View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 06:52



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Hej!

Jag har en Rickenbacker 340 som har två "vanliga" mickar i hals och mitt och en HB i stall. Gitarren i sig själv är rätt dov, så jag skulle vilja prova att koppla mickarna direkt till switchen och därifrån till jacket.

Frågan är bara hur jag gör det då jag vill ha Stall själv, i mittläget på switch alla tre och i halsläge kanske bara halsmick eller hals och mitt. Om det går. Eventuellt kanske sätta ett motstånd på halsmicken innan switch för att ta ned volym om det skulle behövas.

Så här ser originalschemat ut:
http://www.rickenbacker.com/pdfs/19512.pdf

Så här ser det ut i guran idag:
Image


08 Dec 2016, 16:39
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Shoegazers Anonymous wrote:
Hej!

Jag har en Rickenbacker 340 som har två "vanliga" mickar i hals och mitt och en HB i stall. Gitarren i sig själv är rätt dov, så jag skulle vilja prova att koppla mickarna direkt till switchen och därifrån till jacket.

Frågan är bara hur jag gör det då jag vill ha Stall själv, i mittläget på switch alla tre och i halsläge kanske bara halsmick eller hals och mitt. Om det går. Eventuellt kanske sätta ett motstånd på halsmicken innan switch för att ta ned volym om det skulle behövas.

Så här ser originalschemat ut:
http://www.rickenbacker.com/pdfs/19512.pdf

Så här ser det ut i guran idag:
Image


Originalschemat ger redan de mikrofonkombinationer du vill ha.

1. Löd bort kondensatorernas ledare från switchens ytterterminaler så att bara mickarnas ledare sitter kvar.

2. Löd bort de två ledarna från de två mittersta terminalerna på switchen. Koppla ihop mittenterminalerna med en ny ledare och dra direkt till jackets heta terminal.

3. Löd bort den gamla anslutningen till jacket och löd dit den nya ledaren. Klart.

Sedan kan man nämna innan du amputerar kontrollerna på gitarren att detta inte ger något gigantiskt lyft av klarhet/diskant. Varför inte koppla som en Les Paul istället med lite bättre funktioner? Koppla hals- och stallmicken enligt ett vanligt Les Paul-schema med 2 x volym/ton. Lägg mittmicken parallellt med halsmicken och reglera den steglöst med "mixer"-kontrollen Det som är helt meningslöst i orginalkopplingen är "mixerkontrollen". Den lastar ner kretsen mest. Du har dessutom volymkontroller för mickarna så funktionen är fullständigt överflödig. Ta bort den helt, använd istället 250k potentiometern som är mixer nu för att steglöst koppla in och ur mittmicken i två av lägena. (Undvik att koppla den nya mixerkontrollen för mittmicken direkt till stallmicken. Du vill undvika att stallmicken "ser" 250k plus mittmickens resistans mot jord när bara stallmicken är inkoppplad):

1.Koppla bara 250k potentiometern i serie med mittmicken. Mickens heta ledare på ingången till potentiometern och en ny ledare ut från mittenterminalen och koppla parallellt med halsmicken. Löd samtidigt bort den ytterterminal från jord som är jordad enligt originalschemat på den tidigare mixerkontrollen.

2. Flytta volymkontrollerna till ingångssidan av switchen där tonkontrollerna är anslutna nu ger stor skillnad på läge 1 och 3 på switchen. Då blir det kopplat som en typisk Les Paul (med skillnaden att ingångarna är på mittenterminalerna enligt originalkopplingen vilket gör att man kan reglera volymerna mer oberoende av varandra i läge 2.) Som det är nu lastar båda volymkontrollerna ner kretsen oavsett läge på switchen. Lägg till att mixerkontrollen gör samma sak och du har konstant inte så många ohm kvar mot jord.

3. Byt värden på tonkontrollernas kondensatorer till 0,022 mikrofarad, byt eventuellt gärna potentiometrarna för tonkontrollerna till 500k.

Som ett alternativ: Gör en master tonkontroll eller volymkontroll och ersätt istället med en cool varitone som ger ett betydligt klarare ljud, det finns bra varitonekit att köpa. Med en master ton kan du använda schemat från ett Gibson Flying V. Varitonekitet kommer normalt med kopplingsanvisning, mixerkontrollen för mittmicken enligt beskrivning ovan.

