View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 20:56



Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Jag tycker det är viktigt att stödja de lokala handlarna i dessa tider då de konkurreras ut på löpande band av billiga mailordersidor.

Men nu har jag tröttnat på att bli dåligt behandlad av ignoranta och nonchalanta butiker. Ett par exempel i Göteborg där jag bor:

1. Personal med säljsnack kan dra åt fanders! Jag vill inte bli pådyvlad ett pedalbord när jag kommer för att köpa nåt helt annat. Musikverkstan och MUG är extra skyldiga vad gäller detta.

2. Om jag går in i butiken och beställer något förväntar jag mig att bli kontaktad när prylen kommit, det ska inte ligga på mig som kund att ringa och komma in och tjata och fråga hur det går.
Andreassons och 4Sound är extra skyldiga vad gäller detta.

Jag vet att vederbörande i samtliga butiker i landet läser denna tråd och andra liknande. Så skärp er om ni vill ha kvar återkommande kunder sen 30 år tillbaka!


02 Jan 2017, 13:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Finns ingen mening att stödja någon handlare eller någon firma som man inte gillar. Jag har slutat vara kund hos många firmor pga jag inte varit nöjd. Varför skulle det vara något konstigt?

Måste dock säga att 4sound i Sundsvall där jag bor alltid varit bra för mig. Man blir alltid trevligt bemött med bra service. Däremot har det funnits andra musikhandlare i stan som inte varit lika bra.


02 Jan 2017, 13:19
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Äh, sluta handla av svenska handlare. Det gynnar en dryg och kundovänlig företagarkultur samt bidrar till statens jävelskap.

Svält ut dem alla! Handla så mycket du kan utomlands.


Vinyljunkie wrote:
Jag tycker det är viktigt att stödja de lokala handlarna i dessa tider då de konkurreras ut på löpande band av billiga mailordersidor.

Men nu har jag tröttnat på att bli dåligt behandlad av ignoranta och nonchalanta butiker. Ett par exempel i Göteborg där jag bor:

1. Personal med säljsnack kan dra åt fanders! Jag vill inte bli pådyvlad ett pedalbord när jag kommer för att köpa nåt helt annat. Musikverkstan och MUG är extra skyldiga vad gäller detta.

2. Om jag går in i butiken och beställer något förväntar jag mig att bli kontaktad när prylen kommit, det ska inte ligga på mig som kund att ringa och komma in och tjata och fråga hur det går.
Andreassons och 4Sound är extra skyldiga vad gäller detta.

Jag vet att vederbörande i samtliga butiker i landet läser denna tråd och andra liknande. Så skärp er om ni vill ha kvar återkommande kunder sen 30 år tillbaka!

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Jan 2017, 13:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Märkligt fenomen, har alltid varit så, med några få undantag ska tilläggas.

Är det för att man anställer folk baserat på deras egenskaper som utövande musiker, kontra servicekänsla och säljförmåga?

Det enda man kan konkurrera med är ju kundservice och lokal tillgänglighet.

_________________



02 Jan 2017, 14:22
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Folk som växte upp med två kanaler på TV, ett telefonföretag, ett tågföretag o.s.v. har inte så stora krav.
De lärde sig från barnsben att acceptera saker som det var.
Och glöm inte hur bra de ändå hade det om man jämförde med de sta kars barnen i Afrika.

Mike Leaf wrote:
Märkligt fenomen, har alltid varit så, med några få undantag ska tilläggas.

Är det för att man anställer folk baserat på deras egenskaper som utövande musiker, kontra servicekänsla och säljförmåga?

Det enda man kan konkurrera med är ju kundservice och lokal tillgänglighet.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Jan 2017, 14:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Frisk wrote:
Finns ingen mening att stödja någon handlare eller någon firma som man inte gillar. Jag har slutat vara kund hos många firmor pga jag inte varit nöjd. Varför skulle det vara något konstigt?

