View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 19:18



Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Projekt Harry Bengtsson 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Projekt Harry Bengtsson
Aktiva Bojare kan inte ha missat mina inlägg om "Rusta-gitarren". För dig som inte har en aning om vad jag pratar om så köpte jag en gitarr på en loppis för 200 spänn (som ny kostade 995kr på Rusta, Jula eller liknande tillsammans med stärkare, kabel osv). Akustica heter den (!) och är en helt vanlig strata-kopia. En väldigt bra strata-kopia! Löjligt bra hur man än vrider och vänder på det. Kassa stämskruvar och svaj men i övrigt väldigt bra, bra ton och resonans. Detta har fått mig den senaste tiden att fundera över hur billigt man egentligen kan komma undan och få en gitarr som faktiskt fungerar utan problem. En som inte ställer till det när man spelar på den. Akustica-gitarren motsvarar dessa önskemål och det är naturligtvis helt galet att man ska kunna spela elgitarr för 200 (995) spänn idag och göra det på en gitarr som är riktigt trevlig. Jämför med hur det var en gång i tiden med tex Hobbex-gitarren där strängarna kunde ligga utanpå (!) greppbrädan och ofta var helt ospelbar.

Jag kan ju säga att det milt sagt roar mig att ställa mig på scen med gitarr för minsta möjliga peng och göra ett bra genomfört gig!

Men nu är det som så att mina spelstil till mångt och mycket kräver en gitarr med floyd. Så jag började kolla runt vilken som var den billigaste gitarren man kunde köpa ny med dito swaj. Ett sådant kräver ju lite mer för att fungera tillfredställande och man har ju en del erfarenhet av billiga kopior från 80 och 90-talet som inte riktigt funkade så bra. Även en nymodighet som tex Floyd Rose Special lämnar en del att önska. Jag intonerade ett sådant för en tid sedan och efteråt var sadlarna helt deformerade! Antar att problemet är att de är dåligt härdade?
Samtidigt var det någon som skrev nånstans att han hade beställt ett floyd från Kina som kostade några få hundralappar som fungerar som det ska. Så det går ju (kanske?) för Kineserna att tillverkad det för löjliga pengar.

Så hur som helst, jag tänker att det är en sak att bygga en stratakopia som är ok men lite knivigare att få till en superstrata för kaffepengar. Nyfiken och möjligen dumdristig som jag är har jag gått och beställt en sån här:

https://www.thomann.de/se/harley_benton ... itarre.htm

Det var den billigaste nya floydade guran jag har hittat. 1300 spänn och gratis frakt eftersom jag beställde massa annat när jag ändå var igång. Det som talar för att den kommer att fungera är Thomanns 3 åriga garanti. De borde ju inte kunna sälja skit som inte funkar om det kommer reklamationer på löpande band. Eller?
Det som talar emot är väl allt annat.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: men även om den håller i tre år och sen rasar bit för bit i form av risig hårdvara och elektronik som lägger av osv så är det ändå ingen dålig affär om man spelar varje dag.... 8)

Så vad tror ni? Kommer den att vara hopplös från day one? Vad kommer att vara extra uselt? Jag har satsat 1300 iallafall på att roa mig och förhoppningsvis alla som läser och skriver här i tråden. Jag kunde inte motstå att testa. Och är den kass så ser jag det som en utmaning att lösa problemen utan att kosta på den mer pengar.

Beställningen kom idag och jag ska nu företa mig en första inspektion! Hoppas ni hänger med! :)


18 Jan 2017, 15:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Spöar vilken Ibanez som helst :D


18 Jan 2017, 16:32
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Okej. Rent estetiskt ser det bra ut. Har förevigat det jag har att anmärka på i bilder plus ett par bilder mest för att ni ska se lite detaljer:

"Tejpen" som sitter runt humbuckers fäster inte hela vägen runt. Kanske svårt att se på bilden och en struntsak:

Image

Såhär ser det ut under bakluckan. Inte snyggt men egentligen heller inga problem:

Image

Så här ser elektroniken ut:

Image

Första riktiga anmärkningen. Ingen dålig glipa mellan översadel och hylla på båda sidorna. Vi får se om det kommer att ställa till problem för stämningen eller inte:

Image
Image

Slutligen är det lustigt att det står Floyd Rose på svajet. Har alltså det anrika företaget lånat ut sitt namn till Harry Bengtsson. Känns ju både absurt och lovande:

Image

edit: stavning


Last edited by Vinyljunkie on 19 Jan 2017, 15:46, edited 1 time in total.



