View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 22:32



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Knepig sak med stallet på min ES335 
Author Message

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Knepig sak med stallet på min ES335
Av, antar jag, rent estetiska skäl skiftade jag de sex strängsadlarna i stallet till min ES335 eftersom de satt vända åt olika håll. Så att 45-gradersvinkeln är vänd bakåt.
Då upptäckte jag att strängskåran i fyra av sadlarna inte är centrerade. De sitter alltså inte rakt ovanför de små intoneringsskruvarna.
Min fråga är om det är standard eller om det är hemmagjort.
Och i så fall vad det spelar för roll att inte ha dem centrerade.
:?


17 Dec 2016, 23:57
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Troligen beroende på att vederbörande sadelfilnings-hemul på Gibson inte var riktigt på tå den dagen.
Rollen det spelar, förutom att det är grymt irriterande, är att strängarna kommer olika långt ifrån varann och inte ligger centrerade över polerna på mickarna. Vad allt detta har för betydelse i praktiken kan dock diskuteras.

_________________
Skill is nothing without style


18 Dec 2016, 03:37
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
dr.drygh wrote:
Troligen beroende på att vederbörande sadelfilnings-hemul på Gibson inte var riktigt på tå den dagen.
Rollen det spelar, förutom att det är grymt irriterande, är att strängarna kommer olika långt ifrån varann och inte ligger centrerade över polerna på mickarna. Vad allt detta har för betydelse i praktiken kan dock diskuteras.


Nja, det verkar vara mer snett än att det skulle vara slarv.
Image
Ser nu att det faktiskt verkar som om någon bytt ut stallet eller om någon bytt ut pickupen. Strängarna ligger perfekt över halspickupen. Så då borde väl vara picupen som är bytt.

Jag undrar bara först om alla skåror sitter centrerade på era 335:or.


18 Dec 2016, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Så där såg det nog inte ut från fabrik. Är bilden EFTER du vände på klackarna?

I så fall, kan du inte sätta tillbaka dom som de satt?

Ser ut som krom och nickel blandat , så någon av dessa delar är bytta

_________________



18 Dec 2016, 17:20
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Mike Leaf wrote:
I så fall, kan du inte sätta tillbaka dom som de satt?


+1 på den...

I mina ögon ser det ut att vara avsiktligt gjort, för att få till en viss önskad spacing... :?:


18 Dec 2016, 18:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Ser ut som F-spacing ju.

_________________
##################


18 Dec 2016, 19:38
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Flåt, jag kanske var otydligt. Viss kan jag sätta tillbaka dom som dom satt.
Och det är jag som placerat dom så där
Men frågan gällde om skårorna i strängsadlarna på 335:orna brukar vara centrerade eller inte?
Jag har ingen att jämföra med och tänker att kanske helt enkelt rent av sitter fel stall där.


18 Dec 2016, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
ove.wall wrote:
Flåt, jag kanske var otydligt. Viss kan jag sätta tillbaka dom som dom satt.
Och det är jag som placerat dom så där
Men frågan gällde om skårorna i strängsadlarna på 335:orna brukar vara centrerade eller inte?
Jag har ingen att jämföra med och tänker att kanske helt enkelt rent av sitter fel stall där.


För att svara på din fråga så brukar man justera skårornas placering på varje instrument med strängar och stall på plats. Om möjligt så centrerar man så att strängarna ligger perfekt över både stall och halsmickens poler. När det inte går så brukar man göra en kompromiss eller optimera för den mick som man prioriterar.

På solida gitarrer och gitarrer med mittstock, kan man göra skåran genom att knacka på strängen med en hammare. Det andra alternativet är att använda en sadelfil.


18 Dec 2016, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
CarlM wrote:
ove.wall wrote:
Flåt, jag kanske var otydligt. Viss kan jag sätta tillbaka dom som dom satt.
Och det är jag som placerat dom så där
Men frågan gällde om skårorna i strängsadlarna på 335:orna brukar vara centrerade eller inte?
Jag har ingen att jämföra med och tänker att kanske helt enkelt rent av sitter fel stall där.


