View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:11



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Fenders "moderna" logga på huvet?! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Fenders "moderna" logga på huvet?!
Sitter här och funderar i min stillhet...
Tänkte slänga på en egen logga på en allpartshals och kollade på lite olika alternativ. Är det nån som vet hur bla. Fender (har för mig att jag sett nån Suhrgitarr med detta också) gör sina nyare (moderna) loggor, det som inte är vattendekal, eller hur jag ska säga?! Svårt att förklara...men loggan är ju perforerad och utskuren så den sticker ut från träet lite grann vilket jag tycker är sjukt snyggt och stiligt. Nån som vet hur man skulle kunna få till nåt liknande själv...eller om det är nån som kan snida ut detta ur trä eller metall på nåt vis och vart man i så fall skulle kunna beställa detta?!

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


19 Jan 2017, 16:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Silk Screen ?

_________________



19 Jan 2017, 16:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Mike Leaf wrote:
Silk Screen ?

Tjao Mike!

Njae, vet inte...hittade lite info om det och Warmoth har ju fixat sin egen logga med detta som det verkar...nån typ av tunn "embedded metaldecal" (chrome bl.a).

http://www.warmoth.com/Warmoth-Metal-Decal-Chrome-P66C219.aspx

Hittade även en bild på en Fender som har detta på en av deras Deluxemodeller...denna:

Image

Hade varit så grymt skönt att slippa kladdet med vattendekaler, dessa limmar man bara på och sen sitter dom där, snyggt, snabbt och hyggligt enkelt...typ. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


19 Jan 2017, 16:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Majkel wrote:
Warmoth har ju fixat sin egen logga med detta som det verkar...nån typ av tunn "embedded metaldecal" (chrome bl.a).

http://www.warmoth.com/Warmoth-Metal-Decal-Chrome-P66C219.aspx



Man får alltså betala extra om man vill ha deras firmamärke på deras egna produkt. Helt absurt. Det rimliga vore att de gav rabatt om man fick halsen med deras logga...


19 Jan 2017, 17:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Vinyljunkie wrote:
Majkel wrote:
Warmoth har ju fixat sin egen logga med detta som det verkar...nån typ av tunn "embedded metaldecal" (chrome bl.a).

http://www.warmoth.com/Warmoth-Metal-Decal-Chrome-P66C219.aspx



Man får alltså betala extra om man vill ha deras firmamärke på deras egna produkt. Helt absurt. Det rimliga vore att de gav rabatt om man fick halsen med deras logga...

Japp, tydligen så är det bara att slanta upp 30-35spänn om man vill ha deras Metal-logo på guran...helt absurdt dyrt! :mrgreen: Nu är det väl så att dom ger ett rätt billigt alternativ till dom som nu vill ha deras logo på guran när man handlar av dom i shoppen. Jag skulle själv kunna tänka mig att ha Warmothlogga på min Warmothgura men jag tycker själva loggan är mindre snygg att jag väljer att skaffa en egengjord med annan design. Men 30-35kr är ju rätt billigt om man jämför vad det kostar om man ska fixa nåt liknande själv...oftast så måste man ju beställa 500 ex. eller liknande när man ska ha en liknande metall-logga och då blir det lite dyrare för att få en egen logga till en gitarr...men det får det vara värt, bara man slipper deras "hårdrocksvariant". :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


19 Jan 2017, 17:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Jag menar inte att jag tycker att summan är hög utan att de har som alternativ att betala för att göra reklam för dem...


19 Jan 2017, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Vinyljunkie wrote:
Jag menar inte att jag tycker att summan är hög utan att de har som alternativ att betala för att göra reklam för dem...

Om man köper en ny Volvo (och förmodligen också MB, Audi, BMW) kan man välja som tillval (kostar inget extra men måste explicit väljas) att INTE få modellbeteckning/motorbeteckning på bakluckan.

En viktig skillnad mellan gitarrer och bilar är dock att marknaden för för bilkopior är försvinnande liten.

Om jag spelar på en Fender, kanske det är reklam (beroende på om någon gillar det jag spelar, kan ju vara tvärtom också). Lustigt nog har jag inga problem med det. Det är ju reklam för mig själv också. "Han måste vara bra, han spelar ju på en Fender" :)

Win-win mao. 8)


19 Jan 2017, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Det är ju klassiskt det där. Till exempel Apple vill ju att alla trendiga hipsters ska skylta med deras grejer, och användarna ser märket som statushöjande. Det är ju i allra högsta grad så med t.ex. Gibson. Få hippa musiker skyltar med gitarrer av Godin, Suhr eller G&L ... eller tja ... vissa rävar. :mrgreen:

Blev lite off topic nu...


20 Jan 2017, 12:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Alltså jag kan väl tycka att är gitarren en Fender så kan det ju inte skada att det sitter en logga, mest för att jag har ett stort intresse av gitarrer och då också olika märken. Men att betala extra för det är galet i min bok. Och det är ju jag det, som aldrig skulle få för mig att tex köpa ett klädesplagg med logotyp på. Ska jag göra reklam för ett företag så ska jag banne mig ha rejält betalt för det!


20 Jan 2017, 13:26
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Vinyljunkie wrote:
Alltså jag kan väl tycka att är gitarren en Fender så kan det ju inte skada att det sitter en logga, mest för att jag har ett stort intresse av gitarrer och då också olika märken. Men att betala extra för det är galet i min bok. Och det är ju jag det, som aldrig skulle få för mig att tex köpa ett klädesplagg med logotyp på. Ska jag göra reklam för ett företag så ska jag banne mig ha rejält betalt för det!


