View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 21:02



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Bytte till mig en Ibanez 440S för en tid sedan som jag har haft stort nöje med än så länge. Men halsmicken är lite väl klen för mig, lite för tunn. Skulle vilja ha något lite fläskigare där fast som ändå håller ihop det i det låga registret bra. Spelar nästan bara "shred" med halsmicken och ofta med rätt så mycket gain.

Vad är det man ska ha då? En Dimarzio Injector??? Är verkligen helt borta när det gäller singlecoils, har inte alls testat så många singlecoils genom åren.

Jag är inte ute efter en äkta singlecoil utan jag vill helst bli av med brummet när jag ändå är i farten och byter mick.

Den behöver inte efterlikna en singlecoil heller men det vore i och för sig nice om den lät bra tillsammans med mittmicken (position 2 eller 4) då jag gillar det ljudet rätt så mycket.

Ska man köra på en Injector eller finns det nåt bättre, behöver jag ännu mer output än vad dessa ger tror ni?

Hur är Air Norton S? Jag har alltid gillat humbuckern men har aldrig provat singelvarianten.

Något annat förslag? Några jag tänkt på är Seymour Duncan hot rail, lil 59 och lil screamin demon, någon som testat?


28 Dec 2016, 00:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Har testat hotrails och chopper och gillade båda. Även lil59 men tyckte inte om den. De jag gillade bäst av DiMarzios var hs2 och hs3. Var dock ett tag sedan så minns inte exakt varför jag tyckte såhär.. Varför inte köra på air Norton och montera splitbar?


28 Dec 2016, 05:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Jag tror inte injector är vad du söker, den är ganska svag och (i mina öron) en ganska trist, platt, mick.

Air Norton S skulle helt säkert funka, och så koppla så att den splittar i läger 4 på switchen.
Annars chopper, som är lite öppnare i toppen (bättre i min öron).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Dec 2016, 11:40
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Gillar dom cruisers som sitter på min Andy Timmons ibanez. Humbuckers men karaktären är ändå mer single coil. Funkar både rent och distat, låter lite hi fi nästan.


28 Dec 2016, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Slår också ett slag för Cruiser. Har iofs bara provat i min Baja-tele (halsläge), men där lät den fantastiskt bra. Även bra som splittad.

Har en Chopper T i min strata(!) , dock i stallposition. Öppen och fin som MO säger. Dessutom den absolut bästa splittade mick jag provat!
Den låter galet bra i min lite mörka strata. Så bra att jag funderar på att vända på lödningarna så att "default" blir splittad (har en push/push som sticker upp lite i split)


28 Dec 2016, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Kan oxo varmt rekommendera Cruisern. Speciellt om man kör med flerkanaliga -eller highgain riggar. Man får Strata tapp -med ett snor jämnt bend-svep. (Railsystemet gör att signalen från strängen har samma styrka oavsett strängens position över själva micken.) Sedan fattar denna mick att bryta upp gainen gradvis -istället för bara "av" & "på" -effekten. Utöver detta så funkar denna mick nästan bättre genom 500K -än en 250K -volympot; vilket gör att den är suverän att kombinera med Humbuckers i samma gitarr.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 28 Dec 2016, 18:29, edited 1 time in total.



28 Dec 2016, 18:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Buppel-pöst....


/ Jonken :oops:


28 Dec 2016, 18:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
@Magnus Olsson, ok tack för infon, jag misstänkte faktiskt det, angående Injector. Den enda anledningen jag ens tänkte på den var för att Gilbert använder dessa.

@pikehead, kan ju bli intressant med en Chopper, jag får återkomma med det i så fall, angående ditt erbjudande.

Dimarzio Cruiser gillar jag som fasiken, har haft en sån för en massa år sedan och jag har gillat alla klipp jag hört av den från folk som kan spela bra. Men jag tror inte att det är den rätta micken för det jag söker nu från denna gitarren.


28 Dec 2016, 21:20
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Då får jag passa på att slå ett slag för Satch Track som jag tycker är som en "bättre" Chopper. Lite mindre bas, lite mindre kompression, lite "träigare", lite brightare.
Min favorit av alla railbuckers helt klart.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


28 Dec 2016, 21:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Satch Track har jag ju tänkt på också. Joe lirade ju S-serien innan han fick sin signaturgitarr. Kanske är bättre anpassad för 22 band med andra ord?

