View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:24



Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Kemper,Axe fx o.s.v. 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post Kemper,Axe fx o.s.v.
Är det inte litegrann som Napster för gitarrförstärkare egentligen?

_________________
Nu med utan att ej röra ingen knapp.


19 Jan 2017, 18:23
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Kemper möjligtvis, men AxeFX har väl ändå sina egna ljud?

Jag har inte full koll på hur AxeFX funkar men vad jag vet har den ju ingenting som fångar en annan förstärkares ljud.

(har själv en, och använder dagligen, Kemper :mrgreen: )


19 Jan 2017, 18:32
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Bulan wrote:
Är det inte litegrann som Napster för gitarrförstärkare egentligen?

-Nop, du kan inte patentera ett ljud.

Du kan mönsterskydda ett "ljudmönster", typ Metallicas-intro till Enter Sandman men inte mer.
Sen är ju varumärket upphovsrättskyddat samt varumärkesskyddat genom "märkningslagen".

Du kan vara lugn så länge du inte spelar "Enter Sandman för 2,000,000 views på tuben)...
:mrgreen:

Napster bad, ljudbojen good...(för dom som minns 17 år tillbaka i tiden)... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2017, 21:09
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Det är väl snarare så att oavsett vilka IR:s man laddar/köper tex Rosen, så är det iallafall
lite, lite roligare att spela med riktiga rörförstärkare, nu skiter jag i debatten, jag hör
skillnaden i övre mellanregistret.. -Ohh, roligt för dig, jag föredrar
iallafall att spela på och öva med rörförstärkare.

Fast å andra sidan kanske OM 5 år..kanske Rosen Digital lab kommer ut med en helt ny
revolutionerande algoritm som till ochmed får rörpuritaner som MO att smila på pannbenen...

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2017, 21:11
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
FuriousFingers wrote:
Det är väl snarare så att oavsett vilka IR:s man laddar/köper tex Rosen, så är det iallafall
lite, lite roligare att spela med riktiga rörförstärkare, nu skiter jag i debatten, jag hör
skillnaden i övre mellanregistret.. -Ohh, roligt för dig, jag föredrar
iallafall att spela på och öva med rörförstärkare.

Fast å andra sidan kanske OM 5 år..kanske Rosen Digital lab kommer ut med en helt ny
revolutionerande algoritm som till ochmed får rörpuritaner som MO att smila på pannbenen...


Det finns FÖRJÄVLA bra EQ-matching nuförtiden.

Här har jag använt Ozone EQ matching (mitt grundljud lät inte alls lika innan matching!)
Det är ett intro på en Grave Digger-låt och jag "härmar" varje grej.
Så först är det original, sen spelar jag likadant osv osv osv.
https://soundcloud.com/tudio2-akt/kempe ... q-matching
Enda skillnaden jag kan höra, är att det är lite mindre dist på min gitarr.
Hade jag ökat disten ca 10-20% så hade det nog låtit exakt lika.

Sen är problemet kanske att dessa ljud var skapta för en viss inspelning och därmed kanske inte låter bra till nåt annat.
Men det är kul teknologi iallafall :)


19 Jan 2017, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Jag menar såhär:

Varför ska jag starta en firma som bygger förstärkare om det kommer en Kemperfrasse och klonar min produkt direkt.

Min försäljning blir i värsta fall bara 1 ex.

En parasitisk produkt som Kemper,Line6 och Axe FX o.s.v. lever ju på att andra har gjort jobbet.

_________________
Nu med utan att ej röra ingen knapp.


20 Jan 2017, 10:12
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Bulan wrote:
Jag menar såhär:

Varför ska jag starta en firma som bygger förstärkare om det kommer en Kemperfrasse och klonar min produkt direkt.

Min försäljning blir i värsta fall bara 1 ex.

En parasitisk produkt som Kemper,Line6 och Axe FX o.s.v. lever ju på att andra har gjort jobbet.

+1

En stärkare jag har moddat blev Kemper profil. Sedan tror jag dock att det finns viss behållning i det faktum att det är mycket roligare med en rörstärkare där du kan skifta rör och pilla, samt att den digitala tekniken inte riktigt är där än. Och ja, jag vet att andra tycker annorlunda, men fler med mig kan höra skillnaden även om det är ljusår bättre än Vamp och POD...

