View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:16



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Nya Hifi-hörlurar max 5000:- 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Bakgrund: Råkade springa förbi Bang & Olufsen på Kastrup häromveckan, stannade till väldigt snabbt men drog på mig ett par lurar och herre jösses vilket bra ljud det var i dom. Och fantastiskt sköna! Nu vet jag att man inte kan dra några större slutsatser om man inte har med sig egen musik samt något att jämföra med, men en aha-upplevelse gav de mig. Enormt stort ljud och fantastisk bas och ljudbild. Har tyvärr heller ingen aning om vilken modell jag lyssnade på. Utgår dock ifrån att de spelades upp med bästa möjliga förutsättningar och showoff-låtar.

Började kolla runt och jämförde mina Shure 440 med polarens Shure 840 och de lät i princip lika men hans satt otroligt mkt skönare.
Har varit på Hifiklubben och jämfört mina med B&W P7 både de äldre samt wireless och blev väl inte direkt golvad även om de lät bra (Shure-lurarna står sig helt otroligt bra sett till prisskillnaden) Samt att P7 kanske inte sitter som en dröm på huvudet. Men är ändå kvar som kandidat. Tyckte de var lite anonyma i mellanregistret, men det kanske ger sig efter lite inspelning. Wireless låter faktiskt bättre än dom gamla då det är någon inbyggd DAC i dom nyare.

Drog mig även lite snabbt på mig Sonys variant av Noicecanceling för ca 4000:- men där var något bi-ljud, någon Hz som jag hörde i dem.

Har lyssnat i butik på Bose´s hela sortiment och det lät riktigt bra, men tyckte där och då med deras musik, nästan att de utan noicecanceling för 2700:- lät något bättre än deras top of the line för 4000:-
Lånade hem svärfars just 35:orna (4000:-) och kört dom en del här nu i lugn och ro med eget material samt jämfört med mina Shure. Och kommit fram till att jag gillar dom utan noicecanceling bättre. Det blir något som försvinner i registret när man kör noicecanceling även om den funktionen är grym på sitt sätt. Överlag så blir ljudbilden lite för instängd samt vissa register liiiite konstlade med den inbyggda "Loudnessfunktionen". Riktigt synd för dom var helt otroligt sköna att ha på sig och ljudet är bra. Men tyvärr inte ända fram.

Så nu skulle jag vilja ha lite förslag på vad man kan kika på. Dom flesta "varuhuskedjor" har ju inte så mkt i den högre klassen hemma direkt kring där jag bor. Har tex inte hittat några som säljer B&O tyvärr. Vad jag inbillar mig helt plötsligt sakna med mina Shure 440 som är studiolurar är dels komforten, dom är inte särkilt bekväma efter ett par timmar. Lite mer och större bas och lite varmare mellanregister kanske, en större ljudbild. Dvs de lurar jag är ute efter är mer hifi än studio. Gillar inte för ljusa och superanalytiska lurar, men de skall heller inte vara några tonårs-dunka-dunka-lurar utan kunna separera en orkester ordentligt med både djup och bredd. Har inte hittills hittat något som varit värt pengarna sett till marginell uppgradering.

Ska väl tillägga att de skall kunna köras utan hörlursförstärkare tex med mobiltelefon så inga tungdrivna. Helst slutna kåpor för bästa passiva noicecanceling, och troligen ingen i alla fall möjlighet att stänga av aktiv noicecanceling. Sköna är ju natuligtvis ett krav men det måste man ju testa själv.


16 Jan 2017, 18:56
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 647
Location: Linköping
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Lite OT vad gäller Bose Noice Cancelling lurar som jag köpte för två år sedan. Perfekta på flygplan och ger då möjlighet att lyssna på musik eller kolla film.
Men så började jag använda dom för att repa in låtar vid datorn, ganska intensivt under en period. Vad händer? Jo, min redan trista tinnitus förvärrades tveklöst, och då spelar jag alltid rejält LÅGT i lurar, speciellt med noice cancelling kan man ju spela riktigt tyst och ändå höra bra. Jag är väldigt skeptisk till hokus-pokus men googlade på saken och ser att fler upplevt samma sak. Nu ligger dom på hyllan, skumt är det i alla fall!

