View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 16:41



Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Magnus Olsson wrote:
rifle wrote:
Grundregel 1: Man kan möta två idioter på en och samma dag men möter man en tredje då man själv är idioten!
:D :mrgreen:


Det där är nog sant.

/Magnus


Så om jag går till SD och först träffar Jimmy Åkesson och sedan Kent Ekerot och någon till, då är det jag som är idioten? Känns bra att veta! :lol:


04 Jan 2017, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Urban wrote:

Så om jag går till SD och först träffar Jimmy Åkesson och sedan Kent Ekerot och någon till, då är det jag som är idioten? Känns bra att veta! :lol:


Efter du träffat idiot nr två så gäller det att springa och gömma sig. Men om man misslyckas så får man börja om från noll nästa dag :D


04 Jan 2017, 13:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Urban wrote:
Så om jag går till SD och först träffar Jimmy Åkesson och sedan Kent Ekerot och någon till, då är det jag som är idioten? Känns bra att veta! :lol:

Ja i deras ögon är du nog det....

_________________



04 Jan 2017, 14:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Mike Leaf wrote:
Urban wrote:
Så om jag går till SD och först träffar Jimmy Åkesson och sedan Kent Ekerot och någon till, då är det jag som är idioten? Känns bra att veta! :lol:

Ja i deras ögon är du nog det....


Jo det förstås.. :lol:


04 Jan 2017, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Det var en lång tråd med många kloka åsikter.

Jag vill bara tillägga några saker som saknades :

- feedback. Om man är missnöjd skall man tala om det. Det kanske inte hjälper för det aktuella ärendet men det
är handlarens enda sätt att få reda på saker han kan förbättra.

- utveckling : en handlare som haft dålig hantering av sina kunder kan förbättra sig och komma tillbaka,
precis som en bra handlare kan sunka ner sig. Se bara på ELFA som hade bra grejor och trevlig personal
i götet, nu har de ingen butik alls, tro f-n att jag handlar annorstädes.
För att se om en usel handlare har förbättrats måste man besöka stället då och då.

- en lokal handlare är kanske lite dyrare än en nätbutik, men han är på plats och man kan
klämma och titta på grejorna, och man kan avstå direkt i butiken om det inte passar, och slipper
hålla på med posten. Har kan dessutom ha kunskap om grejorna och kunna svara på frågor. Var alltså
rädd om den lokala handlaren.

F.ö. tackar jag alla som bidragit till min omsättning, trots att jag bara finns "på nätet", och önskar er alla
ett riktigt bra 2017 !

peter h

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Jan 2017, 15:10
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
peterh wrote:
- feedback. Om man är missnöjd skall man tala om det. Det kanske inte hjälper för det aktuella ärendet men det
är handlarens enda sätt att få reda på saker han kan förbättra.






Ur en handlares perspektiv är detta säkert en jättebra idé. Dessvärre är det knappast realistiskt för mig som kund. Om jag skulle ge feedback varenda gång jag stiger innanför dörrarna i en butik, mailar och ringer ett företag hade jag inte haft någon tid kvar att jobba, sova och äta. Således inte heller någon tid att avlägga fler besök, samtal och mail...

Rent retoriskt: vems tid är värd mest? Vad är du som handlare beredd att tex betala för att få feedback; dvs marknadsundersökning?


04 Jan 2017, 15:54
Profile

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Vinyljunkie wrote:
Jaha... där kom argumenten att det är kundens fel alltihopa när allt kommer omkring... som på beställning i såna här trådar. Första klassens bullshit givetvis.

Kunden har alltid rätt och är kunden en idiot så ska man vara trevlig ändå. Så har jag alltid instruerat min personal när jag anställt. Pallar man inte med att ha den inställningen till sin anställning har man inget i detaljhandeln att göra vad mig anbelangar.

Men ingenting av detta har egentligen att göra med att underlåta att meddela kunden när en beställd pryl finns att hämta åtminstone..

Och som sagt, äckligt säljsnack är det värsta jag vet. En gång i nån av affärerna i Stockholm sa jag åt dito personal att han kunde lägga ner säljsnacket och att jag inte uppskattade sånt fulspel. Han blev skitsur... är det jag som kund som är en idiot då? Då står jag för att vara idiot, men den eventuella definitionen...