18 Jan 2017, 16:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
rifle wrote:
Spöar vilken Ibanez som helst :D


Precis! Ska Green och Bach få spöa Gibson så ska väl Harley Benton få ge Ibanez en rejäl råsopp! Fäll upp garden Magnus Olsson för nu åker vi! :lol:


18 Jan 2017, 16:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Ok. nu var det dags att testspela och känna på rattar osv. Börjar bli riktigt nervös!


18 Jan 2017, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Kul test men för dom där pengarna kunde du ju fått en begagnad RG570 från 89 :mrgreen:

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


19 Jan 2017, 09:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
B.B.A. wrote:
Kul test men för dom där pengarna kunde du ju fått en begagnad RG570 från 89 :mrgreen:


Ja nästan men denna spöar ju vilken Ibanez som helst sa vi ju!


19 Jan 2017, 13:29
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Vinyljunkie wrote:
B.B.A. wrote:
Kul test men för dom där pengarna kunde du ju fått en begagnad RG570 från 89 :mrgreen:


Ja nästan men denna spöar ju vilken Ibanez som helst sa vi ju!


Utom i andrahandsvärde... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Jan 2017, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
"Spöar orginalet med hästlängder" är det vedertagna uttrycket på ALLA billiga kopior

_________________



19 Jan 2017, 13:48
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Okej.

Jag har testspelat.

Positivt:

Switch och rattar känns ok. Lite sladdrig switch men det återfinner man ibland på dyrare gitarrer också.

Låg action. För låg för min smak. Inga döda toner iaf.

Tajt i halsfickan för de som anser att det påverkar.

Väldigt bra avfasade kanter på greppbrädan och inga vassa bandändar.

Lacken ser bra ut.

Inget fel på resonans och ton, det vibrerar fint i halsen när man spelar! Detta är ju bland det viktigaste och lyckas man få till det för 1300 spänn så... just detta gör att jag börjar känna mig nöjd på riktigt!

Hyggligt intonerad från fabrik. Nu har jag iof inte bytt strängar än..

Håller stämningen även vid svajexcesser så här långt. Inget glapp i svajet heller.

Negativt:

Finstämmarna var STENHÅRDA. Jag har smörjt men ändå är det inte helt ok. Jag tror att de är pissigt tillverkade. Jag har inte skruvat loss dem helt än och inspekterat ordentligt eftersom jag vill testa gitarren först i bättre stärkare. Har därför inte heller hunnit testa de vanliga stämskruvarna och överlåset och där finns ju en viss oro.

Övrigt:

Thomann listar halsprofilen som "modern C profile", vad det nu innebär? I själva verket är det en riktigt fet rund D-profil med dragning åt C. Rejält biffig faktiskt och inte det minsta shredvänlig om man inte har bamsehänder. Jag gissade ju på att det skulle vara nån wizard-liknande hals men den är snarare modell baseballträ.

Heta mickar med ganska mörk karaktär. Jag har dock inte hunnit testa i replokal än men ska göra det ikväll.

Ska också testa dragstången och byta strängar vad det lider.

Jag skulle påstå att jag skulle kunna ställa mig på scen idag med den och inte få problem. Jag tycker iofs att den är ful så jag vet inte om jag vill det utan att åtminstone såga om huvudet lite och kanske matta ner lacken lite så den ser mindre musikskolestudentaktig ut (jag tycker ju att PRS och sånt där är asfult...)

Hör ni Fender/Gibson/Ibanez osv-talibaner - har ni inga frågor och bitska kommentarer?


19 Jan 2017, 13:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ja nästan men denna spöar ju vilken Ibanez som helst sa vi ju!


Utom i andrahandsvärde... :wink:


Säg inte det. Det ligger ute en exakt likadan på Blocket till ett högre pris än nypriset och jag är tämligen säker på att jag skulle igen mina 1300 om jag la ut den för det. Inte alla vet vad Thomann är och det är svårt att hitta billigare floydguror beggat.


19 Jan 2017, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Vinyljunkie wrote:

Jag
Hör ni Fender/Gibson/Ibanez osv-talibaner - har ni inga frågor och bitska kommentarer?


Massvis men du har alltid rätt så det är som ingen ide :mrgreen:

Annars om du har lite att göra kan du prova justera mickpolerna :mrgreen:


19 Jan 2017, 14:06
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Vinyljunkie wrote:

Säg inte det. Det ligger ute en exakt likadan på Blocket till ett högre pris än nypriset och jag är tämligen säker på att jag skulle igen mina 1300 om jag la ut den för det. Inte alla vet vad Thomann är och det är svårt att hitta billigare floydguror beggat.



