View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 19:30



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Underhåll av Floyd rose 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Underhåll av Floyd rose
Håller på och fräschar upp min favvogitarr och funderar på om Floyd-stallet kan må bra av lite symaskinsolja eller dylikt någonstans. Inte så att jag tycker det funkar illa nu, trots 5-6 års rätt frekvent användande, men jag vill gärna att det fortsätter funka bra. Några husmorstips?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


08 Dec 2016, 11:51
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Fett ska användas för att smörja - INTE olja! Om du inte håller på och justerar gitarrer dagen i ända kan du gott kosta på dig en tub Nut Sauce.


08 Dec 2016, 13:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Hur är det med lithium-fett?

Fungerar det?
Det borde fungera likvärdigt iom Nut-Sauce...

_________________
http://www.ergopikk.com


08 Dec 2016, 13:05
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Ålrajt, tack! Vart bör man smörja? Sadeln och stallet där strängar går igenom? Och ja, alternativ till nötsås tas gärna emot. Inget jag har hemma...

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


08 Dec 2016, 13:05
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Ulfern wrote:
Ålrajt, tack! Vart bör man smörja? Sadeln och stallet där strängar går igenom? Och ja, alternativ till nötsås tas gärna emot. Inget jag har hemma...


Alla ställen där metal nöter metal kan vara bra att smörja men du behöver inte smörja bara för att, utan bara där det kärvar. Egentligen brukar det bara behövas runt finstämmarskruvarnas gängor och på eggarna. Sen kan ju eggarna vara slitna också men det är en annan historia.

Det funkar med vaselin men det är inte fullt lika bra eftersom det är uppblandat med annat. Nut Sauce eller Guitar Grease är att föredra. All fett egentligen, det går säkert med lipsyl..


08 Dec 2016, 13:52
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Underhåll av Floyd rose
En sak att tänka på är att all smörja Olja, fett m.m gör att damm och skit fastnar, så har du inget problem smörj inte.


08 Dec 2016, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Några bra tips på underhållning av Floyd Rose -och liknande stall:

Nöten:
- Den undre kontakt ytan på låsskruvarna på översadeln. Detta för att skapa mer friktion; så att lås brickorna inte vrider sig av lås trycket.
- Den undre kontaktytan mot strängarna -på lås brickorna; bör helst vara lite sträv i strängarnas riktning -istället för helt len. Detta motverkar även vridning av de samma. (Några lätta drag med gärna lite grövre smärgelduk -i strängarnas riktning -brukar funka alldeles utmärkt.)
- Om man behöver smörja jängorna i översadeln: Kleta inte på för mycket -så gegget rinner igenom hålen till träet på hyllan.
- Har man genomgående infästning på sin FR-nöt: Kontrollerna att färst skruvarna inte är lösa. (Blir lösa av att trä komprimerar.)

Stallet:
- Dubbelchecka finstämningsfunktionen i alla stallklackarna. Utan strängdrag -skall dessa kunna röra sig helt friktionsfritt upp & ner. När skit och smuts kommer mellan lås -och finstämmar delen: Brukar detta medföra att funktionen går trögare. Vid behov: Montera av hela klacken och bada den tills den fungerar friktionsfritt igen. Funkar inte detta; måste sprinten ur -och klacken isär för extremare underhåll.
- Om man har av alla klackar: Passa på och dubbel kolla att blockskruvarna inte släppt -och sitter fast ordentligt. Detta kan man kolla före genom att hålla tag i stallplattan -och försöka rucka på det fastskruvade blocket. Det skall vara helt stumt.
- Smörj/fetta upp svaj funktionen på två sätt: Dra upp svajarmens lås skruv så högt det går. Använd ex en tandpetare att applicera fett på låspiggen (ovanför -som under)-som går igenom armen. Detta för att svajarmens låsning emot pigg skall fungera mer lämpligt -samt att skona både pigg + anslutningsfästet från onödig slitage.
- Ett vanligt problem som många får på Floyds pga mindre bra vård av den samma: Är att svajarmen verkar alltid är glappare i svajläget (pekandes mot huvet) -och normalt tätare i andra lägena. Detta innebär att anslutningsfästet (det som svajarmen sitter skruvad på) -är nött. Dock behövs detta inte bytas ut första gången detta inträffar -utan bara skruvas loss och roteras 90 grader. Detta tenderar att återge tätheten i svajläget igen. Det övre gliddelen -som piggen på svajarmen vilar emot; bör också smörjas med fett.
- Låsbitarnas funktion inne i klackarna skall helst också vara förhållandevis friktionsfri. Skit i här medför ofta att låsbitarna inte kan röra sig obehindrat i sadelklackarnas fyrkantiga kammare. En bra tum regel i samband med strängbyte är: Går det enkelt att föra klacken framåt -såväl som bakåt -med stränglås skruven helt utskruvad ut kammaren. Om inte: bara att ta isär och rengöra tills det funkar. En fastkilad låsbit inne i stallklackskammaren medför enorma påfrestningar i draget -för att stränglåsningen överhuvudtaget skall kunna fungera korrekt.

