View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:50



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Janne schaffers röda gitarr på TV 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Janne schaffers röda gitarr på TV
Jag vill inte här starta ytterligare en tråd som avhandlar J-S något udda val av utrustning.
Jag tittade på den här hyllningskonserten för Ted Gärdestad och jag undrar om någon mer en jag la märke till hur extremt slitna band det såg ut att vara på hans röda Larrivée!
Fasiken banden såg värre ut än på en gammal Levin Frälsnings armen gitarr! Kan ju i och för sig vara ett kamera spratt! Men som det såg ut så blev jag förvånad att alla toner klingade rent!
Men han spelade fint, det hörs att hans hjärta klappar lite extra för Teds musik!

_________________
pudas


09 Jan 2017, 17:40
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Det funkar tydligen, gitarren har väl nån sorts magi. För honom i alla fall.
Fick mig att tänka på Ulf Wakenius. Hans gamla svarta Aria Pro II. Ser inte mycket ut för världen. Påminner om en sliten Les Paul Studio.
Men vilka toner han får ur den.
Läste om när han spelade ihop med Pat Metheny. Metheny hade långtradare full med utrustning. Wakenius kom med sin Aria och en stärkare. Nån producent sa senare att Wakenius hade bäst ljud :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=LAbRhKy4Clc


09 Jan 2017, 19:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
bummer wrote:
Det funkar tydligen, gitarren har väl nån sorts magi. För honom i alla fall.
Fick mig att tänka på Ulf Wakenius. Hans gamla svarta Aria Pro II. Ser inte mycket ut för världen. Påminner om en sliten Les Paul Studio.
Men vilka toner han får ur den.
Läste om när han spelade ihop med Pat Metheny. Metheny hade långtradare full med utrustning. Wakenius kom med sin Aria och en stärkare. Nån producent sa senare att Wakenius hade bäst ljud :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=LAbRhKy4Clc



Det där är ju Punk ju... :mrgreen:


09 Jan 2017, 19:41
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
laros wrote:
bummer wrote:
Det funkar tydligen, gitarren har väl nån sorts magi. För honom i alla fall.
Fick mig att tänka på Ulf Wakenius. Hans gamla svarta Aria Pro II. Ser inte mycket ut för världen. Påminner om en sliten Les Paul Studio.
Men vilka toner han får ur den.
Läste om när han spelade ihop med Pat Metheny. Metheny hade långtradare full med utrustning. Wakenius kom med sin Aria och en stärkare. Nån producent sa senare att Wakenius hade bäst ljud :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=LAbRhKy4Clc



Det där är ju Punk ju... :mrgreen:


Verkligen :lol:


09 Jan 2017, 22:13
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Hittade förresten artikeln
http://www.fuzz.se/artikel/ulf-wakenius
Var väl ingen Aria Pro II, bara en Aria Pro :P


09 Jan 2017, 22:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Aria Pro II är ju skitbra gitarrer. Undervärderade men bra. De blev sämre först då de började göra färgglada pudelrockgitarrer i budgetsegmentet. De som gjordes kring 1980 och oftast är trärena är kalas!


10 Jan 2017, 14:08
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Vinyljunkie wrote:
Aria Pro II är ju skitbra gitarrer. Undervärderade men bra. De blev sämre först då de började göra färgglada pudelrockgitarrer i budgetsegmentet. De som gjordes kring 1980 och oftast är trärena är kalas!


Tycker det är sjukt rörigt med Japanska vintage märken. ;-)

Visst finns det Aria Pro II som både är tillverkade i Japan och Korea eller var det enbart produktionen av budget modellerna som flyttade till Korea?
https://en.wikipedia.org/wiki/Aria_(guitar_company)


10 Jan 2017, 14:32
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
makatech wrote:
Vinyljunkie wrote:
Aria Pro II är ju skitbra gitarrer. Undervärderade men bra. De blev sämre först då de började göra färgglada pudelrockgitarrer i budgetsegmentet. De som gjordes kring 1980 och oftast är trärena är kalas!


Tycker det är sjukt rörigt med Japanska vintage märken. ;-)

Visst finns det Aria Pro II som både är tillverkade i Japan och Korea eller var det enbart produktionen av budget modellerna som flyttade till Korea?
https://en.wikipedia.org/wiki/Aria_(guitar_company)


Ja, de gjordes sedermera i Korea men dessa är relativt ovanliga på begagnatmarknaden. Vad gäller Japan-produktionen kan man grovt säga att när de bara hette Aria så var de förhållandevis lågbudget men efter det bytte namn till Aria Pro II fram till tidigt 80-tal så gjorde de jävligt mycket bra instrument!


10 Jan 2017, 15:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Min Aria Mach I, som är en Gibson Ripper-kopia, är fantastisk! Skruvad hals men snygg, rätt och grym känsla! Fick den för 900 kr på loppis.

Hade även en Aria Pro II Les Paul Special double cut som jag fick höra att Ulf Wakenius hade nosat på när den var ute på annons. Även den var väldigt bra, men det var länge sedan jag sålde den, så jag minns inga detaljer.


10 Jan 2017, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Hade nöjet att testa hans 59a Les Paul för ett antal år sedan, den var skitig, hade riktigt lökiga strängar och var inte ett dugg kul att spela på förutom att det var hans och att det var en gitarr värd drygt en miljon!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


11 Jan 2017, 11:59
Profile WWW

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
pudas wrote:
Jag vill inte här starta ytterligare en tråd som avhandlar J-S något udda val av utrustning.
Jag tittade på den här hyllningskonserten för Ted Gärdestad och jag undrar om någon mer en jag la märke till hur extremt slitna band det såg ut att vara på hans röda Larrivée!
Fasiken banden såg värre ut än på en gammal Levin Frälsnings armen gitarr! Kan ju i och för sig vara ett kamera spratt! Men som det såg ut så blev jag förvånad att alla toner klingade rent!
Men han spelade fint, det hörs att hans hjärta klappar lite extra för Teds musik!


