View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 04:02



Reply to topic  [ 11 posts ] 
"Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä 
Author Message

Joined: 08 Dec 2009, 17:25
Posts: 78
Location: Kälvesta (Stockholm/Vällingby)
Post "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Någon som testat "stålull och vinäger"-tricket på hals/kropp?

Isåfall, vad använde ni för stålull och vinäger? Vilket resultat fick ni? Det finns en uppskö av olika vinäger (äpple, vittvins...), ättika och ättikssprit. Svinto, trollull osv.. Testade att stoppa stålull i perstorps ättika men det händer ingenting (stått i 12 timmar ungefär)..

https://www.youtube.com/watch?v=JFEnAWBPJgU&t=210s
"distilled white vinegar" ( http://www.heinzvinegar.com/products-distilled-white-vinegar.aspx)

Jag har slipat ner en US stratakropp till rent trä för en NATURAL-look, men kommer inte överens med ALs naturliga rödaton (om man stryker på lite T-röd så ser man hur det blir med lack på). Försöker komma på lite olika metoder att komma från den röda tonen utan att betsa kroppen väldigt mörk (div bruna nyanser).

Tips mottages gärna!
Förresten, känner någon till ett svenskt gitarrbyggar-/meckarforum?


21 Dec 2016, 09:01
Profile

Joined: 15 Apr 2003, 12:59
Posts: 111
Location:
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Thelinski wrote:
Förresten, känner någon till ett svenskt gitarrbyggar-/meckarforum?


Svenska gitarrbyggen på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/716208051762507/


21 Dec 2016, 09:06
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Sep 2004, 08:12
Posts: 74
Location:
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Hej

Har gjort detta på ett soffbord jag byggde av Furu. I det fallet målades bordet först med vanligt te först. Gjorde en blandning av Ättika och finaste rena stålullen jag hittade. Lät denna stå i ca tre dagar innan den var helt upplöst. Strök sedan borden en vända och vaxade efteråt. Blev mer brunt än grått. Resultatet varierar mellan olika träslag beroende av hur mkt tannins som trät innehåller. Av den orsaken så rekommenderades att först köra te på trät för att tillföra tanin och öka effekten sv vinägerblandningen. Har inte prövat på en hals/kropp ännu men det ska göras inom kort.

//jensa
Thelinski wrote:
Någon som testat "stålull och vinäger"-tricket på hals/kropp?

Isåfall, vad använde ni för stålull och vinäger? Vilket resultat fick ni? Det finns en uppskö av olika vinäger (äpple, vittvins...), ättika och ättikssprit. Svinto, trollull osv.. Testade att stoppa stålull i perstorps ättika men det händer ingenting (stått i 12 timmar ungefär)..

https://www.youtube.com/watch?v=JFEnAWBPJgU&t=210s
"distilled white vinegar" ( http://www.heinzvinegar.com/products-distilled-white-vinegar.aspx)

Jag har slipat ner en US stratakropp till rent trä för en NATURAL-look, men kommer inte överens med ALs naturliga rödaton (om man stryker på lite T-röd så ser man hur det blir med lack på). Försöker komma på lite olika metoder att komma från den röda tonen utan att betsa kroppen väldigt mörk (div bruna nyanser).

Tips mottages gärna!
Förresten, känner någon till ett svenskt gitarrbyggar-/meckarforum?

_________________
Laga inte sånnt som inte är trasigt!


21 Dec 2016, 10:25
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Dec 2009, 17:25
Posts: 78
Location: Kälvesta (Stockholm/Vällingby)
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Jag har fått uppfattningen att det blir lite mer brunt i nyansen om man tillsätter tenninet (som finns i Té). Min förhoppning är att få min ALDER (AL) kropp grå, och sedan trollulla fram en silverlyster.. :) Lite olja på det..

Men du använde Ättika? Jag blir inte klok på om man borde köra ättika eller äppelcidervinäger eller om det inte ens har någon betydelse.. Ska det vara lock på eller ska blandningen ha tillgång till syre..? Allt jag vet är att absolut ingenting händer i min Perstorps Ättisks/trollullsblandning med lock på...

Tips?


