View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:46



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Nån som testat Positive Grid Bias Head?? 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Har bara hört yt klipp och där kan ju vad som helst låta hyfsat.
Ser ut att kunna funka i livesituationer med fysiska rattar och inga displayer och skräp!!Hyfsat snygg var den också!!

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


04 Jan 2017, 11:52
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
gretschen wrote:
Har bara hört yt klipp och där kan ju vad som helst låta hyfsat.
Ser ut att kunna funka i livesituationer med fysiska rattar och inga displayer och skräp!!Hyfsat snygg var den också!!

//Robban


Hmmm, tillhör det här samma kategori (och prisnivå...) av förstärkare som tex Kemper, Axe-FX och Helix?

Det händer en del nu ganska snabbt, fler och fler intressanta alternativ till rörförstärkare. Det man också kan undra under rådande utvecklingskurva är hur dessa prylar för mellan ca 10 000 - 20 000 kommer stå sig värdemässigt.

En annan trend är att flera av de här mycket framgångsrika personerna som testar prylar på youtube (tex Ryan Bruce, Ola Englund med flera) verkar få betalt av företag som tex Positive Grid. Problemet då är att neutraliteten som "testare" av gitarrprylar riskerar gå rakt åt helvete, eller?


04 Jan 2017, 12:30
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Alla minns väl tidningen FUZZ (numera nerlagd sedan flera år sedan) och Mats Nermarks
ständiga hyllningar av skitprodukter från NAMM-mässorna.

-Här har vi POD 3 med upgraderat chip från Taiwan, nu låter den ännu bättre
och synkar också med bröstrosten, jajamensan.

Det var tider det. När kritikerna fick betalt med mjukvara!
:mrgreen:

Jag köpte nästan enkom FUZZ för Mats dåraktiga recensioner av allt mellan himmel och jord,
givetvis gick inget att spela på, eller lät förjävligt, fizzligt, fuzzligt och med ett fasansfullt
ljud, men det var liksom njutningen. Efter cirka 10 år med konstgjord andning
gick sedan tidningen i konkurs, undrar varför!

-Den som läser mellan raderna förstår givetvis vidden av det jag har skrivit.
När det gäller Ola och Ryan går DE garanterat inte lottlösa, VIP-biljetter till trånga passager
där flickorna dansar gogo under röda lyktors scen, samt kvälls-rabatt på den överblivna
buffen som värms upp under värmeljus på Cafe Operas bistro.

Härliga tider, underbara tider...

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Jan 2017, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
FuriousFingers is shredding hard on the board :arrow: :mrgreen:


04 Jan 2017, 16:40
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Ej testat toppversionen, men har Bias Amp på datorn å tycker det är rätt bra.

Med "tone match" så kommer det riktigt nära det man försöker efterapa.

Finns en video med Ola Englund där Bias Head kommer mycket närmare en Boogie Mark-stärkare än Kemper.

Antar att Head versionen funkar najs :)


04 Jan 2017, 18:09
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
FuriousFingers wrote:
Alla minns väl tidningen FUZZ (numera nerlagd sedan flera år sedan) och Mats Nermarks
ständiga hyllningar av skitprodukter från NAMM-mässorna.

-Här har vi POD 3 med upgraderat chip från Taiwan, nu låter den ännu bättre
och synkar också med bröstrosten, jajamensan.

Det var tider det. När kritikerna fick betalt med mjukvara!
:mrgreen:

Jag köpte nästan enkom FUZZ för Mats dåraktiga recensioner av allt mellan himmel och jord,
givetvis gick inget att spela på, eller lät förjävligt, fizzligt, fuzzligt och med ett fasansfullt
ljud, men det var liksom njutningen. Efter cirka 10 år med konstgjord andning
gick sedan tidningen i konkurs, undrar varför!

