View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 10:52



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Orange TH30 
Author Message

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Orange TH30
Nån mer här som lirar på Orange TH30 och gillar den?
Jag har haft min combo i en vecka och jag tycker att den producerar ett mycket trovärdigt Orange-sound när man Shape-ratten dragen åt vänster-hållet. Efter att ha lyssnat mycket på Fleetwood Mac, Wishbone Ash, T2, Hellacopters m.fl band som använt sig av Orange-förstärkare så måste jag säga att det är precis den där Orange-tonen som kommer ur denna stärkare, även om den har möjligheter till mer moderna gain-mängder också.


15 Jan 2017, 17:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Orange TH30
Den är GRYM till bas, spelade nyss in en hel platta med en TH30.
Även helt grym till metalgitarr.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


15 Jan 2017, 21:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Orange TH30
Spelat på i två år. En topp med Orange 2 x 12 öppen låda. Har tidigare kört på Marshalltoppar sedan 80-talet. Mycket bra stärk från klingande rent till rådist. Puristerna tycker crunchläget är svårt att hitta och är lite komprimerat. Maxa den rena kanalen i så fall tycker jag.
Den brusar också mindre än många Marshall på samma gainnivåer.
/z


15 Jan 2017, 21:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3705
Location: Hising Island
Post Re: Orange TH30
Den rena kanalen är kalas. Den är inte klinisk så det finns lite pulver vid hårdare anslag. Den distade är ok men det hade räckt med dist motsvarande en tiny terror för min smak.
Det är grymt att kunna ställa utnivåerna 7/15/30w.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


15 Jan 2017, 22:00
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Orange TH30
Jag älskar ju stoner rock och googlar följande:

"Orange amps have long been close friends with stoner and doom players, who love them for their deep lows and fuzzy, mid-heavy tone"
http://noisecreep.com/epically-heavy-ge ... dge-metal/

Vore kul att prova en Orange någon gång.


15 Jan 2017, 22:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Orange TH30
TH är ju en jäkligt billig stärk också, särskilt beggade ex kostar ju nästan ingenting.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


16 Jan 2017, 12:21
Profile WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Orange TH30
zorro wrote:
Spelat på i två år. En topp med Orange 2 x 12 öppen låda. Har tidigare kört på Marshalltoppar sedan 80-talet. Mycket bra stärk från klingande rent till rådist. Puristerna tycker crunchläget är svårt att hitta och är lite komprimerat. Maxa den rena kanalen i så fall tycker jag.
Den brusar också mindre än många Marshall på samma gainnivåer.
/z


En annan variant är att behandla Dirty Volume som en Master och dra upp den till max och sedan styra crunch-nivån från Dirty Gain.
Då blir distkaraktären mer som hos en non-MV-förstärkare. Jag måste säga att, med lite ansträngning vid rattandet så låter denna förstärkare inte alls komprimerat och high gain. Gäller även att köra in en gitarr som har låg output i mickarna.


16 Jan 2017, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Orange TH30
GreatShakes wrote:

En annan variant är att behandla Dirty Volume som en Master och dra upp den till max och sedan styra crunch-nivån från Dirty Gain.
Då blir distkaraktären mer som hos en non-MV-förstärkare. Jag måste säga att, med lite ansträngning vid rattandet så låter denna förstärkare inte alls komprimerat och high gain. Gäller även att köra in en gitarr som har låg output i mickarna.

Helt korrekt!

/z


16 Jan 2017, 20:50
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Orange TH30
Jag har en TH100 inne på reparation just nu. Den låter helt ok, men jag har svårt för den fuzziga toppen.
Mycket dist i burken, men det blir lätt geting eller burk.

_________________
http://www.voodooaudio.se


16 Jan 2017, 22:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Orange TH30
nilo wrote:
Jag har en TH100 inne på reparation just nu. Den låter helt ok, men jag har svårt för den fuzziga toppen.
Mycket dist i burken, men det blir lätt geting eller burk.


Jag anv en OD före TH30 när jag spelade in metalalbumet för att tajta upp den lite och få exakt rätt sprill. Vol o gain var satta till kl 3, shape ca kl 1 och körde ut det till en gammal marshall 8x10 från 1970. Vansinnigt bra ljud med riktigt bra strängseparation också.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


16 Jan 2017, 22:17
Profile WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Orange TH30
nilo wrote:
Jag har en TH100 inne på reparation just nu. Den låter helt ok, men jag har svårt för den fuzziga toppen.
Mycket dist i burken, men det blir lätt geting eller burk.


