View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:24



Reply to topic  [ 13 posts ] 
NGD Gibson Nighthawk Standard 
Author Message

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post NGD Gibson Nighthawk Standard
Köpte en fantastisk trevlig Nighthawk av pikehead här på Bojen! Tack!

Kunde dock inte komma överens med stallmicken som var lite för hot för mig 14k och en mycket stark magnet (vet inte vad A8 eller keramisk kanske) Den funkade till de rena ljuden när den var splittad men inte för mig som en humbucker för lead och riff. Jag kör ju gamla plexis mest och de gillar inte riktigt dessa monster pickups. Jag är van vid PAF-ljudet så vad gjorde jag. Jo jag hade en gammal PAF mick som någon böjt och klippt i benen för att montera i en telecaster en gång. Skruvarna var avklippta för att inte gå för långt in i trät osv... en basket case mick helt enkelt. Jag moddade den vinklade basplattan på den nighthawkens pickup och satte dit magnet och spolar från PAFen. Satan i gatan nu kunde man leka EV. Nighthawkens fender längd på halsen hjälper till!

plexi

https://www.youtube.com/watch?v=BWFo_K_v_LA
https://www.youtube.com/watch?v=BWFo_K_v_LA

Image

Image

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/BWFo_K_v_LA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


03 Jan 2017, 12:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Tjusig topp på den, gillar även 345 inläggen i halsen!

Finns det någon vidare historia varför den ser ut som det gör? Annorlunda kroppsform, skallängd, vriden stallpickup mm?

_________________
Elsträng och Hammare


09 Jan 2017, 08:19
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Denna Gibson designades av gitarr gurun JT Riboloff i början av 90-talet. Gibson hade efter att ha störtdykt på 80-talet återfått kvalité rykte och framtidsvilja. De ville skapa en ny klassiker och ta lite marknad från fender (därav vissa fenderlika attribut som switch skal längd och stall) men ändå behålla en Gibson approach. Resultatet blev denna fantastiska gitarr som dock inte föll alla på läpparna. introducerades 1993 och las ner 1998. Flera reissues har dock kommit i de verse versioner. Detta är troligen gibsons mest undervärderade gitarr i dags datum. Men precis som Flying V, Explorer Les Paul osv var de före sin tid och blev först populära ett antal år efter de introducerades.

Med vänlig hälsning, plexi


09 Jan 2017, 08:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Tack för snabb respons och utförligt svar! Den ser verkligen skit tuff ut på något vis. Gillar fender attributen med stallet och blade switchen. Sen att din var i en makalöst vacker kulör gjorde inte det hela värre!

Grattis till en fin men udda pjäs!

_________________
Elsträng och Hammare


09 Jan 2017, 10:12
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Jag har ett gäng hökar... :) Kommer i många versioner. Letar efter en 2009 limited edition i natur... om nån har en sån

Gibson Nighthawk Standard Translucent amber 2 mickar
Gibson Nighthawk Standard Translucent amber 3 mickar
Gibson Nighthawk Special Svart Special 3 mickar
Gibson Nighthawk Custom Translucent amber Custom 3 mickar
Gibson Nighthawk Custom Fireburst 3 mickar (Ex Slash Ex Donn Friend Signerad)
Gibson Nighthawk Special Röd flame Special 3 mickar
Gibson Nighthawk 2010 Ltd Edition Chicago Blue (Ex Nancy Wilson owned, gåva från Henry Juszkiewicz till henne)
Gibson Blueshawk Translucent Blue
Gibson Nighthawk Studio Pelham Blue

plexi

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


09 Jan 2017, 11:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Kan tipsa om att Rio Grande gör pickups i Nighthawk - format


09 Jan 2017, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
hwestman wrote:
Kan tipsa om att Rio Grande gör pickups i Nighthawk - format

Ganska lätt byta coils och magnet på den befintliga plattan, stallmicken alltså, så det är mycket man kan göra med den vridna stallmicken.