-Den som läser mellan raderna förstår givetvis vidden av det jag har skrivit.
När det gäller Ola och Ryan går DE garanterat inte lottlösa, VIP-biljetter till trånga passager
där flickorna dansar gogo under röda lyktors scen, samt kvälls-rabatt på den överblivna
buffen som värms upp under värmeljus på Cafe Operas bistro.

Härliga tider, underbara tider...



Jag läser ju hellre Mats Nermarks samlade recensioner än tio av dina dåraktiga inlägg FuriousFingers.
På dig hjälper inte konstgjord andning för du fick nog syrebrist redan när du föddes.

Sorry gretschen för trådkapet.

_________________
Dra röva i koks!


05 Jan 2017, 00:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Om du stackar en tre fyra tubskrikor så kan du till och med få en komocka att låta bra! Brown sound! Laaaazerdiiiiizt!

_________________
Lazerdiiiiiizt!


05 Jan 2017, 00:36
Profile

Joined: 29 Sep 2014, 09:17
Posts: 169
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Tvåtakt wrote:
Ej testat toppversionen, men har Bias Amp på datorn å tycker det är rätt bra.

Med "tone match" så kommer det riktigt nära det man försöker efterapa.

Finns en video med Ola Englund där Bias Head kommer mycket närmare en Boogie Mark-stärkare än Kemper.

Antar att Head versionen funkar najs :)



Dom använder ju 2 helt olika tekniker så kändes inte som en helt rättvis jämförelse, Det finns med 100% säkerhet bättre profiles för kempern än vad Ola använde.

Det man ska tänka på också är att Kemper inte bara "kopierar" förstärkaren, utan hela signalvägen från mik - top - cab - mixerbord/preamp. Alltså ska efterlikna en studiosetup. Där av påverkas det hur man mikar upp en stärkare när man gör en profil av stärkaren. Och det är ju skrämande många som inte är sådär jättehaj på att mika upp en gitarr stärkare.


05 Jan 2017, 14:01
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
FuriousFingers wrote:
Alla minns väl tidningen FUZZ (numera nerlagd sedan flera år sedan) och Mats Nermarks
ständiga hyllningar av skitprodukter från NAMM-mässorna.

-Här har vi POD 3 med upgraderat chip från Taiwan, nu låter den ännu bättre
och synkar också med bröstrosten, jajamensan.

Det var tider det. När kritikerna fick betalt med mjukvara!
:mrgreen:

Jag köpte nästan enkom FUZZ för Mats dåraktiga recensioner av allt mellan himmel och jord,
givetvis gick inget att spela på, eller lät förjävligt, fizzligt, fuzzligt och med ett fasansfullt
ljud, men det var liksom njutningen. Efter cirka 10 år med konstgjord andning
gick sedan tidningen i konkurs, undrar varför!

-Den som läser mellan raderna förstår givetvis vidden av det jag har skrivit.
När det gäller Ola och Ryan går DE garanterat inte lottlösa, VIP-biljetter till trånga passager
där flickorna dansar gogo under röda lyktors scen, samt kvälls-rabatt på den överblivna
buffen som värms upp under värmeljus på Cafe Operas bistro.

Härliga tider, underbara tider...


Hej FF,

Skulle vara trevligt att träffas någon gång och dela nostalgiska minnen. :wink:

/Mats N


06 Jan 2017, 12:55
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Somewhere_Audio wrote:
Tvåtakt wrote:
Ej testat toppversionen, men har Bias Amp på datorn å tycker det är rätt bra.

Med "tone match" så kommer det riktigt nära det man försöker efterapa.

Finns en video med Ola Englund där Bias Head kommer mycket närmare en Boogie Mark-stärkare än Kemper.

Antar att Head versionen funkar najs :)



Dom använder ju 2 helt olika tekniker så kändes inte som en helt rättvis jämförelse, Det finns med 100% säkerhet bättre profiles för kempern än vad Ola använde.