Japp jag noterade samma sak, trodde jag såg fel men det var nog så att dom var slitna


11 Jan 2017, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Buster wrote:
Hade nöjet att testa hans 59a Les Paul för ett antal år sedan, den var skitig, hade riktigt lökiga strängar och var inte ett dugg kul att spela på förutom att det var hans och att det var en gitarr värd drygt en miljon!


Jag har fått intrycket att Schaffer har väldigt litet intresse av utrustning och gitarrskötsel (jag lägger ingen värdering i det utan konstaterar bara).

En bra gitarrist kan få det mesta att låta bra men jag tror nog att Schaffers ljud skulle må bra av en uppgradering från Peavey-stärkaren från 80-talet.

Men, men, det är ju helt upp till honom vad han väljer att lira på, jag tycker dock att ljudet är rätt risigt (åtminstone det distade).

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


12 Jan 2017, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
När han var i Skåne på berättarturné för något år sedan tog han emot en kopia på den röda larriveén av en gitarrbyggare. Den såg i alla fall likadan ut och som jag förstod det hade de hållt på ett tag med att få den rätt.

_________________
/Nicklas


12 Jan 2017, 13:54
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
magnus wrote:
Buster wrote:
Hade nöjet att testa hans 59a Les Paul för ett antal år sedan, den var skitig, hade riktigt lökiga strängar och var inte ett dugg kul att spela på förutom att det var hans och att det var en gitarr värd drygt en miljon!


Jag har fått intrycket att Schaffer har väldigt litet intresse av utrustning och gitarrskötsel (jag lägger ingen värdering i det utan konstaterar bara).

En bra gitarrist kan få det mesta att låta bra men jag tror nog att Schaffers ljud skulle må bra av en uppgradering från Peavey-stärkaren från 80-talet.

Men, men, det är ju helt upp till honom vad han väljer att lira på, jag tycker dock att ljudet är rätt risigt (åtminstone det distade).

Håller med om ljudet, det var en äkta getingdist. Via någon äldre multieffekt, om jag såg rätt.

_________________
Image


12 Jan 2017, 14:22
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
skumberg wrote:
När han var i Skåne på berättarturné för något år sedan tog han emot en kopia på den röda larriveén av en gitarrbyggare. Den såg i alla fall likadan ut och som jag förstod det hade de hållt på ett tag med att få den rätt.


Vadå, det är väl bara att han köper en annan röd? De är ju inte direkt vare sig ovanliga eller särskilt värdefulla...


12 Jan 2017, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Han gick aldrig in på detaljer eftersom publiken inte bestod av gitarrister direkt. Men kan tänka mig att han ville göra en del förändringar och skapa den ultimata larriveén för honom. Tyvärr minns jag inte så mycket mer, men kopian bör gå att känna igen då det nog inte stod larriveé på huvudet. Peavey stärkaren var med så klart.

Edit: Här är länken till en artikel om hans nya gitarr.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5079112

_________________
/Nicklas


Last edited by skumberg on 12 Jan 2017, 15:01, edited 1 time in total.



12 Jan 2017, 14:54
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Det är ju hans sound iallafall. Det låter Schaffer liksom. I sammanhanget tror jag det är mer värt än kvalitén på själva soundet.


12 Jan 2017, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Här får ni höra lite mer:

http://guitargeeks.podbean.com/feed/

http://guitargeeks.podbean.com/mf/feed/ ... haffer.mp3

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


12 Jan 2017, 16:43
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Gillar Jannes spel men gitarrljudet låter skit på ren svenska. Peaveyn tar död på gitarrens karaktär oavsett han kör på rent ljud eller distat. Man får hoppas att stärken säckar ihop och byts ut i samband med gitarrbytet.


12 Jan 2017, 17:25
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
Janne Schaffer har alltid haft kast ljud. Bästa ljudet var väl när han körde på halkan stärkare då var det ett lite eget sound.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Jan 2017, 11:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
lillefar wrote:
Janne Schaffer har alltid haft kast ljud. Bästa ljudet var väl när han körde på halkan stärkare då var det ett lite eget sound.


Jo jag håller med!
Fast jag minns han hade en Mesa boogie Mark1 innan halkan stärkarn, fast den tyckte han var svår att ställa in.
Det i sin tur får mig att tro han är en sån där gitarrist som bara lirar och inte är så bra på att ratta en stärkare.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Jan 2017, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
botox3 wrote:
Gillar Jannes spel men gitarrljudet låter skit på ren svenska. Peaveyn tar död på gitarrens karaktär oavsett han kör på rent ljud eller distat. Man får hoppas att stärken säckar ihop och byts ut i samband med gitarrbytet.

Ska han byta gitarr? Till vadå?

_________________



13 Jan 2017, 14:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Janne schaffers röda gitarr på TV
lillefar wrote:
Janne Schaffer har alltid haft kast ljud. Bästa ljudet var väl när han körde på halkan stärkare då var det ett lite eget sound.


Jag tycker att han hade ett lysande ljud på sin första och andra platta, och på turné med gruppen "Hörselmat". Då jag hörde Hörselmat live var det Ampeg VT-40 Top loaded, Colosound Wha-Wha, Gibson L-P Sunburst på smärtsam hög ljudnivå!
Speciellt Ampegen bidrog till det lite torra ljudet som i princip alla inom fusion/Jazz-rock föredrog på den tiden!

_________________
pudas


13 Jan 2017, 17:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.