_________________
http://www.voodooaudio.se


20 Jan 2017, 10:28
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Jag gissar dock att blindtester (Kemper, Axe vs rörförstärkare) kunde bli en pinsam upplevelse för åtminstone en majoritet av oss?

Då syftar jag både på när man spelar och lyssnar.

När tekniken redan gått såpass långt så blir diskussionen lite underlig kan jag tycka.

De moraliska aspekterna är dock mycket intressanta, det här med att klona olika förstärkare hur som helst. Det är väl svårt att få patent på ljud på det sättet. ;-)

Jag kan förstå klonandet (av olika aspekter), jag gillar själv ofta när jag hittar bekanta ljud när jag sitter och lirar, det är kul, när det åtminstone låter hyfsat likt det men försöker efterlikna.

Det är väl en av anledningarna jag tycker det är kul att ha en EMG utrustad elgitarr också. En setup som använts på exceptionellt många inspelningar genom åren och känslan man får när man lirar är bekant.


Last edited by makatech on 20 Jan 2017, 10:57, edited 3 times in total.



20 Jan 2017, 10:48
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
nilo wrote:
Bulan wrote:
Jag menar såhär:

Varför ska jag starta en firma som bygger förstärkare om det kommer en Kemperfrasse och klonar min produkt direkt.

Min försäljning blir i värsta fall bara 1 ex.

En parasitisk produkt som Kemper,Line6 och Axe FX o.s.v. lever ju på att andra har gjort jobbet.

+1

En stärkare jag har moddat blev Kemper profil. Sedan tror jag dock att det finns viss behållning i det faktum att det är mycket roligare med en rörstärkare där du kan skifta rör och pilla, samt att den digitala tekniken inte riktigt är där än. Och ja, jag vet att andra tycker annorlunda, men fler med mig kan höra skillnaden även om det är ljusår bättre än Vamp och POD...


Håller med om kloningen, det är ett märkligt tänk hur dessa tillverkare helt bygger sitt varumärke på att göra så nära som möjligt kloner av andras grejer. Speciellt när de bara ändrar lite i namnet på grejen de klonat för att slippa betala för sig.

För egen del finns det ingen behållning alls i rör förutom ljudet.
Pilla, skifta rör osv är verkligen 100% ointressant.

Och jag tror att digitalteknik är där ljudmässigt, så att ingen kan höra skillnad.
Jag tror att det är line grejen folk hör skillnad på.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 10:50
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Men alltså, typ alla som bygger eget pillar ju bara lite i kretsar de har snott av någon annan.

Är DET moraliskt, om vi nu ska vara surgubbiga?

Kemper har i alla fall uppfunnit något helt eget, vilket kräver bra mycket mer kreativitet/jobb än ännu en Marshallkopia som man låtsas låter fetare/bättre/tightare/whatever utan att göra det. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


20 Jan 2017, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Magnus Olsson wrote:

Och jag tror att digitalteknik är där ljudmässigt, så att ingen kan höra skillnad.
Jag tror att det är line grejen folk hör skillnad på.

/Magnus


Som i att man kan höra skillnad på äkta vara och linad Axe/Kemper, men inte genom slutsteg och riktig låda? :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


20 Jan 2017, 11:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Magnus Olsson wrote:
Och jag tror att digitalteknik är där ljudmässigt, så att ingen kan höra skillnad.
Jag tror att det är line grejen folk hör skillnad på.

/Magnus

Menar du att det är högtalarsimulationen som fortfarande inte håller måttet?

_________________
Mats


20 Jan 2017, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
makatech wrote:
Jag gissar dock att blindtester (Kemper, Axe vs rörförstärkare) kunde bli en pinsam upplevelse för åtminstone en majoritet av oss?

Då syftar jag både på när man spelar och lyssnar.

När tekniken redan gått såpass långt så blir diskussionen lite underlig kan jag tycka.

De moraliska aspekterna är dock mycket intressanta, det här med att klona olika förstärkare hur som helst. Det är väl svårt att få patent på ljud på det sättet. ;-)


Det beror på vad du menar, menar du Kemper osv line eller "som en förstärkare"?
Sak ett tror jag inte någon som spelat mycket skulle goffa på, sak två vet jag inte men tror inte man skulle klara det.

