View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:25



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Kedja av effekter? pedaler eller multifx? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Har i alla år kört helt utan effekter men har lite sound som jag vill få till live. Funderingen blir ju då hur man uppnår det smartast? En multieffekt verkar ju smidigt om det funkar att man kan bygga egna kedjor av effekter. I mitt fall ska jag ha in lite reverb, compressor samt en skvätt delay. Känns jobbigt att behöva trampa på flera pedaler på en gång liksom. Hur löser man det och vad finns det som låter bra samt är robust? Behöver inte en massa distar å grejer.


13 Dec 2016, 14:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
I princip alla multieffekter gör det du är ute efter.
Inte tvunget att man bygger egna effektkedjor (finns det också), men samma funktion.

Har inga direkt tips att ge på vilka som är bra, har inte använt såna sen Boss ME-5 tiden (länge sen, har bara rack nu).
Men generellt, reverb och delay gör de alla bra nog. Kompressor behöver man ofta köpa de lite finare versionerna för att de skall vara ok.

Jag skulle nog satsa på någon boss/roland burk, de är nästan alltid bra.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Dec 2016, 15:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Boss GT1
Har mer än vad du behöver, robust vet jag inte.
Tror inte jag sett nån sån multifx, fördelen med Gt1 är den är billig och ny
så du kan trampa sönder ett par utan att det kostar nåt

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


13 Dec 2016, 18:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Om du har pengar så satsa på en Fractal FX-8.. bästa multifx på marknaden


13 Dec 2016, 20:49
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Tack för svar! Håller på å sonderar terrängen. Ska man köra grejerna i loopen?!? För och nackdelar? Har som sagt aldrig kört med några effekter, enbart kört gitarr-sladd-stärk.


14 Dec 2016, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Uitfrån var du befinner dig nu:
Skaffa 3 Bosspedaler. De låter bra och är enkla och driftssäkra.
Inga jävla menyer. Kan köras på batterier eller annan ström om
man orka hålla på med sånt. Det finns telepluggar som man kan länka
ihop pedalerna tätt med varandra vilket gör att man kan trampa på två
samtidigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Med ett sånt upplägg kan du testa om du vill ha någon, alla eller ingen
i loopen. Om du nu vill röra till det, en del vill det :)

_________________
Försvinn ur min åsikt


14 Dec 2016, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
LabLord wrote:
Tack för svar! Håller på å sonderar terrängen. Ska man köra grejerna i loopen?!? För och nackdelar? Har som sagt aldrig kört med några effekter, enbart kört gitarr-sladd-stärk.


Har du en loop på stärkaren gör sig alla tidseffekter (reverb, delay osv) klart bäst där.
Kompressor före eller efter preamp är mest en smaksak, men värt att ta efter vad man än tycker för att få ha delay och reverb där.

Tidseffekter är fan ball, man kan liksom flytta sitt ljud fram och tillbaka i mixen utan att påverka dess volym i mixen.
Lite eller inget reverb (till exempel) upplevs som in your face, mer (och ännu mer olika längder) flyttar saker längre bak.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Dec 2016, 11:49
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Det blir alltid mer kaosartat än vad man tänkt med pedaler.
Vill du ha presetbaserat? Jag tycker att Boss GT1 verkar dryg, för lite switchar och rattar på ett dåligt sätt i min värld.

En ny Boss GT100 kostar typ 4000 och gör typ vad som helst tillräckligt bra i effektväg. Ärligt talat så kan du nog köpa en begagnad GT10 eller GT8 om du ändå bara ska ha effekterna och inte förstärkarljuden (men jag gillar nya saker med garanti).

Jag tror dock att du hellre vill ha denna till det du beskriver: https://www.thomann.de/se/line6_m9.htm

Mycket mindre funktionalitet för pengarna, men den tar mindre plats och låter svinbra, samt är lättare att jobba med. Du kan ha sex presets och upp till tre effekter samtidigt på varje.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


14 Dec 2016, 12:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Boss ME-80, rattar och pedaler, inga jobbiga menyer, kan användas som enskilda pedaler eller programmeras som presets.
https://www.boss.info/us/products/me-80/
Kostar som 3-4 Bosspedaler, och då får man ju en massa mer på köpet även om man nu inte skulle behöva allt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Dec 2016, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Henkie wrote:
Det blir alltid mer kaosartat än vad man tänkt med pedaler.
Vill du ha presetbaserat? Jag tycker att Boss GT1 verkar dryg, för lite switchar och rattar på ett dåligt sätt i min värld.