Måste dock säga att 4sound i Sundsvall där jag bor alltid varit bra för mig. Man blir alltid trevligt bemött med bra service. Däremot har det funnits andra musikhandlare i stan som inte varit lika bra.


Konstigt och konstigt.... snarare så att frågan inte är helt svartvit. Det är roligt med fysiska butiker och jag betalar gärna lite extra för prylar för att få ha kvar förmånen att handla över disk. Men inte om de är idioter..


02 Jan 2017, 15:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Mike Leaf wrote:
Märkligt fenomen, har alltid varit så, med några få undantag ska tilläggas.

Är det för att man anställer folk baserat på deras egenskaper som utövande musiker, kontra servicekänsla och säljförmåga?

Det enda man kan konkurrera med är ju kundservice och lokal tillgänglighet.


Jag tror att det är så ja. Det är så konstigt, ungefär som att bilhandlare skulle anställa fd racingförare...


02 Jan 2017, 15:49
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Less på dåligt bemötande och service verkar rätt vanligt tyvärr.
4 sound i Sundsvall är dock ett undantag spm nämns i tråden. Trevliga och kanonservice.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Jan 2017, 00:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Trådskaparen bor i ort med flera butiker och har nog besökt dem flera gånger. Men :?

Jag går sällan i musikaffärer eftersom det inte finns så många att besöka. Ibland fungerar det att gå tillbaka vid annat tillfälle och få bättre service.

Tiderna har nog ändrats. Under början av 1980-talet och lite senare mot slutet av 1980-talet och början av 1990-talet jobbade jag i Växjö. Där tyckte jag att de flesta butikerna hade bra service. Och det var även så i skivbutikerna. Det kan vara lokalt, men en av mina bästa kompisar i Halmstad köpte sin senaste Gibson i Växjö. Men vilken handlare? Inte en aning.


03 Jan 2017, 02:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Vinyljunkie wrote:
Konstigt och konstigt.... snarare så att frågan inte är helt svartvit. Det är roligt med fysiska butiker och jag betalar gärna lite extra för prylar för att få ha kvar förmånen att handla över disk. Men inte om de är idioter..


Marknaden reglerar sig själv vet du. Om ett företag går i konkurs för att de är idioter så kommer det att dyka upp ett nytt om efterfrågan finns.


03 Jan 2017, 11:02
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Tror att det som framförallt krävs om en gitarraffär ska få gott rykte är att det finns kompetens, erfarenhet samt en eller två vassa gitarrtekniker. Men eftersom hela musikbranschen består av tyckare med högst personliga åsikter så lär det ju aldrig finnas en affär som passar alla, totalt omöjligt.

Problemet både för säljare och köpare är väl man hela tiden lockas av att jämföra priserna på nätet vilket ibland är bra, ibland dåligt. Att köpa en gitarr som man inte känt eller spelat på är ju verkligen chansartat.

Tycker det kan vara värt någon tusing extra att köpa av en handlare under förutsättning att man känner att man får proffsig seriös personlig service och goda råd på köpet, samt att det ingår setup/justering + tex även ett uppföljningsbesök med extra setup etc. Om man inte känner att man får något extra när man handlar från butik så finns det ju Thomann, bax-shop.se samt en helt grymt bra andrahandsmarknad.

Vilket som är bäst i Stockholm vet i sjutton men DLX med en vass erfaren musiker, studiotekniker och gitarrtekniker med en imponerande bakgrund (etc) som Peter Rooth är väl svårslagen rent meritmässigt? Dock så förutsätter ju det i så fall att man får hjälp av just honom, kanske är bäst att boka tid i så fall, inte vet jag. Tex jobbat med Prince, Yngwie och Blackmore, slå det. ;-)


Last edited by makatech on 03 Jan 2017, 13:16, edited 3 times in total.