Var in på en butikskedja för att köpa toslink-kabel till min stereo.
Försäljaren föreslog guldpläterade kontakter.

Jag ifrågasatte guldpläteringen på optisk överföring av ljud och får som svar
"har man bra anläggning hör man skillnad".

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


04 Jan 2017, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Vinyljunkie wrote:
peterh wrote:
- feedback. Om man är missnöjd skall man tala om det. Det kanske inte hjälper för det aktuella ärendet men det
är handlarens enda sätt att få reda på saker han kan förbättra.






Ur en handlares perspektiv är detta säkert en jättebra idé. Dessvärre är det knappast realistiskt för mig som kund. Om jag skulle ge feedback varenda gång jag stiger innanför dörrarna i en butik, mailar och ringer ett företag hade jag inte haft någon tid kvar att jobba, sova och äta. Således inte heller någon tid att avlägga fler besök, samtal och mail...

Rent retoriskt: vems tid är värd mest? Vad är du som handlare beredd att tex betala för att få feedback; dvs marknadsundersökning?


Nej, det jag menar är att man talar om när man är missnöjd. Klagar helt enkelt.
Marknadsundersökningar är ett värdelöst sätt för ett företag att "göra något - vad som helst". Glöm dem. De flesta
svarar ändå inte på dem.

Som sagt, normal mänsklig kommunikation i butiken , face-to face.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Jan 2017, 16:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
[quote="Vinyljunkie"]

Och som sagt, äckligt säljsnack är det värsta jag vet. En gång i nån av affärerna i Stockholm sa jag åt dito personal att han kunde lägga ner säljsnacket och att jag inte uppskattade sånt fulspel. quote]
Har gjort samma sak på en av de större elektronikladorna, 'skippa tugget' är du snäll :) som vi säger i huvudstaden

_________________



04 Jan 2017, 16:20
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
peterh wrote:

Nej, det jag menar är att man talar om när man är missnöjd. Klagar helt enkelt.

Som sagt, normal mänsklig kommunikation i butiken , face-to face.


Det kostar energi att klaga. Det det skiter man oftast i att göra och går hellre nån annanstans nästa gång.


04 Jan 2017, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
peterh wrote:
Nej, det jag menar är att man talar om när man är missnöjd. Klagar helt enkelt.
Marknadsundersökningar är ett värdelöst sätt för ett företag att "göra något - vad som helst". Glöm dem. De flesta
svarar ändå inte på dem.

Som sagt, normal mänsklig kommunikation i butiken , face-to face.

Fast jag tror många är alldeles för konflikträdda för att klaga tyvärr. De tackar snällt och så går de någon annanstans istället. Kanske vädrar de sitt missnöje anonymt på nätet istället.

Den butik som vinner lyckas förmodligen lista ut vad kunderna vill ha redan innan de klagar på att de inte fått det.


04 Jan 2017, 17:13
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Vinyljunkie wrote:
peterh wrote:

Nej, det jag menar är att man talar om när man är missnöjd. Klagar helt enkelt.

Som sagt, normal mänsklig kommunikation i butiken , face-to face.


Det kostar energi att klaga. Det det skiter man oftast i att göra och går hellre nån annanstans nästa gång.

Ja, tyvärr har du helt rätt i detta.

Men om man finner värde i en lokal handlare så kanske man skall ta sig tid att klaga. Eller berömma för den delen.
Alternativet är ju att man bara handlar av ställen som (ännu inte) strulat.

Men jag känner igen detta hos mig själv, jag hade SAAB i många år, det var den bästa bilen MEN
verkstäderna ( jag provade alla) var urusla. Missade fel, orsakade fel, ignorerade mig , lackade skitdåligt
utan att rengöra. Till slut ( och här gjorde jag rätt) skällde jag ut en verkmästare och lovade
att aldrig mera besöka en SAAB verkstad, även om det innebar att jag fick byta bil. Så blev det.
Verkstaden tog ingen notis , bättrade sig inte , och gick så småningom i kk

Verkstaden ( verkö hisingen) gick i konken, och några år senare SAAB.
Min nyvarande billeverantör frodas och det är ett nöje att besöka proffsen på verkstaden. De är inte billigast
men man får det man vill ha ( god service, proffesionellt arbete) och bilen strular inte.