Om nu Warmoth erbjuder en logga till en kostnad så beror det med stor sannolikhet att de har en kostnad för densamma, den låter sig knappast göras gratis. Den kostnaden kommer alltid i slutänden betalas av slutkund. Är alla dina kläder "no brand" eller är det logotyper över en viss storlek och placering som du kräver betalning för? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 13:54
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Alltså jag kan väl tycka att är gitarren en Fender så kan det ju inte skada att det sitter en logga, mest för att jag har ett stort intresse av gitarrer och då också olika märken. Men att betala extra för det är galet i min bok. Och det är ju jag det, som aldrig skulle få för mig att tex köpa ett klädesplagg med logotyp på. Ska jag göra reklam för ett företag så ska jag banne mig ha rejält betalt för det!


Om nu Warmoth erbjuder en logga till en kostnad så beror det med stor sannolikhet att de har en kostnad för densamma, den låter sig knappast göras gratis. Den kostnaden kommer alltid i slutänden betalas av slutkund. Är alla dina kläder "no brand" eller är det logotyper över en viss storlek och placering som du kräver betalning för? :wink:


Vadå, vilka andra företag slipper betala för att få göra reklam menar du? Det finns ju ingen motsvarighet till denna absurditet nån annan stans för i helvete!

Jag gillar och har nästan bara vintage kläder tillverkade före firmanamnsboomen startade på 80-talet så jag behöver inte bekymra mig om det. Men ja, i den mån jag köper ett plagg med logga så tar jag bort den och verkar det vara för omständigt att göra det så köper jag något annat. Och jag var självklart ironisk om att vilja ha betalt för att gå runt som en levande reklampelare, det är klart att man inte kan få det, inte med kläder iaf...


20 Jan 2017, 14:41
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Vinyljunkie wrote:

Vadå, vilka andra företag slipper betala för att få göra reklam menar du? Det finns ju ingen motsvarighet till denna absurditet nån annan stans för i helvete!



Vadå, vadå! :wink: Är det en fråga från dig eller menar du att det är något jag sagt? Även om du kanske inte tror det så har Fender också kostnader för att framställa och applicera logotypen på varorna men mig veterligen kan du inte som kund välja bort logotypen på t.ex Fenders varor. I fallet med Warmoth måste du som kund aktivt välja om du vill ha en logotyp, då givet en kostnad. Att man mot en kostnad kan välja bort olika emblem på t.ex. en del bilar är ju för att vi som kunder är beredda att betala för det. Slutkund får alltid betala, det är så det fungerar.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 15:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:

Vadå, vilka andra företag slipper betala för att få göra reklam menar du? Det finns ju ingen motsvarighet till denna absurditet nån annan stans för i helvete!



Vadå, vadå! :wink: Är det en fråga från dig eller menar du att det är något jag sagt? Även om du kanske inte tror det så har Fender också kostnader för att framställa och applicera logotypen på varorna men mig veterligen kan du inte som kund välja bort logotypen på t.ex Fenders varor. I fallet med Warmoth måste du som kund aktivt välja om du vill ha en logotyp, då givet en kostnad. Att man mot en kostnad kan välja bort olika emblem på t.ex. en del bilar är ju för att vi som kunder är beredda att betala för det. Slutkund får alltid betala, det är så det fungerar.


Ja och slutkund väljer bort den möjligheten. I den mån man ser Warmoth-halsar med logga är det såna som är så gamla då de hade det by default...


20 Jan 2017, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Bara så ni vet så får man med en dekal-logga utan kostnad när man köper en Warmoth-hals. Det fick för några veckor sedan och det fick jag 15 år sedan när jag beställde en annan Warmoth-hals.

Däremot får man betala extra för deras metall-loggor och jag tror att man får betala extra om man slarvar bort eller pajar sin dekal och vill ha en till.

Så precis som det ingår en Fender-dekallogga när man köper en Fender, så ingår det en Warmoth-dekallogga när man köper Warmoth.


20 Jan 2017, 15:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
CarlM, även om det inte specas som en egen post så är kostnaden för logotyp något du som kund betalar. Visst är det smart av företag att låta oss kunder tro att vi får något på köpet?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 15:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Granis67 wrote:
CarlM, även om det inte specas som en egen post så är kostnaden för logotyp något du som kund betalar. Visst är det smart av företag att låta oss kunder tro att vi får något på köpet?


Fast nu var det det faktum att de erbjöd kund att lägga på kostnaden för en (reklam-)logga som jag påpekade, inte den uppenbara självklarheten att ett företag tar igen sina investerade pengar i sin försäljning. Vem vill föresten ha reklam "på köpet" menar du?


20 Jan 2017, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Ja...nu vet vi (eller åtminstone jag) ju att det är nån slags perforerad metall-logga som man klistrar på huvet. Finns det nån här ute som har den blekaste aning om man kan göra nåt liknande här i landet...finns det nån firma som pysslar med att skära ut supertunna metall-loggor (helst med valbar font) med klister på baksidan?? :?

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


21 Jan 2017, 23:45
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Fenders "moderna" logga på huvet?!
Jag är precis lika nyfiken på om någon vet var man kan få fatt på detta. Jag har själv försätt övertala utländska kollegor att "läcka" var de köper sina loggor som är av denna typ, men utan framgång. Pratade i Berlin med en byggare från Brasilien som köpte sina från tyskland tidigare, men gått även till kina. Dessvärre vill shan inte bjussa på den infon, var han beställde dem. Så om någon har en bra ide blir även jag ytterst tacksam.


22 Jan 2017, 10:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Ohjay and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.