03 Jan 2017, 11:59
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Klart att man inte ska stödja butiker som inte förtjänar det överlag, gäller både lokala och annorstädes.
Men å andra sidan, har man HA:s attityd att svälta ut dom, får man nog det bemötande man förtjänar...
Hur man själv uppträder har helt klart betydelse. Att frekvent utnyttja möjligheten att provspela m.m., och alltid köpa någon annanstans, då är det bara ensidigt. Vänligt bemötande ger det samma tillbaka i en bra affär.
Mina två lokala shoppar sköter sig bra, den ena med mer personlig touch än den andra. Att kunna låna hem det mesta innan köp, t.o.m. testa på gigg, och alltid ha möjligheten att låta köpet gå tillbaka utan prut om jag inte är nöjd, och ett ärligt försök att matcha t.ex. tysken uppskattar jag. Och naturligtvis en trogen kund-rabatt.

Något som butikerna ofta får skit för är generalagenternas oförmåga (eller kanske ointresse?) att leverera. Man väntar in fyllda containers, och har inte så mycket koll på vad tillverkarna behagar leverera. Butiken står där sist i kedjan innan slutkunden, och kan inte leverera. Gissa vem som får ta skiten?

_________________
Image


03 Jan 2017, 12:15
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Frisk wrote:
Vinyljunkie wrote:
Konstigt och konstigt.... snarare så att frågan inte är helt svartvit. Det är roligt med fysiska butiker och jag betalar gärna lite extra för prylar för att få ha kvar förmånen att handla över disk. Men inte om de är idioter..


Marknaden reglerar sig själv vet du. Om ett företag går i konkurs för att de är idioter så kommer det att dyka upp ett nytt om efterfrågan finns.


Som jag skrev... sådär svartvitt kan man inte se det. Om en stor kedja som 4Sound är idioter kånkar de knappast pga av det men om "Olles gurer" är idioter är risken större att de gör det.

Min huvudsakliga poäng är att många ofta har skrivit att man ska vara glad för och vårda de fysiska butiker som finns kvar. Något som blir svårare att motivera om besöken inte är tillräckligt trevliga.


03 Jan 2017, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Att nonchalera förfrågningar från kunder eller ignorera dessa vid besök i butiken, ej svara varken på telefon eller mail och OM man svarar säga
'Tyvärr ingen aning' eller 'Kalle är inte här idag' istället för att bemöda sig om att ta reda på saker och återkoppla är aldrig en bra strategi för säljbolag.

Likaså att konstant ha slut på mest vanliga grejerna , men kan 'beställa hem om du vill' , nä då kan jag beställa själv...

Så här finns precis som VJ sätter fokus på en förbättringspotential om man vill få folk att handla lokalt istället för på nätet, men man måste ju även förstå det för att nå
resultat och där tror jag det är problem.

Där finns också lite av offermentalitet att gärna skylla på leverantörer, nätbutiker och andra istället för att fokusera på kundupplevelsen.

_________________



03 Jan 2017, 14:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
[quote="kjelle"]Klart att man inte ska stödja butiker som inte förtjänar det överlag, gäller både lokala och annorstädes.
Men å andra sidan, har man HA:s attityd att svälta ut dom, får man nog det bemötande man förtjänar...
Hur man själv uppträder har helt klart betydelse. Att frekvent utnyttja möjligheten att provspela m.m., och alltid köpa någon annanstans, då är det bara ensidigt. Vänligt bemötande ger det samma tillbaka i en bra affär.
Mina två lokala shoppar sköter sig bra, den ena med mer personlig touch än den andra. Att kunna låna hem det mesta innan köp, t.o.m. testa på gigg, och alltid ha möjligheten att låta köpet gå tillbaka utan prut om jag inte är nöjd, och ett ärligt försök att matcha t.ex. tysken uppskattar jag. Och naturligtvis en trogen kund-rabatt.