Det man ska tänka på också är att Kemper inte bara "kopierar" förstärkaren, utan hela signalvägen från mik - top - cab - mixerbord/preamp. Alltså ska efterlikna en studiosetup. Där av påverkas det hur man mikar upp en stärkare när man gör en profil av stärkaren. Och det är ju skrämande många som inte är sådär jättehaj på att mika upp en gitarr stärkare.


Jag vet, jag har en Kemper själv :mrgreen:

Tycker definitivt man kan jämföra dessa även om det är olika teknik


06 Jan 2017, 13:31
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Mats Nermark wrote:
FuriousFingers wrote:
Alla minns väl tidningen FUZZ (numera nerlagd sedan flera år sedan) och Mats Nermarks
ständiga hyllningar av skitprodukter från NAMM-mässorna.

-Här har vi POD 3 med upgraderat chip från Taiwan, nu låter den ännu bättre
och synkar också med bröstrosten, jajamensan.

Det var tider det. När kritikerna fick betalt med mjukvara!
:mrgreen:

Jag köpte nästan enkom FUZZ för Mats dåraktiga recensioner av allt mellan himmel och jord,
givetvis gick inget att spela på, eller lät förjävligt, fizzligt, fuzzligt och med ett fasansfullt
ljud, men det var liksom njutningen. Efter cirka 10 år med konstgjord andning
gick sedan tidningen i konkurs, undrar varför!

-Den som läser mellan raderna förstår givetvis vidden av det jag har skrivit.
När det gäller Ola och Ryan går DE garanterat inte lottlösa, VIP-biljetter till trånga passager
där flickorna dansar gogo under röda lyktors scen, samt kvälls-rabatt på den överblivna
buffen som värms upp under värmeljus på Cafe Operas bistro.

Härliga tider, underbara tider...


Hej FF,

Skulle vara trevligt att träffas någon gång och dela nostalgiska minnen. :wink:

/Mats N

-Absolut!

Jag kan bli din konservativa sidekick.
Måste bara ha ett namn på utgivningsalstret vad sägs om Trippel Gain?

Tidningen för dig som gillar OD men inte kan få nog?

Givetvis online, eftersom marknaden för musik är hemulskt liten i sverige...

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Jan 2017, 22:00
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
45 stackade tubskrikor och lastgamla strängar, det är konservativt det!

Obs, laaaaaazer!

_________________
Lazerdiiiiiizt!


06 Jan 2017, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Inget jävla leppe rakt in i maaaarshall..

Feeeet harmonisk kaskadocilliationsdistortionstransformator ska det vara!

_________________
Lazerdiiiiiizt!


06 Jan 2017, 22:18
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
FuriousFingers wrote:
Givetvis online, eftersom marknaden för musik är hemulskt liten i sverige...


Så sant!

/Mats N


06 Jan 2017, 23:50
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Varför använder freppezon dubbla nicks? Det räcker väl med en? Eller blir han bättre stackad?


07 Jan 2017, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
FuriousFingers wrote:
-Absolut!

Jag kan bli din konservativa sidekick.
Måste bara ha ett namn på utgivningsalstret vad sägs om Trippel Gain?

Tidningen för dig som gillar OD men inte kan få nog?

Givetvis online, eftersom marknaden för musik är hemulskt liten i sverige...

Ha ha, du är nog nån slags dåre :wink: , men ibland förgyller du denna plats.

_________________
Mats


07 Jan 2017, 00:06
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Jag har kört Bias Amp på dattan rätt mycket och skruvat lite på ett huvud i affären. Visst låter det bra, men märk väl att du BARA får stärkarsimuleringsdelen med Bias Head. Vill du ha effekterna och full cabsim också så får du punga ut för deras effektlåda, vad den nu heter som kostar nästan lika mycket. Personligen så tycker jag det känns smidigare att lägga några tusenlappar mer på en Kemper eller en AX8 där man får alt i ett smidigt paket.

Jag kör ju Kemper mest nu och ljudkvaliteten på de två är nog på exakt samma nivå.