Du glömde bort att nämna Harry Bengtssonförstärkaren som man får förmoda ingår :wink: Gillar man flåjd tror åtminstone jag att man känner till tüsken.

https://www.blocket.se/jonkoping/Elgitarr_och_forstarkare_70710294.htm?ca=18&w=3&last=1

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Jan 2017, 14:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag
Hör ni Fender/Gibson/Ibanez osv-talibaner - har ni inga frågor och bitska kommentarer?


Massvis men du har alltid rätt så det är som ingen ide :mrgreen:

Annars om du har lite att göra kan du prova justera mickpolerna :mrgreen:


Skitsnack.


19 Jan 2017, 14:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:

Säg inte det. Det ligger ute en exakt likadan på Blocket till ett högre pris än nypriset och jag är tämligen säker på att jag skulle igen mina 1300 om jag la ut den för det. Inte alla vet vad Thomann är och det är svårt att hitta billigare floydguror beggat.



Du glömde bort att nämna Harry Bengtssonförstärkaren som man får förmoda ingår :wink: Gillar man flåjd tror åtminstone jag att man känner till tüsken.

https://www.blocket.se/jonkoping/Elgitarr_och_forstarkare_70710294.htm?ca=18&w=3&last=1


Nä jag tror det var nån annan annons jag såg när jag började fundera på att beställa. Men visst, den där då med exakt samma summa som nypriset. Jag tror säkert att de får iaf 2000. Riktigt billiga prylar brukar man ju få igen pengarna på.


19 Jan 2017, 14:33
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Kul tråd!!!

Angående Floydet: kollade fler bilder google, och det ser nästan exakt ut som ett Floyd Rose Special.
Kanske är Harley Benton brandade FRSpecials helt enkelt?

Om du har möjlighet, kan du ta loss stall, skruva loss en stallstolpe och ta en bild? :)


19 Jan 2017, 14:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Tvåtakt wrote:
Kul tråd!!!

Angående Floydet: kollade fler bilder google, och det ser nästan exakt ut som ett Floyd Rose Special.
Kanske är Harley Benton brandade FRSpecials helt enkelt?

Om du har möjlighet, kan du ta loss stall, skruva loss en stallstolpe och ta en bild? :)


Jag tror att du har rätt i att det förmodligen är FR Special. Och planen är att skruva av allt framöver, jag vill bara testa gitarren som den är ordentligt först innan jag dissikerar den.


19 Jan 2017, 14:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Vinyljunkie wrote:
Skitsnack.


Väntat svar faktiskt.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är kul med en sån här tråd.


19 Jan 2017, 14:59
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Då väntar jag tålmodigt på bilder :)

Nog för att jag aldrig kommer införskaffa en sån här gura vare sig ny eller begagnad, men ju mer man vet desto bättre.

Är det samma gängor som Floyd Rose Special så betyder väl det att det också är lätt att stoppa i ett par riktiga OFR stolpar, ett OFR stall och sedan ha en riktigt grym gura tänker jag.

Sålänge översadeln sitter plant :mrgreen:


19 Jan 2017, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Granis67 wrote:

Utom i andrahandsvärde... :wink:


Hur räknar du andrahandsvärde? I procent eller Kronor?

_________________



19 Jan 2017, 16:08
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Tvåtakt wrote:
Då väntar jag tålmodigt på bilder :)

Nog för att jag aldrig kommer införskaffa en sån här gura vare sig ny eller begagnad, men ju mer man vet desto bättre.

Är det samma gängor som Floyd Rose Special så betyder väl det att det också är lätt att stoppa i ett par riktiga OFR stolpar, ett OFR stall och sedan ha en riktigt grym gura tänker jag.

Sålänge översadeln sitter plant :mrgreen:


...vilket den inte direkt gör... :lol: fast det lär jag fixa om det uppstår problem i framtiden... det uppför sig ok så här långt iaf.


19 Jan 2017, 16:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Uppdatering nr 2:

Nu har jag har jag testat gitarren i replokalen, genom en Marshall JMP-combo.

Väldigt tajt metal-ljud i mickarna. Får nästan JMPn att låta som en Mesa Boogie (nåja... men den karaktären iaf).

Volym och tonkontroller är väldigt responsiva, typ "from a whisper to a scream".