Jag tror många bilverkstäder stirrar sig blinda på att erbjuda "billigaste pris".

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Jan 2017, 17:33
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
peterh wrote:
Alternativet är ju att man bara handlar av ställen som (ännu inte) strulat.



Motivet med min tråd är ju att det inte finns några sådana kvar, inte i Göteborg iaf. Tålamodet med just musikaffärer har varit löjligt högre än vilken sektor som helst. Trött på det.


04 Jan 2017, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Urban wrote:

Så om jag går till SD och först träffar Jimmy Åkesson och sedan Kent Ekerot och någon till, då är det jag som är idioten? Känns bra att veta! :lol:


:D

Inga regler utan undantag.

Men jag tror inte Jimmie är en idiot, bara en människa med idiotiska åsikter.
Det måste ju inte tvunget vara samma sak.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jan 2017, 18:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
lillefar wrote:
Less på dåligt bemötande och service verkar rätt vanligt tyvärr.
4 sound i Sundsvall är dock ett undantag spm nämns i tråden. Trevliga och kanonservice.

Det svåraste för en misskött butik; är ju att få tillbaka kunder man tappat. Musikbörsen och 4 Sound i Sundsvall må vara samma sak för de flesta. Men för väldigt många finns det en betydligt taskigare historia där. Idag driver Ingemar med Co en av "de"/om inte "den" -bästa 4 Sound butiken i landet enligt en hel del folk. Dock back-in-the-day -var det inte lika muntert: Då många faktiskt drog sig ifrån stället.

Dock är det imponerande och se vad butiken är idag. Många äldre kunder som tidigare sagt att de aldrig kommer att höja sulan över deras tröskel igen; är inte alls lika omöjliga till att tänka sig att göra detta idag som tidigare. Jag känner till och med till flera bulvan historier: Där tidigare o förlåtande kunder skickat dit annat folk i sina egna ärenden. Folk fungerar ju olika. Vissa har för styv krage -för att släppa gammalt skit. Absolut ingenting som inte skulle kunna botas med att bara rensa luften över en kopp het starkvara.

Men oavsett: För en butik att tänka om -och vinna tillbaka tappade kunder: ÄR riktigt starka papper. Nästintill en omöjlighet att uppnå; med alternativen potentiella kunder har idag.


/ Jonken


07 Jan 2017, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Det är många gånger skrämmande och se hur sköra trådarna egentligen är för musikaffärerna idag. Att missköta fördelen de har emot andra + näthandel ÄR oh skall vara TABU!

Personlig, professionell bemötande.

Är man själv en person -eller har folk som jobbar åt en; som har problem med detta: Gör dig själv en tjänst: LÄGG NER VERKSAMHETEN (INNAN REVISORN OCH BANKEN GÖR DET ÅT DIG). Detta är faktiskt inte allt för långt ifrån sanningen. Skall man lyckas; har man helt enkelt INTE RÅD att misslyckas här!

Personlig, professionell bemötande. Låter enkelt eller hur? -Nope. För många tror själva att de har koll på detta; trots att man inte har det. Detta gäller över samtliga anställda över hela verksamheten. Ärligt: De flesta som jobbar i musikaffärerna idag kan inte ens själva analysera sig själva -ur hur andra personer runtomkring dem möjligtvis uppfattar dem. Du får garanterat ett: -Ööööh...? -till svar om en chef spontant bränner av dessa tre grunder:

- Exempel på vad exakt som gör just dig personlig?
- Exempel på vad exakt som gör just dig professionell?
- Hur presenterar du dessa bitar i ditt bemötande?

Detta för att aktörerna i denna värld är ofta delad i två olika bakrunder:

- Den musikaliska.
- Den försäljande/ekonomiska.

För att göra en lång historia kort: Antingen kan man detaljnivån och funktionen i prylarna -samt lira: Eller är man utbildad butiks personal. Oavsett vilken kategori man tillhör; har man ofta inte järn koll på grunderna i "fördelarna" man får av att jobba med "uppsökande kunder". (Uppsökande kunder = Kunder som själva väljer att komma till dig.) Motparten till detta är väl någonting vi alla upplevt: -Telefonförsäljare, -annonsering, -mm, -mm.