Något som butikerna ofta får skit för är generalagenternas oförmåga (eller kanske ointresse?) att leverera. Man väntar in fyllda containers, och har inte så mycket koll på vad tillverkarna behagar leverera. Butiken står där sist i kedjan innan slutkunden, och kan inte leverera. Gissa vem som får ta skiten?[/quote]

Det där är faktiskt väldigt sällan sant.
Jag fick också den bilden förr, speciellt med små grejer.
Men efter att ha sett det på andra sidan vet jag att det extremt sällan är så (förutom hos en generalagent).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jan 2017, 16:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Vinyljunkie wrote:
Som jag skrev... sådär svartvitt kan man inte se det. Om en stor kedja som 4Sound är idioter kånkar de knappast pga av det men om "Olles gurer" är idioter är risken större att de gör det.

Min huvudsakliga poäng är att många ofta har skrivit att man ska vara glad för och vårda de fysiska butiker som finns kvar. Något som blir svårare att motivera om besöken inte är tillräckligt trevliga.


Om den butiken verkligen är idioter så kommer den butiken definitivt att gå i konkurs förr eller senare. Anledningen till att den inte gjort det än är kanske för att de faktiskt inte är idioter.


03 Jan 2017, 17:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Frisk wrote:
Vinyljunkie wrote:
Som jag skrev... sådär svartvitt kan man inte se det. Om en stor kedja som 4Sound är idioter kånkar de knappast pga av det men om "Olles gurer" är idioter är risken större att de gör det.

Min huvudsakliga poäng är att många ofta har skrivit att man ska vara glad för och vårda de fysiska butiker som finns kvar. Något som blir svårare att motivera om besöken inte är tillräckligt trevliga.


Om den butiken verkligen är idioter så kommer den butiken definitivt att gå i konkurs förr eller senare. Anledningen till att den inte gjort det än är kanske för att de faktiskt inte är idioter.


Eller kan det vara så att både butikens personal och besökare är idioter, då kanske det funkar även i längden :wink:
Nä, allvarligt talat, det beror säkert på förväntningar/krav så att säga, men om vi snackar 4sound Gbg så är det inga idioter, helt OK bemötande och rejält utbud av nya musikpryttlar, helt klart värt att besöka och göra inköp i för att bevara en lokal handlare, så mycket bättre än att köpa oprovat från thomann i min värld.


03 Jan 2017, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Det finns självklart idioter (som i "borde inte vara där") inom alla yrken.
Men i min erfarenhet är det ganska få, inom alla yrken.

Jag tror ganska hårt på att man bemöts som man bemöter.
Det finns självklart undantag där också, men det är i princip bara ute på krogen man stöter på det.

Såna här trådar är det extremt ofta på fotosidan.se. Det är idiot personal, okunniga fånar som inte kan något alls, överallt.
Är de säljartyper är de idioter för att personen fan kan själv och vill inte blir påhoppad.
Är de inte säljartyper är de idioter för att de inte är det.
De få som faktiskt kan något är idioter av andra anledningar.

Och det är oftast samma (ganska lite) klick av människor som startar dem.
I alla andra diskussioner där de deltar är de nästan undantagslöst extremt kantiga, korta till att hugga på allt och alla, har extremt lätt att dra till med förolämpningar eller person angrepp och ungefär lika ödmjuka mot andras kunskap som en sten. Extrema "kunden har alltid rätt" människor, hur fel de själv än har. Allt de köper lägger de hysteriskt mycket tid att hitta fel på "är inte fokus lite off", "brusar det inte onödigt mycket", "är inte ditt eller datt långsamt.".
Startar ofta trådar om hur korkad x i y butik var, om att de gick in och frågade om en pryl de lusläst på om till försäljaren som ärligt svarade att han/hon inte vet hur specialfunktioner z fungerar.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att dessa människor tycker sig bli dåligt bemöta överallt.
Hur man än bemöter dem så är de fel.
Tro fan att butikspersonalen tröttnar när de är där med fel 18 eller för att trycka till dem med att de fan kan bättre.

