla.

EDIT: Tack! :) Det finns gratisappar som tar bort metadata, t.ex. Metapho.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 23 Jan 2017, 16:46, edited 1 time in total.



23 Jan 2017, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
lpstd wrote:
Tips till er som lägger ut bilder på era prylar: Rensa bilderna från exif-data först. Annars kan tjuvarna lätt hitta koordinater och på ca 5 sekunder få en vägbeskrivning i Google Maps.


Se denna länk för tips om hur man både tar bort data och ändrar sin mobil så den inte sparar data: http://fieldguide.gizmodo.com/remove-lo ... 1593773810


23 Jan 2017, 15:42
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Image

Jag är tyvärr ganska försiktig med vad jag lägger ut. Det är ju trist, eftersom det kul och inspirerande att se vad andra håller på med och hur man fått till det på olika sätt. Både Marshall och Magnus har ju riktigt mysiga rum och jag är säker på att det finns fler här som har liknande rum.

Tyvärr är väl den stora utmaningen för många av oss att få tillfälle använda våra rum så mycket som vi vill...


23 Jan 2017, 17:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
CarlM wrote:
Tyvärr är väl den stora utmaningen för många av oss att få tillfälle använda våra rum så mycket som vi vill...


Du berör ett intressant ämne. ;-)


23 Jan 2017, 17:12
Profile

Joined: 03 Aug 2008, 03:50
Posts: 135
Location:
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Er det en Brown Fender Deluxe på øverste hylde?

Fortæl :-)


23 Jan 2017, 17:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Per Ørum wrote:
Er det en Brown Fender Deluxe på øverste hylde?

Fortæl :-)


Nej, det är en brun Vibrolux. Ej med originalelement, den har ett Weber 12A150 (T?) som tyvärr ger rätt påtaglig cone cry när man vrider upp. Iofs blir det tokstark volym då så det undviker jag, men ser mig om efter ett annat element. Har du något tips?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jan 2017, 17:38
Profile

Joined: 03 Aug 2008, 03:50
Posts: 135
Location:
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
I min 1966 Fender Deluxe Reverb sitter en Tone Tubby Alnice, hemb cone 50 W.

I mine ører er det den bedste 12 ´højtaler.


23 Jan 2017, 17:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Per Ørum wrote:
I min 1966 Fender Deluxe Reverb sitter en Tone Tubby Alnice, hemb cone 50 W.

I mine ører er det den bedste 12 ´højtaler.


Sitter det i den 1979 Deluxe Reverb du ser på bilden också. 8)

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jan 2017, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Marshall, du har många väldigt trevliga grejer där.
Vad kör du för typ av kort i datorn?
Jag blir nyfiken på vad du spelar in?

Tycker du inte ljudet blir jobbigt med bara små monitorer? Eller står det större saker man inte ser?

Jag gissar av förstärkarna att det är mycket kemper och axe-fx du jobbar med? :D
Vad mickar du lådor med?


Älskar att kolla på folks studios, lösningar, prylar osv.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2017, 19:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Magnus, korten är RME Fireface 800, det äldsta från 2005 (nästan vintage) men det är litet osäkert i drift. Därav de två andra. Hittas ibland billigt på Blocket. Det ger 16 in & 16 ut in alles, 24 med gamlingen inkopplad. Har inget riktigt trumset men antalet portar räcker, om så skulle behövas, till dess får Rolands V-Drums och BFD-samplingar duga. I kablaget mellan rummen ingår 2xMIDI, 2xHögtalare, 4xInstrument och 16 mickar. Radial Headbone VT gör att jag kan alternera mellan två toppar till en låda. Det är smidigt men jag borde nog routat för fler högtalarkablar... Det var ett sanslöst lyft att få tillgång till två rum istf ett, som jag haft senaste 40 åren.

Musiken handlar om vad som ramlar in, det är mest americana/rock/country. Vårt eget band Bohunks spelar blytung old school rock där mitt ljudideal är tidig Black Sabbath men också RHCP. Janjos steel guitar jazz har också varit här och vänt.