Det intressanta i saken är att först kom "minns inte ens vad de hette" och folk som vill gå den vägen hävdade med en dåres envishet att "ingen kan höra skillnad" och det debatterades till förbannelse.
Sen kom POD bönan och det var "halleluja!!" och nu är det verkligen där och inte någon kan höra skillnad, tusen A/B test och massor av envisa igen.
Sen kom bla och uppdateringar hit och dit POD HD och POD ditt och datt.
Och varje gång är det samma sak, nu jävlar är vi där och de som tror sig kunna höra skillnad är placebo idioter.

Alla dessa produkter vill få ens ta i med tång idag, och många skivor är "vore trevligt om det inte vore för det usla digitala gitarrljudet". Ingen skulle få för sig att säga att det inte går att höra skillnad på en bra uppmickad rörstärkare och en POD böna, inte ens de mest inbitna envisa som hävdade att det fan rent av var bättre än en rörstärkare.

Sen kommer det prylar där det börjar närma sig ett gitarrljud.
Axe-FX, det var ett dubbel halleluja och en dubbel bakåtvolt. De var fulländade och de envisa var lyckliga och de som fortfarande ville ha rör var ännu mer placebo korkade. Nu är de Axe-fx burkarna så ingen vill ha dem, för att det finns 8 senare versioner som är ännu mer fulländade.
Och så kemper till det.
Nu Positive Grids burk och de frälsta, envisa, blir oroliga om det är ännu mer fulländat (vid det här laget borde vi vara uppe vid kanske 28.8 gånger bättre än en riktigt förstärkare) om deras Axe och Kemper inte är bra längre.


Och vi placebo killar sitter och tänker för oss själva, om 5 år kommer de envisa, 8 burkar senare, att fundera över hur fan någon kunde tycka att någon av dessa burkar lät som en riktigt förstärkare.
Men den senaste AxeGridKempern deluxe gran V105.3333333, den är fan fulländad, nu är vi där, halleluja och dubbelvolter med rotation i alla riktningar.

Fan vad mycket ängslan, tid på testande, pengar, uppdateringar och inspelningar med (i backspegeln) kass ljud vi placebo sparat oss själv.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 11:10
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Bulan wrote:
Jag menar såhär:

Varför ska jag starta en firma som bygger förstärkare om det kommer en Kemperfrasse och klonar min produkt direkt.

Min försäljning blir i värsta fall bara 1 ex.

En parasitisk produkt som Kemper,Line6 och Axe FX o.s.v. lever ju på att andra har gjort jobbet.


En Kemper bygger iofs inte sig själv, det ligger säkerligen mer jobb bakom Kemper än många av förstärkarna den klonar.


20 Jan 2017, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Henkie wrote:
Magnus Olsson wrote:

Och jag tror att digitalteknik är där ljudmässigt, så att ingen kan höra skillnad.
Jag tror att det är line grejen folk hör skillnad på.

/Magnus


Som i att man kan höra skillnad på äkta vara och linad Axe/Kemper, men inte genom slutsteg och riktig låda? :arrow:


Rätt uppfattat.

Med betoning på "tror jag", jag har inte provat köra de senaste burkarna som förstärkare (ser liksom ingen mening för det, då jag redan har förstärkare). Det är linebiten man vill åt.
Men de där jag har provat det är det gigantiskt skillnad på att köra burken line eller i slutsteg/låda.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 11:17
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Magnus Olsson: Håller med i mycket av det du skriver, vi får väl se.

Något jag är mycket nyfiken på är just hur livslängden och andrahandsvärdet blir på Kemper, Axe-FX, Bias Head, Helix etc.

Det är ju rätt skönt att slippa den uppgraderingshysterin som man ibland kan uppleva med tex datorer och mobiler. Även om jag upplever att tex datorer nu faktiskt (äntligen) håller livslängden lite längre pga att ssd diskarna fullkomligt revolutionerat diskprestandan vilket betytt oerhört mycket (för båda nya och gamla datorer).