Studsen:
- Anliggnings ytan i stallskruvarna (endast den lilla del som tar emot stalplattan egg) skall torkas helst ren och rengöras (torkas ren) innan den smörjs upp. Överskottet av en äldre infettning har ofta tendens att limma fast skit. Hemlisen här är också att lyckas peta in fett MELLAN den helt rengjorda ytan på klykan på skruvarna -samt de helt rengjorda eggen på stallplattan. Detta är betydligt svårare att uppnå med stallets egg vilande emot skruvarna i normal funktion.


Gällande rätt fett/insmörjning:
De flesta funktionella delarna på ett låsbart svajsystem räknas till fin mekanik. Men det är de inte. Här snackar vi faktiskt istället om grovmekanik -med betydligt svagare järnvarianter. Svagare stål/järn = Mer omtåligt för slitage. Redan för BETYDLIGT högre slitkvalitet i metall -använder man inte smörj i form av spray; vid prioritering av livslängd: Man använder riktigt fett -som där det mesta inte dunstar bort. I ett stall finns det egentligen bara några få ställen smörjspray har en tillräcklig effekt för vad som krävs. Och detta är i bla finstämningsmekaniken i den vikbara sadelklacken -samt smörjningen i jängorna i själva finstämnings skruvarna. Allt det övriga krävs det betydligt bastantare smörjning för. Jag personligen kör sedan urminnestider med riktig kullager fett + tandpetare. Detta är både otroligt billigt -och det överlägset bästa. En jäkla tub räcker en livstid + mer därtill. Tandpetare är också ganska prisvärda saker. :wink:


/ Jonken :idea:


08 Dec 2016, 16:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Jonken: vad tror du om key oil för att smörja eggarna? Alltså sånt man har till blåsinstrument. Typ sån här: https://www.thomann.de/gb/hetman_klappe ... _nr_17.htm


08 Dec 2016, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Vinyljunkie wrote:
Jonken: vad tror du om key oil för att smörja eggarna? Alltså sånt man har till blåsinstrument. Typ sån här: https://www.thomann.de/gb/hetman_klappe ... _nr_17.htm

Det där är i princip vanlig lås olja -minus den dåliga smaken i munnen. Mycket viktigt att skilja på det vi pratar om här -kontra blåsinstrument. Blåsinstrument tillhör en HELT annan kategori: Där vi inte bara snackar fin elektronik -utan precissons fin mekanik -anpassade för högre hygien osv sov...

Fördelarna med det där -är att det har en högre viskositet (är med trögflutande) + att inte alls så mycket förångas av det; jämfört med spray. Men det där med att det skulle ha en större skyddande verkan -är bara.... Det beror väl vad man jämför emot.

Kortare varianten av en längre historia:
Jag skulle inte använda det till att varken smörja eggarna på mina egna -eller mina kunders instrument: OM: A.) Kunden själv har önskemål av att jag skall använda det. B.) Om jag verkligen måste smörja något direkt -och inte har tillgång ens till vanligt smör. Däremot använder jag med fördel det där till finstämningsgrejerna -jag pratade om tidigare.


/ Jonken


08 Dec 2016, 17:22
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jonken: vad tror du om key oil för att smörja eggarna? Alltså sånt man har till blåsinstrument. Typ sån här: https://www.thomann.de/gb/hetman_klappe ... _nr_17.htm

Det där är i princip vanlig lås olja -minus den dåliga smaken i munnen. Mycket viktigt att skilja på det vi pratar om här -kontra blåsinstrument. Blåsinstrument tillhör en HELT annan kategori: Där vi inte bara snackar fin elektronik -utan precissons fin mekanik -anpassade för högre hygien osv sov...

Fördelarna med det där -är att det har en högre viskositet (är med trögflutande) + att inte alls så mycket förångas av det; jämfört med spray. Men det där med att det skulle ha en större skyddande verkan -är bara.... Det beror väl vad man jämför emot.

