View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 08:34



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr! 
Author Message

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Min drömgitarr! En hamer standard 4dig (4siffrers serie nr)
Har någon en till salu så säg till :D


04 Dec 2016, 17:01
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Glömde länken! https://youtu.be/0-Y6GIkxVq4


Last edited by Edel on 04 Dec 2016, 17:10, edited 1 time in total.



04 Dec 2016, 17:02
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Är de med fyrsiffrigt serienummer svåra att hitta, eller högt värderade och dyra, eller vad?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Dec 2016, 17:23
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Ja jättesvåra att hitta. Dyra och högt värderade beror väl hur man ser på det,dom flesta skulle nog svara ja på den frågan.
Men jämför man med en gibson les paul -59a så är den billigt.


04 Dec 2016, 17:42
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Har inte fastnat för Hamer, dock hade jag en Travis Bean TB1000S med lågt serienummer #137, kostar också en del i dessa dagar, ser ut att ligga i samma prismässiga segment som Hamer ($5000-7500) men inte som en LP '59. Ska fan inte gråta över spilld mjölk...ångest...undrar just om det finns någon sprit hemma.. :( :wink:

Vad kostar en 4dig i Sverige, finns det någon försäljning det senaste året? Samma fråga gällande Travis Bean, om någon sitter på info.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Dec 2016, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Granis67 wrote:
Har inte fastnat för Hamer, dock hade jag en Travis Bean TB1000S med lågt serienummer #137, kostar också en del i dessa dagar, ser ut att ligga i samma prismässiga segment som Hamer ($5000-7500) men inte som en LP '59. Ska fan inte gråta över spilld mjölk...ångest...undrar just om det finns någon sprit hemma.. :( :wink:

Vad kostar en 4dig i Sverige, finns det någon försäljning det senaste året? Samma fråga gällande Travis Bean, om någon sitter på info.


Är på jakt efter just en Travis Bean, om jag hittar en här i Sverige kan jag återkomma med svar på den frågan :mrgreen:


04 Dec 2016, 19:16
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Den TB-1000S jag hade såldes vidare till en ung man som enligt uppgift målade kroppen vit. :shock: Sicken dubbelblunder, jag sålde och han hade tillgång till färg... :cry: :wink:

Har försökt få fram info om den men inte fått kontakt med killen.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Dec 2016, 19:46
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Vet inte vad en Hamer Standard kostar i sverige om det ens finns någon.
Dock skulle jag vara en seriös köpare om det fanns.


04 Dec 2016, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Edel wrote:
Vet inte vad en Hamer Standard kostar i sverige om det ens finns någon.
Dock skulle jag vara en seriös köpare om det fanns.


MUG hade agenturen på 80-talet så ring Bruce och fråga om det fanns några. Eftersom Hamer inte finns längre så kan man beställa motsvarande från Shishkov guitars:
http://www.shishkovguitars.com/node/1

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Dec 2016, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Granis67 wrote:
Den TB-1000S jag hade såldes vidare till en ung man som enligt uppgift målade kroppen vit. :shock: Sicken dubbelblunder, jag sålde och han hade tillgång till färg... :cry: :wink:

Har försökt få fram info om den men inte fått kontakt med killen.


Nej vilken mardröm, vit också.. :cry:
Får du tag i killen bör du först ge honom en ordentlig utskällning. Sedan fråga om han vill sälja den till mig! Haha


04 Dec 2016, 22:15
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Granis67 wrote:
Den TB-1000S jag hade såldes vidare till en ung man som enligt uppgift målade kroppen vit. :shock: Sicken dubbelblunder, jag sålde och han hade tillgång till färg... :cry: :wink:

Har försökt få fram info om den men inte fått kontakt med killen.

Kan vara den som jag lackade om. Fick in en Travis Bean som antagligen var just den modellen som skulle lackas vit. Jag avrådde, men han insisterade. Blev ju fin och så, men det kändes lite fel... Borde vara tre fyra år sedan eller så, kanske lite längre ändå. Låter det som samma kille kan du väl skicka PM så får jag gräva och se om namnet/nummer/mail finns på kvittot.


04 Dec 2016, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Granis67 wrote:
Den TB-1000S jag hade såldes vidare till en ung man som enligt uppgift målade kroppen vit. :shock: Sicken dubbelblunder, jag sålde och han hade tillgång till färg... :cry: :wink:

Har försökt få fram info om den men inte fått kontakt med killen.


Och du vill ändå köpa tillbaka den?

Eller vad är syftet att kontakta någon som man för länge sen sålt en gitarr till?

_________________



05 Dec 2016, 10:17
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:
Den TB-1000S jag hade såldes vidare till en ung man som enligt uppgift målade kroppen vit. :shock: Sicken dubbelblunder, jag sålde och han hade tillgång till färg... :cry: :wink:

Har försökt få fram info om den men inte fått kontakt med killen.


Och du vill ändå köpa tillbaka den?

Eller vad är syftet att kontakta någon som man för länge sen sålt en gitarr till?


Lugn, detta har ingenting med Gibson att göra. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Dec 2016, 13:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Granis67 wrote:

Lugn, detta har ingenting med Gibson att göra. :wink:


Tyckte det var lite udda bara att söka upp honom speciellt efter att han idiotförklarats i denna tråd för att han lackade om SIN gitarr.
Efter att ha fundat lite tyckte jag det var ok att fråga varför ,då man kan lära sig något nytt, men tydligen inte.

Känner mig hur lugn som helst och det var inte menat som något du behöver jaga upp dig för.

Rent generellt så släpper man ju kontrollen totalt när man säljer ett instrument, ÄVEN om nya ägaren lova höra av sig om doms ka sälja. Det gör dom aldrig.
Vill man se till att ett instrument INTE blir modifierat eller förstört får man ha det kvar.