20 Jan 2017, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:
Och jag tror att digitalteknik är där ljudmässigt, så att ingen kan höra skillnad.
Jag tror att det är line grejen folk hör skillnad på.

/Magnus

Menar du att det är högtalarsimulationen som fortfarande inte håller måttet?


Vet ej vad det är som går fel vid line, men som sammanfattning är högtalarsimuleringen ett bra ord (men om det är just "simulera en högtalare" som bråkar vet jag inte).
Något där håller inte måttet.

OBS! i mina öron.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 11:25
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Vill man spela in ett piano så spela in ett piano ( om man har tid, råd, kunnande och tillgång) så enkelt är det och samma logik gäller rätt igenom för både instrument och förstärkare mm kan jag tycka både i studio och live.
En simulering kan aldrig bli bättre eller ens lika bra även om det kan låta helt okey. Tror det är lite viljan att övertyga sig själv om man köpt på sig grejer och där har jag själv varit många gånger tills den dag man sätter ut grejer under säljes då man kommit fram till andra slutsatser.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köra digitalt om jag stog i bakgrunden och kompade en artist det skulle nog funka och ingen skulle bry sig. Men att kliva fram som gitarrist och vara centrum i föreställningen då skulle jag nog vilja ha en röris bakom mig för hur det låter och dynamiken påverkar hur man spelar och det formar ju också ljudet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


20 Jan 2017, 11:34
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Visst har Magnus rätt i att man i 20 års tid konsekvent har hävdat att man ÄNTLIGEN är framme.

Jag upplever dock att det var när Kemper/Axe II kom som seriöst folk började masskonvertera på riktigt, och det var också där jag gav upp och erkände att det var vettigt efter att ha retats med Axe FX 1-sekten innan. Deras reaktion när Axe II kom är typ det roligaste jag upplevt på internet. :mrgreen:

Prylarna innan det användes ju av ganska få vettiga gitarrister, egentligen...

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


20 Jan 2017, 11:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Jag är en enkel man, gillar inte att hålla på med digitala prylar med menyer och annat osexigt. Jag kommer med stor sannolikhet aldrig pyssla med Kemper, Axe och liknande grejer. Samma resonemang har jag gällande multieffekter även om jag försökt. Dock gillar jag de möjligheter som Variaxgitarrerna ger. Erkänner också att jag har kvar min gamla Nord Electro 3.. :oops:

Som sagt, volym och tone på gitarren, samma på förstärkaren, det är den enkla mannens evangelium. Dock har jag stor respekt för att vi alla har olika uppfattning och gillar olika.

Mina öron skulle, om ljudet är professionellt rattat, inte kunna skilja äkta vara från "fejk", jag skulle säker behöva använda mina känsligaste hörselorgan ögonen för att förstå vad jag gillar... :oops: :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 20 Jan 2017, 12:02, edited 1 time in total.



20 Jan 2017, 11:53
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Henkie wrote:
Visst har Magnus rätt i att man i 20 års tid konsekvent har hävdat att man ÄNTLIGEN är framme.

Jag upplever dock att det var när Kemper/Axe II kom som seriöst folk började masskonvertera på riktigt, och det var också där jag gav upp och erkände att det var vettigt efter att ha retats med Axe FX 1-sekten innan. Deras reaktion när Axe II kom är typ det roligaste jag upplevt på internet. :mrgreen:

Prylarna innan det användes ju av ganska få vettiga gitarrister, egentligen...


Berätta mer! :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
lillefar wrote:
Vill man spela in ett piano så spela in ett piano ( om man har tid, råd, kunnande och tillgång) så enkelt är det och samma logik gäller rätt igenom för både instrument och förstärkare mm kan jag tycka både i studio och live.
En simulering kan aldrig bli bättre eller ens lika bra även om det kan låta helt okey. Tror det är lite viljan att övertyga sig själv om man köpt på sig grejer och där har jag själv varit många gånger tills den dag man sätter ut grejer under säljes då man kommit fram till andra slutsatser.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köra digitalt om jag stog i bakgrunden och kompade en artist det skulle nog funka och ingen skulle bry sig. Men att kliva fram som gitarrist och vara centrum i föreställningen då skulle jag nog vilja ha en röris bakom mig för hur det låter och dynamiken påverkar hur man spelar och det formar ju också ljudet.