Kortare varianten av en längre historia:
Jag skulle inte använda det till att varken smörja eggarna på mina egna -eller mina kunders instrument: OM: A.) Kunden själv har önskemål av att jag skall använda det. B.) Om jag verkligen måste smörja något direkt -och inte har tillgång ens till vanligt smör. Däremot använder jag med fördel det där till finstämningsgrejerna -jag pratade om tidigare.


/ Jonken


Men då kanske det kunde funka till acke-stämskruvar också?


08 Dec 2016, 17:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Vinyljunkie wrote:
Men då kanske det kunde funka till acke-stämskruvar också?

-No problem dude!


/ Jonken :wink:


08 Dec 2016, 18:03
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Jonkens tips är superbra och funkar. Men: Håll inte på och fitta i onödan! En mekanisk grunka som ett Flåjjd mår givetvis bra av lite inspektion och ev översyn emellanåt, men "if it ain't broken, don't try to fix it".
Jag tror jag fick ett av de första Flåjjden som kom till Sverige (1984) och har sedan dess spelat mer eller mindre på guror utrustade med sånt. Det första har jag forfarande kvar och det funkar fabrikare, det enda jag har gjort är att smörja med Esso (ja den är så gammal, räcker länge) hjullagerfett ett ytterst tunnt lager på klackarna vid strängbyte och sedan noggrannt torkat bort ev överskott.
Sedan beror det givetvis på vad man utsätter sina instrument för men en Flåjjd-yxa är sällan något man tar med sig ut på sjön etc. och efter sylta-gig skadar det inte att göra rent vapnet direkt när man klivit av, oavsett hur ölsugen man är :D

_________________
Skill is nothing without style


08 Dec 2016, 19:43
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Bra svar och uttömligt som attan av jonken. Jag är dock bara en människa, dvs väljer den breda och enkla vägen, så tills jag har problem gör jag nog inget. Men ibland blir jag konfys på vad man kallar de olika delarna. Klackarna, är de de små blocken som klämmer åt strängarna i stallet?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


08 Dec 2016, 21:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Underhåll av Floyd rose
dr.drygh wrote:
Jonkens tips är superbra och funkar. Men: Håll inte på och fitta i onödan! En mekanisk grunka som ett Flåjjd mår givetvis bra av lite inspektion och ev översyn emellanåt, men "if it ain't broken, don't try to fix it".
Jag tror jag fick ett av de första Flåjjden som kom till Sverige (1984) och har sedan dess spelat mer eller mindre på guror utrustade med sånt. Det första har jag forfarande kvar och det funkar fabrikare, det enda jag har gjort är att smörja med Esso (ja den är så gammal, räcker länge) hjullagerfett ett ytterst tunnt lager på klackarna vid strängbyte och sedan noggrannt torkat bort ev överskott.
Sedan beror det givetvis på vad man utsätter sina instrument för men en Flåjjd-yxa är sällan något man tar med sig ut på sjön etc. och efter sylta-gig skadar det inte att göra rent vapnet direkt när man klivit av, oavsett hur ölsugen man är :D


Jag håller med här till 100% Krom och guldplätering håller oxid borta från stålet under rätt bra. Men svarteloxerade skruv rostar lättare. Ta bort och dränk dom i WD-40, byt ut om det är bortom all hjälp eller om insexspåren är kass. Det leder även till att man kan nämna vikten av bra insexnycklar. Billiga stränggjutna kallvalsade insexnycklar utan toleranser av typen som följer med många gitarrer bör sorteras som återvinningsbar metall om man källsorterar. Annars går det lika bra att bara slänga. 3 mm och 2,5 mm nycklar med fast mejselskaft av bättre kvalitet är en investering. Mejselskaft är dels bekvämt att jobba med. Dessutom begränsar mejselskaftet vridmomentet jämfört med vanliga bockade insexnycklar lika med mindre risk att man drar sönder gängorna genom att överdra dom.


09 Dec 2016, 03:35
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Underhåll av Floyd rose
dr.drygh wrote:
Jonkens tips är superbra och funkar. Men: Håll inte på och fitta i onödan! En mekanisk grunka som ett Flåjjd mår givetvis bra av lite inspektion och ev översyn emellanåt, men "if it ain't broken, don't try to fix it".
Jag tror jag fick ett av de första Flåjjden som kom till Sverige (1984) och har sedan dess spelat mer eller mindre på guror utrustade med sånt. Det första har jag forfarande kvar och det funkar fabrikare, det enda jag har gjort är att smörja med Esso (ja den är så gammal, räcker länge) hjullagerfett ett ytterst tunnt lager på klackarna vid strängbyte och sedan noggrannt torkat bort ev överskott.
Sedan beror det givetvis på vad man utsätter sina instrument för men en Flåjjd-yxa är sällan något man tar med sig ut på sjön etc. och efter sylta-gig skadar det inte att göra rent vapnet direkt när man klivit av, oavsett hur ölsugen man är :D


Nu måste du ju berätta lite om du hade krångel vid installationen, vad du fick för reaktioner och hur upp upplevde det att spela med det när det var nyhetens behag. :)

När jag började spela typ 1989 var ju floyd legio och det är först i efterhand man fattat vilken grej det måste ha varit 1984.