Vad har man för ansvar som utförare av tex omlackeringar på vintagegitarrer? Tja inget egentligen men man bör väl kanske informera och ibland avråda kunden
Står kunden på sig så är det väl inget problem. Skulle man neka jobbet så går det ju bara till någon annan.

Vet man med sig att man kommer vilja 'mecka' med sällsynta gitarrer bör man kanke starta med en som redan är modifierad, och inte ta bort en 'mint' individ från marknaden genom att förstöra den genom 'förbättringar'.

_________________



05 Dec 2016, 14:24
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Mike Leaf wrote:
Vad har man för ansvar som utförare av tex omlackeringar på vintagegitarrer? Tja inget egentligen men man bör väl kanske informera och ibland avråda kunden
Står kunden på sig så är det väl inget problem. Skulle man neka jobbet så går det ju bara till någon annan.

Ungefär så jag resonerade med den TB som jag hade in, skicket var gott originalskick som absolut inte motiverade omlackering, men när kunden stod på sig efter min försiktiga rekommendation att låta bli så är det ju jobb. Jag känner inga kval över att lackat om denna.

Edit: Fel citerandet, har fixat nu...


Last edited by Peter Naglitsch on 05 Dec 2016, 18:29, edited 1 time in total.



05 Dec 2016, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Tänkte tipsa om den som hängde på TG11, men den måste sålts ganska nyligen. https://www.tgt11.com/product.html/hame ... ory_id=181
Det var en 2003:a.

Standards från 1996 och framåt är lika fina som 4-digits, men inte byggda av John Montgomery och med några små ändringar i designen. Fantastiska gitarrer hur som helst de också.
Det finns ett fåtal 4-digits i Sverige. Bl.a Musikbörsen och nån butik i Göteborg tog in några ex vet jag.

Som tidigare inlägg noterat, vill du ha en Hamer Standard då är Mike Shihskov mannen att kontakta. Han var en av Hamer's främsta byggare under många år, och han bygger dem idag på custom order. Vill du ha den specad som en 4-digit så kan du säkert få det också.

Grym ton i gitarren har han i alla fall, Bonamassa. Tack för youtubeklippet!

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


05 Dec 2016, 16:28
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:

Lugn, detta har ingenting med Gibson att göra. :wink:


Tyckte det var lite udda bara att söka upp honom speciellt efter att han idiotförklarats i denna tråd för att han lackade om SIN gitarr.
Mike, ingen har idiotförklarat killen. Man får göra vad man vill med sin gitarr.

Efter att ha fundat lite tyckte jag det var ok att fråga varför ,då man kan lära sig något nytt, men tydligen inte.
Klart att du får fråga så ingen anledning att känna sig kränkt (min subjektiva tolkning av hur orden faller).

Känner mig hur lugn som helst och det var inte menat som något du behöver jaga upp dig för. Jag är inte uppjagad. Det som jag försökte mig på var att i text vara lite skämtsam om än på ett retfullt vis. Smiley till trots tolkade du mitt svar på ett sätt som jag inte hade för avsikt att det skulle tolkas.

Rent generellt så släpper man ju kontrollen totalt när man säljer ett instrument, ÄVEN om nya ägaren lova höra av sig om doms ka sälja. Det gör dom aldrig.
Vill man se till att ett instrument INTE blir modifierat eller förstört får man ha det kvar.

Vad har man för ansvar som utförare av tex omlackeringar på vintagegitarrer? Tja inget egentligen men man bör väl kanske informera och ibland avråda kunden
Står kunden på sig så är det väl inget problem. Skulle man neka jobbet så går det ju bara till någon annan.

Vet man med sig att man kommer vilja 'mecka' med sällsynta gitarrer bör man kanke starta med en som redan är modifierad, och inte ta bort en 'mint' individ från marknaden genom att förstöra den genom 'förbättringar'.


Håller med i övrigt. Som svar på dina tidigare frågor, ja, jag skulle gärna köpa tillbaka den gitarren men den har sålts vidare i flera led och jag når inte längre i mina eftersökningar. Men jag är glad ändå! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Dec 2016, 16:41
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Peter, det blev lite underligt där. Även om jag håller med om Mikes resonemang är det inte jag som säger det du citerar utan just Mike. :)

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Dec 2016, 18:00
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Absolut, lite tokigt i "klipp och klistra" men jag hade koll på vem som sa vem när jag svarade i alla fall...

Jag är go och gla och har inte tagit illa upp någonstans, intressant diskussion rent generellt faktiskt!


05 Dec 2016, 18:28
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Joe Bonanassa har lagt vantarna på en riktig gitarr!
Mmannen wrote:
Tänkte tipsa om den som hängde på TG11, men den måste sålts ganska nyligen. https://www.tgt11.com/product.html/hame ... ory_id=181
Det var en 2003:a.

Standards från 1996 och framåt är lika fina som 4-digits, men inte byggda av John Montgomery och med några små ändringar i designen. Fantastiska gitarrer hur som helst de också.
Det finns ett fåtal 4-digits i Sverige. Bl.a Musikbörsen och nån butik i Göteborg tog in några ex vet jag.

Som tidigare inlägg noterat, vill du ha en Hamer Standard då är Mike Shihskov mannen att kontakta. Han var en av Hamer's främsta byggare under många år, och han bygger dem idag på custom order. Vill du ha den specad som en 4-digit så kan du säkert få det också.

Grym ton i gitarren har han i alla fall, Bonamassa. Tack för youtubeklippet!


Tack för tips! Visst låter det bra,eller som nån snubbe skriker
i slutet"the hamer kicked ass" man är lite färgad kanske :D


05 Dec 2016, 19:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 101 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.