View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:57



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Justering av gitarr utan dragstång 
Author Message
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Justering av gitarr utan dragstång
Har införskaffat en gammal orkestergitarr av märket Isana som verkar fullt spelbar. Men när jag bytte strängarna (som troligen var lika gamla som gitarren) uppstod ett problem: band 15 på e- och b-strängen sticker uppenbarligen upp för mycket så när man tar toner på band 12-15 låter de alla som 15:e bandet. Det verkar vara en "puckel" där halsinfästningen är (bandet i sig sticker inte upp dock). Detta var inte ett problem med originalsträngarna så jag antar att det har att göra med strängtjockleken (nuvarande är 11-52). Frågan är om jag ska gå på tjockare eller tunnare strängar. Kan inte riktigt lista ut det själv. Logiken säger tunnare strängar för att få mindre relief, men när jag provar med att stämma ned förvärras problemet. Tacksam för insikter.


02 Jan 2017, 16:06
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
iStofil wrote:
Har införskaffat en gammal orkestergitarr av märket Isana som verkar fullt spelbar. Men när jag bytte strängarna (som troligen var lika gamla som gitarren) uppstod ett problem: band 15 på e- och b-strängen sticker uppenbarligen upp för mycket så när man tar toner på band 12-15 låter de alla som 15:e bandet. Det verkar vara en "puckel" där halsinfästningen är (bandet i sig sticker inte upp dock). Detta var inte ett problem med originalsträngarna så jag antar att det har att göra med strängtjockleken (nuvarande är 11-52). Frågan är om jag ska gå på tjockare eller tunnare strängar. Kan inte riktigt lista ut det själv. Logiken säger tunnare strängar för att få mindre relief, men när jag provar med att stämma ned förvärras problemet. Tacksam för insikter.

Du behöver ju öka stränghöjden vid 15:e bandet (eller fixa puckeln, men det är ju ett större jobb, om ens möjligt). Då kan du antingen öka reliefen med tjockare strängar, eller höja stallet. Du kan i och för sig höja sadeln också¨, men då blir ju de låga banden svårspelade. Tjocklek 0.011-0.052 är ju ganska tunna strängar för en sådan gitarr, från den tiden.

_________________
Image


02 Jan 2017, 17:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
kjelle wrote:
Du behöver ju öka stränghöjden vid 15:e bandet (eller fixa puckeln, men det är ju ett större jobb, om ens möjligt). Då kan du antingen öka reliefen med tjockare strängar, eller höja stallet. Du kan i och för sig höja sadeln också¨, men då blir ju de låga banden svårspelade. Tjocklek 0.011-0.052 är ju ganska tunna strängar för en sådan gitarr, från den tiden.


Tack för snabbt svar! Jag testar helt enkelt att dra på de tjockaste strängarna jag har i lådorna och höjer vid behov sadeln så får vi se. Jag trodde i min enfald att det skulle till tunnare strängar, men det låter rimligt som du säger.


02 Jan 2017, 17:56
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Jag skulle nog säga att du borde prova med tunnare strängar och höja i stallet istället.

Om du ökar reliefen, så är det just kring band 12 och fram som greppbrädan kommer börja bukta lite utåt. Uppförsbacke. Hade det skorrat kring band 1-10 så hade det känts mer riktigt att vilja ha mer relief, men när det är däruppe så skulle jag hellre testa rakare relief.

Annars finns det en Plek-maskin här som jag kan stoppa den i.

_________________
Image


02 Jan 2017, 18:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Jag håller med Poxxed, ända sättet att få bukt (om man har tur) med en kinapuckel (kallas så, även om din gitarr är mycket äldre än namnet) är att göra halsen så rak man kan få den och höja stallet för att kompensera.
Man kan hjälpa det lite till med att progressivt fila banden där upp lägre (men är det en äldre gitarr är de nog rätt låga redan).

