View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:35



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Plektrumskydd till Baretta II 
Author Message

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Plektrumskydd till Baretta II
Hur går jag tillväga om jag ska sätta ett plektrumskydd på en HPD där kroppen är en gammal Kramer Baretta II Big Soloist body som aldrig haft plektrumskydd tidigare?

Ett färdigt Strataskydd passar inte hornen särskilt bra. Dessutom är ju enda pickupen snedställd. Så jag antar att jag måste tillverka ett själv. Hur gör jag enklast mallen som någon annan kan fräsa skyddet efter? Hur får jag mickens och Floydets position att bli rätt?


06 Jan 2017, 15:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Plektrumskydd till Baretta II
Det krävs ganska mycket handlag för att skära till ett plektrumskydd så att det blir snyggt. Om du känner att du har tummen mitt i handen och inte har tillgång till en bandsåg borde du nog leja bort jobbet. Annars finns det ämnen att köpa hos ställen som säljer gitarrdelar.


07 Jan 2017, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Plektrumskydd till Baretta II
Är inte så enkelt som det låter. Prylarna och kunskapen du själv behöver för att fixa det rätt; är tyvärr en hel del. Det brukar löna sig -att kontakta en byggare med riktiga fräsgrejer. Har man den gamla plekan + exakta mått för det som skall göras annorlunda: Behöver inte ett proffs mycket tid -för att fixa till en ny custom pleka. Det enda som brukar innebära en mer -kostnad; är om man vill ha hål för en 5-läges sswitch. (Detta innebär en extra vända -med helt andra verktyg.

För att få rätt position -på en vriden HB-mick över en korrekt sträng bana: Måste man först ha koll på centerlinjen genom hela gitarren. Detta får man enklast och bäst -med Ex en bit vanlig sytråd. På en gitarr med Floyd system (som de flesta Kramers har) -håller man tråden mellan C-C center av den mittersta stränglåsskruven i översadeln; och på stallet delningen mellan D -och G strängarnas stallklackar på Floydet.

Detta funkar OM:

A.) Översadeln är centrerad korrekt.
B.) Halsen sitter korrekt i strängvinkel i halsfickan.

Med samma tråd kan man också skapa strängbanor/stränglinjer för de yttersta E-strängarna på en 6-strängad gitarr. Om halsens vinkel är god; tenderar man att ha ganska lika avstånd till bandkanterna i högsta bandet närmast kroppen. Om inte: Då handlar det om att först få rätt riktning på halsen -innan det är möjligt att få fram en korrekt centerlinje ur instrumentet. Samma sak gäller "kant ut" på lägsta F-bandet -för att kolla att översadeln inte är på smiskan.

När man har koll på centerlinjen; gäller det att markera denna på plekan. Sedan mäta ut och rita ut hålet på rätt ställe.

Vid en professionell fräsning av ett nytt plektrumskydd -använder man konturerna som guide från det gamla skyddet. Om inget annat angetts; tas även mickhålen ut från det gamla skyddet. Därför är det mycket viktigt att ha en klockren kommunikation av EXAKTA mått -till alla avvikande grejer från standard.

Här har du ett klipp som visar alla moment som behöves för att göra en pleka: https://www.youtube.com/watch?v=vJE0_x8ug4s
Som jag skrev tidigare: Det går även att kopiera/använda orginalskyddet -istället för köra en mall som i klippet.


/ Jonken :idea:


07 Jan 2017, 15:19
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Plektrumskydd till Baretta II
Tack tack det var alltså lika svårt som jag kunde tänka mig. Hjälper ju inte att halsen är någon grad felvinklad i fickan också. Förstod inte hur man skulle kunna få mickens urfräsning rätt utan att ta ett helt blankt ämne och fräsa ur hålet först för att sedan göra konturerna. Men det skulle ju bli väldigt svårt det också.

Jag får leja bort arbetet helt enkelt. Eller låta den fortsatt vara utan plektrumskydd. Det hade dock blivit lite Gary Moore-aktivt fräckt med ett vitt skydd.


07 Jan 2017, 15:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer, Google [Bot], GreatShakes and 79 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.