Överlag fungerar gitarren som den ska. Försöker hitta fel på den men lyckas inte. Den låter bra för metal med mickarna som sitter på från fabrik. Den håller stämningen. Det finns ingenting att klaga på överhuvudtaget. Det enda är att strängarna som satt på är såna man får svarta fingrar av... (vad handlar det om egentligen?).

Så... mot alla odds - en helt ok superstrata för 1300 spänn!!! Nej den spöar inte vilken Ibanez som helst. Men den är ta mig fan långt ifrån det sämsta på marknaden heller! Den näst billigaste liknande gitarren på Thomann var nån Jackson som kostade det dubbla.

Jag tänker använda den här gitarren så mycket jag kan framöver. Det ska bli spännande och se hur slitdelar kommer att klara sig. Det är mest svajet jag är orolig för, sadlar och finstämmare. Stämskruvar kommer nog att klara sig eftersom man inte använder dem så mycket när det sitter stränglås på. Jag har för övrigt inte skruvat upp stränglåset än. Det kommer en till uppdatering om det och jag ska också byta strängar och testa intonera. Mina 1300 kanske faller ihop som ett korthus då...

Det vore intressant att testa de andra Harley Benton-gitarrerna. Det finns ju några stycken modeller. Men det får nån annan göra.


20 Jan 2017, 14:33
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Det förefaller mig att dina 1300 kr är väl använda pengar för dig då du kan justera och meka med den. Det jobb du nu lagt ner på den, går det att värdera i kr, eller snarare hur mycket skulle motsvarande fix kosta hos gitarrteknikern? Utan några som helst belägg för min tes tror jag att denna och liknande gitarrer till en liten del köps av personer som har kunskapen om hur man justerar instrumenten men den allra största andelen av dessa instrument köps som "första elgitarren" allternativt köps pga. eller kanske tack vare vad det står på prislappen. Det återstår att se vad som kommer att lämna in först, kanske har du nu åtgärdat de länkar i kedjan som beställaren/tillverkaren kvalitetsmässigt sparat in mest på.

Hur som ett bra initiativ, inte minst som konsumentupplysning. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 16:47
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:

Utom i andrahandsvärde... :wink:


Hur räknar du andrahandsvärde? I procent eller Kronor?


Givetvis räknar jag på så vis att det gagnar mina syften, t.ex i en diskussion som denna. Passar det mina syften att räkna andrahandsvärdet i procent gör jag det, passar det mina syften att räkna andrahandsvärdet i kronor gör jag det. Med det sagt så är värde som begrepp ofta synonymt med pris, belopp, siffra, tal etc. jag kan inte komma på något exempel där värde är utbytbart rakt av mot procentbegreppet. Därmed inte sagt att det inte kan förhålla sig på så vis att värde kan vara synonymt med procentbegreppet. Däremot i ett sammansatt ord som andrahandsvärde kan det vara gångbart. :wink:

Hur räknar du andrahandsvärde Mike?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 16:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Granis67 wrote:
Det förefaller mig att dina 1300 kr är väl använda pengar för dig då du kan justera och meka med den. Det jobb du nu lagt ner på den, går det att värdera i kr, eller snarare hur mycket skulle motsvarande fix kosta hos gitarrteknikern? Utan några som helst belägg för min tes tror jag att denna och liknande gitarrer till en liten del köps av personer som har kunskapen om hur man justerar instrumenten men den allra största andelen av dessa instrument köps som "första elgitarren" allternativt köps pga. eller kanske tack vare vad det står på prislappen. Det återstår att se vad som kommer att lämna in först, kanske har du nu åtgärdat de länkar i kedjan som beställaren/tillverkaren kvalitetsmässigt sparat in mest på.

Hur som ett bra initiativ, inte minst som konsumentupplysning. :D


Definitivt! För mig är detta ett spännande inslag i min hobby av flera skäl: Det är roligt att meka med gitarrer. Det sjukt spännande att "slänga" ut lite pengar på en gitarr av ett märke som på bred front anses vara ren skit och ta reda på hur det egentligen ligger till. Men det enda jag har varit tvungen att göra med den hittills är att smörja finstämmarna! Det är det enda!!! I övrigt fungerar den som sagt som den ska.

Som tvåtakt anar så sitter det möjligen ett Harley Benton-loggat Floyd Rose Special på och isåfall är jag lite orolig för stallsadlarna. Men detta svaj sitter å andra sidan på betydligt dyrare gitarrer också... jag gissning är att det är svajet som först kommer att lämna in. Och jag swajjar rätt mycket... :?