Somewhere_Audio wrote:
Det man ska tänka på också är att Kemper inte bara "kopierar" förstärkaren, utan hela signalvägen från mik - top - cab - mixerbord/preamp. Alltså ska efterlikna en studiosetup. Där av påverkas det hur man mikar upp en stärkare när man gör en profil av stärkaren. Och det är ju skrämande många som inte är sådär jättehaj på att mika upp en gitarr stärkare.


Det ryktas om att Kempern faktiskt använder i stort sett samma approach till sampling som Bias amp match. Man har ett tiotal olika förstärkarmodeller hårdkodade i mjukvaran, så väljer kempern den model som mest liknar den man samplar. Resten gör den med diverse EQ och impulser så ljudet ska bli så likt som möjligt.


07 Jan 2017, 00:40
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Brutalisator wrote:
Personligen så tycker jag det känns smidigare att lägga några tusenlappar mer på en Kemper eller en AX8 där man får alt i ett smidigt paket.


En nybörjarfråga, mest för att jag försöker förstå.

Ser att tex Ola Englund använder AX8 i sin liverigg, en tydlig demonstration på hur det fungerar här:
https://www.youtube.com/watch?v=-vccabyl5LE

Det är väl egentligen samma grundprincip som med vissa andra effekt enheter som tex Line 6 HD500 som också stödjer 4 kabels inkoppling dock så fattar jag att AX8 har mer funktioner och vassare ljud etc.

Vad jag undrar över är detta: Vad är egentligen fördelen rent ljudmässigt att koppla in en avancerad digital effekt enhet som tex AX8 i en stor rörförstärkare jämfört med direkt in i ett PA eller för mindre sammanhang via ett par rejäla aktiva monitorer etc? Dvs, varför ändå inte köra helt digitalt när man ändå kommit så långt???? ;-)

Orsaken är tex att man både önskar köra förstärkaren (Randall Satan i detta fel) med och utan effekter eller blir det vassare ljud generellt ur en rörförstärkare? Eller det är så att han tar tex gain/dist ljud via Randall Satan, mest rördisten man söker och det tar han inte via AX8an? Han nyttjar AX8an mer som en effekt enhet vs att den tar över helt (vilket dock rent tekniskt man skulle kunna göra)?

För visst har väl AX8 också amp/cab modelling medan tex FX8 inte har det?

En nackdel med att fastna i den digitala världen borde riskera bli ungefär samma symptom som med datorer, dvs vart tredje år vill man ha nytt, utvecklingen går ju snabbt? ;-) Blir oerhört intressant att ha koll på andrahandsvärden etc.

Dock kan jag förstår fördelen att ha en bra programmerbar effektenhet vs ett pedalbord med säg 10 pedaler, prisskillnaden kanske inte blir så stor heller beroende på vad man har för prylar, speciellt för folk som spelar live. Att man kan skräddarsy allt för sin setlist.

Tycker nog rejäla teknikskiften är ordentligt på G inom gitarrvärlden nu, mindre pedaler och mer digitalt, en stark trend. Dock blir det ju lite underligt om man ändå vill komma åt just rördisten eftersom man då inte lämnar den analoga världen helt. ;-) Dvs pedalmarknaden kanske kommer ta den första smällen eller är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Skiftet är ju i och för sig redan i full rullning. Tycker det går allt lättare att fynda pedaler till bra priser på beg marknaden tex.


08 Jan 2017, 12:36
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Tanken med 4CM är (enligt de flesta) att köra traditionella "före-effekter" som dist/OD Wah osv före förstärkarens försteg, använda förstärkaren för just förstärkardist/ljud, lägga reverb, compressor, ev delay, ren solo-bost mm i förstärkarens loop och köra tillbaks signalen för att förstärkas via slutsteg och låda. En del använde den sista delen enbart för medhörning på scen och splittar signalen så att en tappning efter "loop-effekterna" går till förstärkaren och en annan går internt i "burken" till slutstegs- och kabinett-emulering för att därefter tappas ut till PA.