Ja, det blir antingen Chopper, Air Norton eller Satch Track, kanske blir att man provar alla tre.


28 Dec 2016, 22:09
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Satch Track sitter ju i hans nyare 24-bandsgitarrer och jag tycker det funkar strålande (har den i en RG465) och det lär knappast bli sämre i en 22-bands :)
Air Norton S var dock helt oanvändbar för mig, jag tyckte den blev alldeles för varm och muddig. Hörde knappt vad jag spelade när jag bytte till halsmicken när det var solodags.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


28 Dec 2016, 22:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Specifikationerna på ST ser aningen bättre ut än på Choppern. Något lägre output men nästan samma, samt lite mindre bas och mid. Skulle nog kunna passa bra.


28 Dec 2016, 22:23
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Med risk för att verka tjatig: SD Fury!

IMO världens bästa halsmick så länge man inte är Hank Marvin men du skrev ju shred och duger den åt Yngwie så...
Dessutom tyst men låter fortfarande hyfsat SC och funkar utmärkt i läge 4.
Den enda av DiMarzio-mickarna som nämns ovan jag provat är Chopper men då som stallmick i en Tele, funkar skitbra så Stratavarianten är säkert inte dum heller. Skulle jag, utan att ha testat, bara gå efter specar hade jag nog chansat på Cruiser i första hand om jag ville ha side-by-side, bladpoler och keramisk magnet.

_________________
Skill is nothing without style


29 Dec 2016, 11:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Nä, Yngwie mickar är nog för klena för mig, jag får inte mitt ljud på samma sätt som honom.

Spelar utan overdrive pedal också, har tröttnat på dessa, kör bara rakt in i stärkaren.


29 Dec 2016, 12:30
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Vad har du för HB i stall, är det Ibanez originalmick?

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


29 Dec 2016, 12:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Gitarren är helt orginal. Gillar faktiskt mickarna. Dessa är mycket bättre än Ibanez andra, nyare mickar är. Men är inte helt nöjd med halsmicken som sagt så jag hade tänkt börja med att byta den. Sen får jag se om jag byter nåt mer efter det eller inte.

pikehead wrote:
Har testat hotrails och chopper och gillade båda. Även lil59 men tyckte inte om den. De jag gillade bäst av DiMarzios var hs2 och hs3. Var dock ett tag sedan så minns inte exakt varför jag tyckte såhär.. Varför inte köra på air Norton och montera splitbar?


Vad tyckte du var de största skillnaderna mellan Hotrail och Chopper?


29 Dec 2016, 19:11
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Frisk wrote:
Nä, Yngwie mickar är nog för klena för mig, jag får inte mitt ljud på samma sätt som honom.

Spelar utan overdrive pedal också, har tröttnat på dessa, kör bara rakt in i stärkaren.

Ja, Fury kräver OD eller boost för att låta bra oavsett gain-nivå

_________________
Skill is nothing without style


29 Dec 2016, 19:47
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
https://www.youtube.com/watch?v=CQZaB6CPIns


29 Dec 2016, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
dr.drygh wrote:
Frisk wrote:
Nä, Yngwie mickar är nog för klena för mig, jag får inte mitt ljud på samma sätt som honom.

Spelar utan overdrive pedal också, har tröttnat på dessa, kör bara rakt in i stärkaren.

Ja, Fury kräver OD eller boost för att låta bra oavsett gain-nivå

Även utan OD eller boost funkar Fury -mickarna. Det blir bara lite "torrare" och o tightare -men det funkar: https://www.youtube.com/watch?v=BuXjz9x3inQ

...Dock med en lätt OD eller boost = Super halleluja!