Men so far so good. :|


20 Jan 2017, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Kul tråd att följa! Har faktiskt hört bra om hb förr. En polare har en akutisk bas, för att ha med när han jobbar annorstädes. Den verkar helt ok för ändamålet!

Om man får betta på vad som slits så skulle jag gissa på knivarna på svajet. Det är en känslig punkt för materialkvalite.

Du har ju smort finstämmisarna så de har nog en chans att överleva ett längre tag!


20 Jan 2017, 18:20
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Ang att det står Floyd på floydstallet - stall som är kopior av äkta Floydstall är väl licenstillverkade och måste väl då på nåt sätt ange detta på stallet?
Annars blir originalfloyd arg och stämms.
Om detta är ett licenstillverkat eller Floyds kinatillverkade modell Special med Harry Bengtsson-logga vet jag inte och tänker inte heller ta reda på det.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


20 Jan 2017, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Granis67 wrote:

Hur räknar du andrahandsvärde Mike?


Jag anser att procentuell jämförelse bara fungerar när e jämförda objektens värde linjerar någorlunda

Andrahandsvärde har en ekonomisk betydelse , det är därför man jämför ingen annan orsak.

Vi tar exempel med bilar som alla gillar:

Om jag jämför 4 olika bilar som alla kostar runt 400 k nya så är det ju intressant att veta hur många procent man förlorar på 3 år

Tar man däremot en Mercedes för 600 k och jämför mot en Skoda för 200 k så blir det procentuella övertaget för mercan ointressant då man ändå förlorar flera ggr mer i kronor, man brukar räkna ut kostnaden i kr och fördela på körda mil så ser man hur mycket dyrare det blir att åka med stjärnan......

I detta fall så torde VJ's gitarr ha bättre andrahandsvärde än vilken Ibba som helst borde i procent och Kr, han kanske förlorar max 500 spänn när han säljer.

På samma sätt blir det för mig märkligt att säga att tex en Gibson LP har 'bättre andrahandsvärde' än en BACH kopia.
Om man inser att själva diskussionen om andrahandsvärde har ett ekonomiskt beting.

Därav undrade jag hur du ser på andrahandsvärde utifrån ditt påstående.

Sen... Se det som en Mallorca-resa ! (klassiskt Bojen-citat) :)

_________________



20 Jan 2017, 21:02
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:

Hur räknar du andrahandsvärde Mike?


Jag anser att procentuell jämförelse bara fungerar när e jämförda objektens värde linjerar någorlunda
Då har vi samma uppfattning.

Andrahandsvärde har en ekonomisk betydelse , det är därför man jämför ingen annan orsak. Man kan ju tänka sig att andrahandsvärdet är en komponent i beslutsprocessen att genomföra alternativt avstå en affär utan att för den saken skull göra en jämförelse.

I detta fall så torde VJ's gitarr ha bättre andrahandsvärde än vilken Ibba som helst borde i procent och Kr, han kanske förlorar max 500 spänn när han säljer. Möjligtvis i procent, men mig veterligen är andrahandsvärde varans värde när den säljs i begagnat skick, jag tror tvärtemot att många Ibanezgitarrer har bättre andrahandsvärde än vilken Harley Benton som helst. När jag läser det det du skriver får jag uppfattningen att du blandat ihop begreppen andrahandsvärde och värdeminskning.

På samma sätt blir det för mig märkligt att säga att tex en Gibson LP har 'bättre andrahandsvärde' äin en BACH kopia.
Om man inser att själva diskussionen om andrahandsvärde har ett ekonomiskt beting. Här tycker jag ånyo att det föreligger begreppsförvirring.

Därav undrade jag hur du ser på andrahandsvärde utifrån ditt påstående. Måhända blir värdeminskningen på VJ:s Harley Benton inte speciellt kännbar för VJ. Beträffande andrahandsvärdet (varans värde när den säljs i begagnat skick) kommer med stor sannolikhet vara lägre än många Ibanezgitarrer.

Sen... Se det som en Mallorca-resa ! (klassiskt Bojen-citat) :)


Mina kommentarer i blått.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Jan 2017, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Projekt Harry Bengtsson
Granis67 wrote:
När jag läser det det du skriver får jag uppfattningen att du blandat ihop begreppen andrahandsvärde och värdeminskning.[/color]
.

Andrahandsvärde är en parameter för att räkna ut värdeminskning, det är mao exakt samma sak

_________________



21 Jan 2017, 09:53
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 98 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.