21 Dec 2016, 10:34
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Prova att använda vatten och aska på rent trä

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


21 Dec 2016, 11:58
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Annars ger amoniak-behandling rätt vacker "grånad" på träslag med mycket tannin, t ex ek. Stäng in träbiten I en sluten behållar, plastlåda eller liknande, ej metal, ställ in en skål med ren amoniak. låt stå.Googla "Smoked Oak" så ser du vad som kan uppnås.


21 Dec 2016, 12:03
Profile

Joined: 23 Sep 2004, 08:12
Posts: 74
Location:
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Yes, jag använde ättika. White Vinegar=Ättika enligt det lexicon jag nyttjade vid mitt försök. Det tar ett par dagar för stålullen att rosta bort i lösningen. Jag använde en glasburk med lock på glänt. För att snabba på processen lyfte jag upp stålullen en gång ur badet varje dag å drog isär den. Funkade inte att länga ner stora klumpar utan dra isär den å lufta så gick det snabbare. Luktar huggorm men det försvinner.

//jensa

Thelinski wrote:
Jag har fått uppfattningen att det blir lite mer brunt i nyansen om man tillsätter tenninet (som finns i Té). Min förhoppning är att få min ALDER (AL) kropp grå, och sedan trollulla fram en silverlyster.. :) Lite olja på det..

Men du använde Ättika? Jag blir inte klok på om man borde köra ättika eller äppelcidervinäger eller om det inte ens har någon betydelse.. Ska det vara lock på eller ska blandningen ha tillgång till syre..? Allt jag vet är att absolut ingenting händer i min Perstorps Ättisks/trollullsblandning med lock på...

Tips?

_________________
Laga inte sånnt som inte är trasigt!


21 Dec 2016, 12:12
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Dec 2009, 17:25
Posts: 78
Location: Kälvesta (Stockholm/Vällingby)
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Perfekt! Jag tror att jag förstår varför min mix inte sätter igång. Jag har haft locket på och burken står i förrådet ute, dvs kallt. Får ta in den och öppna!

Hur blev ditt resultat? Siicka gärna bild till mig johanthelin@gmail.com

Tack för svaret!


Kojjum wrote:
Yes, jag använde ättika. White Vinegar=Ättika enligt det lexicon jag nyttjade vid mitt försök. Det tar ett par dagar för stålullen att rosta bort i lösningen. Jag använde en glasburk med lock på glänt. För att snabba på processen lyfte jag upp stålullen en gång ur badet varje dag å drog isär den. Funkade inte att länga ner stora klumpar utan dra isär den å lufta så gick det snabbare. Luktar huggorm men det försvinner.

//jensa

Thelinski wrote:
Jag har fått uppfattningen att det blir lite mer brunt i nyansen om man tillsätter tenninet (som finns i Té). Min förhoppning är att få min ALDER (AL) kropp grå, och sedan trollulla fram en silverlyster.. :) Lite olja på det..

Men du använde Ättika? Jag blir inte klok på om man borde köra ättika eller äppelcidervinäger eller om det inte ens har någon betydelse.. Ska det vara lock på eller ska blandningen ha tillgång till syre..? Allt jag vet är att absolut ingenting händer i min Perstorps Ättisks/trollullsblandning med lock på...

Tips?


21 Dec 2016, 13:45
Profile

Joined: 21 Dec 2016, 15:39
Posts: 17
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Järnsulfat ger gråare trä (finns hos färghandlaren, kallas ibland järnvitriol), men
den reagerar lite olika på olika träslag. Jag använde det på ek i tron att eken skulle så gråare ut, men det mörknade istället så det verkar ha reagerat med något i eken, förmodligen garvsyran. Det är mycket i ek, stålspik rostar i ek med tiden!
På furu blir det nästan silvergrått. Lönn och ask har jag inte testat på.

Du kan ju testa oxalsyra också, färghandlarn har det också. En del trä ljusnar och blir gråare, dock inte ek, den blev brunsvart.


22 Dec 2016, 00:40
Profile

Joined: 20 Feb 2015, 11:58
Posts: 16
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
Järnvitriol är ju en klassisk produkt för att göra husfasader silvergrå.


22 Dec 2016, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: "Stålull och vinäger" för att få grå patina på trä
james bond wrote:
Järnvitriol är ju en klassisk produkt för att göra husfasader silvergrå.


Och mirakelmedlet i husägarens livslånga kamp mot mossan i gräsmattan!

_________________
pudas


25 Dec 2016, 12:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.