View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 18:14



Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Martin Kuhn wrote:
Skitkul!
Mina 2 escudos:
Tänk er en träbit på, säg 2 kilo (strata/telekroppar brukar ligga mellan 1,8 och 2,2 kg sådär). Blir det någon skillnad i ljud om den är en 5mm tjock stor skiva eller en rund, kompakt stock?
Precis, tänkte väl det!
Så frågan är väl egentligen bara var man sätter gränsen för "uppfattningsbara" ljudskillnader. Den kan ju bara besvaras individuellt.
Själv gjorde jag ett liknande experiment för några år sedan: jag hade en urgammal bit 3-tums al, som jag gjorde en telekropp av. Den färdiga kroppen var 72mm tjock, 3 cm tjockare än standard alltså.
Den gick knappt att spela på, för attacken var så seg att man fanimej kom i baktakt. Så körde jag kroppen genom planhyveln några gånger, och provade igen, flera gånger till jag var nere i 46mm, då först började den kännas "normal". Sensmoralen är att kroppsform, massa, densitet, elasticitet absolut har inverkan på ljudet, men när man håller sig inom givna ramar är skillnaderna snarare "musician grade" än något som genomsnittlig publik kan uppfatta. Och att det påverkar både attack, sustain och decay på olika sätt. Det menar jag mig kunna påstå i alla fall. Hur många har inte upplevt att ett byte av kropp på en strata kan förvandla den från en kanongura till en betydligt mer oinspirerande planka, eller vice versa? Det har i varje fall jag erfarit. Samtidigt som jag menar att, (även här inom givna ramar) halsen gör betydligt sörre skillnad, vilket nog också en fysiker skulle hålla med om.


Ditt exempel tar upp skillnad i tjocklek medans tvåtakts tar uppskillnaden i storlek. Där kanske skillnaden ligger? En tele och en hardtailstrata låter ju olika, kanske just på grund av kroppens tjocklek?


19 Jan 2017, 15:42
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Tvåtakt wrote:
Jag vill ha audiella/visuella bevis innan jag tror på vad någon säger.

Därför ska man inte tro på någon som säger att denne har en kompis som kan göra sig osynlig.
Inte förrän du får se den där kompisen faktiskt bli osynlig, så kan du lita på det.

En präst kan ha varit präst i 50 år och säga att gud finns men det gör inte att jag tror på det för den sakens skull.

Din uppfattning om vad "bevis" behöver en hel del komplettering innan du kan argumentera på ett trovärdigt sätt. Att anföra krappiga ljudfiler som "bevis" är att göra våld på bevisbegreppet. Varför det är så faller kanske utanför ramen för det här forumet. Jag har heller inte anfört minerfarenhet som "bevis". Vill du ha bevis kanske det här inte är rätt forum?
Alltnog, jag tycker personligen att ditt experiment (och syftet) är utmärkt, och en diskussion runt saken som både intressant och, i bästa fall, upplysande.
Men då måste det ges utrymme för vettiga tolkningsförsök.
För övrigt är din kompis faktiskt osynlig. För mig. Så jag tror dig. :wink:

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


19 Jan 2017, 15:52
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Martin Kuhn wrote:
Tvåtakt wrote:
Jag vill ha audiella/visuella bevis innan jag tror på vad någon säger.

Därför ska man inte tro på någon som säger att denne har en kompis som kan göra sig osynlig.
Inte förrän du får se den där kompisen faktiskt bli osynlig, så kan du lita på det.

En präst kan ha varit präst i 50 år och säga att gud finns men det gör inte att jag tror på det för den sakens skull.

Din uppfattning om vad "bevis" behöver en hel del komplettering innan du kan argumentera på ett trovärdigt sätt. Att anföra krappiga ljudfiler som "bevis" är att göra våld på bevisbegreppet. Varför det är så faller kanske utanför ramen för det här forumet. Jag har heller inte anfört minerfarenhet som "bevis". Vill du ha bevis kanske det här inte är rätt forum?
Alltnog, jag tycker personligen att ditt experiment (och syftet) är utmärkt, och en diskussion runt saken som både intressant och, i bästa fall, upplysande.
Men då måste det ges utrymme för vettiga tolkningsförsök.
För övrigt är din kompis faktiskt osynlig. För mig. Så jag tror dig. :wink:


Är WAV-filer "krappiga"? Jag tror att du är avundsjuk på tvåtakt för att en glad amatör slår dig på fingrarna...


