Re: Kan någon hjälpa mig med mod-schema för Rickenbacker?
Shoegazers Anonymous wrote:
Hej!
Jag har en Rickenbacker 340 som har två "vanliga" mickar i hals och mitt och en HB i stall. Gitarren i sig själv är rätt dov, så jag skulle vilja prova att koppla mickarna direkt till switchen och därifrån till jacket.
Frågan är bara hur jag gör det då jag vill ha Stall själv, i mittläget på switch alla tre och i halsläge kanske bara halsmick eller hals och mitt. Om det går. Eventuellt kanske sätta ett motstånd på halsmicken innan switch för att ta ned volym om det skulle behövas.
Så här ser originalschemat ut:
http://www.rickenbacker.com/pdfs/19512.pdfSå här ser det ut i guran idag:
Originalschemat ger redan de mikrofonkombinationer du vill ha.
1. Löd bort kondensatorernas ledare från switchens ytterterminaler så att bara mickarnas ledare sitter kvar.
2. Löd bort de två ledarna från de två mittersta terminalerna på switchen. Koppla ihop mittenterminalerna med en ny ledare och dra direkt till jackets heta terminal.
3. Löd bort den gamla anslutningen till jacket och löd dit den nya ledaren. Klart.
Sedan kan man nämna innan du amputerar kontrollerna på gitarren att detta inte ger något gigantiskt lyft av klarhet/diskant. Varför inte koppla som en Les Paul istället med lite bättre funktioner? Koppla hals- och stallmicken enligt ett vanligt Les Paul-schema med 2 x volym/ton. Lägg mittmicken parallellt med halsmicken och reglera den steglöst med "mixer"-kontrollen Det som är helt meningslöst i orginalkopplingen är "mixerkontrollen". Den lastar ner kretsen mest. Du har dessutom volymkontroller för mickarna så funktionen är fullständigt överflödig. Ta bort den helt, använd istället 250k potentiometern som är mixer nu för att steglöst koppla in och ur mittmicken i två av lägena. (Undvik att koppla den nya mixerkontrollen för mittmicken direkt till stallmicken. Du vill undvika att stallmicken "ser" 250k plus mittmickens resistans mot jord när bara stallmicken är inkoppplad):
1.Koppla bara 250k potentiometern i serie med mittmicken. Mickens heta ledare på ingången till potentiometern och en ny ledare ut från mittenterminalen och koppla parallellt med halsmicken. Löd samtidigt bort den ytterterminal från jord som är jordad enligt originalschemat på den tidigare mixerkontrollen.
2. Flytta volymkontrollerna till ingångssidan av switchen där tonkontrollerna är anslutna nu ger stor skillnad på läge 1 och 3 på switchen. Då blir det kopplat som en typisk Les Paul (med skillnaden att ingångarna är på mittenterminalerna enligt originalkopplingen vilket gör att man kan reglera volymerna mer oberoende av varandra i läge 2.) Som det är nu lastar båda volymkontrollerna ner kretsen oavsett läge på switchen. Lägg till att mixerkontrollen gör samma sak och du har konstant inte så många ohm kvar mot jord.
3. Byt värden på tonkontrollernas kondensatorer till 0,022 mikrofarad, byt eventuellt gärna potentiometrarna för tonkontrollerna till 500k.
Som ett alternativ: Gör en master tonkontroll eller volymkontroll och ersätt istället med en cool varitone som ger ett betydligt klarare ljud, det finns bra varitonekit att köpa. Med en master ton kan du använda schemat från ett Gibson Flying V. Varitonekitet kommer normalt med kopplingsanvisning, mixerkontrollen för mittmicken enligt beskrivning ovan.
Som alternativ II, avancerad nivå: Skaffa en 6-läges 4-polig vridomkopplare som denna att ha som mickväljare
http://gmf.jetshop.se/electronic/switch ... es-4-poler Den ger alla mickar var för sig plus tre parallella lägen efter smak där ett kan vara alla mickar inkopplade. Varitone istället för mixkontrollen, en volymkontroll per mick och master ton.