Är det mycket är man ganska stekt förutom att ta loss halsen, räta ut den och sätta tillbaka den rätt (dyrt).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jan 2017, 22:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Tack för ytterligare input Poxxed och Magnus. Ska testa åt det hållet då. Jag vet ju redan att den ska gå att få att fungera över hela halsen eftersom den gjorde det med originalsträngarna. Det går som tur är att justera stället i höjdled en bit till. Som Magnus misstänker finns det inte så mycket till band att fila på. Men jag behöver bara få den i någorlunda spelbart skick, jag ville ha den just för att den låter lite gammaldags knarrigt, inte för soloutflykter bortom 12:e bandet.


02 Jan 2017, 23:16
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Mitt enkla råd var att dra på tjockare strängar, då jag antog att stallet inte är justerbart på en gammal orkestergitarr, och dragstången inte finns att justera. Enklaste åtgärden utan att ge sig på att höja ett fast stall. Är stallet enkelt justerbart ska man naturligtvis testa det först.

_________________
Image


03 Jan 2017, 11:50
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Får du inte till det med nya strängar så blir det till att antingen slipa banden för att kompensera, eller ev (beror på hur allvarligt det är) att slipa greppbrädan med simulerat trängtryck .Då kan man komma till rätta med sånt. Ingen enkel operation dock.

Är du säker på att det saknas dragstång? Har haft in en Isana för rep och jag vill minnas att det var något speciellt med dessa. Men var det avsaknad av dragstång, eller att halsen skruvades inifrån kroppen med en enda skruv eller var det ytterligare något annat ovanligt som konstig justerings av dragstången eller vad det nu var... minns inte


03 Jan 2017, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Peter Naglitsch wrote:
Får du inte till det med nya strängar så blir det till att antingen slipa banden för att kompensera, eller ev (beror på hur allvarligt det är) att slipa greppbrädan med simulerat trängtryck .Då kan man komma till rätta med sånt. Ingen enkel operation dock.

Är du säker på att det saknas dragstång? Har haft in en Isana för rep och jag vill minnas att det var något speciellt med dessa. Men var det avsaknad av dragstång, eller att halsen skruvades inifrån kroppen med en enda skruv eller var det ytterligare något annat ovanligt som konstig justerings av dragstången eller vad det nu var... minns inte


Får jag inte till det tar jag med gitarren till Vendels gitarr i Kil som verkar vara en kompetent gitarrman. Jag är ganska säker på att det saknas dragstång på den här modellen - annars har de gömt den riktigt ordentligt. Det är exakt en sån här: https://daydreamguitars.nl/1954-isana-archtop/


04 Jan 2017, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
Tanke 1: OM det är bolt-on hals (som på min gamla tyska halvakustiska) så kanske dragstången blir tillgänglig att lossa lite på om du skruvar av halsen?? Min andra tanke (2) är att en ombandning med såna där höga-smala band skulle ge utrymme att slipa själva spelhöjden rätt över hela halsen. Den tredje tanken jag får är: varför prövar han inte att bonka ner banden med en sån där tyngre plasthammare/-klubba? Sen tänkte jag att det ser som en ascool gitarr.


05 Jan 2017, 01:14
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Justering av gitarr utan dragstång
pikehead wrote:
Tanke 1: OM det är bolt-on hals (som på min gamla tyska halvakustiska) så kanske dragstången blir tillgänglig att lossa lite på om du skruvar av halsen?? Min andra tanke (2) är att en ombandning med såna där höga-smala band skulle ge utrymme att slipa själva spelhöjden rätt över hela halsen. Den tredje tanken jag får är: varför prövar han inte att bonka ner banden med en sån där tyngre plasthammare/-klubba? Sen tänkte jag att det ser som en ascool gitarr.


Tack för tankarna! 1: Nix, dragstång finns nicht. 2. Ombandning blir kanske aktuellt senare, men eftersom den funkade nyss tycker jag att jag borde kunna få den dit igen. 3. Har bonkat lite redan, men det gör ingen skillnad. 4. Visst är den cool? Dög den åt Elvis (han spelade Isana i början av sin karriär) duger den åt mig, tänkte jag.


05 Jan 2017, 12:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.