19 Jan 2017, 15:57
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Martin Kuhn wrote:
Din uppfattning om vad "bevis" behöver en hel del komplettering innan du kan argumentera på ett trovärdigt sätt. Att anföra krappiga ljudfiler som "bevis" är att göra våld på bevisbegreppet. Varför det är så faller kanske utanför ramen för det här forumet. Jag har heller inte anfört minerfarenhet som "bevis". Vill du ha bevis kanske det här inte är rätt forum?
Alltnog, jag tycker personligen att ditt experiment (och syftet) är utmärkt, och en diskussion runt saken som både intressant och, i bästa fall, upplysande.
Men då måste det ges utrymme för vettiga tolkningsförsök.
För övrigt är din kompis faktiskt osynlig. För mig. Så jag tror dig. :wink:


Vad var krappigt med ljudfilerna??
Det är ju reda DI-spår. Ingen förstärkning eller färgning.

https://soundcloud.com/tudio2-akt/tone-harder
https://soundcloud.com/tudio2-akt/tone-soft
Växlar mellan hel och avhuggen kropp.

Att det på ena filen låter "ljusare/mörkare" och på nästa "mörkare/ljusare" visar mer på att det var svårt att slå an strängen exakt lika båda gångerna.

Om inte rena DI-spår duger, VAD duger?


19 Jan 2017, 16:16
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Vinyljunkie wrote:
Ditt exempel tar upp skillnad i tjocklek medans tvåtakts tar upp skillnaden i storlek. Där kanske skillnaden ligger? En tele och en hardtailstrata låter ju olika, kanske just på grund av kroppens tjocklek?

Kanske det, man ska i vilket fall inte dra större slutsatser än vad experimentet giver för handen s.a.s. Kom på en sak där: man kunde ju tänka sig att fästa vikter på en gitarr? Vore lite lättare att göra blindtester, hörselminnet är ju som bekant bara några tiotals sekunder.
Hursomhelst: man väljer ju lite vad man vill forska om..... Efter flera decenniers sökande efter den heliga Graalen skrotar man ju en del frågor på vägen, antingen för att man löst dom, eller att de helt enkelt inte visat sig tillräckligt viktiga. Som exempel kan jag nämna frågan om komponenternas (dvs framför allt kondingar och resistorer) inverkan på ljudet i en förstärkare eller gitarr. Där har jag, efter en enorm massa timmars experimenterande, kommit fram till att det helt saknar betydelse (givet att komponenterna håller en grundläggande, godtagbar kvalité). Att bevisa detta genom nån sorts offentliga forskningsresultat är för mig helt onödigt, Men jag kan ju ändå inte låta bli att avråda folk från atrt bry sig om saken. Men om någon skulle vilja utföra experimenten vore det en välgärning ändå.
PS:@ Tvåtakt: du har ganska stora krav på "bevis" för att bli övertygad (eller små, beroende på hur man ser det). Om du är ute efter välljud, menar jag att du lägger en del hinder i vägen för dig själv.. Jag, och väldigt många med mig, menar t.ex.att spelkänslan är en viktig faktor när man värderar ett instrument, och borde var ett giltigt argument. Och själva begreppet "spelkänsla" innefattar ju också såna faktorer som attack, sustain, upplösning osv, som till en del även går att mäta (även om det är ganska komplicerat i flera fall) Det brukar inte vara några problem för erfarna gitarrister att vara överens om vilket instrument som är bäst när de har provspelat själva.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


19 Jan 2017, 16:24
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Quote:
Om inte rena DI-spår duger, VAD duger?

Jag ber om ursäkt för "krappiga", (jag lyssnar själv via en extern DAC via analog volymkontroll direkt till ett stort NAD-slutsteg till ett par Alesis monitorer) men vidhåller att "bevis" är att dra för långtgående slutsatser. Mina egna lyssningar ger i stort sett samma resultat som flera andra gett uttryck för, att man ganska klart och tydligt hör att lillgitarren låter kortare och en aning stummare i tonen. liiiten skillnad säger du, stooor skillnad säger jag när man väl ska spela, men inte ens du säger noll skillnad, vilket din rubrik så stolt hävdar. Och vägen därifrån till verkliga bevis är en bit till. Hur som haver, jag märker att jag blir lite glädjedödare här, och det var inte meningen. Sorry. :oops:
Jag tycker ju verkligen att ditt experiment är skitballt!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


19 Jan 2017, 16:45
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Martin Kuhn wrote:
hörselminnet är ju som bekant bara några tiotals sekunder.