Inga digigrunkor i min studio, förutom en Strymon Flint som får sova där ibland. Och dator/ljudkort...

Jag hade gärna haft större monitorer, rummet är dock ganska litet. Har en subbas, även om puritanerna inte gillar't. En schysst grej är att alla väggar i kontrollrummet lutar inåt, som på en pyramid. Det minskar risken för oönskade basresonanser.

Gitarrlådorna mickas med SM57 om det kommer att bli trångt i mixen. Även Røde K2 ett par decimeter bort. Alternativt en MD421 enbart, den ger större ljud i botten om jag vill ha det.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jan 2017, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Marshall wrote:
Magnus, korten är RME Fireface 800, det äldsta från 2005 (nästan vintage) men det är litet osäkert i drift. Därav de två andra. Hittas ibland billigt på Blocket. Det ger 16 in & 16 ut in alles, 24 med gamlingen inkopplad. Har inget riktigt trumset men antalet portar räcker, om så skulle behövas, till dess får Rolands V-Drums och BFD-samplingar duga. I kablaget mellan rummen ingår 2xMIDI, 2xHögtalare, 4xInstrument och 16 mickar. Radial Headbone VT gör att jag kan alternera mellan två toppar till en låda. Det är smidigt men jag borde nog routat för fler högtalarkablar... Det var ett sanslöst lyft att få tillgång till två rum istf ett, som jag haft senaste 40 åren.

Musiken handlar om vad som ramlar in, det är mest americana/rock/country. Vårt eget band Bohunks spelar blytung old school rock där mitt ljudideal är tidig Black Sabbath men också RHCP. Janjos steel guitar jazz har också varit här och vänt.

Inga digigrunkor i min studio, förutom en Strymon Flint som får sova där ibland. Och dator/ljudkort...

Jag hade gärna haft större monitorer, rummet är dock ganska litet. Har en subbas, även om puritanerna inte gillar't. En schysst grej är att alla väggar i kontrollrummet lutar inåt, som på en pyramid. Det minskar risken för oönskade basresonanser.

Gitarrlådorna mickas med SM57 om det kommer att bli trångt i mixen. Även Røde K2 ett par decimeter bort. Alternativt en MD421 enbart, den ger större ljud i botten om jag vill ha det.


Tack för ditt svar.

Spelar du in digital trummorna med ljuden på var sitt spår? Inte MIDI?
Det är planen för i sommar, riven den platsbyggda säng jag har i studiotummet och sätta upp akustiska trummor där.
Mer för att komma åt vad en bra trummis kan göra än ljudet, har saknat det och spyr på programmerade trummor.

Att du inte körde digitalförstärkare förstod man ju direkt.
En sjukt trevlig park av förstärkare, många man vill lägga vantarna på.

Har du testat micka med en royer r121? Alternativt annan band mick.
Efter jag skaffade några såna blir alla andra liggande orörda.

Ja, två rum är guld. Att slippa sitta och spela in med lurar är värt mycket.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2017, 21:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Bandmick står högst på önskelistan, R121 ligger tyvärr litet utanför min budget f.n. :cry:
Har spanat efter Beyerdynamic M160, den borde funka att sätta klassiska elgitarrsound med. Den dög åt Eddie Kramer för 45-50 år sedan och är överkomligare i pris.
Sedan är ju klart att olika högtalarkoner kan kräva olika mickar, det skiljer mellan EVM, G12-65 och ToneTubbies ex.vis.

Digitaltrummorna spelas in via MIDI och triggar sedan BFD-samplingar. Dock finns plats för riktiga trummor, en kamrat vill deponera sina. Men det kräver mer av ljudteknikern :oops:

En sak jag funderat över är de långa gitarrsladdar som krävs för mitt arrangemang. Det fasta kablaget mellan rummen är 6 m, sedan tillkommer ju ytterligare några meter från gitarr, och till combo. Tips på kabel som bäst bevarar signalen?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jan 2017, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Marshall wrote:
Bandmick står högst på önskelistan, R121 ligger tyvärr litet utanför min budget f.n. :cry:
Har spanat efter Beyerdynamic M160, den borde funka att sätta klassiska elgitarrsound med. Den dög åt Eddie Kramer för 45-50 år sedan och är överkomligare i pris.
Sedan är ju klart att olika högtalarkoner kan kräva olika mickar, det skiljer mellan EVM, G12-65 och ToneTubbies ex.vis.