09 Dec 2016, 13:18
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Vinyljunkie wrote:
dr.drygh wrote:
Jonkens tips är superbra och funkar. Men: Håll inte på och fitta i onödan! En mekanisk grunka som ett Flåjjd mår givetvis bra av lite inspektion och ev översyn emellanåt, men "if it ain't broken, don't try to fix it".
Jag tror jag fick ett av de första Flåjjden som kom till Sverige (1984) och har sedan dess spelat mer eller mindre på guror utrustade med sånt. Det första har jag forfarande kvar och det funkar fabrikare, det enda jag har gjort är att smörja med Esso (ja den är så gammal, räcker länge) hjullagerfett ett ytterst tunnt lager på klackarna vid strängbyte och sedan noggrannt torkat bort ev överskott.
Sedan beror det givetvis på vad man utsätter sina instrument för men en Flåjjd-yxa är sällan något man tar med sig ut på sjön etc. och efter sylta-gig skadar det inte att göra rent vapnet direkt när man klivit av, oavsett hur ölsugen man är :D


Nu måste du ju berätta lite om du hade krångel vid installationen, vad du fick för reaktioner och hur upp upplevde det att spela med det när det var nyhetens behag. :)

När jag började spela typ 1989 var ju floyd legio och det är först i efterhand man fattat vilken grej det måste ha varit 1984.

Det var Arne som installerade och därför hade i alla fall jag inga problem med det, funkade perfekt från början.
Givetvis tyckte jag själv att det var asballt. Fatta själv, ett svaj som går att toka å bomba med hur mycket som helst när det enda man testat tidigare var trötta Fender-svaj, förutom att det höll stämningen var utväxlingen klart mer dramatisk vilket ökade rolighetsfaktorn ännu mer.
De flesta jag lirade med då var inte så impade eftersom jag av outgrundlig anledning mest höll på med funk och soul just då. Den enda som flinade uppskattande och var intresserad var Lasse Johansson (Candlemass) för att han också hade ett :D

_________________
Skill is nothing without style


10 Dec 2016, 02:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Om trådskaparen och övriga bojen inte misstycker: Skulle jag respektfullt vilja tillägna denna tråd till bojaren Björn Uhrs minne.

- Björn var verkligen en sann connoisseur av dessa svajsystem.


/ Jonken :(


17 Dec 2016, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Jonken wrote:
Om trådskaparen och övriga bojen inte misstycker: Skulle jag respektfullt vilja tillägna denna tråd till bojaren Björn Uhrs minne.

- Björn var verkligen en sann connoisseur av dessa svajsystem.


/ Jonken :(


Köpte för något år sedan ett OFR via Björn och hans kontakter. Han var som vanligt väldigt hjälpsam och tipsade om sadelbredd och allt möjligt så det skulle bli bra och rätt (satte en smalare låssadel på en lite bredare hals). Blev kanon!

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


17 Dec 2016, 22:51
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Jonken wrote:
Om trådskaparen och övriga bojen inte misstycker: Skulle jag respektfullt vilja tillägna denna tråd till bojaren Björn Uhrs minne.

- Björn var verkligen en sann connoisseur av dessa svajsystem.


/ Jonken :(


Har ett Uhr-köpt Gotoh Floyd-block på en av mina guror, ska dra en divebomb med den guran som en salut!

RIP!


18 Dec 2016, 01:04
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Underhåll av Floyd rose
Jonken wrote:
Om trådskaparen och övriga bojen inte misstycker: Skulle jag respektfullt vilja tillägna denna tråd till bojaren Björn Uhrs minne.

- Björn var verkligen en sann connoisseur av dessa svajsystem.


/ Jonken :(

Hell yeah!
Han hade just lurat in mig på de helt outstanding titansadlarna och de nya push-in armarna.
Björn bär ensam ansvaret för mitt Flåjjd-återfall efter 20 års avhållsamhet, är innerligt tacksam för det!

_________________
Skill is nothing without style


18 Dec 2016, 01:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.