+1

Ljud, känns, svarar osv osv är en del i en lång kedja av "saker" som påverkar en.
Och "påverkar en" påverkar inspiration, det viktigaste av allt.

Står man som ett kompjon och "jobbar" är det kanske inte så viktigt, då blir smidigt, enkelt, alltid samma, pass in volymmässigt osv osv saker värt att fundera över och överväga (ibland rent av tvunget att överväga).
Men om gitarren skall fram och vara i centrum är det inte värt att bråka med, även om det som får en att må bra skulle vara placebo.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 11:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Henkie wrote:
Visst har Magnus rätt i att man i 20 års tid konsekvent har hävdat att man ÄNTLIGEN är framme.

Jag upplever dock att det var när Kemper/Axe II kom som seriöst folk började masskonvertera på riktigt, och det var också där jag gav upp och erkände att det var vettigt efter att ha retats med Axe FX 1-sekten innan. Deras reaktion när Axe II kom är typ det roligaste jag upplevt på internet. :mrgreen:

Prylarna innan det användes ju av ganska få vettiga gitarrister, egentligen...


Absolut har det tagit ett steg upp i vem som använder det.
Men redan POD bönan var "proffs" använd (Kings X, till exempel, och man hör tydlig skillnad på låtarna där det är den och där det är en mickad förstärkare).

Men det är extremt få av dessa proffs som jag känner till som inte ser det som en kompromiss för att uppnå vinst på andra plan. Väldigt många av dem har ju axe-fx som en multieffekt (och till det är den helt makalöst bra), de kör inte förstärkar simuleringar alls.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 12:03
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
lillefar wrote:
Vill man spela in ett piano så spela in ett piano ( om man har tid, råd, kunnande och tillgång) så enkelt är det och samma logik gäller rätt igenom för både instrument och förstärkare mm kan jag tycka både i studio och live.
En simulering kan aldrig bli bättre eller ens lika bra även om det kan låta helt okey. Tror det är lite viljan att övertyga sig själv om man köpt på sig grejer och där har jag själv varit många gånger tills den dag man sätter ut grejer under säljes då man kommit fram till andra slutsatser.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köra digitalt om jag stog i bakgrunden och kompade en artist det skulle nog funka och ingen skulle bry sig. Men att kliva fram som gitarrist och vara centrum i föreställningen då skulle jag nog vilja ha en röris bakom mig för hur det låter och dynamiken påverkar hur man spelar och det formar ju också ljudet.


Jag tror att du har fel, jag tror att simuleringen på sikt kan låta identisk med en stärk men det återstår att se, vi är inte där än.


20 Jan 2017, 12:06
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Magnus Olsson wrote:
Henkie wrote:
Visst har Magnus rätt i att man i 20 års tid konsekvent har hävdat att man ÄNTLIGEN är framme.

Jag upplever dock att det var när Kemper/Axe II kom som seriöst folk började masskonvertera på riktigt, och det var också där jag gav upp och erkände att det var vettigt efter att ha retats med Axe FX 1-sekten innan. Deras reaktion när Axe II kom är typ det roligaste jag upplevt på internet. :mrgreen:

Prylarna innan det användes ju av ganska få vettiga gitarrister, egentligen...


Absolut har det tagit ett steg upp i vem som använder det.
Men redan POD bönan var "proffs" använd (Kings X, till exempel, och man hör tydlig skillnad på låtarna där det är den och där det är en mickad förstärkare).

Men det är extremt få av dessa proffs som jag känner till som inte ser det som en kompromiss för att uppnå vinst på andra plan. Väldigt många av dem har ju axe-fx som en multieffekt (och till det är den helt makalöst bra), de kör inte förstärkar simuleringar alls.

/Magnus


Ja, Ty förstörde sitt gitarrljud rejält ett tag (eller snarare, hittade aldrig tillbaka riktigt efter sitt tuffa Mesa-ljud på 90-talet som var gulligt på sitt eget vis även om Lab Series-ljudet nog var bättre).