Vad är rätt/fel, bäst/sämst? Bara en fråga om tycke och smak. Det ska idag, om man frågar mig, till att ha rätt så guldplätterade öron till att höra skillnad på en mickad stack eller lajnat via AXE, Helix, Amplifire, Blueg (eller hur sjutton han stavar) o s v när man kör live om man inte har proffs-tekniker och möjlighet att t ex ställa en stärk i separat rum/bakom scen osv. Vet att det sista kommer att rea en del, men jag har jobbat som live-tekniker under 10-15 år och bet hur svårt det är att få ett bra live-ljud från en mickad förstärkare, särskilt om den även ska användas för medhörning till gitarristen och stå på scen bland allt annat slammer (läs trummor mm)

Helt klart är att i takt med ökad processorkraft, bättre och bättre simuleringar så blir resultaten bättre och bättre i simuleringarna. Hur länge kommer vi att "kräva" rördist? Själv sålde jag min Mesa Studio22-preamp ombyggd av Folkesson när jag köpte min Helix...


08 Jan 2017, 13:26
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
makatech wrote:
Brutalisator wrote:
Personligen så tycker jag det känns smidigare att lägga några tusenlappar mer på en Kemper eller en AX8 där man får alt i ett smidigt paket.


En nybörjarfråga, mest för att jag försöker förstå.

Ser att tex Ola Englund använder AX8 i sin liverigg, en tydlig demonstration på hur det fungerar här:
https://www.youtube.com/watch?v=-vccabyl5LE

Det är väl egentligen samma grundprincip som med vissa andra effekt enheter som tex Line 6 HD500 som också stödjer 4 kabels inkoppling dock så fattar jag att AX8 har mer funktioner och vassare ljud etc.

Vad jag undrar över är detta: Vad är egentligen fördelen rent ljudmässigt att koppla in en avancerad digital effekt enhet som tex AX8 i en stor rörförstärkare jämfört med direkt in i ett PA eller för mindre sammanhang via ett par rejäla aktiva monitorer etc? Dvs, varför ändå inte köra helt digitalt när man ändå kommit så långt???? ;-)

Orsaken är tex att man både önskar köra förstärkaren (Randall Satan i detta fel) med och utan effekter eller blir det vassare ljud generellt ur en rörförstärkare? Eller det är så att han tar tex gain/dist ljud via Randall Satan, mest rördisten man söker och det tar han inte via AX8an? Han nyttjar AX8an mer som en effekt enhet vs att den tar över helt (vilket dock rent tekniskt man skulle kunna göra)?

För visst har väl AX8 också amp/cab modelling medan tex FX8 inte har det?

En nackdel med att fastna i den digitala världen borde riskera bli ungefär samma symptom som med datorer, dvs vart tredje år vill man ha nytt, utvecklingen går ju snabbt? ;-) Blir oerhört intressant att ha koll på andrahandsvärden etc.

Dock kan jag förstår fördelen att ha en bra programmerbar effektenhet vs ett pedalbord med säg 10 pedaler, prisskillnaden kanske inte blir så stor heller beroende på vad man har för prylar, speciellt för folk som spelar live. Att man kan skräddarsy allt för sin setlist.

Tycker nog rejäla teknikskiften är ordentligt på G inom gitarrvärlden nu, mindre pedaler och mer digitalt, en stark trend. Dock blir det ju lite underligt om man ändå vill komma åt just rördisten eftersom man då inte lämnar den analoga världen helt. ;-) Dvs pedalmarknaden kanske kommer ta den första smällen eller är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Skiftet är ju i och för sig redan i full rullning. Tycker det går allt lättare att fynda pedaler till bra priser på beg marknaden tex.



Han förklarar det ju i klippet. Han kör disten från stärken och använder ax8 till effekter via 4cm.


08 Jan 2017, 14:26
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
southbeck wrote:
Han förklarar det ju i klippet. Han kör disten från stärken och använder ax8 till effekter via 4cm.