För att svara på din fråga så brukar man justera skårornas placering på varje instrument med strängar och stall på plats. Om möjligt så centrerar man så att strängarna ligger perfekt över både stall och halsmickens poler. När det inte går så brukar man göra en kompromiss eller optimera för den mick som man prioriterar.

På solida gitarrer och gitarrer med mittstock, kan man göra skåran genom att knacka på strängen med en hammare. Det andra alternativet är att använda en sadelfil.


Tolkar det som att det handlar om tycke och smak och inte finns någon optimerad placering av skårorna.
Man får väl också ta hänsyn till hur långt ut på greppbrädan E-strängarna hamnar.
Tack för svar CarlM :)


18 Dec 2016, 23:35
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Det är heller ingen olycka att stallsadlarna sitter åt olika håll. Då ett ABR1 stall inte har så mycket till justeringslängd för intonationen så brukar de sätta sadlarna för de spunna strängarna bakåt så man får mer utrymme att intonera åt det hållet

Image

Jag skulle rekommendera att du sätter tillbaks allt som det var.


19 Dec 2016, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 16:53
Posts: 262
Location: Malmö
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Här är massor med bilder på andra ES-335 stall som du kan kolla på
https://www.google.se/search?q=gibson+es-335+bridge&espv=2&biw=1536&bih=735&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj8qrq3toDRAhXjL8AKHbszCmEQ_AUIBigB


19 Dec 2016, 16:05
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Nu hittade jag ett nytt Goto-stall i lådan, med centrerade skåror, och med det ligger strängarna så gott som perfekt över bägge mickarna. Helgerån kanske, men det underlättar. :wink:
Tack för engagemanget!


19 Dec 2016, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
ove.wall wrote:
Nu hittade jag ett nytt Goto-stall i lådan, med centrerade skåror, och med det ligger strängarna så gott som perfekt över bägge mickarna. Helgerån kanske, men det underlättar. :wink:
Tack för engagemanget!

Gibson orginal är också Gotoh......

_________________



19 Dec 2016, 20:35
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Mike Leaf wrote:
ove.wall wrote:
Nu hittade jag ett nytt Goto-stall i lådan, med centrerade skåror, och med det ligger strängarna så gott som perfekt över bägge mickarna. Helgerån kanske, men det underlättar. :wink:
Tack för engagemanget!

Gibson orginal är också Gotoh......


Å fan :o Det förklarar varför jag inte såg någon skillnad på dom :)


19 Dec 2016, 20:56
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Av fotot att döma så borde det räcka med att vända alla sadlar åt andra hållet (så att de sluttar åt micken till). Då kommer skårorna nog ganska rätt.

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


20 Dec 2016, 14:07
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
JoMa wrote:
Av fotot att döma så borde det räcka med att vända alla sadlar åt andra hållet (så att de sluttar åt micken till). Då kommer skårorna nog ganska rätt.


Kan man tänka sig, men då hamnar höga E-strängen kant i kant med greppbrädans bindning. Men som sagt, Gotoh-stallet ordnade det hela :)


20 Dec 2016, 15:39
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
Nja, jag menar ju inte vända stallet, utan var sadel för sig. Då kommer bägge E-strängarna att hamna längre in på greppbrädan. Men skit samma om det ändå funkar med det andra stallet.

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


20 Dec 2016, 18:08
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Knepig sak med stallet på min ES335
JoMa wrote:
Nja, jag menar ju inte vända stallet, utan var sadel för sig. Då kommer bägge E-strängarna att hamna längre in på greppbrädan. Men skit samma om det ändå funkar med det andra stallet.


Aha, nu fattar jag! Det var ett intelligent förslag ändå :)


20 Dec 2016, 18:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.