Men som sagt, jag förnekar inte att många körde digitalprylar, bara att masskonverteringen bland "gitarrproffs" (men även bland kategorin "prylnördar som inte åker på världsturné") verkar ha skett när Axe II/Kemper kom. Jag vet att det finns undantag, men att typ Michael Romeo hade en kass Line 6 i en kvart 2005 ändrar inte den generella bilden.

Ja, bland de riktigt stora verkar det vara en populär variant, vilket är fullt förståeligt då den väl ungefär mördar allt annat som effekt. Visst, någon överprisad Eventide-burk ska ha "bättre" enskilda effekter enligt internet (jag bryr mig inte, min gamla Rocktron från typ 1999 hade tillräckligt bra effekter för mig), men som helhetslösning för gitarr TILL EFFEKTER är ju Axe FX uppenbarligen kung även om man hatar digitala förstärkare.

Dweezil Zappas liveljud med Axe II är nog bland det bästa jag hört med egna öron, för övrigt. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


20 Jan 2017, 12:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Mrniceguy87 wrote:
lillefar wrote:
Vill man spela in ett piano så spela in ett piano ( om man har tid, råd, kunnande och tillgång) så enkelt är det och samma logik gäller rätt igenom för både instrument och förstärkare mm kan jag tycka både i studio och live.
En simulering kan aldrig bli bättre eller ens lika bra även om det kan låta helt okey. Tror det är lite viljan att övertyga sig själv om man köpt på sig grejer och där har jag själv varit många gånger tills den dag man sätter ut grejer under säljes då man kommit fram till andra slutsatser.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köra digitalt om jag stog i bakgrunden och kompade en artist det skulle nog funka och ingen skulle bry sig. Men att kliva fram som gitarrist och vara centrum i föreställningen då skulle jag nog vilja ha en röris bakom mig för hur det låter och dynamiken påverkar hur man spelar och det formar ju också ljudet.


Jag tror att du har fel, jag tror att simuleringen på sikt kan låta identisk med en stärk men det återstår att se, vi är inte där än.


I nästa version, modellprogram, ja då kommer vi vara där!


20 Jan 2017, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Quote:
En Kemper bygger iofs inte sig själv, det ligger säkerligen mer jobb bakom Kemper än många av förstärkarna den klonar


Det har ju faktiskt inte med saken att göra.

Dessutom; Vad ska man klona och modellera när man har satt alla förstärkartillverkare i konkurs?

Kloning drar alltså undan mattan för sig själv i förlängningen.
Smart!

_________________
Nu med utan att ej röra ingen knapp.


20 Jan 2017, 12:39
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Ja, massa företag kommer konka. Ingen vill väl spela på typ en Randall eller Peavey när man om några år får en exakt klon av en Soldano/Mesa/Plexi för samma pris. Det kallas framsteg. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


20 Jan 2017, 12:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Och när klonen är perfekt, så klonar man andra kloner!

Folk har redan klonat Axe FX med framgång. :arrow:

Rörförstärkare är snart som analog fotografering/inspelning, något som till 99 % endast brukas av riktiga nördar inom området, och då endast en minoritet av nördarna.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


Last edited by Henkie on 20 Jan 2017, 12:55, edited 1 time in total.



20 Jan 2017, 12:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kemper,Axe fx o.s.v.
Bulan wrote:
Quote:
En Kemper bygger iofs inte sig själv, det ligger säkerligen mer jobb bakom Kemper än många av förstärkarna den klonar


Det har ju faktiskt inte med saken att göra.

Dessutom; Vad ska man klona och modellera när man har satt alla förstärkartillverkare i konkurs?

Kloning drar alltså undan mattan för sig själv i förlängningen.
Smart!


Jag delar din åsikt i mångt och mycket men scenariot med konkurs av den anledning kommer inte att hända ens långt bortom överskådlig framtid.
Ljudidealet för de flesta gitarrister där ute är gammalt, äldre förstärkare.
Eller nya som försöker låta som de gamla.

Så i i ärlighetens namn är mycket av rörbyggande lite samma sak som Kemper, "att försöka låta som" eller försöka få en "x men ännu lite bättre".
Det är ganska få som kommer ut och försöker profilera sig med nya typer av ljud, eller kretsar som inte är mer eller mindre kopior på en redan befintlig.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2017, 12:48
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.