Som alternativ II, avancerad nivå: Skaffa en 6-läges 4-polig vridomkopplare som denna att ha som mickväljare http://gmf.jetshop.se/electronic/switch ... es-4-poler Den ger alla mickar var för sig plus tre parallella lägen efter smak där ett kan vara alla mickar inkopplade. Varitone istället för mixkontrollen, en volymkontroll per mick och master ton.


09 Dec 2016, 04:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Tack för ett uttömmande svar! :D Just nu snurrar det bara i huvet, är inte så elkunnig... Får nog hitta någon som kan göra detta mot betalning känner jag så här spontant. :oops:

Finns ju en del att göra med den. Håller med om att som den är original inte är någon höjdare. Finns idag bara 1 användbart läge och det är stallmicken.


09 Dec 2016, 09:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Nu har jag gjort en bypass. Men innan jag gjorde det så upptäckte jag att ena kondningens ben som stt i poten satt lös. Lödade fast den - provade. Blev lite bättre. Sen gick jag all in!

Helt plötsligt hade jag tre annorlunda lägen. Lite mer output och det dova och lite strypande filtret var försvunnet. Mittläget gav ett väldigt trevligt och balanserat ljud. Tidigare gick det inte att höra skillnad på det och stall enbart och om man blendade in halsmicken så tog bumligheten över.

Stallmicken blev som en stallmick ska vara och halsmicken blev som förväntat lite högre i output, men mer klar i ljudet. Fortfarande jazzburk i ljudet.

Har bara provat på min Pro JR här hemma, men det verkar ha blivit bra! Inga volym eller tonkontroller finns emellan switch och jack.

Blir spännande att testa den i skarpt läge. :D

Det enda som förbryllar liiite är att den betydligt hetare HB i stallet inte har mer tryck i sig. Kan bara vara så helt enkelt, eller så är den kopplad som SC eller är inte så het när allt kommer omkring.
Men det känns just nu som en sak jag borde gjort mycket tidigare!

Jämförde den mot min Jazzmaster och nu känns de rätt lika i känslan vid anslag och volym.

Tack Woodstock för hjälpen! :D


10 Dec 2016, 13:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Tog tillbaka guran till repan igår och testade på repvolym i AC30:n. Här blev ändringen mer markant än tidigare - vilket är rätt logiskt.
Gitarren blev nästan lite "för mycket" på något sätt. Det var inte oväntat. Den känns helt klart användbar, men inte lika allround längre.

Mittenläget låter kanonbra och välbalanserat, kanske ett uns för mycket bas.
Halsmicken är fortfarande lite dov och jazzig, men rätt basig.
Stallmicken - humbuckern - lät väldigt nasal. Som en wah wah i fixerat läge. Påminner väldigt mycket om stallmicken på min Jazzmaster. Ett coolt ljud, men jag vet inte hur användbart det är i längden. Det har funnits där tidigare men blev väldigt tydligt nu.

Ska testa den i skarp läge i morgon när vi repar så får jag se om jag låter det vara, återställer eller går en annan väg.
Les Paul wiring låter ju bra, och att sätta heta tåtarna på innerbenen på switch. Ev koppla bort 5:e pot helt. Kanske blir bra balans på grejerna då.

Edit: Kom precis på att en rätt intressant lösning skulle kunna vara att göra en coilsplit på humbuckern och använda 5:e ratten till att blenda in resterande 50% om ni fattar vad jag menar. Skulle det gå?

Vi får se!
(förstår om detta verkar helt ointressant för de flesta, men det kan ju finnas någon som tänkt i samma banor som googlar på det och får träff)


13 Dec 2016, 09:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Hela veckan har jag läst på om femte kontrollen på nätet och om basiga halsmickar... Så idag har jag ägnat dagen åt att prova en massa olika saker fram och tillbaka.

Jag hittade en vinnare som var så toklätt och som jag faktiskt inte hittat någon info om någonstans. Det var en chansning och test som visade sig vara helt rätt.

Jag lödde in en 0.0033uf PIO kondning (bara för mojon) mellan femte kontrollens två luggar där sladdarna är fastlödda. Effekten blev att mickarna blev balanserade då den inte längre fungerar som en blender eller tredje volymratt för hals och middle pickupen. Den fungerar nu i stället som en bass cut.

Blev väldigt bra och är en löjligt enkel modd som alla borde testa på sina Rickenbackers. Tar inte mer än 5 minuter att göra och är svinekelt att återställa. Vill man gå lite längre så kopplar man bara in en switch som tar kondningen in och ut så har man original-lösningen kvar. Men jag finner inget användningsoråde för den, så jag nöjer mig med att alltid ha den som bass cut i stället.


17 Dec 2016, 18:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.