Ja, mitt inlägg blev nog som vanligt lite väl långt och luddigt. ;-)

Men varför ändå inte köra helt digitalt när man ändå kommit så långt i sin digitalisering, varför en stor fet rörstärk i kedjan överhuvudtaget? Jag antar att en AX8 med dess amp/cab modelling funktioner och div effekter också levererar ett bra distljud, eller?

Orsaken är alltså att Ola (och många andra antar jag) fortfarande föredrar just distljudet från en rörförstärkare men inte har något emot att övriga effekter etc går via en digital effektenhet?

Peter Naglitsch hade dock ett bra förtydligande ovan inlägg ser jag. :-) Om jag förstår Peters inlägg korrekt så krävs det ett mycket tränat öra för att höra skillnad mellan "riktig" rördist och tex den disten som man får genom AX8, Helix, Kemper etc.

Dvs slutsatsen är väl att det är en smaksak, ljud är ju alltid en smaksak men att den här senaste generationen av digital enheter är såpass bra att de i många fall helt kan ersätta rörförstärkare, åtminstone såpass bra att många av oss skulle gå bet i blindtester?

Gissar också att det som håller en del nyfikna borta från den nya generationen teknik är att det tar ett tag innan man lär sig hantera dem, inte lika plug and play som en traditionell förstärkare + en samling pedaler. Är man inte allmänt teknik och ljudintresserad vill man kanske mer fokusera på spelandet, inte på alla oändliga inställningsmöjligheter.


Last edited by makatech on 08 Jan 2017, 17:21, edited 3 times in total.



08 Jan 2017, 14:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Det är stor skillnad på att bara köra digitala effekter mot att även köra digital stärkarsimulering.
Största skillnaden är scenljudet tycker jag. Jag har själva dubbla riggar. En digital med kemper och en "vanlig" med en mesa boogie rörstärk och pedalbord.
Digitalt har många fler praktiska fördelar än rör. Och jag tycker även att jag lättare/snabbare får ett bra utljud med kemper. Men det är inte ändå samma känsla att spela genom monitorer som en rörstärkare på scenen.

Det är nog så enkelt som du är inne på själv. Han gillar hur hans stärkare låter helt enkelt. Och adderar digitala effekter på det sen bara .


08 Jan 2017, 14:58
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
southbeck: Jag är helt med på nu hur du menar, bra förtydligande.


Last edited by makatech on 08 Jan 2017, 15:01, edited 1 time in total.



08 Jan 2017, 15:00
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
makatech wrote:
Om jag förstår Peters inlägg korrekt så krävs det ett mycket tränat öra för att höra skillnad mellan "riktig" rördist och tex den disten som man får genom AX8, Helix, Kemper etc.

Eller i alla fall så är det det min åsikt att det är så när man kör ihop med andra instrument, på en skramlig scen, med stökande public etc etc.. Skulle vara intressant att se hur många som egentligen skulle höra skillnaden i ett s k dubbelt blindtest


08 Jan 2017, 15:00
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Jo tycker också det är intressant med blindtest. Har varit inne på det själv här i tidigare trådar.

Grejen är ju att folk hör ju inte skillnad längre i blindtester. Inte heller när dom får spela själva utan att se vad det är dom spelar på. Finns ett gäng tester på youtube där dom placerat t ex en kemper och en rörstärk i ett rum bredvid. Sen får några testa spela på båda utan att se vilken det är. Gissar fel hela tiden.


08 Jan 2017, 15:06
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
southbeck wrote:
Jo tycker också det är intressant med blindtest. Har varit inne på det själv här i tidigare trådar.

Grejen är ju att folk hör ju inte skillnad längre i blindtester. Inte heller när dom får spela själva utan att se vad det är dom spelar på. Finns ett gäng tester på youtube där dom placerat t ex en kemper och en rörstärk i ett rum bredvid. Sen får några testa spela på båda utan att se vilken det är. Gissar fel hela tiden.