Digitaltrummorna spelas in via MIDI och triggar sedan BFD-samplingar. Dock finns plats för riktiga trummor, en kamrat vill deponera sina. Men det kräver mer av ljudteknikern :oops:

En sak jag funderat över är de långa gitarrsladdar som krävs för mitt arrangemang. Det fasta kablaget mellan rummen är 6 m, sedan tillkommer ju ytterligare några meter från gitarr, och till combo. Tips på kabel som bäst bevarar signalen?


Om du bara skall skaffa en ribbon så köp en Sontronics Delta eller Sigma.
Det är fantastiska till allt, gitarr, ak gitarr, sång, överhäng osv.
Tack vara att de är fantommatade har de en helt annan signal än andra bandmickar och är inte lika gnälliga på vilken preamp man har.
Royer, till exempel, hatar vissa preamps och låter bara kass då men Sontronics låter bra i allt.
Mer öppenhet i ljudet, men ändå bandmick varma.
En sån några fot från högtalare, mitt i, och man är hemma.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2017, 23:01
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Jäkligt smart att ha stärkarna i hyllor på det viset,gott att slippa ha en hög utmed väggarna.
Tanken att ha det så har faktiskt aldrig slagit mej,har väl trott att det inte finns hyllor som håller,men det ser jag ju nu att det gör!!
Får bli en tur till Jula/Biltema i helgen :-)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


24 Jan 2017, 09:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
gretschen wrote:
Jäkligt smart att ha stärkarna i hyllor på det viset,gott att slippa ha en hög utmed väggarna.
Tanken att ha det så har faktiskt aldrig slagit mej,har väl trott att det inte finns hyllor som håller,men det ser jag ju nu att det gör!!
Får bli en tur till Jula/Biltema i helgen :-)

//Robban


Det är en guldlösning med hyllor (som bonus kan man ju städa också).
De bästa jag hittade för det var IKEA.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Jan 2017, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Här skapas magi i min "studio jah wohl"! Hela övervåningen är mitt mancave med permanent städförbud för andra än mig själv. Här är det bara att blåsa på, inget grubblande över att spela på sovrum eller lägenhetsnivå eller om en watt ändå är för högt!
Allt är mer eller mindre "vintage", varför ha en hemstudio i plast när man kan köra på gamla JBL l-15, Härman kardonsson förstärkare, bord från polisen fortfarande med diskret placerad klisterlapp med text "ALARM"!

Image
Image

_________________
pudas


24 Jan 2017, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
gretschen wrote:
Jäkligt smart att ha stärkarna i hyllor på det viset,gott att slippa ha en hög utmed väggarna.
Tanken att ha det så har faktiskt aldrig slagit mej,har väl trott att det inte finns hyllor som håller,men det ser jag ju nu att det gör!!
Får bli en tur till Jula/Biltema i helgen :-)

//Robban


IKEAs hyllan Ivar funkar förträffligt. I början stod mina längs med väggarna men sedan ställde jag dem utåt, som på bilden. Om en combo/openbacklåda står invid en vägg blir basinnehållet i ljudet kraftigare, vilket inte blev bra vid inspelning. Bättrade sig vid utvridning. På ett gig kan det däremot vara en fördel.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


24 Jan 2017, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Bilder på era "musikutrymmen/mancaves/studios"
Marshall wrote:
IKEAs hyllan Ivar funkar förträffligt.


Jag undrar om Ivar mäktar med min Traynor YGL-3? :D

Kanske OT, men är tegelväggen en "riktig" tegelvägg eller är det dekorations-tegel?
Snyggt oavsett, associerar till mega stor New York studio!

_________________
pudas


24 Jan 2017, 22:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Mike Leaf and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.