Att varje gång känna sig tvungen att gå ifrån kunden -för kolla information; är inte professionellt. Inte heller veta allt om prylarna och bokstavligen utstråla: Att den orsaken jag jobbar här på butiken -är för att jag hittills "kört" i min musikaliska karriär.

Bättre folk kostar mer pengar: Så är det. Det enda sättet att få bättre folk är dyrare. MEN samtidigt: Bättre folk kan verkligen använda "fördelarna" på ett mycket, mycket effektivare sätt. Och detta visar sig ganska snabbt i försäljningskolumnerna. Fixar inte en chef/ansvarig att styra upp sånt här; ja då får man fortsätta att kämpa på -utan att aldrig riktigt komma upp till nästa nivå...

När senast gick du in i en musikaffär (där ingen känner dig) -där någon välkomnar dig direkt, sträcker fram handen; presenterar sig själv; innan Man ens går in på "vad kan jag hjälpa till med idag -köret" ? Detta ÄVEN om de sitter upptagna med kunder! De ursäktar sig: Kommer fram och kör en kortare variant av samma sak; + o tillgjord fördröjningsursäkt.


/ Jonken


07 Jan 2017, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
"Utbildad butikspersonal' var det många herrans år sen det fanns. 8)

_________________



07 Jan 2017, 14:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Mike Leaf wrote:
"Utbildad butikspersonal' var det många herrans år sen det fanns. 8)

+1


/ Jonken


07 Jan 2017, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Att ouppmärksamma en enda kund som traskar över en butikströskel: ÄR inte professionellt. (Detta hur man än vänder & vrider på det. ALLA ursäkter för detta ÄR enbart löjliga. Ex: För mycket folk i butiken? = Ohållbar bemanningsplanering.)

- Men tyvärr är det på tok för få idag; som verkar känna till detta.... :oops:


/ Jonken


07 Jan 2017, 14:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Mike Leaf wrote:
"Utbildad butikspersonal' var det många herrans år sen det fanns. 8)


Undrar om utbildningen finns kvar?


07 Jan 2017, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Jag har väl aldrig haft problem med bemötandet direkt.
Om man inte räknar med den totala förvirringen man upplevde när man gick in på MUG förr i tiden. :shock:
Längesen jag var där. Kanske annorlunda nu.

Däremot har Börsen/4Sound aldrig kunnat hantera leveransbesked.
Man har ständigt fått ringa / besöka för att kolla hur det går.
Ibland har dom inte ens beställt det jag skall köpa.

Tur man har allt man behöver.
:wink:

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


08 Jan 2017, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Finns som tur är undantag också, en av killarna som jobbar/jobbade med studio på Andreassons hade ett väldigt bra bemötande, kunnighet och ringde faktiskt med leveransbesked :) kommer inte ihåg vad han hette, men han påminde utseende-mässigt en del om komikern andre Wickström :)


08 Jan 2017, 14:18
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 563
Location: Dimension C
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
crybaby wrote:
Jag har väl aldrig haft problem med bemötandet direkt.
Om man inte räknar med den totala förvirringen man upplevde när man gick in på MUG förr i tiden. :shock:
Längesen jag var där. Kanske annorlunda nu.


Ja, MUG var/är en mycket speciell upplevelse.
Som en blandning mellan musikaffär, loppis, ungdomsgård och arbetsmarknadsåtgärd.
Det var ofta högst otydligt vem som jobbade i butiken och vem som var kund.
Eventuellt var gränsen ytterst flytande.
Jag har inte varit där, eller i någon annan butik heller, på många år.
Älskar att handla på nätet, de enda affärerna jag går in i är mataffärer och Systembolaget.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


08 Jan 2017, 16:23
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Varför stödja lokala handlare som inte förtjänar det?
Är väl på sin plats att framhålla min favoritaffär, Janssons Musik i Uddevalla.
Alltid ett positivt bemötande, aldrig att man blir påprackad något man inte behöver och allt som oftast blir man bjuden på en kopp kaffe.
Och ja, har jag beställt något så ringer eller smsar dom mig när det har kommit.

_________________
Mats


08 Jan 2017, 19:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 105 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.