Vad spelar det för roll att dom gissar fel, när känslan inte är rätt!
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


08 Jan 2017, 20:36
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Gillar det här klippet där dom gör ett blindtest och får spela på en rörstärk och en kemper med en profil av samma. Utan att se vilken det är dom spelar på:

https://www.youtube.com/watch?v=INJ_H5PiuTE&t=9s


08 Jan 2017, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Skulle vara kul att se hur dessa emulator jämför sig med t.ex.en gammal Matamp. Tycker alla demos är så himla insnöade på high gain.


08 Jan 2017, 21:47
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Kristid wrote:
Skulle vara kul att se hur dessa emulator jämför sig med t.ex.en gammal Matamp. Tycker alla demos är så himla insnöade på high gain.


Men kolla det länkade klippet ovanför då... inte alls bara high gain :?


09 Jan 2017, 00:06
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Nån som testat Positive Grid Bias Head??
Intressant diskussion detta, det är helt enkelt spännande grejer på väg åt rätt håll.

Jag har själv ingen erfarenhet av att köra Kemper, Axe-fx osv som en gitarrförstärkare, alltså med slutsteg och en högtalarlåda (som i Andertons videon det länkas till). Kan tänka mig att det inte är helt lätt att höra, eller känna, skillnad så länge man inte spelar väldigt högt.
Men tyckte nog själv att jag hörde en skillnad på vad som var vad i videon (lyssnade i studiomonitorer), men hade säkert goffat i ett blindtest.

Men för mig är det en helt ointressant fråga, alltså digitalt VS rör som vanlig förstärkare. Jag skiter också i om det låter likadant eller inte.
För mig är det intressanta line VS uppmickat. Det är ju den funktionen man vill åt.
Speciellt rena ljud går ju inte att inte märka skillnad på när man spelar själv, bärigheten högt upp på halsen är ju helt olika.

Och där, line med digitalgrunka (eller line med rörstärkare i loadbox osv) VS bra uppmickad stärkare (som kanske kan vara digital, jag vet inte), tycker jag att man både hör och känner ganska markant skillnad när man själv spelar. När andra spelar i en tät mix, där gitarren inte är framträdande, går det inte alltid säkert att höra så länge man inte spelar skivan väldigt högt i en bra stereo (och kanske inte då heller alltid). Det kan också vara något som inte är bra uppmickat, och då kan det bli helt omöjligt att höra skillnad.
Är gitarren framträdande är det ganska lätt att höra karaktären av line även vid normal lyssning. Som sagt, om det låter likadant som en rörstärkare tycker jag är helt ointressant, jag menar det mer som "gitarrljudet blir inte lika bra".

Men om man hör skillnaden när andra spelar, live eller på skiva, är rätt ointressant det också.
Det som betyder något (för mig) är hur det känns när jag spelar, alltså att jag blir inspirerad av hur det "känns, låter, luktar, whatever".
Slutresultatet av hela ljudkedjan påverkar hur man känner, och det är ju från den "känner" som man hämtar ifrån, som man skapar ifrån.
Och jag utgår ifrån att det är samma sak för alla gitarrister där ute, att de också gör bättre om de mår/känner bättre.

Så egentligen skulle det inte ens spela någon roll om det så vore 100% placebo, precis allting, så länge det ger en rätt vibbar.
Tror jag verkligen att jag spelar bättre med magneter i min skor så gör jag nog det också, eller iaf spelar sämre om någon tar bort den och jag vet om det.

Jag ser tusen fördelar med lineprylar, speciellt live, men det är fortfarande en ljudmässigt kompromiss.
Men jag är övertygad om att det inte är långt borta då det inte längre är det.
Och kanske, med lite tur, kan det leda till nya, spännande, typer av gitarrljud (alltså att inte alla bara lägger allt krut på att bli så likt något "rör som redan finns" som möjligt).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Jan 2017, 01:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.