09 Jan 2017, 12:51
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Grattis! Nighthawken är förmodligen den coolaste solida gitarren i mina ögon, och den färgen du skaffat dig med bara två mickar är klart den snyggaste i mina ögon. Jag är lite avundsjuk faktiskt.
I sommras var det någon som sålde en svinbilligt på Blocket, tror han skulle ha 6000. Ångrar lite att jag inte slog till, men dels har jag för många gitarrer, och dels fanns det inte möjlighet att prova den. Jag var och provade det ex som hänger på No1 i Göteborg (säljes såklart till ett vulgärt överpris) och jag gillade inte riktigt hur den kändes, men å andra sidan var stängarna urgamla och rostiga, och gitarren stämde därefter. En dag skall jag också ha en!


09 Jan 2017, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
pleximaster wrote:
Letar efter en 2009 limited edition i natur... om nån har en sån

Det är väl den med HB (stall) -och P90 (hals). Hade inne en på service alldeles nyligen. Den här snubben berättade hade en till exakt likadan -med ett ful lagat halsbrott. Har inte sett den gitarren; men kan tänka mig han inte är helt omöjlig på släppa den... PM:a mig om intresse finns.


/ Jonken


09 Jan 2017, 14:57
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Robert wrote:
Grattis! Nighthawken är förmodligen den coolaste solida gitarren i mina ögon, och den färgen du skaffat dig med bara två mickar är klart den snyggaste i mina ögon. Jag är lite avundsjuk faktiskt.
I sommras var det någon som sålde en svinbilligt på Blocket, tror han skulle ha 6000. Ångrar lite att jag inte slog till, men dels har jag för många gitarrer, och dels fanns det inte möjlighet att prova den. Jag var och provade det ex som hänger på No1 i Göteborg (säljes såklart till ett vulgärt överpris) och jag gillade inte riktigt hur den kändes, men å andra sidan var stängarna urgamla och rostiga, och gitarren stämde därefter. En dag skall jag också ha en!


Egentligen är den värd de 15000 kr de efterfrågar, som gitarr betraktad, det tycker iallafall jag då de är otroligt bra instrument. Sen är efterfrågan en annan då folk hellre köper en Les Pau,l vilket gör att priset går ner. Gitarren på No1 är feljusterad och verkar ha orginalsträngar från 90-talet! :) Olja in halsen och en ordentlig setup och den blir kanonfin!

Med vänlig hälsning, plexi


09 Jan 2017, 16:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Knepigt dilemma om/när man hittar en gitar man vill ha och den är kraftigt överprisad, antingen strunta i det eller gå vidare....
Privat brukar det oftast gå att få igång en förhandling.

Har alltid haft svårt att betala för mycket, utan att för den delen vilja ha den till skampris heller.

Bara rimligt... Så man ev kan få tillbaka om man säljer.

Har köpt och sålt över 100 gitarrer sen år 2000 , skulle varit ruinerad om jag förlorat 10 k på varenda en.

_________________



09 Jan 2017, 17:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Lågprisvariant är Epiphone Nighthawk, med mickbyten blir den kanon, ja det räcker byta stallmicken tycker jag. Som nämnts ovan är det lätt byta coils och magnet på plattan till den sneda HB´n.
Har haft både Gibson och Epiphone och det är ingen markant skillnad, båda väldigt trevliga.


09 Jan 2017, 18:26
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: NGD Gibson Nighthawk Standard
Robert wrote:
Grattis! Nighthawken är förmodligen den coolaste solida gitarren i mina ögon, och den färgen du skaffat dig med bara två mickar är klart den snyggaste i mina ögon. Jag är lite avundsjuk faktiskt.
I sommras var det någon som sålde en svinbilligt på Blocket, tror han skulle ha 6000. Ångrar lite att jag inte slog till, men dels har jag för många gitarrer, och dels fanns det inte möjlighet att prova den. Jag var och provade det ex som hänger på No1 i Göteborg (säljes såklart till ett vulgärt överpris) och jag gillade inte riktigt hur den kändes, men å andra sidan var stängarna urgamla och rostiga, och gitarren stämde därefter. En dag skall jag också ha en!




Såg också den billiga på blocket i somras,den var med länge också,men givetvis var det i semestertider då pengarna bara rinner iväg till annat!!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


10 Jan 2017, 09:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.