Men bemöts som man bemöter, helt enkelt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jan 2017, 19:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
holmis63 wrote:
Eller kan det vara så att både butikens personal och besökare är idioter, då kanske det funkar även i längden :wink:
Nä, allvarligt talat, det beror säkert på förväntningar/krav så att säga, men om vi snackar 4sound Gbg så är det inga idioter, helt OK bemötande och rejält utbud av nya musikpryttlar, helt klart värt att besöka och göra inköp i för att bevara en lokal handlare, så mycket bättre än att köpa oprovat från thomann i min värld.


:lol:

Jag har aldrig varit in i butiken i gbg men jag köpte en topp därifrån för en månad sedan och hade en del telefonkontakt med personalen och jag är mycket nöjd med bemötandet och servicen jag fick.


03 Jan 2017, 20:47
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Det är väl ingen butik som "förtjänar att handlas i".

Men just därför ska man handla i sådana butiker, för annars likt, i Tyresö,
finns det numera ingen butik alls.


Om jag fick välja mellan en dålig musikaffär med sur gubbe=Tyresö Musik
och ingen alls, skulle mitt val va ganska kort.

Handla!...
Spendera mera!... :D

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Jan 2017, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Handlar inte alls bara om bemötande, det handlar om bristande kommunikation oftast.
Sen är det inte bara svart eller vitt, du kan ha en jättebra erfarenhet av ett företag som sen följs av en som är precis tvärtom precis efter

Det är många faktorer som spelar in, det kan vara folk sjuka osv..

Om man vid upprepade tillfällen inte får svar på seriösa förfrågningar , man inte återkopplar till kunder eller svarar så beror det inte på dåligt bemötande
och oftast inte på ren ovilja heller utan att man faktiskt uinte bemödar sig tillräckligt, eller inte förstår och kan sätat sig in i kundens situation eller upplevelse

Tror inte VJ syftade direkt på kunder som har fel eller inta kan allmänt hyfs med denna tråd, såna finns det förvisso därute och dom är missnöjda jämt.
Sen om man inte pallar att folk frågar om priser eller vill testa saker då har man ju valt fel yrke.

Surgubben i Tyresö kanske skulle haft sin butik kvar onm han bara varit lite mer positivt inställd

_________________



04 Jan 2017, 08:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Mike Leaf wrote:
Handlar inte alls bara om bemötande, det handlar om bristande kommunikation oftast.
Sen är det inte bara svart eller vitt, du kan ha en jättebra erfarenhet av ett företag som sen följs av en som är precis tvärtom precis efter

Det är många faktorer som spelar in, det kan vara folk sjuka osv..

Om man vid upprepade tillfällen inte får svar på seriösa förfrågningar , man inte återkopplar till kunder eller svarar så beror det inte på dåligt bemötande
och oftast inte på ren ovilja heller utan att man faktiskt uinte bemödar sig tillräckligt, eller inte förstår och kan sätat sig in i kundens situation eller upplevelse

Tror inte VJ syftade direkt på kunder som har fel eller inta kan allmänt hyfs med denna tråd, såna finns det förvisso därute och dom är missnöjda jämt.
Sen om man inte pallar att folk frågar om priser eller vill testa saker då har man ju valt fel yrke.

Surgubben i Tyresö kanske skulle haft sin butik kvar onm han bara varit lite mer positivt inställd


Precis alla saker du nämner är saker som sammanfattas med ordet bemötande.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jan 2017, 10:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Magnus Olsson wrote:
Precis alla saker du nämner är saker som sammanfattas med ordet bemötande.

/Magnus


Ja men din slutsats är at det är kunderna som har fel attityd när det blir dåligt behandlade, vilket inte alltid är fallet

'Man blir bemött som man bemöter' , nä man blir taskigt bemött när man inte förtjänar det. Där är problemet

_________________



04 Jan 2017, 10:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Precis alla saker du nämner är saker som sammanfattas med ordet bemötande.

/Magnus


Ja men din slutsats är at det är kunderna som har fel attityd när det blir dåligt behandlade, vilket inte alltid är fallet

'Man blir bemött som man bemöter' , nä man blir taskigt bemött när man inte förtjänar det. Där är problemet


Nej, det är inte min slutsats.
Även butikspersonal bemöter, och de som inte kan hantera det ör de som menas med "idioter" i nedan citat.

