View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 22:33



Reply to topic  [ 11 posts ] 
KSMB 
Author Message

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post KSMB
Några fler här som diggar KSMB och deras musik/låtar, deras gitarrister med tillhörande sound etc?
Jag har lyssnat på dem i bilen konstant de senaste veckorna. Tycker det är jäkligt bra.


21 Dec 2016, 22:19
Profile

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: KSMB
KSMB snurrade mycket på spelaren en gång i tiden, mycke mindre nu men det händer .
Såg dom på Kamraspalatset tidigt 80tal.

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


21 Dec 2016, 22:32
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: KSMB
Ja just det. Där gjordes "sista" spelningen som blev deras liveplatta.
Då var det Peter Ampull och Guld-Lars på gitarrer (Strator). Innan dess var det Johnny Sylvan på gitarr (också Strata). Grymt!


22 Dec 2016, 00:06
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: KSMB
Såg dom -82 under Rika Barn turnén. Förövrigt en svinbra skiva, håller än!


22 Dec 2016, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: KSMB
Japp, lite husgudar hos mig. Lyssnade på det i bilen tillsammans med dottern när hon var 10 år. Helt plötsligt säger hon: "Det här är ju Sex noll två". Då blev pappa stolt. Hon hade hört en cover av den och det var därför hon visste vad den hette. Hon kände inte till KSMB förvisso, men det fick henne att börja lyssna på dem oxå och hon gillar det som sjutton.


22 Dec 2016, 09:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: KSMB
De har varit bland de största sen jag såg dem första gången på Musikverket 79.

Kamraspalatset 1982 var deras avskedskonsert innan de la ner första gången. Det är den tveklöst bästa konsert jag nånsin har varit på och jag är ganska säker på att inget nånsin kommer att slå den. Den spelades in på platta (De e för mycket), men skivan lyckades inte fånga stämningen live.


22 Dec 2016, 10:02
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: KSMB
De är jättebra att lyssna på i köket när man brygger öl. Allt gå så mycket lättare och fortare då. Bra ölbryggarmusik alltså! :lol:


22 Dec 2016, 10:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: KSMB
Deras första gitarrist Johnny var en stor inspiration. Jag lyssnade på deras första platta (Bakverk) och tog ut låtarna och hans solon, det var en bra skola.
Vi gick i samma gymnasium, så det var bara att fråga honom om det var något man undrade.
Jag tappade lite intresset när han slutade, jag tyckte musiken tappade lite nerv och den musikaliska kvalitén sjönk.
Han var/är grymt musikalisk.


/Micke


22 Dec 2016, 12:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: KSMB
Det är ju en jädra skillnad på KSMB; Bakverk-inspelningarna, första LPn, andra LPn och den som kom på 90-talet.


22 Dec 2016, 15:11
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: KSMB
micke wrote:
Deras första gitarrist Johnny var en stor inspiration. Jag lyssnade på deras första platta (Bakverk) och tog ut låtarna och hans solon, det var en bra skola.
Vi gick i samma gymnasium, så det var bara att fråga honom om det var något man undrade.
Jag tappade lite intresset när han slutade, jag tyckte musiken tappade lite nerv och den musikaliska kvalitén sjönk.
Han var/är grymt musikalisk.


/Micke


Jag håller med dig. Johnny var en stor inspiration för mig också när jag spelade gitarr i tonåren. Man blev ju dessutom lite knäckt när man insåg att man hade hållit på i ett par år och tragglat, och han hade köpt sin första gitarr precis när han börjat lira med KSMB, och efter ett par månader kunde spela grejer som var ljusår ifrån det man själv lyckades prestera. Håller med att det fanns en jäkla nerv och energi i hans gitarrspel, som bidrog väldigt mycket till hur bandet lät på "Bakverk 80" och "Aktion". Och dessutom tycker jag alltid det låtit som att han egentligen var mer inne på hårdrock än punk. Det lät nästan Van Halen om hans gitarrspel, om än inte lika utvecklat förstås.. Men ungefär som att han lyssnade på den typen av gitarrbaserad hårdrock och hade kunnat bli så bra om man hade gett honom ett par år.


22 Dec 2016, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: KSMB
Quote:
Jag håller med dig. Johnny var en stor inspiration för mig också när jag spelade gitarr i tonåren. Man blev ju dessutom lite knäckt när man insåg att man hade hållit på i ett par år och tragglat, och han hade köpt sin första gitarr precis när han börjat lira med KSMB, och efter ett par månader kunde spela grejer som var ljusår ifrån det man själv lyckades prestera. Håller med att det fanns en jäkla nerv och energi i hans gitarrspel, som bidrog väldigt mycket till hur bandet lät på "Bakverk 80" och "Aktion". Och dessutom tycker jag alltid det låtit som att han egentligen var mer inne på hårdrock än punk. Det lät nästan Van Halen om hans gitarrspel, om än inte lika utvecklat förstås.. Men ungefär som att han lyssnade på den typen av gitarrbaserad hårdrock och hade kunnat bli så bra om man hade gett honom ett par år.


Jag har aldrig tänkt Van Halen, men det stämmer absolut, han hade den "feelingen" i spelet.
Jag träffade honom ett tag efter att han slutat med KSMB, jag och en polare satt i en replokal och tragglade och försökte hitta på något att spela när han kom förbi. Jag frågade om han hade något riff eller låtidé att dela med sig av, varpå han lånade min gitarr och brände av ett riff som var helt överjävligt. Jag kommer inte exakt ihåg hur det lät, men jag kan fortfarande för mitt inre, 35 år senare, se hur han fingrar rör sig över greppbrädan på min gitarr medans jag står där med hakan på bröstet och uppspärrade ögon :shock: .
Det hade varit kul att se hans utveckling om han fortsatt.


22 Dec 2016, 21:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.