/ Jonken :wink:


29 Dec 2016, 23:51
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Frisk wrote:
Gitarren är helt orginal. Gillar faktiskt mickarna. Dessa är mycket bättre än Ibanez andra, nyare mickar är. Men är inte helt nöjd med halsmicken som sagt så jag hade tänkt börja med att byta den. Sen får jag se om jag byter nåt mer efter det eller inte.

pikehead wrote:
Har testat hotrails och chopper och gillade båda. Även lil59 men tyckte inte om den. De jag gillade bäst av DiMarzios var hs2 och hs3. Var dock ett tag sedan så minns inte exakt varför jag tyckte såhär.. Varför inte köra på air Norton och montera splitbar?


Vad tyckte du var de största skillnaderna mellan Hotrail och Chopper?


Med reservation för att det var ett tag sen och i olika gitarrer: upplevde choppern som öppnare och med bättre (återgivning av gitarrens) övertoner i karaktären, medan SD hotrailsen kändes mer som en chuggachuggametalgrej/mer midfokuserad. ....känslor å minnen....


30 Dec 2016, 00:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Är inte ute efter torrare och tightare ljud då jag lirar på en av Steve Fryette's alaster 8)

Samt en Folkesson MK 4 som är supertight redan.

Än så länge av det som nämnts i tråden så står det mellan Chopper och Satch Track. Men är givetvis öppen för mer förslag. Någon som testat lil screamin demon i halsläge?


30 Dec 2016, 12:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Frisk wrote:
Samt en Folkesson MK 4 som är supertight redan.

Trevligt! En riktigt, riktigt bra förstärkare!
Topp strängseparation och topp dynamik har du redan i stärkaren. Det kommer nog att funka kanon med båda alternativen du funderar emellan.


/ Jonken :wink:


30 Dec 2016, 13:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Jonken wrote:
Trevligt! En riktigt, riktigt bra förstärkare!
Topp strängseparation och topp dynamik har du redan i stärkaren. Det kommer nog att funka kanon med båda alternativen du funderar emellan.


/ Jonken :wink:


Ja en trevlig apparat helt klart, han lyckades bra där Folkesson.

Det går även att få bra ljud på låga ljudnivåer vilket jag uppskattar. Känns som att man fick mycket stärkare för ganska lite pengar.

Svårare är det dock att hitta en bra låda billigt, speciellt när man är allergisk mot V30's.

Men man får väl leta vidare :)


01 Jan 2017, 13:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Frisk wrote:
Jonken wrote:
Trevligt! En riktigt, riktigt bra förstärkare!
Topp strängseparation och topp dynamik har du redan i stärkaren. Det kommer nog att funka kanon med båda alternativen du funderar emellan.


/ Jonken :wink:


Ja en trevlig apparat helt klart, han lyckades bra där Folkesson.

Det går även att få bra ljud på låga ljudnivåer vilket jag uppskattar. Känns som att man fick mycket stärkare för ganska lite pengar.

Svårare är det dock att hitta en bra låda billigt, speciellt när man är allergisk mot V30's.

Men man får väl leta vidare :)

Jag varierar oftast mellan 70/80, V30 och Greenbacks -lådor med mina Folkor. Dessa låter fenomenalt bra med samtliga kon-konstallationer. Innan jag lärde mig vilka rör -och vilka Bias -justeringar på dessa som verkligen funkar i Folkesson -topparna; -upplevde jag också lite "agg" emot V30 högtalare. Sanningen är också att jag och Tommy Folkesson har kanske lite olika synsätt gällande förstärkarrör -och hur mycket man flödar genom dessa -för optimalt resultat.

Så här gör jag:
Jag tycker att mina Folkor låter SKIT om deras slutrör är -kall -eller normalställda. Kort: Jag vill gärna justera mina slut rör lite varmare -baserat bla både till de aktuella rören -samt till det personliga sättet som jag belastar förstärkaren i min användning av den samma.

En lång historia kort:
V30's har aldrig låtit dåligt Ex i Fender förstärkare.(Tänk Ex Twin.) Detta för att ljudbilder ur dessa förstärkare har en helt annan ljudbild. Dem är absolut inte grumlig, trött -eller processerad på något sätt. Den är enkel -och sparkar dig rakt i klykan varje gång. Det används gärna traditionella; "breda" -"boomiga" slutrör i dessa. Att göra precis tvärtom på en flerkanalig -eller separat vänster/höger -förstärkare är faktiskt ganska genialiskt: Välja slutrör + justering till att få ljudbilden betydligt tightare. Signalen som slutrören får att jobba med; är ändå "bredare" pga att all extra el den går igenom innan den ens når fram till dem.