Edit: Och som HiFi-lurar skulle jag inte köpa dom. Ljudmässigt ok men inte mer.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


16 Jan 2017, 19:44
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
BGSoul: Jepp, och nepp, det blir inga Bose, det har jag redan konstaterat i och med lånet från svärfar. Tror inte heller det blir några med active noice canceling pga ev. tapp i ljudkvalitét. Intressant tes dock om tinitus vs noice canceling. Detta har jag inte hört innan, men inte alls omöjligt i och med att dom skickar in en signal i örat för att fasa ut oljudet. Har själv Tinitus och vill ju självklart inte förvärra detta om det finns risk för det.


16 Jan 2017, 19:55
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Sennheiser Momentum Wireless.


16 Jan 2017, 21:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Jesperado wrote:
Sennheiser Momentum Wireless.


Verkar ha brusreducering som inte går att stänga av?


16 Jan 2017, 22:23
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Donatello wrote:
Jesperado wrote:
Sennheiser Momentum Wireless.


Verkar ha brusreducering som inte går att stänga av?


Ja, det stämmer. Men man vänjer sig väldigt fort och min tinnitus påverkas inte negativt, snarare tvärtom. Har man dem på och volymen på noll blir det helt tyst, även i huvudet så att säga. Men det där är nog väldigt individuellt.
Jag provade även Boses motsvarande modell med brusreducering innan jag köpte dessa och de funkade inte alls för mig.
Prova dem om du har möjlighet, och gärna mer än 10 minuter i en butik.


17 Jan 2017, 07:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Lite kul att alla i tråden stavar fel till ordet "noise". :) Det gamla tånårsbandet Noice har lärt nästan en hel nation att stava fel. :mrgreen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noice


17 Jan 2017, 10:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
CarlM wrote:
Lite kul att alla i tråden stavar fel till ordet "noise". :) Det gamla tånårsbandet Noice har lärt nästan en hel nation att stava fel. :mrgreen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noice


Tånår?? :lol: :lol: :lol:

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


17 Jan 2017, 10:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Walain wrote:
CarlM wrote:
Lite kul att alla i tråden stavar fel till ordet "noise". :) Det gamla tånårsbandet Noice har lärt nästan en hel nation att stava fel. :mrgreen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noice


Tånår?? :lol: :lol: :lol:


Det var väl då man var ung & vig och kunde nå dem utan att buk eller allmän stelhet hindrade. Tårna, alltså.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Jan 2017, 13:53
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Donatello wrote:
BGSoul: Jepp, och nepp, det blir inga Bose, det har jag redan konstaterat i och med lånet från svärfar. Tror inte heller det blir några med active noice canceling pga ev. tapp i ljudkvalitét. Intressant tes dock om tinitus vs noice canceling. Detta har jag inte hört innan, men inte alls omöjligt i och med att dom skickar in en signal i örat för att fasa ut oljudet. Har själv Tinitus och vill ju självklart inte förvärra detta om det finns risk för det.

Tror knappast att dom skickar in en signal i örat för noise cancelling. En mikrofon mäter ljudet utanför luren, blandar det fasvänt med "musiken" och den resulterande signalen går vidare till effektförstärkaren, som driver elementen. Har ju inte gluttat i deras konstruktion, men att kompensera buller utanför rent akustiskt verkar inte troligt.

_________________
Image


18 Jan 2017, 10:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Walain wrote:
CarlM wrote:
Lite kul att alla i tråden stavar fel till ordet "noise". :) Det gamla tånårsbandet Noice har lärt nästan en hel nation att stava fel. :mrgreen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noice


Tånår?? :lol: :lol: :lol:


Ha, ha! Det var i alla fall ett unikt stavfel som jag inte delar med en hel generation! :D

Jag får skylla på synfel i kombination med lätt dyslexi eller också var det Apples autokorr som än en gång gjorde kreativ ändring. :)


18 Jan 2017, 15:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Nya Hifi-hörlurar max 5000:-
Marshall wrote:
Walain wrote:

Tånår?? :lol: :lol: :lol:


Det var väl då man var ung & vig och kunde nå dem utan att buk eller allmän stelhet hindrade. Tårna, alltså.


Just det! Det var förstås det jag menade! Det var tiden innan någon lömsk monterade en pilatesboll under naveln...


18 Jan 2017, 15:59
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Ohjay and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.