"Det finns självklart idioter (som i "borde inte vara där") inom alla yrken.
Men i min erfarenhet är det ganska få, inom alla yrken."

Sen finns det personkemi också, somliga personer kommer aldrig att fungera med varandra hur man än gör.
Det behöver liksom inte nämnas, och det är inte någons fel, det bara är.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jan 2017, 10:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Grundregel 1: Man kan möta två idioter på en och samma dag men möter man en tredje då man själv är idioten!
:D :mrgreen:


04 Jan 2017, 11:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
rifle wrote:
Grundregel 1: Man kan möta två idioter på en och samma dag men möter man en tredje då man själv är idioten!
:D :mrgreen:


Det där är nog sant.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jan 2017, 11:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Jag tror att det handlar om företagskulturen i kombination med förmågan hos butiksföretagets ägare och ledning att generera framgång i rådande konkurrens- och marknadssituation.

Om de anställda trivs på arbetsplatsen och känner sig delaktiga i butikens framgångar, så finns det betydligt större möjligheter att vara lyhörd och generera mervärde för kunderna. För att uppnå detta behövs förstås skicklighet (och kanske lite tur) hos ledningen. Man behöver kunna branchen, man behöver hitta rätt personal, man behöver hitta konkurrensfördelar, och man behöver hitta kostnader man kan skära och man behöver hitta vilka investeringar man bör göra.

Lyckas man inte med allt detta sprider sig missnöjet neråt i organisationen. Det drabbar i slutändan kunderna. Detta ger lägre intäkter och den onda cirkeln är i rullning.


04 Jan 2017, 11:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Magnus Olsson wrote:
Precis alla saker du nämner är saker som sammanfattas med ordet bemötande.

/Magnus


Exakt!


04 Jan 2017, 11:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
lpstd wrote:
Jag tror att det handlar om företagskulturen i kombination med förmågan hos butiksföretagets ägare och ledning att generera framgång i rådande konkurrens- och marknadssituation.

Om de anställda trivs på arbetsplatsen och känner sig delaktiga i butikens framgångar, så finns det betydligt större möjligheter att vara lyhörd och generera mervärde för kunderna. För att uppnå detta behövs förstås skicklighet (och kanske lite tur) hos ledningen. Man behöver kunna branchen, man behöver hitta rätt personal, man behöver hitta konkurrensfördelar, och man behöver hitta kostnader man kan skära och man behöver hitta vilka investeringar man bör göra.

Lyckas man inte med allt detta sprider sig missnöjet neråt i organisationen. Det drabbar i slutändan kunderna. Detta ger lägre intäkter och den onda cirkeln är i rullning.


Mycket bra beskrivning !

Ibland kan man behöva rekrytera in nytt blod också , folk stagnerar gärna efter många år av samma sysslor och behöver motiveras av förändring

_________________



04 Jan 2017, 12:06
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Jaha... där kom argumenten att det är kundens fel alltihopa när allt kommer omkring... som på beställning i såna här trådar. Första klassens bullshit givetvis.

Kunden har alltid rätt och är kunden en idiot så ska man vara trevlig ändå. Så har jag alltid instruerat min personal när jag anställt. Pallar man inte med att ha den inställningen till sin anställning har man inget i detaljhandeln att göra vad mig anbelangar.

Men ingenting av detta har egentligen att göra med att underlåta att meddela kunden när en beställd pryl finns att hämta åtminstone..

Och som sagt, äckligt säljsnack är det värsta jag vet. En gång i nån av affärerna i Stockholm sa jag åt dito personal att han kunde lägga ner säljsnacket och att jag inte uppskattade sånt fulspel. Han blev skitsur... är det jag som kund som är en idiot då? Då står jag för att vara idiot, men den eventuella definitionen...


04 Jan 2017, 12:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.