Detta kan man göra med vilken som helst rörförstärkare. Men den stora skillnaden i en Folkesson -är att förstärkaren har en uink och väldigt genomtänkt dynamik; som bla stavas: Strängseparation. Kort: Man kan vrida all gain på max + lägga några extra distpedaler i kedjan: MEN ÄNDÅ separerar stärkaren ljudbilden sträng-för-sträng. Och har man dessutom den soundmässigaa vintage -varianten: En Mk IV; där Tommy driver traditionellt toppen lite högre voltvärden; ger detta någonting riktigt häftigt om det är riktigt; -bestyckat, -justerat och -inställt.

Bör även nämna:
Ljudpreferenser är högst personliga. Det som tilltalar mig -kan givetvis vara klimax för ultimat otillfredsställning för andra.

- Måste tyvärr dra -och avbryta skrivandet nu; får fortsätta senare. -Ber om ursäkt för detta.


/ Jonken


02 Jan 2017, 10:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Har bestämt mig för en Zilla Fatboy 2x12 nu. Har inte riktigt bestämt mig för vilka högtalare. Greenbacks går bort då stärkaren är på 100 watt men funderar på creambacks.

Angående mickbytet så blir det nog som sagt Chopper eller Satch Track. Men har bestämt mig för att byta stallmicken också när jag ändå är på gång till något mer aggressivt. Antingen Dimarzio Fred om jag kör på Satch Track, minns att jag gillade karaktären på den när jag testade den för några år sedan.

Är lite nyfiken på Duncan Dimebucker också. Eller Bareknuckle Black Dog. Har inte bestämt mig. Dimebuckern är väl kanske den som sticker ut lite mer än de andra två. Antar att den har väldigt hög output?


02 Jan 2017, 13:27
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
Ganska underhållande att läsa om folks åsikter om V30 på nätet, det elementet rör verkligen upp känslor, love and hate. ;-)

Jag är själv något splittrad men börjat gilla det mer och mer, varierar mellan V30 och Greenback. Älskar Greenback på allt till klassisk rock ungefär men V30 har tex ett djupare basregister (vilket tex är bra vid nedstämning) samt en fin klarhet och punch, dock så är det också vassare (i negativ bemärkelse) och kan trötta ut öronen en del. Funderar dock även på att ge G12T-75 en chans. Tycker annars generellt att en Marshall + Greenback är såpass bra att man knappt behöver någon OD eller distpedal.

Sammantaget kan man väl säga att V30 kanske lämpar sig bättre i en bandsituation jämfört med hemma... men jag har börjat vänja mig nu. ;-)

Frisk wrote:

Svårare är det dock att hitta en bra låda billigt, speciellt när man är allergisk mot V30's.

Men man får väl leta vidare :)


02 Jan 2017, 14:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Ännu en "hjälp mig att hitta pickup"-tråd
makatech wrote:
Ganska underhållande att läsa om folks åsikter om V30 på nätet, det elementet rör verkligen upp känslor, love and hate. ;-)

Jag är själv något splittrad men börjat gilla det mer och mer, varierar mellan V30 och Greenback. Älskar Greenback på allt till klassisk rock ungefär men V30 har tex ett djupare basregister (vilket tex är bra vid nedstämning) samt en fin klarhet och punch, dock så är det också vassare (i negativ bemärkelse) och kan trötta ut öronen en del. Funderar dock även på att ge G12T-75 en chans. Tycker annars generellt att en Marshall + Greenback är såpass bra att man knappt behöver någon OD eller distpedal.

Sammantaget kan man väl säga att V30 kanske lämpar sig bättre i en bandsituation jämfört med hemma... men jag har börjat vänja mig nu. ;-)


Lådproblemet är löst nu, har beställt en Zilla Fatboy nu. I slimegrön tolex (vad annars!?) :lol:

Nu är det bara mickar som behövs sen är jag nöjd.


02 Jan 2017, 18:00
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], steffsson, Wilmer and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.