Re: Vem delar ut USPS Priority Mail International i Sverige?
pudas wrote:
Jag har kört gods för både PostNord och Schenker och ingen särpräglar sig med att vara varken bättre eller sämre än den andra vad det gäller hanteringen av gods. Att man hör så mycket negativt om PostNord beror säkerligen först och främst på att man är så stora.
Sen är det verkligen på det viset att dom flesta transportskador beror på dålig emballering hos avsändaren. Har själv försökt hantera paket inslagna i tidningspapper förseglade med snöre!!
Det är säkert olika i olika städer, men här är Postnords eget åkeri hopplösa. När jag gick på lunch idag låg det blöta två kartonger i regnet på lastbryggan som Postnord hade dumpat utan kvittens från grannen.
De har lämnat värdefulla paket till oss utanför utan att ens ringa på. De skiter i att dela ut när vi är på plats utan låter det gå tillbaka till terminal för retur till närmaste jätteterminal för utkörning till en tobaksaffär som ligger på en gågata.
Efter vi hade flyttat så tog det ett halvår innan Postnord började levererade till oss. Det hjälpte inte att vi ringde deras kundtjänst upprepade gånger. Alla leveranser via Postnord fick vi hämta på tobaksaffären på den där gågatan med flera dagars försening som följd.
Alla andra fraktbolag levererade redan från början utan problem.
Postnord verkar ge förarna för mycket att leverera ut, så att de måste skita i en del adresser för att hinna tillbaka innan arbetsdagens slut. Alternativt bara slänga av utan kvittens med hopp om att inget försvinner eller reklameras. Med tanke på väntetiden i Postnords telefonkö, så är det ju inte ett nummer man ringer i onödan, så taktiken verkar funka fint.
Det funkar säkert bättre när de använder sig av underentreprenörer som får betalt beroende hur mycket gods om ska köras ut. Men Postnords egna chaffisar får väl sina 150:- i timmen oavsett vad de gör på sin runda och om man har ett dåligt ledarskap, så är väl inte motivationen på topp.
Vår DHL-kille är kanon. Samma sak med Schenkers lokala partners chaffisar och den bruna UPS-mannen är klockren. Men Postnord är helt hopplösa och det går inte komma i kontakt med någon i ledande ställning på den lokala terminalen för att hitta en lösning. Man är hänvisad till kundtjänst som lovar bättring men ingenting sker.