EXAKT DÄRFÖR måste man använda ljudinspelning för att kunna bevisa nåt.

En av anledningarna till att jag ville göra experimentet är Eddie Van Halens fel.

"Eddie drastically modified his Destroyer shortly after recording Van Halen by cutting a large V-shaped chunk out of the body below the bridge. While Ed loved the guitar’s new look (nicknamed “the Shark”), the experiment adversely affected the guitar’s tone."

Image

Den där historien är ju uppenbart troligtvis felaktig då han troligtvis var full och hög och inte hade 100% koll på läget.
Hört talas om "placebo"? Eller... "hörselminnet är bara tiotoals sekunder"? Som du själv skrev :wink: :wink: :wink:

Själv var jag nykter, spelade in före och efter avhuggning, som dessutom var STÖRRE än han gjorde på sin gura...

Go figure.


19 Jan 2017, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Jag har gjort typ denna typ av test många gånger i samband med byggen. Följande saker medför större, mer hörbara skillnader i sånna här A/B tester.

- Ju bättre kontakt man har mellan träbitarna: Ju bättre överförs vibrationerna mellan dem. Ju mer av dessa vibrationer man lyckas överföra mellan träbitarna = Ju mer hörbara blir skillnaderna mellan större och mindre massa. På EVH's gitarr -var testobjektet en Explorer med limmad hals -som satt fast ganska bra. Och det var därför effekterna av det var väl hörbara även för en onykter Eddie back-in-the-day. (Jag har faktiskt testat "The Shark".)
Vill man verkligen testa detta -för att få optimalt resultat; rekommenderar jag att beställa en genomgående hals kit (Såna där som var så poppis på 80 å 90-talet). Typ: En sån här:

Image

Detta är ett kit med genomgående hals -där man själv limmar på vingarna för kroppsformen. Dessa kit ger optimal ton överföring HELA stränglängden/mensuren. Det enda man behöver ha koll på är: Bra, raka kontakt ytor på vingarna man själv limmar på. Garanterar att test före och efter är nog -för att övertyga den mest båg-sinte här. :wink:

- Nästa grej handlar om centrering -och hur ljudvågor färdas genom massa. När man tittar på TvåTakts test; är det HELT FÖRSTÅERLIGT att han gärna vill använda sin träbit till något annat efter testet: Och därför valt ett hörn/en kant av träbiten att fästa halsen på -istället för att centrera denna i mitten av trä biten. Skillnaden mellan dessa två alternativ är jättestor -speciellt gällande tonlängd/sustain -som i tonstabilitet. (Dock redan här kan man urskilja en tendens av längre sustain på den större massan.)

Även jag förstås bestämt ifrågasätter rubriken i denna tråd; tycker jag att det är beundransvärt häftigt initiativ att göra såna här tester. Underhållande så det förslår att lägga färg på en vanlig, inrutad vardag. -Helt klart! :lol: Men det gäller också att tona ner och "slowa sin roll" lite i samband med sånt här. Det är väldigt lätt hänt att åka på att bli en ny Scott "The crutch" Grove om man hojtar till för högt -och inte har insikten att backa av senare när hela verkligheten kommer ner på en.... (-Just sayin')

Nyfiken: Vad blev/blir det för gitarr av träbiten egentligen?


/ Jonken :)


28 Jan 2017, 12:41
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Utan inspelade ljudklipp så spelar det ingen roll vad du skriver Jonken


30 Jan 2017, 02:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Tvåtakt wrote:
Utan inspelade ljudklipp så spelar det ingen roll vad du skriver Jonken

:?:


/ Jonken


30 Jan 2017, 15:09
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Storlek/form på gitarrkropp har NOLL betydelse på ton
Är laddad med cafe latte, samt ska bara hämta min popcornpåse!

Det kan bli en lång natt... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2017, 15:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.