En ny Boss GT100 kostar typ 4000 och gör typ vad som helst tillräckligt bra i effektväg. Ärligt talat så kan du nog köpa en begagnad GT10 eller GT8 om du ändå bara ska ha effekterna och inte förstärkarljuden (men jag gillar nya saker med garanti).

Jag tror dock att du hellre vill ha denna till det du beskriver: https://www.thomann.de/se/line6_m9.htm

Mycket mindre funktionalitet för pengarna, men den tar mindre plats och låter svinbra, samt är lättare att jobba med. Du kan ha sex presets och upp till tre effekter samtidigt på varje.


Line6 prylen är ganska bra (men de har ett "ljud" som inte går att skruva bort).
Men köp inte en sån i Tyskland, den är billigare i här.
http://ljudfront.123ehandel.se/product. ... -modeler-2

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 Dec 2016, 14:12
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Jag har tidigare använt en del multieffekter, ffa G-Major 2. Min bestämda åsikt är att det blir bättre och enklare med separata enheter, i synnerhet när det är ett så begränsat antal olika effekter som i detta fall. 3 pedutter är inte orimligt besvärligt att hålla reda på. Den viktigaste fördelen är att du kan lägga kompressor före stärk och resten i loopen. Personligen tycker jag även att man kan kosta på sig att vara lite kräsen just när det gäller kompressorn eftersom det är en grunka som både kan höja sound och känsla rejält om den är bra likväl som den lätt sabbar allt om den inte räcker ända fram.

_________________
Skill is nothing without style


14 Dec 2016, 15:40
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
En beggad boss gt 8/10/100 funkar väldigt bra att köra bara effekter från.
Tc Nova system ser man ute nu och då också. Låter grymt bra dom med.


14 Dec 2016, 16:03
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Magnus Olsson wrote:
Line6 prylen är ganska bra (men de har ett "ljud" som inte går att skruva bort).
Men köp inte en sån i Tyskland, den är billigare i här.
http://ljudfront.123ehandel.se/product. ... -modeler-2

/Magnus


Verkar också ligga ute en begagnad M13 för 2500 kr på blocket.


14 Dec 2016, 16:20
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Anledningen till att jag vill kunna lägga upp kedjor med effekter är att jag även sjunger. Hålla ordning på sång plus trampa på flera pedaler känns otroligt jobbigt. Lättare då att trampa på en knapp å dra igång alla effekter på en gång liksom.


14 Dec 2016, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Ett tredje alternativ som jag själv föredrar är en kombination av båda.

Kompressor i multieffekt är inget för mig. Jag behöver en riktig analog. (Samma sak med distar, men det använde du inte.)

Det mesta annat tycker jag funkar ganska bra i en bra multieffekt. Annars blir det lite komplicerat. Jag kör med en massa midi-swtchar för att kunna blanda pedaler och rackprylar på ett bra sätt och för att kunna programmera kombinationer av effekter som jag kan styra via midi och lägga upp presets, men det blir ganska stort och komplicerat, så jag kommer att göra om så jag har en stor och en lite rigg, där jag ersätter allt utom kompressor, dist och wahwah med en TC GM2. Det blir inte lika bra som med lösa pedaler, men man slipper släpa med sig ett rack. Samtidigt kan jag repa och spela in med den större riggen om jag ha lust. Mina gamla flangers och phasers vill jag ju inte vara helt utan för all framtid... :)

Edit: Boss är ett ganska säkert köp. Robusta, pålitliga och någorlunda lättskruvade.


14 Dec 2016, 20:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kedja av effekter? pedaler eller multifx?
Klart man ska ha pedalbord, riktiga förstärkare och bra gitarr det är ju så pass stor kvalitetsskillnader i soundet och inte minst viktigt känslan och hela upplevelsen. Har gett den enkla lösningen massor med chanser och prövat det mesta i rackväg och det låter okey, nästan bra intalar man sig tills man kör igång sin gamla rigg och då ler man igen :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Dec 2016, 00:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 64 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.