Det finns lite tricks för att få bort fuzzigheten i toppen så att det inte låter geting. Ju mer man drar Shape åt höger desto mer surrigt tycker jag att det låter. Och drar man den helt i botten åt vänster så blir det lite instängt och tunt. Mellan kl 8 och kl 10 tycker jag att det finns ett par sweetspots. Och gainen har jag i princip aldrig högre än kl 1. Och det är alltså med Strata. Provade även att köra Dirty-kanalen, dra tillbaka gainen ännu mer, och boosta på stärkaren med en Klon OD istället. Då blev det ännu en annan karaktär i soundet. Jämnade ut lite utav toppen och fyllde ut i lågmidden, var så jag upplevde det iaf. Detta är alltså hemma i lägenheten. Så stärkaren har verkligen inte fått andas. Jag får känslan av att det kommer låta ännu flera resor bättre när man har möjlighet att öppna upp Mastervolymen mer.


16 Jan 2017, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Orange TH30
Det borde gå att byta ut ett av förstegsrören mot ett med mindre förstärkning, ECC82, ECC81, med gott resultat.
Ingen som testat?

/Micke


17 Jan 2017, 12:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Orange TH30
micke wrote:
Det borde gå att byta ut ett av förstegsrören mot ett med mindre förstärkning, ECC82, ECC81, med gott resultat.
Ingen som testat?

/Micke


Kan va värt o testa, men kan såklart också ändra på sådant som är bra. Men bara den som provar vet!

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


17 Jan 2017, 14:50
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Orange TH30
Har haft en sån där, låter helt ok och är lättrattad. Det jag saknade var lite dynamik och respons med att cleana upp vid avrullning på volym.
Framförallt tycker jag den är väldigt kinkig när det gäller högtalarval, tycker den låter riktigt illa med t.ex Vintage 30, bäst resultat fick jag med G12 65 Heritage i en 2x12 Halfback.

_________________
Skill is nothing without style


17 Jan 2017, 18:59
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Orange TH30
dr.drygh wrote:
Har haft en sån där, låter helt ok och är lättrattad. Det jag saknade var lite dynamik och respons med att cleana upp vid avrullning på volym.
Framförallt tycker jag den är väldigt kinkig när det gäller högtalarval, tycker den låter riktigt illa med t.ex Vintage 30, bäst resultat fick jag med G12 65 Heritage i en 2x12 Halfback.


Jag har en Celestion G12-H 30 i min combo. Tycker att den cleanar upp bra om man inte har för starka mickar i gitarren och inte drar på allt för mycket preamp-dist på stärkaren.


17 Jan 2017, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: Orange TH30
Hur låter en sån där rackare jfrt med AD30?

Jag har en single channel AD30 som spelas genom just en 2x12 open back bestyckad med G12-65:or och som verkligen låter jättebra.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Jan 2017, 22:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Orange TH30
Marshall wrote:
Hur låter en sån där rackare jfrt med AD30?

Jag har en single channel AD30 som spelas genom just en 2x12 open back bestyckad med G12-65:or och som verkligen låter jättebra.


AD är en helt annan grej. Den låter vintage och inget mer eg. TH tar framför allt sats på moderna ljud, även om det går att plocka fram vintagetoner ur den också.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


17 Jan 2017, 23:35
Profile WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Orange TH30
Plexiglas wrote:
Marshall wrote:
Hur låter en sån där rackare jfrt med AD30?

Jag har en single channel AD30 som spelas genom just en 2x12 open back bestyckad med G12-65:or och som verkligen låter jättebra.


AD är en helt annan grej. Den låter vintage och inget mer eg. TH tar framför allt sats på moderna ljud, även om det går att plocka fram vintagetoner ur den också.


Yes. Från kl 11 och framåt på Shape-ratten så börjar det låta modernt på ett jobbigt sätt i mina öron. Men som sagt, mellan kl 8 och 10 så finns det där vintage-Orangesoundet på ett ytterst trovärdigt sätt. Det som jag har hört så mycket på plattor med Wishbone Ash, Fleetwood Mac m.fl. Har lirat en hel del både på AD och på Rocker innan och jag gillar TH30 lika mycket för 70-talssoundet. Gäller som sagt bara att ratta noggrant.


19 Jan 2017, 00:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.